Loading...
dk

Salgstal for elbiler | Tesla Forum

MOS
MOS Apr 1 '19
Citat fra P85DK

Opladningshybrider er den største bjørnetjeneste som der er blevet gjort mod omstillingen til elbiler.

Enig i at plugin-hybrider er lidt af et misfoster. Men hvis de kan få de halvskeptiske til at prøve at køre halvelektrisk, fordi de så kan slippe for rækkeviddeangsten, så kan det da være, at de vælger ren elbil næste gang. De kan også være med til at skubbe gang i ladeinfrastrukturen - både offentligt, i hjemmene og på arbejdspladserne. Så måske er det ikke så skidt, at det ikke er godt for noget.

Jeg havde naturligvis også helst set, at folk i stedet havde købt en ren elbil. Men der er vi desværre ikke endnu, da mange føler sig mest trygge ved noget, de kender og så kan en plugin-hybrid være en trædesten på vejen mod rene elbiler.

P85DK
P85DK Apr 2 '19

Problemet med plugin-hybrider og bare hybrid er at du får hverken fordelen af en god ICE motor eller et ordentligt batteri/elmotor, begge dele er typisk fra mindste hylde og giver ikke et godt indtryk. Dertil kommer at folk der køber en plugin de får et dårligt indtryk af opladningshastighed og rækkevidde, fordi det er et latterligt lille batteri.

Toyota hybrider og specielt Prius burde være forbudt :-) Selv BMW i8 og mere folkelig VW GTE er noget skidt, for de er markedsført som sportslige og det er små benzin motorer og små latterlige batterier og elmotor, hverken performance eller reallife benzin økonomi er på nogen måde imponerende. De giver på alle måder el et dårlig image.

Du skal op i Ferrari, McLaren, Porsche 918 for at hybrid virkelig giver mening :-)

Vælg en ren el eller en ordenlig benzin motor, det er ihvertfald mit råd til alle der overvejer en hybrid.

mbk
mbk Apr 2 '19

@P85DK 

Enig, ren el eller ren benzin, der er måske noget mikrohybrid/overdimensioneret start motor der giver mening (opladning af batteri ved opbremsning og rulle 1km/t i kø på batteri samt høj (ca 600) rpm ved start)

Mit take er måske ikke så performance orienteret, men jeg tror på det bliver et mareridt at holde en GTE kørende når den fylder 8-10år, jeg spår at den skal helt afskrives til en rest værdi på stort set 0 efter 8år, fordi den er for besværlig at holde kørende. Den har to drivsystemer og begge er dårligere end et der er dimensioneret til opgaven alene. Nu kan man jo så sige at de fleste biler kun har en restværdi på 10-25% på 8 år, så måske ikke det største økonomiske problem, men hvis bilerne kun kører 8 mod 12 år, så skal der produceres flere biler. 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Apr 2 '19
voersaa
voersaa Apr 2 '19
Citat fra fmm1000 Jeg råber lige det tal ud, som ingen nævner.
I marts måned 2019 udgør salget af rene elbiler i Danmark 2 pct. Den tager vi lige igen. 2 pct.
Og det i et marked, hvor der reelt ingen afgift er på elbiler, som ligger inden for mange danske familiers økonomiske rækkevidde. Man kan få feeede elbiler, som kører sokkerne af tyske og italiensk sportshalløja til under den halve pris. Og vi er et land med nær perfekte afstande, landskab og klima til elbiler. Men lige lidt hjælper det.
Stort set alle partier er skyldige. De skreg alle op sammen med medierne om rige teslasvin i udgangen af 2015. Janteloven vandt.

Ja, det satte udviklingen et godt stykke tilbage grundet det politiske rod omkring elbiler. Når det er sagt tror jeg at de 2% blandt andet skal ses som et udtryk for at den almindelige dansker lige skal have tid til at forstå at elbilerne er kommet ned i et prismæssigt niveau hvor flere kan være med og hvor de er et ligeværdigt (og i flere tilfælde overlegent) alternativ til en ICE. Tingene skal så at sige lige genstartes Vi der sidder her på forum har lidt en tendens til at glemme at vores viden og opfattelse af elbiler ikke er generel i den bredere befolkning. Sekundært er der nok også en del som lige vil se tiden an i forhold til udviklingen på afgiftsområdet særligt set i lyset af et snareligt valg.

