Loading...
dk

Salgstal for elbiler | Tesla Forum

MOS
MOS Jan 31 '19
Citat fra SuneH

E-tron og I-Pace kan da ikke køre lige så langt som en model 3 LR.

Godt spottet! Men bare fordi det kommer fra Goldman Sachs, behøver det jo ikke at være sandt... ;-> 

jramskov
jramskov Jan 31 '19

@magnusbb Vi er sikkert ret enige herinde, men jeg tror ikke man skal undervurdere ukendt vs kendt. Hvis man vælger en fossilbil, ved man hvad man får. Hvis man vælger en elbil er der en masse ukendte faktorer og nye ting man skal have styr på og overveje (f.eks. hvordan man lader den).

@voersaa: Jeg bestilte den 11/1 og var nr. 323, så mon ikke vi er nærmere 400 bestillinger nu?

@MOS: Jeg vil bestemt mene Kia e-Niro er en konkurrent til Model 3. Den har udmærket rækkevidde og den er væsentligt billigere. De parametre du oplister er ikke nødvendigvis relevante for køberen, for nogle tæller de måske ligefrem til Kia's fordel.

MOS
MOS Jan 31 '19
Citat fra jramskov

@MOS: Jeg vil bestemt mene Kia e-Niro er en konkurrent til Model 3. Den har udmærket rækkevidde og den er væsentligt billigere. De parametre du oplister er ikke nødvendigvis relevante for køberen, for nogle tæller de måske ligefrem til Kia's fordel.

Enig i at e-Niro har sine styrker og på nogle punkter sikkert er et bedre valg end Model 3. Men det er bare 2 meget forskellige biler, hvorfor jeg ikke anser dem for konkurrenter. 

voersaa
voersaa Jan 31 '19
Citat fra jramskov

@voersaa: Jeg bestilte den 11/1 og var nr. 323, så mon ikke vi er nærmere 400 bestillinger nu?

Så er det gået hurtigere end jeg havde forventet men fedt hvis Model 3 får taget rigtigt hul på Elbils  revolutionen.

KimT
KimT Jan 31 '19
Citat fra MOS

@KimT

Det med underdimensioneret batterivarmer... Kan du ikke uddybe det? Evt. links?

Det har været omtalt flere gange. Tesla Bjørn har lige testet - -17grader - -13grader : https://www.youtube.com/watch?v=MN2cjKhkCqg Selv efter en tur på 100km med 120km/h er batteriet ikke varmt. Det har tidligere også været omtalt at batteriet hurtigt mister varmen igen når man parkere den.

Og her en sammenligning mellem Kona og e-niro på en tur hvor de også er ramt af langsom ladehastighed i sydtyskland med minus grader : https://youtu.be/7YCGBsagCNc?t=265

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jan 31 '19
jramskov
jramskov Jan 31 '19
Citat fra MOS
Citat fra jramskov

Enig i at e-Niro har sine styrker og på nogle punkter sikkert er et bedre valg end Model 3. Men det er bare 2 meget forskellige biler, hvorfor jeg ikke anser dem for konkurrenter.

Herhjemme synes konen der er lidt for meget "sportsvogn" over Model 3 :)

Johannelund
Johannelund Feb 2 '19
Elbil ? Rækkevidde er intersandt, men husk også at sammenligne ladehastighed ved hjemmeladning, hvor en elbilejer lader 95% af tiden, Hyundai og Kea 32 timer, Tesla 6-7 time<br />
Der er rigtig stor forskel på om bilen kan lades med 3 faser eller mormor 1 fase. ja det burde være en tillægstegistreringsafgift på 1 faset biler, da man også skal lade i rus-houer da natten ikke er lang nok.
Forummets indlæg er redigeret af Johannelund Feb 2 '19
JerMik
JerMik Feb 2 '19
Citat fra jramskov
Citat fra MOS
Citat fra jramskov

Herhjemme synes konen der er lidt for meget "sportsvogn" over Model 3 :)

Sjovt! Herhjemme synes konen det er LIDT sportsvogn over Model 3 :)

Smag og behag.... 

MOS
MOS Feb 2 '19

@Johannelund

Altså din pointe er sådan set fin nok. Men der er ingen grund til at overdrive fakta.

