Loading...
dk

Salgstal for elbiler | Tesla Forum

selsoe
selsoe Jan 29 '19

I de første fire uger af 2019 blev der solgt 574 elbiler og hybrider. Der tælles indregistreringer, så derfor ingen Model 3'ere endnu. Her top 10:

Tesla er ingen steder at se. Til gengæld 19 I-Paces. Tallet dækker 3,2% af bilsalget og er det højeste siden december 2015. Der er solgt 10 gange så mange elbiler som i samme periode sidste år.

Forummets indlæg er redigeret af selsoe May 28 '19
magnusbb
magnusbb Jan 29 '19

Mega gode nyheder, jeg håber det kommer til at gå rigtigt stærkt i 2019. Ved 10.000 solgte ”grønne” biler har regeringen jo meldt ud at de forbeholder sig ret til at øge afgiften igen - så det er med at få købt sin elbil inden det sker. 

Ved du hvorfor man ikke tager almindelige hybrider med? Her tænker jeg Toyota Auris osv? Ved godt de ikke kan køre langt på strøm - men tænker de bør være med i statistikken over hybrider eller? Jeg tror de er med i den gruppe af biler som regeringen omtaler som ”grønne” biler.

selsoe
selsoe Jan 29 '19

Jeg ved ikke hvorfor. Tallene er fra Dansk Elbilalliance.

Måske fordi almindelige hybrider er en joke? De er jo ikke grønne. Jo, de er grønnere end ren ICE, men fx. en RAV4 hybrid kører jo ikke længere på literen end min 7 år gamle Ford C-Max.

MOS
MOS Jan 29 '19

Fordi almindelige hybrider ikke kører på el. De bliver godt nok kortvarigt drevet frem af en elmotor, men elenergien hertil er produceret med benzin. Det har derfor intet med rigtige elbiler at gøre. Det er blot en lidt avanceret form for fossilbil.

Plug-in hybridbiler er en anden sag, da de i princippet ikke behøver benzin overhovedet, hvis man kun kører kortere ture og man ellers sørger for at lade batteriet op.

magnusbb
magnusbb Jan 29 '19

Jeg har sådan en "joke" lige nu (leaset - mens jeg venter på Tesla). Strømmen produceres jo ikke kun fra benzin - men også fra bremse-energi. På en perfekt tur - med kø på Motorring 3 et par gange og hastighed ved 40-50 kmt, og så op i fuld fart jeg har kørt op til 28km/liter på en 35km strækning. Så helt dumme er de ikke. MEN - det kræver at man gør sig meget umage. På en alm. morgen kører jeg tit 17 km/l, og gennemsnittet her om vinteren ifølge bilen er 16-17 km/l. Mht. til kilden på tallene så giver det god menning hvis de er fra Dansk El-bil aliance da de jo som MOS også skriver ikke er el-biler, og ikke kan lades. Og stadig mega fedt at der er så mange på vej. Håber folk lader deres PHEV's. Synes man hører at mange ikke får dem ladet - og så ryger fidusen lidt. Hlæder mig til et danmark (og især københavn) uden så meget røg og os:-)

KimT
KimT Jan 29 '19

Der er nu blevet indreg. 2 model 3 - Tesla's 2 demo biler går jeg ud fra.

Man kan kikke på http://nrpla.de/soeg - hvis man kikke på perioden fra d. 1/1 er der indreg. 220 elbiler (personbiler)

Her er tallene

E-GOLF 2

E-UP! 11

i3 13

i3s 1

Ioniq 3

Jaguar I-PACE 19

KONA 112

LEAF 36

Model 3 2

Model S 1

Model X 2

Garia Roadster 1

Zoe 16

Og det er klart at den er så høj denne måned pga. at Hyundai har haft låst alle de Kona'er der var kommet til landet ind til d. 14/1. Ud af de 116 er omkring 50 demo biler. Det er ikke godt at vide hvornår næste sending kommer. Det samme kommer nok til at ske når Kia e-Niro kommer - og selvfølgelige første sending af TM3 ;-)

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jan 29 '19
selsoe
selsoe Jan 29 '19

1 Roadster alligevel? Det må være en dar har importeret en brugt. Så en af de gamle Roadsters køre rundt inde i København forleden. Måske var det den. :D

