Loading...
dk

Referral program stopper 1. februar | Tesla Forum

MOS
MOS Jan 19 '19

Lige en spekulativ tanke:

Måske har en medvirkende faktor for, at Tesla har valgt at afslutte referral-programmet før tid, været, at præmien for 5 referrals er en invitation til et Tesla reveal event. Dette event kunne jo tænkes at være Model Y. Måske har de planer om at fremrykke Model Y reveal og har derfor valgt at afslutte referral-programmet, så vinderne har mulighed for at komme med til arrangementet.

Det passer måske også meget godt med, at Model Y reveal kan være en kurstrigger for TSLA-aktien. Og de vil nok meget gerne have kursen op i 360 til marts, så de kan tilbagebetale deres lån med aktier.

Er jeg helt galt på den eller kan der være noget om det?

P85DK
P85DK Jan 19 '19

@MOS - Du er helt gal på den. Det ville simpelthen være den mest hovedløse årsag til at sende sådan et signal ud oven i fyringer og nærtforestående tilbagebetaling af stor gæld :-)

En præsentation af Model Y er på ingen måde en kurstrigger på 20%

MOS
MOS Jan 19 '19

@P85DK

Måske har du ret, men på den anden side vil det ikke være første gang, at Tesla har truffet hovedløse beslutninger o.lign.

Jeg tør ikke gætte på, om Model Y reveal vil kunne få kursen til at rykke til 360. Men vi ser da daglige kursudsving, der er et godt stykke deropad, baseret på nærmest ingen væsentlig information. Så jeg ser det bestemt ikke som en umulighed.

Hvem ved - måske har de også en overraskelse til Model Y reveal (kunne f.eks. være en pick-up truck eller mere info om en 25k$ model), ligesom de havde Roadster 2 som overraskelse til Semi reveal.

Jeg har bare sådan på fornemmelsen, at de har en eller anden trumf i ærmet, som de vil spille ud for at booste aktiekursen til marts. Jeg har dog ingen insiderinformationer, så det er altså ren spekulation.

Jabba
Jabba Jan 19 '19

@MOS: Du har fat i noget af det rigtige. TSLA er ikke en aktie man skal betragte med traditionelle briller på stort set alle punkter. På godt og ondt. Jeg vil anbefale at du ignorerer skeptikere, traditionalister, trolls og weak hands. Man kan undre sig over hvorfor de har så meget at sige hvis de ikke vil have noget med aktien at gøre.

Du er begyndt at tyde en del af "koden" fra Tesla, markedet og sproget fra Elon Musk. Det er et godt og vigtigt stykke af vejen. For skeptikerne er det ren volapyk og lad dem om det. De elsker at hade det der ikke passer ind i deres bokse. I de fleste tilfælde er det mere et spørgsmål om at de ikke har fundet "nøglen" der kan oversætte det til deres forståelse.

Dem der tager det hele på face value, inklusiv Elon's hudærlige og/eller til tider teatralske, upolitisk korrekte og løjerlige/barnlige kommunikation, bør ikke investere i aktien. De bør heller ikke shorte aktien, for det er for alvor svært at time. Uanset hvad internetkrigerne så hævder.

Istedet bør man foretage sin analyse og blive god til at forstå sproget og mønstrene. Hvis det passer ind i ens overbevisning kan man så placere pengene derefter. Tesla har tradet indenfor et spænd i mange år og kan sagtens ramme et lavere niveau i nær fremtid. Men der er ifølge min stærke overbevisning væsentlig upside i aktien bare indenfor 2019. Mere markant når Model Y kommer til verden. Ikke på penny stock niveau selvfølgelig, men væsentlig mere end mange large cap aktier. Til trods for alle dommedagsprofetierne som har stået på i årevis.

Tesla har stærke kræfter imod sig i form af Oil/Big Auto/Medie sponsorater, m.v. Og selvom de stadig kæmper med growing pains, har de stort potentiale foran sig. Man skal også anerkende at dette ene firma nu for alvor har fået sat gang i EV bevægelsen indenfor Big Auto og Charging infrastruktur. Hvis de er så ubetydelige kan man jo undre sig over hvorfor de trods alt bliver taget ret seriøst. Så kan man snakke balance sheets og profit til ens læber bløder, men dette er et fremtidigt bet uden dividender, som så mange high growth investeringer. Indtil videre har jeg ikke set noget som bekymrer mig. Men det er en risikabel aktie og har længe været det. Det ændrer dog ikke på potentialet som jeg vurderer væsentligt højere end risikoen. Derudover er det da fedt for en gangs skyld og investere i noget der er spændende, gør en forskel og rykker ved etablissementet.

Tesla har stadig meget at lære og kunne ofte trænge til noget traditionel styring på mange operationelle punkter. Men de udviser samtidigt mange positive tegn såsom deres "fail fast" approach, hvor de tweaker og udøver damage control og hurtigt kommer videre. Det er en meget hurtigvoksende virksomhed og det er ofte svært at gøre tingene på samme måde som de modne langsomt vækstende konkurrenter. Og så er den en meget anderledes kultur. Igen på godt og ondt.

MOS, fortsæt i samme spor, foretag dine egne betragtninger og ignorer støjen. Først når og hvis der for alvor kommer et stort momentumskift på mange fundamentale områder, ville jeg revurdere min position. God vind med den videre færd.

P85DK
P85DK Jan 20 '19

@MOS - man må håbe du har ret.

