Loading...
dk

Salgstal for elbiler | Tesla Forum

MOS
MOS Feb 7 '19

@P85DK

Jeg er ikke enig. Hvis du vælger en MB med en beskatningsværdi på 420.000,-, så får du langt mindre bil for pengene, end ved en elbil til 550.000,- (og også mindre end ved en elbil til 420.000,-). Af den simple grund, at hvis du regner tilbage til fabriksprisen, så får du mere elbil for pengene, da afgiften på elbiler er meget lavere.

Et helt enkelt eksempel kunne være, hvis halvdelen af MB prisen på de 420.000,- var afgifter, så får du reelt kun bil for 210.000,-. Og hvis en elbil er afgiftsfri, så får du fuld valuta for pengene, hvis du vælger elbilen.

P85DK
P85DK Feb 7 '19

@MOS - jamen så er alle danske firmabilsbrugere da nogle fjolser og helt forkerte på den ;-) Efter den logik så er det da underligt at ikke alle firma- og leasing biler er elbiler :-)

MOS
MOS Feb 7 '19

@P85DK

Nej. Det underlige er, at ikke alle biler er elbiler.

P85DK
P85DK Feb 7 '19

Tja, den er jo lidt svær at argumentere for når andelen af mikrobiler omkring 100.000 kr er så stor en del af nysalg. De er jo også i praksis afgiftsfrie og markant billigere end elbiler p.t.

Men hvad du end må mene om værdien af en elbil vs ICE som firmabil, så er faktum bare at elbiler ikke bliver valgt som firmabiler på nuværende tidspunkt. Kun i de tilfælde hvor ejeren af virksomheden køber den ind for at tage den første store afskrivning i firmaet :-)

jramskov
jramskov Feb 7 '19

Som jeg ser det, har udvalget af relevante modeller også været meget begrænset, så det er vel ikke overraskende?

selsoe
selsoe Mar 4 '19

I februar blev der indregistreret 268 elbiler, hvilket svarer til knap 1,2% af alle indregistrerede biler. Til sammenligning var knap 0,3% af indregistreringerne i februar 2018 elbiler.

Mest solgte modeller:

1. Tesla Model 3 (79 stk)

2. Hyundai Kona (42 stk)

3. Renault Zoe (32 stk)

(kilde: nrpla.de)

Forummets indlæg er redigeret af selsoe Mar 4 '19
jramskov
jramskov Mar 4 '19

For januar og februar:

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Mar 4 '19
KimT
KimT Mar 4 '19

Ja hvad der er indregistreret - ikke solgt. Men nu er 60+ af de Kona'er som er blevet indregistreret altså demo biler som forhandlerne har forpligtet sig til at beholde i et halvt år.

Tesla har vel også selv "beholdt" 4-6 af dem som er blevet indregistreret

Kiefer
Kiefer Mar 4 '19

Og de tal vil regeringen så sikkert bruge til at fortælle os allesammen, at nu er der endelig kommet gang i salget af el-biler, så derfor er der ingen grund til fortsat have en indefrysning af hævelsen af registreringsafgiften fra de 20 til 40%....

selsoe
selsoe Mar 5 '19

Med en ambition på 1 mio elbiler i 2030 tror jeg godt at selv regeringen ved at det her ikke forslår. Der skal flere incitamenter til og noget siger mig at grøn omstilling bliver en tema i valgkampen, så lidt overbudspolitik på den front ville da ikke gøre noget.

jramskov
jramskov Mar 5 '19

Hvad der foreslåes i en valgkamp kan man i mine øjne ikke bruge til ret meget. Bare se på den nuværende regering der forsøger på bedste vis at brande sig som grønne, men generelt intet gør.

selsoe
selsoe Mar 5 '19

Men jeg tror også at word-of-mouth har en del at sige for udbredelsen. Når naboer, familier og venner begynder at få elbiler, fortæller de gode historier og kan afkræfte fordomme og myter, føles det pludselig ikke så farligt at overveje elbiler. Hidtil har man følt sig lidt som pioner (mig selv inklusiv) hvis man har investeret i elbil - det tror jeg kan vende lige så stille, også i takt med at der kommer flere modeller og de bliver mere tilgængelige, prismæssigt.

