Loading...
dk

Salgstal for elbiler | Tesla Forum

bobolobo
bobolobo Apr 2 '19
Der er store økonomiske gevinster ved el bil i Norge. Jeg var oppe og besøge en kunde for et års tid siden i Norge, han kørte Kia soul EV, han fortalte den praktisk talt var gratis set over en længere periode på X antal år. Han kørte vel 100 km om dagen på motorvej til og fra arbejde.
Udover de har gratis bom, har billig strøm og gratis parkering, så får de også et mærkbart større skattefradrag for km til og fra arbejde, som i godt tre gange så meget hvis jeg husker rigtigt. 
MikaelH
MikaelH Apr 3 '19

Prisen på elbiler i Norge er ca. 25% billigere end i Danmark. Det synes jeg nu ikke er en mindre forskel. Det svarer til de første to års værditab.

Grunden til at danskerne ikke vælger elbiler er jo ikke fordi at de hader dem, men fordi at de ikke opfylder deres krav til en bil i den prisklasse. 

Vi er fuldstændig enige i at det var misundelsen der ødelagde afgiftsfritagelsen på elbiler. For Tesla var den eneste bil som folk reelt kunne tænke sig, og fordi den ligger i en prisklasse for de færreste kan være med, så føler folk sig snydt.

Med alt respekt for dem der har købt en Nissan Leaf, så er det bare ikke en bil som appellere til masserne. For 350.000kr er der rigtig mange andre alternativer. 

P85DK
P85DK Apr 3 '19

@MichaelH - pointen er at for danskerne er det mere end prisen, der er en aversion/frygt for elbiler som er overdrevet. Om den er drevet af usikre forhold om afgift (bliver den billigere i morgen?) eller noget andet er svært at sige.

Men faktum er at i Sverige, hvor der ikke er afgifter på nogle biler og hvor elbiler derfor er forholdvis markant dyrere end i Danmark kombineret med en svag svensk krone, så er der forholdsvis stadig flere indregistreret elbiler end i Danmark - helt præcist 18.363 i Q1 2019.

Og sjovt nok er det igen Nissan Leaf der er registreret flest af med 4.122 efterfulgt af Model S og Renault ZOE med 3.600 hver.

Og der er altså ingen forhold i Danmark der gør det mindre anvendeligt at have en elbil end i Sverige ...

mbk
mbk Apr 3 '19

@P85DK

Jeg tror sagtens der kunne komme flere elbil ejere hvis de havde prøvet en. Jeg har haft nogen med ude og køre som har synes at TM3 virker som et fund til prisen, men ikke vidste at den kom og derfor lige har købt en ny bil indenfor 6-12mdr og ikke vil tage afskrivningne.

Jeg har hørt om flere hvor hjemmeplejere har efterspurgt elbil efter at have kørt rundt i en Zoe på arbejde. Odense kommune har et forsøg projekt med Zoe:

https://www.odense.dk/temp/SBSYS/Dagsordener/Oekonomiudvalget(2016)/15-06-2016/Dagsorden(ID94)/Bilag/Punkt_25_Bilag_1_Bilag_1__Evaluering_paa_elbiler.pdf

Synes Zoe (og Leaf) er grotesk dyr i forhold til små benzinbiler, men måske når kommunen sælger 100stk på en gang, at prisen dropper ned og er spiselig. Så kan det være jeg napper en som konebil.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Apr 3 '19
P85DK
P85DK Apr 3 '19

Jeg tror det er en dårlig ide at købe en hvilken som helst bil der har kørt som delebil i en kommunal hjemmeplejeordning - ICE som el :-)

mbk
mbk Apr 3 '19

@P85DK

Du har nok en pointe. Hvis prisen er skarp nok..

P85DK
P85DK Apr 3 '19

Men den vil nok være et lille nøk op i general stand i forhold til en brugt bil fra postnord

Johannelund
Johannelund Apr 3 '19
At danskerne ikke køber elbiler kunne jo også skyldes at der ikke er nogle der må have jydekrog på, på nær den store og rigtige dyre Tesla model x. Og danskerne er nu engang et trailer folk. Men det skal nok komme når VW begynder at udrulle elbiler i stor skala, Tesla vil jo ikke tillade jydekrog
Forummets indlæg er redigeret af Johannelund Apr 3 '19
Hilbert
Hilbert Apr 3 '19

@MikaelH - Prøv lige at forstå hvad jeg skriver.