SuneH
SuneH Apr 2 '19
Citat fra mbk

jeg tror på det bliver et mareridt at holde en GTE kørende når den fylder 8-10år, jeg spår at den skal helt afskrives til en rest værdi på stort set 0 efter 8år, fordi den er for besværlig at holde kørende. 

Jeg har en kollega med en GTE - han nævner at den skal til service for hver 15.000 km. Udfordringen  er, at benzinmotoren først "slår til" når han trykker gaspedalen i bund, for at yde de sidste HK som elmotoren ikke leverer. Dvs når benzinmotoren sætter ind, er den HELT KOLD og til gengæld skal den så direkte i høje omdrejninger og yde max. Derefter kan den være kold i lang tid - måske 15 minutter indtil man igen skal accelerere ud af en rundkørsel. Dvs benzinmotoren gennemfører en række koldstarter på samme tur, og skal yde max HK som kold. Gentagne gange. Det MÅ slide mere på en motor end "normal ICE-brug". Så jeg er enig i at det bliver dyrt at holde den slags biler kørende efter 5-6 år.  

Ice2EV
Ice2EV Apr 2 '19

Nu var jeg ude at prøve en Kia Niro hybrid for et par måneder siden. Den virkede på den måde at den gik ikke på EV mode før motoren var om ikke varm, så lun i det mindste.

Den gjorde det nu udmærket, efter min mening. Men jeg er jo også kun håbefuld endnu. Der skulle, om sol og måne står rigtigt, gerne gå mindre end 10 dage.

PeterE
PeterE Apr 2 '19
Citat fra fmm1000 Jeg råber lige det tal ud, som ingen nævner.
I marts måned 2019 udgør salget af rene elbiler i Danmark 2 pct. Den tager vi lige igen. 2 pct.
Og det i et marked, hvor der reelt ingen afgift er på elbiler, som ligger inden for mange danske familiers økonomiske rækkevidde. Man kan få feeede elbiler, som kører sokkerne af tyske og italiensk sportshalløja til under den halve pris. Og vi er et land med nær perfekte afstande, landskab og klima til elbiler. Men lige lidt hjælper det.
Stort set alle partier er skyldige. De skreg alle op sammen med medierne om rige teslasvin i udgangen af 2015. Janteloven vandt.

I Norge turde selv de mest røde partier i 2015 godt stå op mod janteloven. De nægtede at fjerne afgiftslettelsen på elbiler. De røde norske partier mente det var godt, at nordmænd som havde råd til en Tesla var med til at betale for udrulningen af et ladenetværk, som almindelige nordmænd kunne benytte sig af, når der kom billigere elbiler. Og hvor er de idag. Over 5000 solgte Teslaer på en måned og en markedsandel for rene elbiler på over 58 pct. Så i Norge er markedsandelen for elbiler altså 29 gange højere end i Danmark.

Enig, de 2% er rystende - det er bare ikke kun politikernes ansvar. Det er også os selv, forbrugerne, og vi skal til at vælge noget andet end vi plejer. Jeg tvivler meget på at politikerne kommer til at gøre ret meget mere, måske en afgiftslempelseforlængelse og det er vist også det.  

MikaelH
MikaelH Apr 2 '19

Før man begynder at hidse sig op over afgifter og 2% markedsandel, så skal man lige huske at udvalget af brugbare el-biler til masserne reelt kun er Kona, e-Niro og Model 3. Alle tre er produktionsbegrænsede. 

Mange unge køber en mindre bil, og her vil en elbil aldrig være konkurrencedygtig med nuværende priser. El-bilen er væsentligt dyrere og rækkevidden er yderst begrænset. Så de fungere ikke som den primære/eneste bil. 

Kona, e-Niro og Model 3 ligger alle tre i en prisklasse som er lidt til den høje side i forhold til nogle af de mest solgte modeller i DK. 

Når de andre producenter fra Europa begynder at sælge el-udgaver af deres populære modeller, så skal der nok være flere som vælger en elbil. 

Men det sker selvfølgelig kun hvis der er en klar linje i afgifterne for elbiler, så stadig har brug for et tilskud (lavere afgift) for at være konkurrencedygtige. Vi skal minimum 2-3 år frem, før der er en varieret udvalg, og til den tid er afgifterne et stort mysterie.

