Loading...
dk

Salgstal for elbiler | Tesla Forum

MOS
MOS Jan 30 '19
Citat fra P85DK

Jeg tror 3.000 er særdeles optimistisk. Du skal huske på at ca. 2.500 ud af de 4.000 Model S der er på de danske veje primært blev solgt fordi folk blev præsenteret for en brændende platform i form af afgiftsstigninger og en oplevelse af 'at skal det være så er det nu eller aldrig'.

Hvis vi skal op på 3.000 Model 3, så skal der noget ekstraordinært til som skaber en unaturlig efterspørgsel. 1.000 stk vil stadig være flot i Danmark.

Jeg er enig i, at udsigten til indførsel af afgift fra 2016 gav en unaturligt stor efterspørgsel (læs: Hamstring) i slutningen af 2015. Men når det er sagt, så er kundegrundlaget for en billigere Model 3 langt større end for Model S og Model X (et forsigtigt gæt er måske ca. 5 gange større, da langt flere danske bilkøbere har råd i dette prissegment). Derudover er elbiler generelt blevet mere markedsmodne og køberne mere bevidste om mulighederne og sikkert også mere parate til at skifte til en elbil i dag, end de var for få år siden. Tesla har fået meget omtale siden 2015 og der er næppe en seriøs bilkøber i dag, der ikke har hørt om Tesla.

Selv med fastholdte afgifter og en uændret politisk situation kan jeg godt forestille mig 3000 solgte Model 3 i løbet af 2019. Det afhænger dog nok af, om de billigere RWD, SR, MR og non-premium varianter bliver tilgængelige, da det vil booste salget en del. Mit gæt er 2000 solgte Model 3 i 2019 fordelt på LR AWD og Performance, samt yderligere op til 1000 ekstra hvis LR RWD bliver tilgængelig, op til 1000 ekstra hvis MR bliver tilgængelig, op til 1000 ekstra hvis SR bliver tilgængelig og op til 1000 ekstra hvis non-premium bliver tilgængelig. Altså op til måske 6000 Model 3 i alt hvis samtlige varianter bliver tilgængelige. Hvis de enkelte varianter først bliver tilgængelige sidst på året, kan der nok ikke nå at blive solgt så mange; så er vi nok nede på måske det halve. Men så kan det i stedet accelerere i 2020.

Det bedste, Tesla kan gøre for at booste salget, er at tilbyde billigere varianter, der appellerer til et større segment af bilkøberne.

Det bedste, politikerne kan gøre for at booste elbilsalget på kort sigt, er at true med konkrete afgiftstigninger på en fastlagt dato i nær fremtid. Neeeeej, det sagde jeg bare ikke!!! :-O

SuneH
SuneH Jan 30 '19

@MOS. Du ville jo kunne klare dig med 25 kWh batteri sådan som du ligger og putter dig med 90 km/t bag hestetrailere, Berlingo'er osv :-)

Er i bund og grund enig med dig i at det er en høj merpris for de sidste kWh og at man med SW limited vil have mindre degradering, syntes bare det var sjovt det lige skulle komme fra dig :-)

MOS
MOS Jan 30 '19
Citat fra SuneH

@MOS. Du ville jo kunne klare dig med 25 kWh batteri sådan som du ligger og putter dig med 90 km/t bag hestetrailere, Berlingo'er osv :-)

Lige knapt nok. Jeg har ca. 125 km t/r pendling + det løse. Jeg har engang prøvet en e-Golf med 24 kWh batteri. Der løb jeg tør for strøm kort før jeg kom tilbage fra arbejde (ikke øko-kørsel, blot alm. kørsel i efterårsvejr med 22° i kabinen). Godt nok havde jeg kørt ca. 10 km ekstra aftenen før uden at lade op. Men der skal også lige være lidt ekstra til en kold vinterdag eller et svinkeærinde.

Med lidt øko-kørsel kunne jeg nok klare de fleste dage med 25 kWh, men jeg tror dog, jeg ville blive temmelig begrænset på længere ture, f.eks. familiebesøg, kørsel på tværs af landet samt ferieture. Jeg har en 85D, men en 70D kunne jeg nok også godt leve med.