Hyundai Kona og Kia e-Niro kan lade på 1 fase med op til 32 A, men da de fleste husstande har max. 16 A, så bliver det i praksis kun opladning med 3,7 kW, altså en ladetid på omkring 11 timer for en fuld opladning for 39 kWh batteriet eller 17 timer for 64 kWh batteriet. Med en ladeboks, der slår 2 faser sammen kan man lade næsten dobbelt så hurtigt.

Tesla kan lade på 3 faser med 11 kW. Teslaen kan altså i praksis ofte lade med 3 gange så høj effekt, men Teslas batteri er også en del større. Et 75 kWh batteri vil tage ca. 7 timer at lade helt op, mens et 100 kWh batteri vil tage ca. 9 timer.

Forskellen i ladetid for en fuld opladning mellem en Kona og en Tesla er nok derfor snarere en faktor 1,5-2 end en faktor 5, som du skriver. Eller ca. samme ladetid, hvis man benytter en ladeboks, som slår 2 faser sammen.

Du kan ikke sammenligne med mormorladning på 1 fase, da det er ved lavere strømstyrke og det er de færreste, der vil benytte mormorladning hjemme. Ellers bør du også regne ladetiden ud for en Tesla ved mormorladning. Pærer og bananer.

Det er naturligvis stadig problematisk, hvis man har brug for en fuld opladning i en Kona, man kun har mulighed for at lade med 3,7 kW og ikke har tid til at vente i 17 timer. Men mon ikke det er de færreste, der på daglig basis kommer hjem med helt fladt batteri og har brug for en 100% opladning næste morgen? Jeg tænker, at man typisk kommer hjem med måske 50% tilbage på batteriet og normalt vil lade op til 90%, hvilket kan gøres på 7 timer. Hvis man undtagelsesvist en dag kommer hjem fra arbejde med et helt fladt batteri og kun har 12 timer til man skal af sted igen næste morgen, så kan den nå at lade op til knap 70%, hvilket i de fleste tilfælde burde være nok til, at man kan klare sig igennem den næste dag. Og hvis dette ikke er tilfældet, har man jo altid mulighed for at køre forbi en hurtiglader på vejen. Så jeg tror, at folk gør problemet større, end det egentlig er.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 2 '19
KimT
KimT Feb 2 '19

Sammenligning mellem Vores 70D og Kona 64kWh : 11kWh <-> 3,4 kWh på vores Eon boks. Så det er en faktor ca. 3,2

Tesla'en kan lades op på ca. 6 timer, mod Kona'en 20 timer. Men som Mos skriver lades bilerne kun op til 80% i det daglige, og vores Kona bliver ikke kørt flad på en dag - den har ikke brug for at køre +300km.

Og Kona'en kan times til at lade uden for peak timer, men det giver ikke rigtig mening når den tager så lang tid at lade (og man har 2 elbiler)

Forummets indlæg er redigeret af KimT Feb 2 '19
Bianco
Bianco Feb 2 '19
Citat fra MOS

@Johannelund

Altså din pointe er sådan set fin nok. Men der er ingen grund til at overdrive fakta.

Hyundai Kona og Kia e-Niro kan lade på 1 fase med op til 32 A, men da de fleste husstande har max. 16 A, så bliver det i praksis kun opladning med 3,7 kW, altså en ladetid på omkring 11 timer for en fuld opladning for 39 kWh batteriet eller 17 timer for 64 kWh batteriet. ...

Sådan set enig, men hvis Kia/Hyundai bare havde lavet en EU version af bilens lader (til 3 faser) så ville kunderne have meget færre bekymringer og være mere trygge ved at skifte til elbil. 

selsoe
selsoe Feb 4 '19

Dansk Elbilalliance:

Januar 2019 var med 697 elbiler og opladningshybridbiler næstbedste måned nogensinde i Danmark, kun overgået af december 2015 hvor 1.759 elbiler og opladningshybridbiler blev indregistreret.

PeterE
PeterE Feb 4 '19
Citat fra selsoe

Dansk Elbilalliance:

Januar 2019 var med 697 elbiler og opladningshybridbiler næstbedste måned nogensinde i Danmark, kun overgået af december 2015 hvor 1.759 elbiler og opladningshybridbiler blev indregistreret.

Så er vi da på vej, det synes jeg er en virkelig positiv nyhed. Så mangler vi bare TM3-effekten (!) 

Kiefer
Kiefer Feb 4 '19

Ja man kan jo altid pynte på tallene ved at tage hybridbiler med også. De har i min optik intet at gøre med el-biler...