Hvis elbiler skal vinde indpas, så skal afgifterne holdes i ro, og prisen på el skal sikres i mange år frem.

selsoe
selsoe Apr 2 '19

Jeg tror det der virkede i Norge var nogle ret kontante fordele. Gratis parkering, gratis passage gennem bomstationer, adgang i busbaner(?) og selvfølgelig deres latterligt lave pris på strøm mv. Det gjorde at selvom man måske tvivlede på at teknologien var klar osv, så kunne man ret konkret se hvor meget man kunne spare hvis man fx. pendlede ind til byen hver dag i bompenge, parkering, brændstof og evt tid (hvis de havde prioritetsbaner - den er jeg usikker på).

Dernæst, i takt med at elbilerne blev mere og mere udbredte og erfaringer og anbefalinger spredte sig, blev det mere naturligt at vælge elbiler fordi de var så udbredte og relativt billige. De konkrete fordele kunne vi godt adoptere. Eneste problem er at nogen får så ondt i røven over at rige svin i Teslaer skal have fordele i trafikken at det aldrig kommer til at ske i dette land.

P85DK
P85DK Apr 2 '19
Citat fra MikaelH

Før man begynder at hidse sig op over afgifter og 2% markedsandel, så skal man lige huske at udvalget af brugbare el-biler til masserne reelt kun er Kona, e-Niro og Model 3.

Det er Norge jo så et ganske godt eksempel på ikke er rigtig. VW Golf-e var i lang tid den mest sælgende elbil, hertil kommer Nissan Leaf, BMW i3 og en ganske lang række af andre elbiler. Hvis de kan bruges i Norge, så er de minimum lige så anvendelige i Danmark.

@selsoe - øhhhh ingen moms eller registreringsafgift på bilen, gratis parkering, ingen bopenge, busbane og billig strøm er peanuts i forhold til sparet moms og registreringsafgift.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Apr 2 '19
MOS
MOS Apr 2 '19

Citat fra fmm1000 

Citat fra selsoe

Eneste problem er at nogen får så ondt i røven over at rige svin i Teslaer skal have fordele i trafikken at det aldrig kommer til at ske i dette land.

Fuldstændig enig. Janteloven har været en hindring og vil også fremover begrænse udbredelsen af elbiler. Afskaf Janteloven - nu!

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 2 '19
MikaelH
MikaelH Apr 2 '19

@P85DK

Nu er det svært at sammenligne med Norge, som har de økonomiske muskler til at støtte elbiler i voldsom grad. 

Den eneste grund til at elbiler er så almindelige i Norge er de kæmpe store økonomiske fordele. Biler i Norge er endnu dyrere end i Danmark, så når du fjerner både afgift og moms, samtidigt med at strømmen er billig og alle de andre fordele som elbilerne får, så vil der pludselig være en masse mennesker som gerne vil leve med elbilens begrænsinger.

I er jo netop selv inde på det primære problem. Den eneste elbil som folk gider at eje er en Tesla. Så snart de andre producenter (VAG, Peugeot etc) får taget sig sammen til at producere elbiler, vil elbilen slippe for det dumme image hvor den enten er for idealistiske tosser eller for "rige svin". 

Heldigvis er vi godt på vej med Kona og e-Niro, og synes også at den generelle holdning i befolkningen er ved at ændre sig. 

PeterE
PeterE Apr 2 '19

Lad nu janteloven ligge et øjeblik, den er vist hastigt (!) ved at afgå ved døden. Jeg bor muligvis et sted med mange Teslaer, men jeg arbejder i byen, familien har sommerhus i 'vandkants' Danmark og familie i det nordlige Jylland - og jeg har kun hørt positive tilkendegivelser over at køre i el-bil - selvom det er en Tesla. Folk jeg møder er nysgerrige, de er ikke misundelige. 

PeterE
PeterE Apr 2 '19
Citat fra MikaelH

@P85DK

Nu er det svært at sammenligne med Norge, som har de økonomiske muskler til at støtte elbiler i voldsom grad. 

Den eneste grund til at elbiler er så almindelige i Norge er de kæmpe store økonomiske fordele. Biler i Norge er endnu dyrere end i Danmark, så når du fjerner både afgift og moms, samtidigt med at strømmen er billig og alle de andre fordele som elbilerne får, så vil der pludselig være en masse mennesker som gerne vil leve med elbilens begrænsinger.

I er jo netop selv inde på det primære problem. Den eneste elbil som folk gider at eje er en Tesla. Så snart de andre producenter (VAG, Peugeot etc) får taget sig sammen til at producere elbiler, vil elbilen slippe for det dumme image hvor den enten er for idealistiske tosser eller for "rige svin". 