Jeg køber elbil med en batteristørrelse efter 99%-percentilen af mit kørselsbehov. Dvs. batterikapaciteten er umiddelbaert tilstrækkelig til 99% af min kørsel. Den sidste 1% går jeg gerne på kompromis og tager en ladepause undervejs (evt. lidt længere pause end jeg ellers ville have behov for). Merprisen for at være fuldt dækket ind mht. rækkevidde også for den sidste 1% er simpelthen for høj sammenlignet med min timeløn for den spildtid jeg evt. skal bruge på en SuC. Pendling til og fra arbejde står måske for ~80% af mit kørselsbehov.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 30 '19
P85DK
P85DK Jan 30 '19

@MOS - i teorien ville jeg være enig med dig, men al erfaring indtil nu viser bare at danskerne ikke kan sætte sig udover misforståelser og fordomme forbundet med elbiler. Det er stadig 'men den kan ikke køre 1.000 kilometer' ...

Hertil kommer at i det 'billigere' segment 450-650t kr. der er der stadig mange rigtig gode biler med meget opfattet luksus, hvis driftøkonomi ikke er helt skæv i forhold til afgiftstung eldrift pr. km.

I Californien har Model 3 taget rigtig mange kunder fra Toyota Prius, men den kundegruppe har stort set ikke eksisteret i Danmark eller Europa. Det er en kundegruppe som allerede var gået på kompromis med rigtig meget for at kunne være miljøvenlige. I forhold til dem tilbyder Model 3 kun gode ting, men danskerne er langt mere besværlige at bevæge ud af deres komfortzone.

Desuden så tror jeg den største udfordring for Tesla i forhold til at få 3.000+ Model 3 på vejene er de meget begrænsede konfigurationsmuligheder. Det var ok i forhold til first movers og at være et nyt brand, nu har de indskrænket det endnu mere med deres main stream model - 2 stk interiør farver og 5 stk eksteriør farver og de fortsætter med tæt på ingen differentiering mellem billige og dyre modeller.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jan 30 '19
magnusbb
magnusbb Jan 31 '19

Måske fordi jeg er kæmpe Tesla fan, men selv når jeg forsøger at holde mig helt objektiv og kun kigge på facts kan jeg slet ikke forstå hvorfor Tesla 3 ikke vil erstatte næsten alle Audi A4, BMW 3 serie og Mercedes C klasse salg. De tre ovenstående er dejlige biler, men selv hvis man tager dem i mindste motor config hvor prisen er ca. det samme som Tesla 3 - så har de ikke nær den luksus man finder i Tesla 3. Dvs. Vegan-læder, varme i alle 5 sæder, glas-tag, sub-woofer, kæmpe info skærm, 16 højtalere, fuld elektriske sæder med profiler per kører (og kan nok finde et par ting mere). Skal man konfigurere en de tre ovenstående tyskere til at have samme komfort som en Tesla 3 ryger man let langt højere op i pris end Tesla 3. Med tesla 3 får man så også lige 0-100 på 4,8 og AWD. Eneste down-side til Tesla 3 som jeg ser det er rækkevide, og lade-tid. Men måske det er nok til at skræmme folk væk?

Jeg synes jeg har gjort et fantastisk køb på alle parametre med en Tesla 3, men måske har jeg overset noget:-) 

PeterE
PeterE Jan 31 '19
Citat fra magnusbb

Måske fordi jeg er kæmpe Tesla fan, men selv når jeg forsøger at holde mig helt objektiv og kun kigge på facts kan jeg slet ikke forstå hvorfor Tesla 3 ikke vil erstatte næsten alle Audi A4, BMW 3 serie og Mercedes C klasse salg. De tre ovenstående er dejlige biler, men selv hvis man tager dem i mindste motor config hvor prisen er ca. det samme som Tesla 3 - så har de ikke nær den luksus man finder i Tesla 3. Dvs. Vegan-læder, varme i alle 5 sæder, glas-tag, sub-woofer, kæmpe info skærm, 16 højtalere, fuld elektriske sæder med profiler per kører (og kan nok finde et par ting mere). Skal man konfigurere en de tre ovenstående tyskere til at have samme komfort som en Tesla 3 ryger man let langt højere op i pris end Tesla 3. Med tesla 3 får man så også lige 0-100 på 4,8 og AWD. Eneste down-side til Tesla 3 som jeg ser det er rækkevide, og lade-tid. Men måske det er nok til at skræmme folk væk?