Men det er helt klart at afgifterne skal holdes i ro, hvis momentum skal holdes. Jeg tror vi har set hvad der sker når de øges for tidligt.

jramskov
jramskov Mar 5 '19

Ja, er helt enig. Når snakken falder på elbiler, er det stadigt rækkevidden der først spørges til og dernæst ladetiden. Det fylder vildt meget i bevistheden hos folk og skræmmer dem helt sikkert væk. Der kan vi som (kommende i mit tilfælde) ejere helt sikkert gøre en forskel.

koden
koden Mar 5 '19

jeg tror simpelthen de der kona ejere bliver slemt skuffet med den ladetid de har derhjemme...

KimT
KimT Mar 5 '19

Det gør det ikke lettere at forklare Hr & Fru DK. Men nu er det jo ikke kun Kona/Hyundai der kun tilbyder 1 faset opladning. Problemet bliver bare ekstra synligt nu når der begynder at komme modeller på markedet som har batterier med mere end 40kWh batteri.

Og det gør det heller ikke letteren når sælgerne så ikke kan rådgive godt nok, og de sælger bilerne med at de kan lade med 7,4kW - som de jo ikke kan i DK med mindre man får installeret en trafo som samler 2 faser (med støj og tab til følge).

Vi lever med det så længde det er bil nr. 2, men man skal ikke springe en dag over, for så kan den ikke nå at lade op om natten her om vinteren.

Konen kommer senere hjem end jeg - så Tesla'en kan nå at lade de par. timer inden hun kommer hjem

Forummets indlæg er redigeret af KimT Mar 5 '19
koden
koden Mar 5 '19

beklager nedenstående kun kan læses af abon.

https://jyllands-posten.dk/premium/aar/ECE11206816/joern-enggaard-maatte-klare-frustrationer-volt-og-ampere-for-sin-elbil/

Men kort fortalt er et af anke pkt. på hans nye Kona følgende:

Det er selvfølgelig interessant at købe en stander med en pæn stor kapacitet, så man kan lade hurtigt op. Men pludselig fandt jeg ud af, at bilen kun kan lade med en fase. Det vil sige, at den kan sættes i, hvad der svarer til en stikkontakt, hvilket giver en ladetid på 20 timer.

KimT
KimT Mar 5 '19

Nu var det tilfældigvis en køber af Kona der har udtalt sig. Men ud over Hyundai har Kia, Nissan, VW, Jaguar samt nok også andre (i3 har vist fået opgraderet til 3-fase), også valgt kun at kunne tilbyde opladning på 1 fase (ca 3,4kWh) her i DK.

Vi skal nok høre om det næste gang - senest - når Leaf 60kWh samt Kia eNiro begynder at blive leveret.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Mar 5 '19
selsoe
selsoe Mar 5 '19

Det ser ud til at skatteministeren ønsker at forlænge afgiftsfritagelsen af strøm til elbiler til 2021:

https://policywatch.dk/secure/nyheder/christiansborg/article11230488.ece

Jeg har ikke adgang til hele artiklen, men essensen er med. Jeg forstår ikke hvorfor man ikke gør det til et privat fradrag/fritagelse. Hvorfor skal det via et 3. part firma?

Forummets indlæg er redigeret af selsoe Mar 5 '19
KimT
KimT Mar 5 '19

Nok fordi lovgivningen ikke er lavet til at tilgodese privatpersoners opladning af deres køretøjer. Som det står først i loven : "Momsregistrerede virksomheder har adgang til hel eller delvis godtgørelse af afgift af elektricitet, der er anvendt til procesformål i virksomheden."

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2062223

Bianco
Bianco Mar 5 '19

Quote from KimT

Nu var det tilfældigvis en køber af Kona der har udtalt sig. Men ud over Hyundai har Kia, Nissan, VW, Jaguar samt nok også andre (i3 har vist fået opgraderet til 3-fase), også valgt kun at kunne tilbyde opladning på 1 fase (ca 3,4kWh) her i DK.

Vi skal nok høre om det næste gang - senest - når Leaf 60kWh samt Kia eNiro begynder at blive leveret.

Og det bliver ikke bedre af at Nissan refererer til en ikke-eksisterende oplader på deres hjemmeside:

Den nye Nissan LEAF har indbygget lader på 6,6 kW. Det betyder at du kan lade hurtigt hjemme, og på mange destinationsladere i Danmark. Opladning i almindelig lader (16A) tager op til 15 timer, mens de nye, særlige ladere med 32A kan give en fuld opladning på kun 7,5 time.  https://www.nissan.dk/biler/personbiler/leaf.html

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 »