Forummets indlæg er redigeret af selsoe Jan 29 '19
KimT
KimT Jan 29 '19

Jeg fik lige rettet teksten. Det er en Garia Roadster - nok nærmere en golfvogn......

http://www.garia.com/models/leisure/roadster/roadster/

Mht. Tesla's roadster har autoskadestuen et par stykker : https://www.youtube.com/watch?v=2nALIJzdi-U

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jan 29 '19
PatrickW
PatrickW Jan 29 '19
Citat fra magnusbb

Jeg har sådan en "joke" lige nu (leaset - mens jeg venter på Tesla). Strømmen produceres jo ikke kun fra benzin - men også fra bremse-energi. På en perfekt tur - med kø på Motorring 3 et par gange og hastighed ved 40-50 kmt, og så op i fuld fart jeg har kørt op til 28km/liter på en 35km strækning. Så helt dumme er de ikke. MEN - det kræver at man gør sig meget umage. På en alm. morgen kører jeg tit 17 km/l, og gennemsnittet her om vinteren ifølge bilen er 16-17 km/l. Mht. til kilden på tallene så giver det god menning hvis de er fra Dansk El-bil aliance da de jo som MOS også skriver ikke er el-biler, og ikke kan lades. Og stadig mega fedt at der er så mange på vej. Håber folk lader deres PHEV's. Synes man hører at mange ikke får dem ladet - og så ryger fidusen lidt. Hlæder mig til et danmark (og især københavn) uden så meget røg og os:-)

Den energi du regenerer når du bremser stammer jo fra benzin, så det er stadig en rent benzin drevet bil med den fordel at energien når der bremses ikke bare bliver til spild varme men oplader et batteri.

Hybrider giver ikke meget mening hvis man kører meget motorvej, men kan give en gevinst ved kørsel hvor man er oppe og nede i fart som by kørsel

magnusbb
magnusbb Jan 29 '19

Point taken:-) Kører tit igennem københavn - her er den faktisk ikke så god hvis trafikken er tæt. Efter et par kilometer har den så lidt strøm at den tænder benzin motoren som så kører med 3-4000 omdrejninger konstant mens jeg holder stille på langebro:-) I min erfaring er den god ved kørsel med mange skift mellem højere hastighed og lav hastighed (op til 50 km/t) så man kan bruge den el man har opladet optimalt. Har dog på en 2 timers tur til sverige med god tryk på dækkene fået den op på 22 km/liter på ren motorvej - men det kan en diesel vist også:-( 

MOS
MOS Jan 29 '19
Citat fra selsoe

1 Roadster alligevel? Det må være en dar har importeret en brugt. Så en af de gamle Roadsters køre rundt inde i København forleden. Måske var det den. :D

Altså en Garia Roadster er en golfbil. Ikke at forveksle med en Tesla Roadster.

Billedresultat for garia roadster

selsoe
selsoe Jan 29 '19

Korrekt. Først stod der bare Roadster, så jeg antog det var en Tesla. På nrpla.de står den desuden som afmeldt, så den må tages ud af statistikken. ;) 

voersaa
voersaa Jan 29 '19

Bliver spændende hvor mange Model 3 der når at blive indregistreret i år. Meget afhænger af naturligvis af hvornår standard range kan købes men jeg tænker at det lander omkring 3.000 styk. Nogen der tør gætte med? 

Noogi
Noogi Jan 29 '19

@voersaa  Tror ikke du er helt galt på den. Der er rygter om at der allerede er bestilt over 11.000 i Tyskland. Det hjælper sikkert med 4000 euro i subsidier og lavere firmabilsbeskatning. 2019/2020 bliver gode år for elbiler fordi de mange nye biler kommer til at lægge pres på bla offentlig ladeinfrastruktur, med udvidelse til følge som kommer alle til gavn.

mbk
mbk Jan 30 '19

Nu kan man også snart få en Model S 100D med ~10% af batteriet software låst til ca. 850.000kr og  X 100D til 900.000, så får man mere for pengene end i 12/2015. Måske det også hjælper lidt.

https://electrek.co/2019/01/29/tesla-launches-new-cheaper-model-s-x-software-limited-battery-pack/

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jan 30 '19
PeterE
PeterE Jan 30 '19
Citat fra voersaa

Bliver spændende hvor mange Model 3 der når at blive indregistreret i år. Meget afhænger af naturligvis af hvornår standard range kan købes men jeg tænker at det lander omkring 3.000 styk. Nogen der tør gætte med? 