Jeg synes jeg har gjort et fantastisk køb på alle parametre med en Tesla 3, men måske har jeg overset noget:-) 

Du har ret, og vi er herinde meget el-bils bias - og i den grad Tesla-fans. Jeg forstod heller ikke at mine venner stadigvæk købte 5-serien og A4/5/6 da jeg for nogle år siden bestilte min Model S. Og ja, så lidt alligevel - for for en del var det faktisk netop rækkevidden og ladetiden der skræmte dem væk, og det gør det desværre stadigvæk. Selvom de har set og hørt mig i over tre år være begejstret for min TMS, s så hænger de sig MEGET i at jeg ikke kan køre til Aalborg i et hug, og at de kan komme hjem fra Paris og kun stoppe en gang undervejs, jeg skal vel lade 3-4 gange på de 1200 km...men ja, du har 100% ret - det handler om rækkevidde, stadigvæk. For rigtigt mange.  

voersaa
voersaa Jan 31 '19
Citat fra P85DK
Citat fra voersaa

Bliver spændende hvor mange Model 3 der når at blive indregistreret i år. Meget afhænger af naturligvis af hvornår standard range kan købes men jeg tænker at det lander omkring 3.000 styk. Nogen der tør gætte med?

Jeg tror 3.000 er særdeles optimistisk. Du skal huske på at ca. 2.500 ud af de 4.000 Model S der er på de danske veje primært blev solgt fordi folk blev præsenteret for en brændende platform i form af afgiftsstigninger og en oplevelse af 'at skal det være så er det nu eller aldrig'.

Hvis vi skal op på 3.000 Model 3, så skal der noget ekstraordinært til som skaber en unaturlig efterspørgsel. 1.000 stk vil stadig være flot i Danmark.

Model S er koster også noget mere og de er fleste er solgt inden afgifterne begyndte at blive påført og det var et meget umodent marked (ikke at det ligefrem er modent i dag) så jeg mener ikke at det er helt sammenligneligt . De 3.000 er som sagt et gæt og det kræver at mid range kommer maj - juni og at standard range også når at dukke op i 2019. Vi ligger vel på omtrent 300 bestillinger dags dato og det er vel at mærke LR og Performance som der nok vil blive solgt færrest af.

PeterE
PeterE Jan 31 '19
Citat fra voersaa
Citat fra P85DK
Citat fra voersaa

Bliver spændende hvor mange Model 3 der når at blive indregistreret i år. Meget afhænger af naturligvis af hvornår standard range kan købes men jeg tænker at det lander omkring 3.000 styk. Nogen der tør gætte med?

Jeg tror 3.000 er særdeles optimistisk. Du skal huske på at ca. 2.500 ud af de 4.000 Model S der er på de danske veje primært blev solgt fordi folk blev præsenteret for en brændende platform i form af afgiftsstigninger og en oplevelse af 'at skal det være så er det nu eller aldrig'.

Hvis vi skal op på 3.000 Model 3, så skal der noget ekstraordinært til som skaber en unaturlig efterspørgsel. 1.000 stk vil stadig være flot i Danmark.

Model S er koster også noget mere og de er fleste er solgt inden afgifterne begyndte at blive påført og det var et meget umodent marked (ikke at det ligefrem er modent i dag) så jeg mener ikke at det er helt sammenligneligt . De 3.000 er som sagt et gæt og det kræver at mid range kommer maj - juni og at standard range også når at dukke op i 2019. Vi ligger vel på omtrent 300 bestillinger dags dato og det er vel at mærke LR og Performance som der nok vil blive solgt færrest af.

Enig, bare du onvendt også husker at Model S - i 2014-15 stykker - nærmest var den eneste el-bil på markedet, dvs den eneste interessante el-bil på markedet. TM3 har reelle konkurrenter, og det betyder jo nok en del.  

