Loading...
dk

Salgstal for elbiler | Tesla Forum

MOS
MOS Mar 5 '19
Citat fra KimT

Nok fordi lovgivningen ikke er lavet til at tilgodese privatpersoners opladning af deres køretøjer. Som det står først i loven : "Momsregistrerede virksomheder har adgang til hel eller delvis godtgørelse af afgift af elektricitet, der er anvendt til procesformål i virksomheden."

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2062223

Catch 22 

selsoe
selsoe Apr 1 '19
Så er der lidt tal fra marts (fra Dansk Elbilalliance):

560 rene elbiler indregistreret i marts, heraf 306 Tesla model 3. Til sammenligning: I hele 1. Halvår 2018 blev der indregistreret 646 rene elbiler.
jramskov
jramskov Apr 1 '19
Det er jo det samme antal Model 3 som i Norge...minus 4999.
MOS
MOS Apr 1 '19

Ja, Norge er (og har længe været) ca. 10 gange så langt fremme med elbiler som vi er her i DK.

selsoe
selsoe Apr 1 '19

Set i forhold til hvor vi kommer fra, er det ret fint synes jeg. Det er totalt urealistisk at gå fra 100 til 5000 solgte biler på et par måneder og jeg tror at i forhold til ladeinfrastruktur, superchargers, salgskapacitet og servicekapacitet skal man som Teslaejer nok glæde sig over at tempoet er lidt mere adstadigt. Tesla solgte 21 biler i marts sidste år og har altså mere end tidoblet dette antal på bare et år.

Det skal nok komme!

jramskov
jramskov Apr 1 '19

Ja, det var bestemt ikke for at være negativ, man kan bare kun være imponeret over hvor mange de har leveret i Norge.

selsoe
selsoe Apr 1 '19

Ja, det er helt vildt. Det er virkelig spændende at se hvor hurtigt de får omstillet deres bilpark og følge med i konsekvenserne. Når BEV-salget i Oslo i marts lå på 77% kan man ikke lade være med at tænke på om ICE-forhandlerne føler sig kørt fuldstændig over af elbilerne. Det er steget drastisk på bare få måneder.

P85DK
P85DK Apr 1 '19

Tæt på total ubrugelig statistik, det er først relevant at se på tal når vi har et fuldt år. Lige nu er der stadig ketchup effekt i tallene, da rigtig mange har ventet i 2-3 år på at købe netop en Tesla og mange har udsat køb af ny bil netop for at få en Model 3.

KimT
KimT Apr 1 '19

Selvfølgeligt er det imponerende. Problemet er bare at dette "tempo" ikke kan holdes (ikke for at være sortseer). 

De få Kona som er blevet indreg. i marts er dem de har problemer med at komme af med - dvs. 39kWh som de stadig har stående på lager fra sendingen i dec. Der er ingen der ved hvornår næste sending kommer - nok først om 9 mdr. Produktion har været skruet langt ned pga. den lange fejring af Nytår (og måske batterimangel). I UK har de valgt at lukke for bestillinger da ventetiden er langt over 1 år

De eNiro som er blevet indreg. er demo biler. Igen kommer der en enkelt sending til DK, og næste sending nok om 9-12mdr. Og jeg kunne ikke forestille mig at der bliver produceret flere eNiro end Kona'er

Og så er det Model3. I april bliver der nok indreg. lige så mange som i marts. Men så tror jeg det falder. Folk venter på den billigere version.

 

På den anden side er det vel tal som vores sorte regering kan bruge til at fortælle befolkningen at regeringen ikke behøver at tage nogle initiativer til den grønne omstilling - det sker helt af sig selv.....

Forummets indlæg er redigeret af KimT Apr 1 '19
selsoe
selsoe Apr 1 '19

Uanset hvad skal det blive spændende at følge udviklingen. Jeg tror ihvertfald vi har udsigt til at 2019 bliver langt det bedste elbilår i Danmark endnu. Jeg er helt enig i at regeringen bør gør meget mere for elbilerne - ikke mindst for at nå deres egen målsætning om 1 mio elbiler i 2030. Der er snart valg og noget siger mig at dette kunne blive et tema i valgkampen.

