Loading...
dk

Salgstal for elbiler | Tesla Forum

selsoe
selsoe May 6 '19

@webercarbmann Den er taget fra dette tweet fra Dansk Elbilalliance: https://twitter.com/elbilalliancen/status/1125275783952465920

PeterE
PeterE May 6 '19
Citat fra M3rasmus

Bare rolig, der skal nok komme afgift på elbiler - også dem under 420.000. 

Det er sikkert som amen i kirken, at lige så snart salget overgår regeringens forventninger, så kommer afgiften på igen. Det skete også sidst da Model S var afgiftsfri. 

Men det bliver nok ikke 150%. Men det kommer. 

Tjah, det har du meget svært ved at få mig til at tro på - eller til at håbe på. Så pas på med at udstede garantier :) 

M3rasmus
M3rasmus May 6 '19

Tjah, det har du meget svært ved at få mig til at tro på - eller til at håbe på. Så pas på med at udstede garantier :) 

Jeg har ikke så svært ved at tro på afgifter i Danmark. Det er vist mere undtagelsen end normen.

Afgiften på EL er rekord høj i Danmark, måske den højeste i verden, og afgiften på benzin/diesel er blandet de lavere i Europa. Det er fuldstændig ødelæggende for den omstilling. Det giver ingen mening overhovedet.

Forummets indlæg er redigeret af M3rasmus May 6 '19
fmm1000
fmm1000 May 6 '19

Hmmm. Synes jeg den anden dag læste en opgørelse over benzinpriser i verden. Her lå DK vist på en 4. eller 5. plads med Norge som nr 2.
Egentlig bør der, når det er slut med benzin og diesel, være dyr strøm for staten skal jo have indtægter og den vil miste mange indtægter, når benzin og dieselsalg (forhåbentlig snart) forbydes.

selsoe
selsoe Jun 3 '19

Det blev til 159 solgte Teslaer i maj.

Model 3: 146
Model S: 7
Model X: 6

Kilde: nrpla.de

Samlet markedsandel for PHEV/BEV biler i 1. halvår 2019 er 3,1%. Kilde: Dansk Elbilalliance der har som mål, at andelen kommer over 10% i løbet af 2020

KimT
KimT Jun 3 '19

Der bliver vel leveret et ordentlig antal Tesla'er her i Juni. Men pga. Tesla producere biler til eksport i starten af kvartalet - så det kan nå at blive leveret i samme kvartal-  vil vi igen se et fald i Juli/august.

Men jeg kan ikke rigtig se hvor bilerne skal kommer fra - ud over fra Tesla. Tror ikke der er andre der kan levere elbiler i store mængder. En del af salgstalene fra 1. halvår dækker vel også over at at delebilsselskaber har skiftet ud (i3/Zoe)

PerLeth8210
PerLeth8210 Jun 3 '19

Det som salgstallene for maj ikke fortæller, er hvordan landet ligger med hensyn til ordremængden, bestillinger og især de rationeringsmæssige fordelingtal, p.g.a. den stækt begrænsede produktionskapasitet i FreemontCA. Tænk på at alle vi på ventelisterne skal dele kun 1000 dagligt producerede model 3 med USA, Kina og alle de andre og meget større lande i Europa. Dertil kommer at de lande med en grøn regeringspolitik, bliver forfordelt i forhold til størrelse. F.eks Norge, der måske får 2000, når vi herhjemme med en sort/brun regering kun får tildelt ca. 200 i en måned. Måske den politiske vilje ændrer sig senere på måneden. Vi får se. 

SuneH
SuneH Jun 3 '19

Jeg ved ikke om det er rigtigt, at der er lang ventetid på en TM3. Det kan godt være vi skal dele med resten af verden - men der bliver produceret TM3 i et vildt tempo. Og hvis man går på Teslas hjemmeside og bestiller en TM3, er der vel max. 1-2 måneders ventetid. Jeg bestilte en TM3 d. 25. april og fik leveret 24. maj.

Se vedlagte video på 1m 41s - jeg kan allerede nu røbe, at der sker noget dramatisk de sidste 10 sek. :-)

https://www.youtube.com/watch?v=9H-w7_162SE

PeterE
PeterE Jun 3 '19

Fantastisk video Sune, gad vide om du ikke lige laver en version som dækker det globale salg af el-biler? :)

ILarsen
ILarsen Jun 3 '19
Videoen er da sjov nok, men er du faldet over visualiseringen som et liniediagram?
SuneH
SuneH Jun 4 '19

@PeterE - det var bare en jeg faldt over i mit facebook feed; det er ikke mig der har lavet den. Hvad er din pointe? Har Leaf solgt mere på verdensplan? Og Zoe mangler fra oversigten. Uanset er det da vildt nok hvordan Model 3 bare tager fat og overhaler alt, selvom det kun er i US.

MOS
MOS Jun 4 '19

Hvis Kina havde været med, så havde det nok set lidt anderledes ud. De går helt amok med elbiler derovre.