MOS
MOS Jan 31 '19
Citat fra magnusbb

Måske fordi jeg er kæmpe Tesla fan, men selv når jeg forsøger at holde mig helt objektiv og kun kigge på facts kan jeg slet ikke forstå hvorfor Tesla 3 ikke vil erstatte næsten alle Audi A4, BMW 3 serie og Mercedes C klasse salg.

For nogle er luksus lig med masser af knapper, fed motorlyd og at man kan tanke den op på 5 min. ved en tankstation.

For andre er luksus lig med minimalistisk design med rene linjer, ingen motorstøj og at man kun skal bruge 5 sekunder på at sætte stikket i derhjemme og så har man en fuld opladning hver morgen.

Jeg tror ikke, du har overset noget. Smag og behag er bare individuelt. Og måske er der stadig mange bilkøbere, der er (unødigt) skeptiske overfor elbiler, teknologien, rækkevidden og mulighederne for opladning. Det tager tid at omvende en hel befolknings fordomme, som ofte er baseret på gammel teknologi som en Ellert eller en Citroën C0.

Når det er sagt, så er der stadig et reelt problem med hjemmeladning for mange folk, der bor i lejligheder og som ikke umiddelbart har mulighed for at sætte en ladeboks op. Man kan ikke fortænke folk i at vælge en fossilbil, hvis alternativet er at have en forlængerledning hængende ud af vinduet på 7. sal, 300 m ned ad gaden og tværs over på den anden side af gaden, hvor man måske lige kan parkere den dag. Og næste dag skal man have flyttet forlængerledningen i den anden retning og have sat 100 m ekstra på, fordi alle P-pladserne det andet sted var optaget.

Vi burde have strømudtag som standard i alle lygtepæle.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 31 '19
MOS
MOS Jan 31 '19
Citat fra PeterE

TM3 har reelle konkurrenter (...)

Hvilke? 

PeterE
PeterE Jan 31 '19
Citat fra MOS
Citat fra PeterE

TM3 har reelle konkurrenter (...)

Hvilke? 

Ville et fornuftigt menneske magte at tage den debat herinde i fanland? Nej tak :)

Når det er sagt så findes det nu el-biler i prissegmentet under 500.000.- - det gjorde der ikke da din og min TMS var nye?
Forummets indlæg er redigeret af PeterE Jan 31 '19
selsoe
selsoe Jan 31 '19

Jeg vil sige at Kia e-niro er en konkurrent. Det er ikke en luksusbil og ikke nær så lækker, men den har rækkevidden, den har størrelsen og den koster 100.000 mindre, så skal du ud og kigge på en (el)bil til en familie på 4, er den bestemt en konkurrent.

magnusbb
magnusbb Jan 31 '19
Citat fra MOS
Citat fra magnusbb

Måske fordi jeg er kæmpe Tesla fan, men selv når jeg forsøger at holde mig helt objektiv og kun kigge på facts kan jeg slet ikke forstå hvorfor Tesla 3 ikke vil erstatte næsten alle Audi A4, BMW 3 serie og Mercedes C klasse salg.

For nogle er luksus lig med masser af knapper, fed motorlyd og at man kan tanke den op på 5 min. ved en tankstation.

For andre er luksus lig med minimalistisk design med rene linjer, ingen motorstøj og at man kun skal bruge 5 sekunder på at sætte stikket i derhjemme og så har man en fuld opladning hver morgen.

Jeg tror ikke, du har overset noget. Smag og behag er bare individuelt. Og måske er der stadig mange bilkøbere, der er (unødigt) skeptiske overfor elbiler, teknologien, rækkevidden og mulighederne for opladning. Det tager tid at omvende en hel befolknings fordomme, som ofte er baseret på gammel teknologi som en Ellert eller en Citroën C0.