PeterE
PeterE Feb 4 '19
Citat fra Kiefer

Ja man kan jo altid pynte på tallene ved at tage hybridbiler med også. De har i min optik intet at gøre med el-biler...

Enig, selvom det er plug-in hybrid - så er el-biler noget helt andet.
selsoe
selsoe Feb 5 '19
Jeg har heller ikke fidus til hybrider, men de har da noget med elbiler at gøre. Hvis du kun kører korte ture kan du stort set køre på el hele tiden. Det har da også noget at sige.
KimT
KimT Feb 5 '19

Hvis man lige renser tallene, så det kun er elbiler - så har vi stadig et stykke vej:

Dec. '15 : 1688

Jan '19 : 310

Og som de ser i Norge - faldet af plug-in hybrider styrtdykker. Men hvis slaget forbydes fra '25 så har vi vel forklaringen der ;-)

Forummets indlæg er redigeret af KimT Feb 5 '19
magnusbb
magnusbb Feb 5 '19

Var Dec. 15 ikke ca. 1687 Tesla S :-) ? Jeg er spændt på Februar og Marts tal. Tænker der kommer rigtig mange Tesla 3, men håber også at se andre. Læste lige at Danmarks mest solgte ICE bil - Peugeot 208 kommer som el-bil til Oktober. Opel Corsa er også på vej som elektrisk læste jeg et sted. Så 2019 bliver spændende. Tror ICE salg har set toppen - nu går det den anden vej. 

MOS
MOS Feb 5 '19
Citat fra KimT

Men hvis slaget forbydes fra '25 så har vi vel forklaringen der ;-)

Jeg har aldrig forstået denne argumentation. Det er lidt ligesom vores egen klimamedister, Lars Chr. Lillebitteholt, som påstår, at bare fordi vi forbyder salg af nye ICE-biler (dog ikke plugin hybrid) i 2030, så vil antallet af elbiler (+plugin hybridbiler) accelerere og være oppe på 1 mio. i 2030.

Jamen, hvis salg af ICE-biler bliver forbudt på et bestemt tidspunkt og folk vil have ICE-biler, så vil folk i min logik hamstre i perioden op til, vel vidende at man ikke kan få den "eftertragtede" vare senere. Lidt ligesom da der blev indført afgifter på elbiler i 2016, hvor folk hamstrede i slutningen af 2015, vel vidende at man ikke havde råd til en elbil senere.

Hvis man forbød ICE-biler i det hele taget, var det en anden snak. Men man kan vel ikke forestille sig en regering, der forbyder folk at køre rundt i deres gamle ICE-bil, når vi runder 2030? Det ville ellers kunne accelerere salget af elbiler dramatisk, i hvert fald for dem, der har planer om, at deres bil skal holde i mere end 10 år.

SuneH
SuneH Feb 5 '19
Citat fra MOS
Det er lidt ligesom vores egen klimamedister, Lars Chr. Lillebitteholt, som påstår, at bare fordi vi forbyder salg af nye ICE-biler (dog ikke plugin hybrid) i 2030, så vil antallet af elbiler (+plugin hybridbiler) accelerere og være oppe på 1 mio. i 2030.

Jamen, hvis salg af ICE-biler bliver forbudt på et bestemt tidspunkt og folk vil have ICE-biler, så vil folk i min logik hamstre i perioden op til, vel vidende at man ikke kan få den "eftertragtede" vare senere. 

Du har fuldstændig ret, MOS. Det er en totalt bagvendt logik. Forestil dig, at man forbød salg af rugbrød om 5 år. Fra 100 tons om året nu, til 0 om 5 år. At man så regner med, at salget af rugbrød falder med 20 tons om året, så det til næste år er på 80 tons, året efter er på 60 tons osv - for endeligt at være på 0 tons om 5 år. Det er jo så dum en model, at man næsten må græde.

Det er jo det samme de siger om elbiler: Når man forbyder salget af ICE i 2030, hvor salget af el- og plugin-hybrider så jo per definition bliver 100%, så stiger salget af el- og plugin hybrider nok lineært fra nu af, så det kommer op på 100% i 2030.

Hvis det var så enkelt, så kunne man da bare forbyde nysalg af ICE biler om 3 år, så ville salget jo stige allerede nu til 33% pr år.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 »