Jabba
Jabba Jun 4 '19
Quote from SuneH

Jeg ved ikke om det er rigtigt, at der er lang ventetid på en TM3. Det kan godt være vi skal dele med resten af verden - men der bliver produceret TM3 i et vildt tempo. Og hvis man går på Teslas hjemmeside og bestiller en TM3, er der vel max. 1-2 måneders ventetid. Jeg bestilte en TM3 d. 25. april og fik leveret 24. maj.

Se vedlagte video på 1m 41s - jeg kan allerede nu røbe, at der sker noget dramatisk de sidste 10 sek. :-)

https://www.youtube.com/watch?v=9H-w7_162SE

Her er versionen, hvor tallene er konsolideret på mærke basis. Her er det endnu mere tydeligt hvad der foregår indenfor plug-in verdenen.

Der mangler dog stadig en version hvor det kun er BEV tal der bliver sammenlignet. Så er billedet endnu tydeligere. Synes ikke PHEV er en rigtig sammenligning, uanset at de normalt kategoriseres sammen.

https://public.flourish.studio/visualisation/381024/

PeterE
PeterE Jun 4 '19
Citat fra SuneH

@PeterE - det var bare en jeg faldt over i mit facebook feed; det er ikke mig der har lavet den. Hvad er din pointe? Har Leaf solgt mere på verdensplan? Og Zoe mangler fra oversigten. Uanset er det da vildt nok hvordan Model 3 bare tager fat og overhaler alt, selvom det kun er i US.

Sune, jeg havde gættet at du ikke havde lavet den selv :) Min pointe er nok noget med et positivt hjemmemarked, at de amerikanske biler som fx Tesla nok slår mere ud i USA - og at det tyske hjemmemarked måske kaster sig mere over Audi e-tron og MB EQC end de gik amok over Tesla. Og det bliver nok det samme i Kina. Men lad os se.  

jramskov
jramskov Jun 4 '19

Renault Zoe var faktisk den mest solgte i Europa i april: https://cleantechnica.com/...ril-ev-sales-report/

PeterE
PeterE Jun 4 '19
Citat fra jramskov

Renault Zoe var faktisk den mest solgte i Europa i april: https://cleantechnica.com/...ril-ev-sales-report/

Ja, og min 'hjemmemarked'-pointe holder vist nogenlunde stik. Det er en europæisk bil som sælger bedst i Europa, og det er i særdeleshed en fransk bil der sælger bedst i Frankrig...tænk hvis Fisker faktisk var dansk, og tænk hvis den kunne leveres nu. Så ville vi i DK nok kaste os over den...  

Og ja, det er faktisk det samme i Kina - og det bliver spændende hvad Teslas nye fabrik i Kina kan påvirke salget der: 

https://cleantechnica.com/2019/06/02/vw-passat-geely-emgrand-shine-in-a-cooling-month/

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Jun 4 '19
Jabba
Jabba Jun 4 '19

Lidt flere grafer. Også værd at huske på at Model 3 ikke kun tager andele indenfor BEV segmentet, men også PHEV og ICE. 

Derudover er Model 3 en dyrere bil/anden kategori end Zoe. Set i det lys er det imponerende at Model 3 holder trit eller slår den med længder, afhængig af måned/marked. At Model 3 så i mine øjne er en klart bedre deal og no-brainer ift. en Zoe er så noget andet og bliver nok væsentligt mere tydeligt når SR+ bliver sluppet løs for alvor.

Juni måned bliver forventeligt (og typisk Tesla) en stor leverancemåned for især Model 3. Ifølge Elon Musk var der i april og maj 50.000 nye ordrer. Derudover et efterslæb på 10.000+ fra 1. kvartal. Det er allerede 60.000+ og langt fra alle er leveret, grundet transport og logistik. Bliver spændende at se hvad juni og 2. kvartal ender med.

Slutteligt, selvom det stadig er lav volume, er det dejligt at se at Jan-Maj Tesla registreringer i Danmark, hedder 741 stk. vs kun 95 i hele 2018. Det er allerede en udvikling på 8x. Tror stadig vi lander på 2000 DK Teslaer i 2019. Det ville være 21 gange mere end sidsteår.

Forummets indlæg er redigeret af Jabba Jun 4 '19
Jabba
Jabba Jul 1 '19

Så kom salgstallene for juni. I løbet af første halvår har Tesla solgt 1205 enheder i DK. Sidste år var det sølle 95 enheder for hele 2018.

Det ser ud til at mit tidligere bud på 2000 enheder for 2019 er konservativt.

Dejligt at se så meget fremdrift.

selsoe
selsoe Jul 1 '19

Lækkert.

465 Teslaer er indregistreret i juni.

Heraf:

9 Model X
4 Model S
452 Model 3

Det burde kunne bringe Model 3 i top 10 for mest solgte biler i juni.

Jabba
Jabba Jul 2 '19

Tesla leverede 95.200 biler i 2. kvartal (med 7.400 biler i transit). Fantastisk flot resultat, vækst og ny salgsrekord igen.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 »