@Jabba - Sidder du og læser 'The secret'? Nu har du sunget den sang igen og igen om at intet ved Tesla kan forstås som en normal virksomhed, og igen og igen har Elon været ude og modsige dine teser ved at fortælle hvordan Tesla har været helt ude over kanten og kun lige overlevede på et hængende hård, hvilket har været lige præcis hvad al fakta har peget på - at chancen for overlevelse flere gange har været meget meget lille.

Der er én ting der gælder nye som gamle virksomheder, at leverandører, ansatte og regninger skal betales, uanset om man har penge i kassen. Hvis man ikke har penge i kassen, så må man håbe andre vil betale dem, via salg af fx aktier eller virksomhedsobligationer, ellers ...

Der er vitterligt ingen, som ingen overhovedet, chance for at referral programmet bliver lukket før tid fordi man vil sikre at referral 'vinderne' kan nå med til en fremrykket Model Y præsentation. Hvis en tidlig præsentation var afgørende, så holdt de da bare den og fandt en passende erstatning for de vindere, det ville da være det nemmeste at gøre.

At man lukker referral programmet, at man fyrer 7%, at man skal betale $1 milliard i cash tilbage for udløbende virksomhedsobligationer er 'Elon kode' til hans faste følgere der forstår ham - come on ...

PeterE
PeterE Jan 20 '19
Citat fra P85DK

@MOS - man må håbe du har ret.

@Jabba - Sidder du og læser 'The secret'? Nu har du sunget den sang igen og igen om at intet ved Tesla kan forstås som en normal virksomhed, og igen og igen har Elon været ude og modsige dine teser ved at fortælle hvordan Tesla har været helt ude over kanten og kun lige overlevede på et hængende hård, hvilket har været lige præcis hvad al fakta har peget på - at chancen for overlevelse flere gange har været meget meget lille.

Der er én ting der gælder nye som gamle virksomheder, at leverandører, ansatte og regninger skal betales, uanset om man har penge i kassen. Hvis man ikke har penge i kassen, så må man håbe andre vil betale dem, via salg af fx aktier eller virksomhedsobligationer, ellers ...

Der er vitterligt ingen, som ingen overhovedet, chance for at referral programmet bliver lukket før tid fordi man vil sikre at referral 'vinderne' kan nå med til en fremrykket Model Y præsentation. Hvis en tidlig præsentation var afgørende, så holdt de da bare den og fandt en passende erstatning for de vindere, det ville da være det nemmeste at gøre.

At man lukker referral programmet, at man fyrer 7%, at man skal betale $1 milliard i cash tilbage for udløbende virksomhedsobligationer er 'Elon kode' til hans faste følgere der forstår ham - come on ...

+1
PeterE
PeterE Jan 20 '19
Citat fra P85DK

Hvis Tesla via deres referral program skal give over 80 Roadstere væk gratis så er det alene $20 mill i salgsværdi, så har vi slet ikke talt hvor mange sæt fælge der gives og alt dette ske på baggrund af koder brugt i forbindelse med salg af Model 3, så er det da klart at det er en økonomisk belastning.

Hvorfor skal de dog give noget væk til biler de allerede har solgt for 3 år siden? Meningen med referral programmet var jo at folk aktivt skulle gå ud og sælge bilerne for Tesla, ikke at fisker efter referral brugere blandt folk som allerede har købt deres bil ...

https://electrek.co/2019/01/17/tesla-roadster-free-killed-referral-program/

Jeg kom lidt til at tænke på, bøden fra det amerikanske finanstilsyn var vist også på 20 musd. Og så er det vel hellere ikke sjovere at kaste om med 130 millioner kroner-sedler. 

mbk
mbk Jan 21 '19

@PeterE

Det var nok ret overkill at give 2 stk til nogle. Når det er sagt, så er det nogle af de mest populære YouTubere/Bloggere der får disse, så det er jo ikke fordi værdien er nul for Tesla, de får jo netop deres biler ud til nogle der laver reklame uden yderligere omkostninger for Tesla

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 21 '19
PeterE
PeterE Jan 21 '19
Citat fra mbk

@PeterE

Det var nok ret overkill at give 2 stk til nogle. Når det er sagt, så er det nogle af de mest populære YouTubere/Bloggere der får disse, så det er jo ikke fordi værdien er nul for Tesla, de får jo netop deres biler ud til nogle der laver reklame uden yderligere omkostninger for Tesla

Det er lidt ærgerligt at have den nuværende fokus på den slags, bilerne har - mere eller mindre - solgt sig selv; Både model S og model 3, og fokus skulle 100% have været på at levere og levere i god/høj kvalitet. Det bliver virkelig spændende når TM3 kommer på gaden i DK. Jeg håber at alt går godt. 

mbk
mbk Jan 21 '19
Citat fra PeterE
..fokus skulle 100% have været på at levere og levere i god/høj kvalitet. Det bliver virkelig spændende når TM3 kommer på gaden i DK. Jeg håber at alt går godt.  

Der vil jo nok være de typiske Tesla problemer, ikke nok reservedele ved skader, manglende ekstraudstyr, ventetid på garantiarbejde og service. Jeg forventer ikke anderledes for Model 3, såvidt jeg kan forstå arbejder de efter 'best effort' med de skaleringsproblemer de har, jeg har aldrig været glad for noget forhandlerværksted før, jeg er ikke super sippet med detaljerne, jeg kommer ikke til at brokke mig over +/- 1 mm misalignment eller et enkelt stykke støv under klarlak, så mm. jeg kører i groften tror jeg på at jeg bliver fint tilfreds. 

Der er nogle der døjer med regn i bagagerummet, men det ser nu ikke så slemt ud:

https://www.youtube.com/watch?v=RytwKuBAIuM

Sider: « 1 2