Heldigvis er vi godt på vej med Kona og e-Niro, og synes også at den generelle holdning i befolkningen er ved at ændre sig. 

Mikael, muligvis er Tesla den eneste 'el-bil folk gider at eje', men de køber altså stadigvæk alle mulige andre el-biler - og det er under 50% af el-bilerne i DK som er Tesla. Bare for god ordens skyld :) 

P85DK
P85DK Apr 2 '19

@Michael - pointen med Norge er netop at det ikke kun er Tesla land. Netop det faktum at det er økonomisk vanvid ikke at vælge den dyreste elbil i Norge burde tale for at Norge primært køber Teslaer. Du nævner der kun er 3 elbiler som er relevante - det er det jeg siger er forkert, med udgangspunkt i Norge.

Af de ca. 226.000 elbiler der er i Norge er de 53.000 Nissan Leaf - det er en elbil som vil dække de fleste danske familiers behov, om ikke andet som nr. 2 bil og den er pænt billig og har været på markedet længe.

Så der er mange alternativer til Tesla som ville kunne dække danske familiers behov.

https://elbilstatistikk.no/

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Apr 2 '19
MikaelH
MikaelH Apr 2 '19

Vi kan hurtigt blive enige om at der også blive solgt andre el-biler i Danmark. Men de udfylder kun et niche behov og vil ikke kunne erstatte den primære/eneste bil. Derfor er salgstallene også så lave.

MikaelH
MikaelH Apr 2 '19

@P85DK

Nissan Leaf koster i DK mere end samtlige biler i top 10 over mest solgte. Og hvis den skal have det store batteri, så lander vi på minimum 350.000kr. 

Nu køber folk jo ikke dyrere biler end de har råd til, så bare fordi du sparer mest ved at vælge den dyreste, så er det jo ikke ensbetydende med at det er det bedste valg. Generelt vælger folk den bil der giver den mindste omkostning.

Grunden til at VW, Nissan osv. sælger mange biler i Norge skyldes udelukkende at de er væsentligt billigere end at vælge en ICE.

Og det kan kun lade sig gøre fordi at Norge understøtter elbilsmarkedet så voldsomt som de gør. 

Hvilke alternativer er der lige til den alm. danske familie? 

Forummets indlæg er redigeret af MikaelH Apr 2 '19
MOS
MOS Apr 2 '19
Citat fra MikaelH

Hvilke alternativer er der lige til den alm. danske familie? 

El ladcykel sort stel med udstyrspakke

:-) 

P85DK
P85DK Apr 2 '19

@MichaelH - Leaf i Norge med det store batteri starter på NOK 356.700 - hvilket er væsentlig dyrere end de norske priser for den danske top 10 over mest solgte biler, så du lukker jo bare varm luft ud nu :-) De 'mindre' elbiler er ikke voldsomt dyre i Danmark, da der ikke er afgift på. Bevares de er dyrere end Norge, men ikke så det vælter budgetter i biler.

Der er masser alternativer, bare kør listen igennem i det link jeg havde før.

Men du repræsenterer meget fint den almindelig danske holdning når det kommer til elbiler lyder det som :-)

Hilbert
Hilbert Apr 2 '19

@MichaelH - Der er vist ikke den store forskel på de økonomiske incitamenter for elbil (i forhold til ICE biler) i Norge og i DK. ICE i Norge er generelt BILLIGERE end i DK, men til gengæld sparer elbilerne i Norge momsen (endnu), så prisforskellen på ICE og elbiler i Norge og i DK er nogenlunde den samme. Så det med "kæmpestore økonomiske fordele" i Norge holder vist ikke. Man kan heller ikke generelt sige at strømmen til ladning er billigere i Norge. Med et abonnement hos Clever eller E-on kan man komme ned på lavere priser til ladning end i Norge. Og jo så betaler Osloborgere kun halv vejskat. Så alt i alt er forskellen på DK og Norge nok ikke så markant som du giver indtryk af.

Grunden til det store elbilsalg i Norge kontra DK er for mig at se primært de norske politikeres holdning og klar langsigtet lovgivning for elbilerne (stort set uændret de sidste 10 år) og her har medier og politikere ikke ondt i r..... over Teslakøbere. I DK har vi kun kendt reglerne 2 år ad gangen (stop/go politik) - og det spolerer ethvert marked.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 »