Loading...
dk

Salgstal for elbiler | Tesla Forum

MOS
MOS Feb 5 '19

@SuneH

+1

Jeg kan ikke lade være med at grine, når jeg læser din udpensling. Det er bare spot on - og tragikomisk!

P.S. Hvis salg af rugbrød ville blive forbudt om 5 år, så ville jeg naturligvis fortsat spise rugbrød, som jeg plejer. Om knap 5 år ville jeg så hamstre en hel masse rugbrød og fylde fryseren op. Resultat: Et konstant salg af rugbrød de næste 4 år og 11 mdr. Derefter et kraftigt øget salg af rugbrød i 1 mnd., før salget går helt i stå.

PeterE
PeterE Feb 6 '19

@MOS og SuneH, jeres indlæg er - som altid - meget underholdende, nogenlunde relavante og denne gang liiiiige lidt urealiske :)

Kunne man fx bare indfase el-biler på 3 år ved at forbyde ICE? Næh, for producenterne kan ikke følge med efterspørgslen. Og analogien til rugbrød er da fin nok, men folk hamstrer altså kun hvis et produkt er livsnødvendig (og uden gode alternativer) eller billigt eller noget man kan tjene penge på. 

Min pointe er nok at politikere kun kan kommer så og så langt, de køber vel ca 175 el-biler selv. Vi skal have alle til at købe el-bil som deres næste bil, og det kræver mere end politisk handling.

P85DK
P85DK Feb 6 '19

Ca. 340 Model 3 til Danmark på nuværende tidspunkt. Det bliver nok svært at komme over 1.000 Model 3 i 2019

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1xIQU5qcBXdf6hZTzjLKc4e5Ps2oVDI-2ntaD6ZBJnh8/htmlview#

KimT
KimT Feb 6 '19

Der er en der har lavet et dashoard til disse data (tror måske der har været linket til den før) : https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYjcwZjhhZWYtMmVjMy00OWYzLTg3OGUtMmUzMTM4NTMxZTUxIiwidCI6IjliNjM0YjU0LWFhNzUtNGMxNS05NmQxLTIwOGM5NGE1ZjIxZSIsImMiOjh9

Men der skulle da være ordre nok til nogen ugers produktion ;-)

Forummets indlæg er redigeret af KimT Feb 6 '19
MOS
MOS Feb 6 '19
Citat fra P85DK

Ca. 340 Model 3 til Danmark på nuværende tidspunkt. Det bliver nok svært at komme over 1.000 Model 3 i 2019

Hvis man i det data dashboard, som KimT linker til i indlæg #64, kigger på grafen over "Forecast" og vælger Danmark, så kan man af den røde, ekstrapolerede kurve se, at der ved udgangen af 2019 er solgt godt 2600 Model 3. Jeg ved dog ikke, hvilke forudsætninger der er gjort for denne prognose. Men jeg synes ikke, det ser helt tosset ud.

P85DK
P85DK Feb 6 '19

Ja, det ville være rart at se de forudsætninger. Min umiddelbare vurdering er at der er et forholdsmæssig højt salg i Q1 på grund af alle reservationsholderne (hvilket nok er de ca. 400) og det falder så i de næste kvartaler. Jeg kan ikke se et gennemsnitligt salg af Model 3 på lige over 200 biler pr. måned.

Det ville bringe Model 3 ind i top 25 solgte bilmodeller i DK.

Hvis du kigger på top 25 solgte biler i DK i 2018, så er der ikke umiddelbart en bil der springer i øjene som Model 3 skulle erstatte. Det er enten firmabiler, mindre billige biler eller kampagnebiler.

MOS
MOS Feb 6 '19

@P85DK

Det er lidt det samme som i USA og specielt i Californien, hvor Model 3 overgår nærmest alle andre konkurrenter i salgstal. Dette selvom Model 3 ikke ligner nogle af de andre biler på markedet. Så bare fordi Model 3 er anderledes, kan man ikke nødvendigvis konkludere, at den ikke kan komme ind på top 25. Måske omvendt - netop fordi den er anderledes, har den potentiale til at disrupte markedet.

Hvorfor skulle Model 3 i øvrigt ikke kunne erstatte f.eks. VW Passat, Skoda Octavia eller Mercedes C-klasse?

P85DK
P85DK Feb 6 '19
Citat fra MOS

Hvorfor skulle Model 3 i øvrigt ikke kunne erstatte f.eks. VW Passat, Skoda Octavia eller Mercedes C-klasse?