Indtil da glæder jeg mig over at antallet stiger markant (fra et lavt udgangspunkt, bevares).

selsoe
selsoe Apr 1 '19

Lidt mere statistik:

Mest solgte elbiler i 1. kvartal 2019 er Tesla Model 3, Hyundai Kona EV og Nissan Leaf. For opladningshybridbilerne er det særligt Kia Niro PHEV og Kia Optima PHEV og Hyundai Ioniq PHEV som trækker salget op. 

Fra https://www.danskelbilalliance.dk/statistik

Forummets indlæg er redigeret af selsoe Apr 1 '19
PeterE
PeterE Apr 1 '19

Tjah, det er vist en gratis omgang - jeg tror også at 2019 bliver det bedste år for el-biler indtil videre. Og derefter tror jeg at 2020 bliver det bedste år indtil videre osv osv osv. 

Til gengæld er jeg pænt uenig at I el-bils salget er så afhængigt af siddende folketing, og deres gennemførte eller manglende stimuleringer af markedet. Nu er politikerne kommet en del af vejen, og på et tidspunkt må det vel også være op til den ansvarsbevidste bilkøber faktisk at turde/ville købe en el-bil eller en anden ikke-ICE bil. 

At sidde og vente på andre er altid nemt.  

Mest påfaldende er vel at der i marts er solgt næsten 1500 (!) Nissan Qashqai - for i den prisklasse kunne 'folk' faktisk have fundet sig et par glimrende el-bils alternativer eller hvad? 

Marts top 20 - kilden er her: https://www.bilimp.dk/Nyhed?id=7014

Top 20 samlet              

J: SUV C - Mellem NISSAN QASHQAI 1.488 

B: Lille PEUGEOT 208 819 

B: Lille TOYOTA YARIS 774 

B: Lille RENAULT CLIO 703 

C: Mellem FORD FOCUS 669 

B: Lille CITROEN C3 649 

A: Mikro TOYOTA AYGO 604 

A: Mikro CITROEN C1 528 

C: Mellem PEUGEOT 308 526 

J: SUV B - Lille VOLKSWAGEN T-ROC 516 

A: Mikro SKODA CITIGO 505 

C: Mellem VOLKSWAGEN GOLF 503 

B: Lille VOLKSWAGEN POLO 481 

C: Mellem OPEL ASTRA 478 

B: Lille SKODA FABIA 475 

A: Mikro VOLKSWAGEN UP! 458 

C: Mellem SKODA OCTAVIA 438 

J: SUV C - Mellem TOYOTA C-HR 409 

J: SUV D - Stor VOLKSWAGEN TIGUAN 401 

B: Lille FORD FIESTA 398 

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Apr 1 '19
Hilbert
Hilbert Apr 1 '19

@PeterE - Hvorfor tror du så at DK er så langt bagud på elbilmarkedet? Det skyldes primært politikernes stop/go politik. Bare vent og se - hvis ikke vi får en stabil og langsigtet afgiftspolitik for elbilerne vil usikkerheden på elbilmarkedet fortsætte, tænk blot på den store prisstigning vi igen kan frygte ved overgang fra 2020 til 2021.

Ansvarsbevidste forbrugere udgør en meget lille andel af befolkningen - prisen tæller nu engang mere end miljøbevidsthed - desværre. Derfor skal vi ikke sidde og vente, men stemme på de partier, som vil andet end snakke for den grønne omstilling (afgiftspolitik - bindende klimalov).

P85DK
P85DK Apr 1 '19

Opladningshybrider er den største bjørnetjeneste som der er blevet gjort mod omstillingen til elbiler.

Med rene elbiler, så bliver 2015 stadig svær at slå i 2019.

PeterE
PeterE Apr 1 '19

@Hilbert, 'Hvorfor tror du så at DK er så langt bagud på elbilmarkedet?' er vi faktisk det? Sammenlignet med andre end Norge? Og tror du virkelig en ny regering vil gøre en forskel? Jeg tvivler. 