Ja. elbiler er ca. 25% billigere i Norge end i DK, MEN det er ICE biler generelt også (Norges afgiftstruktur er dog anderledes). ALTSÅ giver prisen ikke noget særligt incitament til at købe elbil i Norge - i forhold til DK.

@Johannelund - Normænd kan nu også rigtig godt lide at have "jydekrog".

MOS
MOS Apr 3 '19
Citat fra Johannelund
At danskerne ikke køber elbiler kunne jo også skyldes at der ikke er nogle der må have jydekrog på, på nær den store og rigtige dyre Tesla model x.
Elbiler på markedet i Danmark med mulighed for træk:
  • Audi e-Tron
  • Jaguar I-Pace
  • Kia Niro Electric – Stadig usikkert, men det forlyder, at den kommer med træk.
  • Nissan Evalia 5 personer
  • Renault Kangoo Z.E.
  • Renault Kangoo Z.E. maxi
  • Tesla Model X

​Kilde: https://fdel.dk/elbiltest-trailer-koersel-med-elbil/

MOS
MOS Apr 3 '19
Citat fra Hilbert

Ja. elbiler er ca. 25% billigere i Norge end i DK, MEN det er ICE biler generelt også (Norges afgiftstruktur er dog anderledes). ALTSÅ giver prisen ikke noget særligt incitament til at købe elbil i Norge - i forhold til DK.

Men udover fritagelse for registreringsafgift og moms samt lavere ejerafgift, så er gratis parkering, gratis bompenge, gratis færger, nogle steder endda gratis strøm, kørsel i busbaner osv. da incitamenter, der er til at tage og føle på.

Ellers er det nok en kombination af, at Norge ikke ligesom Danmark har ført zig-zag politik hvad angår afgifter på elbiler (hvilket gør potentielle købere usikre) og at Norge ikke på værste Jantelovs-vis har udskammet rige Tesla-svin, men i stedet set dem som en vigtig del af den bæredygtige omstilling.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 3 '19
Hilbert
Hilbert Apr 3 '19

Hermed en oversigt over incitamenter/afgifter og et priseksempel for el/ICE.

https://elbil.no/english/norwegian-ev-policy/

Jeg må medgive at forskellen i pris el/ICE er større end jeg gav udtryk for - beklager. Afgifter på ICE er vist blevet hævet i forhold til tidligere.

Nikolaj
Nikolaj Apr 3 '19

Bilkøbere er også flokdyr, så i takt med at flere el-biler kommer ud på vejene bliver der også bestilt flere. Jeg kender selv 3 potentielle Tesla Model 3 købere. De går dog alle forsigtigt rundt om den varme grød og venter med at bestille selv om de er vildt fascinerede af bilen og i den grad har pengene og behovet.

Så en del af succesen i Norge er givetvist også, at det føles langt mere normalt og dermed trygt at købe el-bil, når over halvdelen af bilkøberne i forvejen gør det. Det giver samtidig også noget tryghed for gensalgsværdien.

Johannelund
Johannelund Apr 4 '19
Tesla aktie falder 6% pga. Logistiske problemer/manglende efterspørgelse, det vil jeg mene at Tesla kunne have undgået, de kunne have leveret en 3.faset ladekabel til model 3 stedet for den 1. Faset der måske koster 2000 og ikke kan bruges til noget i det lange løb. eller allerede have tilladt jydekrog til deres biler.
KimT
KimT Apr 4 '19

Tror ikke det er manglede efterspørgsel. Det er det sædvanlig med at de sætter himmel og hav i bevægelse op til kvartals afslutning for at få udleveret så mange biler som muligt. Typisk tankegang for et amerikansk aktieselskab. I stedet for bare at jævne det ud. De har ikke organisationen til at klare alle disse udleveringer på så kort tid, når de ikke har et finmasket forhandler net.

Det er kun lige et par dage siden jeg så en graf over slaget at Tesla'er i Norge pr md. over de sidste par år. Det var tydeligt at se at salget steg md 2 + md 3, så faldt salget tilbage igen i md 4, for at sige i md. 5+6, og falde igen i md 7.