Fordi Passat og C-klassen typisk er firmabiler, hvilket vil sige leaset og med en fordelagtig beskatning, hvilket du ikke opnår i en Model 3. Skoda købere er mere traditionelle og vil nok være sværere at flytte over i et first mover produkt som en el-bil / Tesla stadig er på det danske marked.

Der er faktisk intet du kan sammenligne mellem det californiske og danske bilmarked. De er forskellige på stort set alle punkter :-)

voersaa
voersaa Feb 6 '19
Citat fra P85DK
Citat fra MOS

Hvorfor skulle Model 3 i øvrigt ikke kunne erstatte f.eks. VW Passat, Skoda Octavia eller Mercedes C-klasse?

Fordi Passat og C-klassen typisk er firmabiler, hvilket vil sige leaset og med en fordelagtig beskatning, hvilket du ikke opnår i en Model 3. Skoda købere er mere traditionelle og vil nok være sværere at flytte over i et first mover produkt som en el-bil / Tesla stadig er på det danske marked.

Der er faktisk intet du kan sammenligne mellem det californiske og danske bilmarked. De er forskellige på stort set alle punkter :-)

De fleste af mine biler,  har været skoda, inklusiv min nuværende. Det er for mig vigtigt at få værdi for pengene og jeg har ikke brug for at der sidder et VW mærke på den reelt samme bil hvis det betyder at jeg betaler en merpris. Den fordel, som jeg mener du forglemmer, er at Tesla pga afgiften ligger meget attraktivt prismæssigt i forhold til tilsvarende ICE biler i klassen, hvilket bla. er en af de ting som tiltaler mig. Model S har ganske rigtigt også meget af det samme men der er man oppe i en pris hvor man taber langt de fleste (inklusiv mig selv). De ca. 340 - 400 Model 3 vi ser på nuværende tidspunkt er de dyreste udgaver og der sidder nok en del som er interesseret i en mid range fordi de ikke har brug for 1 sekund hurtigere fra 0 - 100 eller den lidt længere rækkevidde. Der vil sikkert også komme stor efterspørgsel hvis SR når at komme i 2019 men så løber vi potentielt ind i en leveringsbegrænsning fra Tesla. Det er også meget vigtigt at huske på at vi taler om op imod 400 person som har bestilt en bil de ikke har prøvet og der er nok mange som først trykker på knappen når de ved hvad det er for en størrelse. Model 3 er IMO den første gode el bil der er på et niveau som nogenlunde almindelige mennesker kan betale. 

MOS
MOS Feb 6 '19
Citat fra P85DK
Citat fra MOS

Hvorfor skulle Model 3 i øvrigt ikke kunne erstatte f.eks. VW Passat, Skoda Octavia eller Mercedes C-klasse?

Fordi Passat og C-klassen typisk er firmabiler, hvilket vil sige leaset og med en fordelagtig beskatning, hvilket du ikke opnår i en Model 3. Skoda købere er mere traditionelle og vil nok være sværere at flytte over i et first mover produkt som en el-bil / Tesla stadig er på det danske marked.

Hvorfor skulle Model 3 ikke også kunne bruges som firmabil? Selv som en ikke-leaset (el-)bil har den langt mere fordelagtig beskatning end tilsvarende ICE-biler.

Mht. Skoda-købere, så kan man ligeså vel også argumentere for, at Mercedes-købere traditionelt er mere konservative og går efter det kendte og sikre.

Når alt kommer til alt, så tror jeg ikke, man kan pege på én bestemt bilmodel, som Model 3 vil erstatte. Model 3-købere vil nok komme fra en meget bred vifte af andre bilmodeller, ligesom det er med Model S. Jeg har f.eks. før min Model S ejet en Audi A2 og en Smart ForTwo. Andre kommer fra Mercedes S-klasse, Porsche Panamera eller Toyota Prius. Altså vidt forskellige biler.

MOS
MOS Feb 6 '19
Citat fra voersaa

Model 3 er IMO den første gode el bil der er på et niveau som nogenlunde almindelige mennesker kan betale.

Hvad med Hyundai Kona og Kia e-Niro? Det er elbiler, som efter min mening også er gode elbiler på deres måde. De har naturligvis også deres ulemper (cold-gate, 1-faset AC-ladning), men det samme kan man sige om Model 3 (ingen instrumentbræt eller HUD, ingen varme i rattet). Der vil naturligvis være købere, for hvem disse ting er afgørende, ligeså vel som der er købere, for hvem disse ting ikke har den store betydning. Smag og behag og forskellige behov...

voersaa
voersaa Feb 6 '19
Citat fra MOS
Citat fra voersaa

Model 3 er IMO den første gode el bil der er på et niveau som nogenlunde almindelige mennesker kan betale.