Hvis mit gætteri skal have lidt mening, så kunne vi bruge de 11000 TM3 i Tyskland. Landet er ca 14 gange større end DK, og har omvendt nogle andre distancer. Jeg vil tror at vi er omkring 1000, og jeg håber at det på kort sigt bliver mange, mange flere. Vi skal have folk ud i de el-biler (!!) 

MikaelH
MikaelH Jan 30 '19
Citat fra magnusbb

Mega gode nyheder, jeg håber det kommer til at gå rigtigt stærkt i 2019. Ved 10.000 solgte ”grønne” biler har regeringen jo meldt ud at de forbeholder sig ret til at øge afgiften igen - så det er med at få købt sin elbil inden det sker. 

Nu er der jo valg i 2019, så tvivler på at de tør røre ved afgifterne på elbiler selvom vi kommer over 10.000styk. Det sender et negativt signal til alle vælgere der ønsker en grønnere profil i Danmark. Derudover så vil resultatet af en afgiftsstigning vil jo være den samme som det altid har været, nemlig at salget går i stå.

P85DK
P85DK Jan 30 '19
Citat fra voersaa

Jeg tror 3.000 er særdeles optimistisk. Du skal huske på at ca. 2.500 ud af de 4.000 Model S der er på de danske veje primært blev solgt fordi folk blev præsenteret for en brændende platform i form af afgiftsstigninger og en oplevelse af 'at skal det være så er det nu eller aldrig'.

Hvis vi skal op på 3.000 Model 3, så skal der noget ekstraordinært til som skaber en unaturlig efterspørgsel. 1.000 stk vil stadig være flot i Danmark.

mbk
mbk Jan 30 '19

@P85DK

Jeg tror dog at mid-range premium til sub 400.000 godt kan få nogle ud af skabet og kommer der en short range til 350.000 som er helt basic, så skal den nok sælge, der bliver nok lidt run på inden nytår, men jeg tror heller ikke det bliver mere end 1000 - 2000 i år, jeg tror der er bestilt ca. 350 herhjemme pt.

MOS
MOS Jan 30 '19
Citat fra mbk

Nu kan man også snart få en Model S 100D med ~10% af batteriet software låst til ca. 850.000kr og  X 100D til 900.000, så får man mere for pengene end i 12/2015. Måske det også hjælper lidt.

https://electrek.co/2019/01/29/tesla-launches-new-cheaper-model-s-x-software-limited-battery-pack

8k$ for 7,5 kWh ekstra batterikapacitet virker voldsomt. Det svarer vel til ca. 90.000 kr. ekstra på danske plader med moms og afgifter, eller ca. 12.000 kr./kWh. Det er en ublu merpris. Og så er det endda kun software til forskel. Jeg havde til enhver tid uden tøven taget den softwarebegrænsede udgave og sparet de 90.000 kr.

Den softwarebegrænsede udgave har samme antal fysiske battericeller og samme specifikationer mht. topfart, acceleration osv. og den kan lade lige så hurtigt i absolutte tal [kW]. I toppen af batteriet går det endda relativt hurtigere, da batteriet jo ikke skal toppes af i samme grad som et ikke-softwarebegrænset batteri.

Derudover må man forvente ca. 7,5% degradering af batterikapaciteten i løbet af en årrække eller ca. 200.000 km kørsel. På det tidspunkt vil det ikke-softwarebegrænsede batteri have tabt 7,5%, mens det softwarebegrænsede batteri stadig har sine 92,5 kWh kapacitet. Det vil formentlig holde endnu længere, da det ikke er blevet tilladt at blive ladet op til 100% af fysisk kapacitet og dermed heller ikke bliver så hurtigt slidt.

Man betaler altså 90.000 kr. ekstra for blot 40 km ekstra rækkevidde de få gange (hvis overhovedet) i løbet af de første ca. 5 år, man kører mere end 500 km i træk uden pauser/SuC. Hvis man holder pauser undervejs, vil man i praksis næppe lade den til mere end 80-90% alligevel, da de sidste 10-20% tager en evighed.

Hvis det kun kostede en tiendedel, ville jeg stadig ikke købe Extended Range.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 30 '19
Sider: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 »