NikolajK
NikolajK Apr 1 '19
Citat fra PeterE

Marts top 20 - kilden er her: https://www.bilimp.dk/Nyhed?id=7014

 

Fedt link - den her synes jeg er ret spændende:

Top 10 - Stor       
D: Stor VOLKSWAGEN PASSAT 364
D: Stor TESLA MODEL 3 306
D: Stor MERCEDES-BENZ C-KLASSE 270
D: Stor BMW 3'ER 203
D: Stor VOLVO V60 200
D: Stor AUDI A4 156
D: Stor SKODA SUPERB 132
D: Stor KIA OPTIMA 124
D: Stor HYUNDAI IONIQ 105
D: Stor FORD MONDEO 100

 

Forummets indlæg er redigeret af NikolajK Apr 1 '19
Hilbert
Hilbert Apr 1 '19

@PeterE - Vores velstillede og "grønne" land ligger helt nede på en 16. plads: https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_car_use_by_country

En ny regering vil sikkert gøre en forskel - ikke fordi Socilademokratiet er specielt progressivt i miljø- og klimaspørgsmål - men alene af den årsag, at en regering uden LA vil være en gevinst for klimaet. Desværre må vi nok stadig skulle trækkes lidt med det andet klimafjendske parti: DF - men forhåbentlig i stækket udgave. Så jo, alt tyder på, at det kun kan blive bedre med en ny regering.

@P85DK - Kan ikke være mere enig. Plug-in hybriden er næsten et lige så stort misfoster som fossilerne - og er da også allerede på vej ud af markedet i de lande som har mest erfaring med elbiler.

Forummets indlæg er redigeret af Hilbert Apr 1 '19
PeterE
PeterE Apr 1 '19

Om vi er nummer 16 eller 6 er jeg ikke så optaget af, det ærgrer mig selvfølgelig at vi ikke kan lære bare en lille smule af Norge. Selvom vores to lande langtfra er ens. Langtfra.  

Det der ærgrer mig mest er nok at den manglende vilje til en grønnere omstilling end vi har idag, både hos vores politikere og hos hinanden. Vi er slet ikke optagede nok af vores klima, og vi taler alt for lidt om netop vores klimaudfordringer og de ditto muligheder. At vi har en stribe politikere og partier som slet ikke er optagede af klimaløsninger er lidt virkelighedsfjernt. Men ok, det handle om at bliver (gen)valgt, mere end det handler om at redde kloden for kommende generationer. Trist men forståeligt. Hvem tør fx gå til valg på denne: 

'Skattelettelser er idag, klimaløsninger er vedvarende' - kunne også være noget med 'for evigt', men det strammer lidt. Ideen er hermed givet videre. 

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Apr 1 '19
webercarbmann
webercarbmann Apr 1 '19

@PeterE   Jeg fornemmer faktisk at der er sket et skred i den brede befolkning.  Valget bliver spændende!  

fmm1000
fmm1000 Apr 1 '19
Jeg råber lige det tal ud, som ingen nævner.
I marts måned 2019 udgør salget af rene elbiler i Danmark 2 pct. Den tager vi lige igen. 2 pct.
Og det i et marked, hvor der reelt ingen afgift er på elbiler, som ligger inden for mange danske familiers økonomiske rækkevidde. Man kan få feeede elbiler, som kører sokkerne af tyske og italiensk sportshalløja til under den halve pris. Og vi er et land med nær perfekte afstande, landskab og klima til elbiler. Men lige lidt hjælper det.
Stort set alle partier er skyldige. De skreg alle op sammen med medierne om rige teslasvin i udgangen af 2015. Janteloven vandt.

I Norge turde selv de mest røde partier i 2015 godt stå op mod janteloven. De nægtede at fjerne afgiftslettelsen på elbiler. De røde norske partier mente det var godt, at nordmænd som havde råd til en Tesla var med til at betale for udrulningen af et ladenetværk, som almindelige nordmænd kunne benytte sig af, når der kom billigere elbiler. Og hvor er de idag. Over 5000 solgte Teslaer på en måned og en markedsandel for rene elbiler på over 58 pct. Så i Norge er markedsandelen for elbiler altså 29 gange højere end i Danmark.
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 »