Hvad med Hyundai Kona og Kia e-Niro? Det er elbiler, som efter min mening også er gode elbiler på deres måde. De har naturligvis også deres ulemper (cold-gate, 1-faset AC-ladning), men det samme kan man sige om Model 3 (ingen instrumentbræt eller HUD, ingen varme i rattet). Der vil naturligvis være købere, for hvem disse ting er afgørende, ligeså vel som der er købere, for hvem disse ting ikke har den store betydning. Smag og behag og forskellige behov...

Model 3 blev lanceret et stykke tidligere (internationalt) og i dag er det ikke de store volumen af de biler som kan leveres til Danmark. De er bestemt gode biler og Kona kunne jeg godt se mig selv i men jeg vil stadig være usikker ved at hoppe på den første bølger fra de traditionelle fabrikanter. Tesla har trods alt været noget længere på banen.
P85DK
P85DK Feb 6 '19
Citat fra MOS

Hvorfor skulle Model 3 ikke også kunne bruges som firmabil? Selv som en ikke-leaset (el-)bil har den langt mere fordelagtig beskatning end tilsvarende ICE-biler.

Mht. Skoda-købere, så kan man ligeså vel også argumentere for, at Mercedes-købere traditionelt er mere konservative og går efter det kendte og sikre.

Når alt kommer til alt, så tror jeg ikke, man kan pege på én bestemt bilmodel, som Model 3 vil erstatte. Model 3-købere vil nok komme fra en meget bred vifte af andre bilmodeller, ligesom det er med Model S. Jeg har f.eks. før min Model S ejet en Audi A2 og en Smart ForTwo. Andre kommer fra Mercedes S-klasse, Porsche Panamera eller Toyota Prius. Altså vidt forskellige biler.

Med hensyn til firmabiler, så er de typisk leaset af 2 grunde, for ikke at binde kapital og for at drage fordel af en beskatningsværdi der er markant under listeprisen. Den sidste del kan Model 3 ikke være med på, da der jo ikke er noget afgift at spare.

Forskellen på Mercedes og Skoda ejere (købere af nye biler) er i overvejende grad at Mercedes ejerne er mere villige til at smide penge efter biler. Der vil typisk også være en nr. 2 bil i en vis prisklasse.

Jeg siger ikke at der ikke vil komme købere af Model 3 fra mange forskellige biltyper, det eneste jeg siger er at jeg ikke tror det bliver en top 25 sælger i DK, at 1.000 solgte Model 3 i 2019 nok er mere realistisk, med mindre der er en eller anden virksomhed der køber en bulk af en eller anden grund. Tror dog leasingselskaberne er lidt forsigtige efter SIXTs eventyr med Model S.

PeterE
PeterE Feb 6 '19
Citat fra P85DK
Citat fra MOS

Hvorfor skulle Model 3 ikke også kunne bruges som firmabil? Selv som en ikke-leaset (el-)bil har den langt mere fordelagtig beskatning end tilsvarende ICE-biler.

Mht. Skoda-købere, så kan man ligeså vel også argumentere for, at Mercedes-købere traditionelt er mere konservative og går efter det kendte og sikre.

Når alt kommer til alt, så tror jeg ikke, man kan pege på én bestemt bilmodel, som Model 3 vil erstatte. Model 3-købere vil nok komme fra en meget bred vifte af andre bilmodeller, ligesom det er med Model S. Jeg har f.eks. før min Model S ejet en Audi A2 og en Smart ForTwo. Andre kommer fra Mercedes S-klasse, Porsche Panamera eller Toyota Prius. Altså vidt forskellige biler.

Med hensyn til firmabiler, så er de typisk leaset af 2 grunde, for ikke at binde kapital og for at drage fordel af en beskatningsværdi der er markant under listeprisen. Den sidste del kan Model 3 ikke være med på, da der jo ikke er noget afgift at spare.

Forskellen på Mercedes og Skoda ejere (købere af nye biler) er i overvejende grad at Mercedes ejerne er mere villige til at smide penge efter biler. Der vil typisk også være en nr. 2 bil i en vis prisklasse.