Sådan så salget i DK faktisk også ud før Q4 '15 i DK

Forummets indlæg er redigeret af KimT Apr 4 '19
Johannelund
Johannelund Apr 4 '19
@kimt tjaa hvis man kan få en Tesla model 3 med 3 ugers leveringstid må der jo være noget med manglende efterspørgelse, Det er vel den tid det tager at flytte bilerne rundt i Europa.
MikaelH
MikaelH Apr 4 '19

Tesla har produceret ca. 11% færre biler i 19Q1 sammenlignet med 18Q4. Noget af det skyldes nok skiftet mellem forskellige markeder og de udfordringer det giver.

Det tror jeg ikke nødvendigvis er et udtryk for en manglende efterspørgsel, selvom man at de tossede ting vi har set i det sidste kvartal godt kunne tolkes i den retning (pris nedsættelse etc).

Det ville undrer mig hvis ikke at den europæiske efterspørgsel er høj minimum 1 år frem. Specielt når de begynder at sælge de lidt billigere varianter. 

Men det ændrer ikke på at der er leveret 30% færre biler, og at det vil afspejle sig voldsomt i indtjeningen. At de 20% så blot ikke er blevet leveret endnu, og derfor vil fremgå i næste kvartal fylder åbenbart ikke så meget på arktiemarkedet. 

MikaelH
MikaelH Apr 4 '19

@Johannelund

Bestiller du i dag er der levering i maj. Dvs. at holde første sending af biler til Europa er udsolgt (sikkert med få undtagelser). 

Tesla producerer til Europa i starten af hvert kvartal, og sender dem med skib til Europa. Der kan ca. være 1 uges produktion på ét skib, og transporttiden er ca. 3 uger. 

Så de første biler fra næste produktion ankommer til Europa i starten af maj. De stopper produktionen ca. 1½ før kvartalsafslutning, for at kunne levere så mange biler som muligt af dem de har produceret i kvartalet. Dvs. at der ca. 1½måneds hul mellem leverencerne.

Som det er lige nu, så producerer Tesla blot en masse biler og sender dem afsted til Europa. De bygger ikke baseret på specifikke ordrer. De har nok en meget god fornemmelse af hvad folk bestiller. Når man så bestiller via Tesla.com, så bliver man matchet til en bil der allerede er produceret. 

KJL
KJL Apr 4 '19

Q1, 2019 leverancerne ser ikke helt skidt ud sammenlignet med tidligere Q1 tal.

Fremskridt er ikke lineært og bilsalg er som regel sæsonbestemt.

mbk
mbk Apr 4 '19

Det er 20% under bloomberg tracker: https://www.bloomberg.com/graphics/2018-tesla-tracker/

Jeg tror især Tesla har svært på deres hjemmemarked pt. Folk efterspørger 35.000USD versionen, men den er ikke klar eller rentabel, de har så taget måtter ud af premium kabinen og kaldt den SR+, der kan ikke være meget margin på vognen, det er tegn på problemer med efterspørgsel.

I EU har de issues med at få bilerne væk fra skibene og ud til kunderne. Store spring i priser viser at de nok har lidt svært ved at finde rette retning. I Kina har de givet autopilot gratis væk fordi det ikke bliver efterspurgt.

Salget af S+X dropper ret hårdt, det er nok svært at konkurrere med Model 3 og en udsigt til at Model Y kommer på markedet. Flere features kommer nu først til Model 3, Supercharger V3, native CCS ladning, Sentry mode, det gør det lidt sværere at argumentere for at bruge 1.5x - 2.0x prisen på en model der trænger til en opdatering og ikke får features først. Hvis Tesla ikke sender en opdatering af S+X ud eller en kraftig prisreduktion, så bliver salget nok ikke bedre.

Det er ikke helt rosenrødt. Tesla laver stadig klart de bedste elbiler og sådan bliver det ved i lang tid, men det er jo ikke det samme som at de laver penge på det. Forhåbenligt får de masser af succes og fabrikker i EU og Kina også, med et store program af bilmodeller, men det bliver en lidt bumpy road.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Apr 4 '19
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 »