Når det er sagt, så er der stadig et reelt problem med hjemmeladning for mange folk, der bor i lejligheder og som ikke umiddelbart har mulighed for at sætte en ladeboks op. Man kan ikke fortænke folk i at vælge en fossilbil, hvis alternativet er at have en forlængerledning hængende ud af vinduet på 7. sal, 300 m ned ad gaden og tværs over på den anden side af gade, hvor man måske lige kan parkere den dag. Og næste dag skal man have flyttet forlængerledningen i den anden retning og have sat 100 m ekstra på, fordi alle P-pladserne det andet sted var optaget.

Vi burde have strømudtag som standard i alle lygtepæle.


 

Jeg bor selv i lejlighed men har en P-kælder med fast plads. Det er dog stadig ikke optimalt pga. meget små pladser og meget lidt plads generelt. Jeg havde tænkt mig at prøve at "overleve" i starten uden hjemmelader. Jeg kører primært rund i københavn med 20 km/t i tung trafik - så jeg forventer det meste at min strøm skal bruges på varme :-) Derfor håber jeg også lidt at jeg kan nøjes med at tanke den en gang om ugen o.lign. Men ellers smider jeg en hjemmelader op. Dog har jeg pt. ladeplads foran børnehaven (Eon), og tæt på arbejder - så også her kan den få lidt Juice. Vi må se hvad der virker - men synes der er så mange muligheder for opladning at folk ikke burde være så bange for den del længere. 

KimT
KimT Jan 31 '19

Mht- e-Niro : Pga. 1-faset opladning og åbenbart underdimensioneret batterivarmer er der nok nogen er springer over. Men det kan Hr. og Fru. Danmark nok ikke gennemskue.

Tesla er bare førende på det område.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jan 31 '19
MOS
MOS Jan 31 '19

Kia e-Niro er da bestemt interessant. Men den er ikke en konkurrent til Tesla Model 3. Det er 2 vidt forskellige biler i hver sin klasse:

SUV vs. luksus-(performance-)sedan.

Forhjulstræk vs. 4-hjulstræk.

289-455 km vs. 530-560 km rækkevidde.

100-150 kW vs. 258-340 kW motoreffekt.

0-100 km/h på 7,8-9,8 s vs. 3,5-4,8 s.

155-167 km/h vs. 233-250 km/h topfart.

Basispris fra 280.000,- vs. 470.000,-

MOS
MOS Jan 31 '19

@KimT

Det med underdimensioneret batterivarmer... Kan du ikke uddybe det? Evt. links?

PeterE
PeterE Jan 31 '19

Der er nok materiale at kigge på, hvis man sulter efter sammenligninger - denne er forecast på kommende bilers rækkevidde vs pris. Se evt mere på: https://www.ft.com/content/3f5ded00-bd7d-11e8-8274-55b72926558f 

SuneH
SuneH Jan 31 '19

E-tron og I-Pace kan da ikke køre lige så langt som en model 3 LR.

magnusbb
magnusbb Jan 31 '19

Enig I at der ikke rigtig er nogen konkurence til Tesla 3 lige nu - men også enig I at der er andre el-biler nu, og rigtig mange på vej. Læste lige at Opel Corsa kommer som el-bil i 2019. Det er de da gået stille med synes jeg. Endnu et kæmpe pluds ved El - er den simply opbygning af motor/drivlinje. Jeg har lige fået skiftet turbo køler pumpe:-) Jeg vidste ikke engang at en sådan fandtes. Når mange forsøger at tegne en ICE motor og drivlinje op vs. Elektrisk må der alt andet lige komme færre omkostninger til reparationer i fremtiden. Lige pt. er dette ikke helt slået igennem så vidt jeg forstår da der kun er Tesla og autoskadestuen der vil arbejde på Tesla - men jeg tænker at Quickpot, Automester mm. kan lave el-biler om et par år når man er uden for garanti - og så burde de virkelig blive billige i drift (gætter jeg på).

PeterE
PeterE Jan 31 '19
Citat fra SuneH

E-tron og I-Pace kan da ikke køre lige så langt som en model 3 LR.

Hvor langt de faktisk kører kommer jo an på om SuneH eller MOS sidder bagved rattet :)

 

Når det er sagt, så er din pointe vist korrekt - TM3 WLTP 530 km, e-tron WLTP 400 km og i-Pace WLTP 470 km - eller noget i den stil.  

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 »