Jeg siger ikke at der ikke vil komme købere af Model 3 fra mange forskellige biltyper, det eneste jeg siger er at jeg ikke tror det bliver en top 25 sælger i DK, at 1.000 solgte Model 3 i 2019 nok er mere realistisk, med mindre der er en eller anden virksomhed der køber en bulk af en eller anden grund. Tror dog leasingselskaberne er lidt forsigtige efter SIXTs eventyr med Model S.

Jeg har netop for anden gang konstateret at el-bil som leaset firmabil ikke hænger sammen. Leasingselskabet kan ikke få regnestykket til at hænge fornuftigt sammen fordi: Afgiften er ‘for lav’ og deres afgiftsfordel derved stort set bortfaldet, og også fordi afskrivningerne er for uforudsigelige. De skal tjene den anden del af deres penge ved at sælge bilen efter endt leasing. Derfor er TM3 svær at lease, ligesom e-tron er det og min TMS var det i 2015...
MOS
MOS Feb 7 '19
Citat fra P85DK

Med hensyn til firmabiler, så er de typisk leaset af 2 grunde, for ikke at binde kapital og for at drage fordel af en beskatningsværdi der er markant under listeprisen. Den sidste del kan Model 3 ikke være med på, da der jo ikke er noget afgift at spare.

Øh... jo! En ICE-bil bliver beskattet med op til 150%, en elbil kun op til 30%. Det kan godt være, vi taler forbi hinanden, når du taler om, at beskatningsværdien for en (leaset) ICE-bil er lavere og jeg taler om, at selve registreringsafgiften i % på en elbil er lavere. Det afgørende må dog være, hvad afgiften i kroner er. Og her tror jeg Model 3 vinder stort sammenlignet med tilsvarende ICE-biler. At lave leasing-vask er jo kun en fordel, hvis leasingselskabet kan spare penge på afgifterne og give en del af besparelsen videre til slutbrugeren. Ellers er det bare et fordyrende mellemled.

P85DK
P85DK Feb 7 '19

@MOS - :-) Vi taler firmabil som leasing. Når du skal have en firmabil så har du fx. et interval på fx. 500-550 tkr i nypris inkl. udstyr du kan 'handle' for. Hertil skal du tage i betragtning hvad det koster dig i privatøkonomien, altså hvilken værdi du vil blive beskattet af.

Med en Tesla har leasingselskabet ikke nogen mulighed for nogen nævneværdig rabat der vil slå ekstra igennem via sparet reg.afgift. Så som bruger vil du blive beskattet af den fulde værdi af bilen.

Med fx en Mercedes Benz, så har leasingselskabet mulighed for store rabatter der slår igennem ekstra på reg.afgiften. Som bruger vil du så måske kun blive beskattet af en værdi på 420.000 kr. for en bil til 550.000 kr.

Som bruger af firmabilen vil du således selv skulle betale mere for en Tesla end en MB.

Leasingudgiften for firmaet kan for den sags skyld være den samme for begge biler, men da det er brugen som vælger, så er privatøkonomien tit en afgørende faktor.

jramskov
jramskov Feb 7 '19

Norge er ikke overraskende langt foran:

https://electrek.co/2019/02/06/norway-ev-sales-skyrocket-tesla-model-3-arrival/

 

"The automaker has already received over 5,000 orders for the Model 3 and that’s just for the two higher-end versions of the vehicle."

MOS
MOS Feb 7 '19

@P85DK

Jeg forstår godt din argumentation, men når en Tesla er næsten afgiftsfri, så vil den jo blive en del billigere, end en tilsvarende MB. Selv hvis leasingselskabet kan få en rabat på MBen, så er rabatten nok ikke så stor som afgiftsforskellen mellem de to biler.

Så kan man argumentere for, at elbiler stadig generelt er dyrere end tilsvarende ICE-biler (før afgift), men det er en anden snak... 

PeterE
PeterE Feb 7 '19

Og den anden - eller tredje - snak er vel MOMSen? For den er en del af leasingselskaberne forretning, og gad vide om en grøn reform kunne medføre moms-fritagelse på grønne køretøjer...

P85DK
P85DK Feb 7 '19

@MOS - afgiften er i bund og grund underordnet, da det er skattebilletten der afgører valget hos firmabilisten. Tesla beskattes du af 550.000 kr og MB beskattes du af 420.000 men får værdi af 550.000 kr. (tænkt eksempel), så er det måske brutto ca. 11.000 kr./md mod 8.500 kr./md der bliver lagt oveni din skattepligtige indkomst.

Om der så er betalt 10.000 eller 200.000 i afgift er dig komplet ligegyldigt

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Feb 7 '19
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 »