Loading...
dk

Kan Teslas lader sikres mod misbrug? | Tesla Forum

selsoe
selsoe Jan 30

Kan man låse Teslas lader til kun at måtte lade min bil således at hele nabolaget ikke kan tage for sig når jeg ikke er hjemme? Og er det overhovedet et problem? Hvis ikke Teslas, kan andre ladere låses på denne måde?

Man kan selvfølgelig slukke for sikringen i skabet, men det bliver man hurtigt træt af tænker jeg.

I sommerhuset hvor der i lange perioder ikke vil være nogen er risikoen for misbrug nok størst.

SuneH
SuneH Jan 30

Mig bekendt kan man ikke låse Teslas ladere (udover at slukke for gruppen i skabet, som du er inde på). I sommerhuset er det jo simpelt at slukke for gruppen når man tager afsted, og tænde når man ankommer. På ens permanente adresse gider man nok ikke det hver dag.

Reelt taler vi om et produkt til ca. 25 kr/time, man skal godt nok være fræk (og godt dum) hvis man holder i en fremmed mands indkørsel og stjæler strøm for 25 kr/timen. Hvis det endelig skulle ske, at en person var kommet i vanskeligheder og var nødt til at lade i en time for at nå hjem eller til nærmeste SuC, så ville jer personligt synes det var OK. Især hvis han lagde en seddel i postkassen med nummer mm.

Reelt har jeg ikke hørt om misbrug, hverken i Tesla kredse eller på nogle af de (talrige) el-bilsfora jeg følger på Facebook. Der er mange andre ting jeg ville være mere bekymret om end om nogle skulle stjæle min strøm :-)

Forummets indlæg er redigeret af SuneH Jan 30
mbk
mbk Jan 30

@selsoe nu ved jeg ikke hvor du bort, men enig med SuneH, bekymringen virker lidt absurd, der er formenligt ting på din adresse der er nemmere/hurtigere at stjæle.

En udendrøs vandhane kan måske levere 20 liter/min så hvis man stjæler dit vand er det 65kr/timen.

selsoe
selsoe Jan 30

I har ret. Bekymringen er nok overdrevet.

MOS
MOS Jan 30
Citat fra mbk

En udendrøs vandhane kan måske levere 20 liter/min så hvis man stjæler dit vand er det 65kr/timen.

Det er nok lidt mere bøvlet for de fleste at komme derfra med adskillige kubikmeter vand (hvor mange dunke skal der til? Eller hvor mange har adgang til en tankbil?) og derefter tappe det over på eget anlæg derhjemme. Så er det alligevel lidt nemmere at fylde batteriet på en elbil og så køre derfra med en fuld opladning.

Men ja, jeg tror også bekymringen er overdrevet, hvis vi snakker en privat indkørsel. Det er jo ret synligt, hvis der holder en fremmed bil og den skal jo lade i adskillige timer, for at det batter noget. Hvem vil løbe den risiko for så lidt?

Men det er måske en anden snak, hvis vi taler almene boliger, hvor der ofte er et stort parkeringsareal til fælles afbenyttelse for områdets beboere. Her er det knap så opsigtsvækkende, hvis der er en bil, der stjæler el fra en privat ladeboks. Specielt hvis der f.eks. er flere private ladebokse og flere lokale beboere, der har elbil. Så er det måske nemmere at stjæle el fra hinanden.

Jeg mener, der findes ladebokse, der skal låses op med en brik, hver gang man lader. Det burde kunne forhindre eltyveri. Jeg er dog ikke klar over, hvilke ladebokse, der kan fås med denne funktion.

PeterE
PeterE Jan 30
Citat fra MOS
Citat fra mbk

Det er nok lidt mere bøvlet for de fleste at komme derfra med adskillige kubikmeter vand (hvor mange dunke skal der til? Eller hvor mange har adgang til en tankbil?) og derefter tappe det over på eget anlæg derhjemme. Så er det alligevel lidt nemmere at fylde batteriet på en elbil og så køre derfra med en fuld opladning.

Men ja, jeg tror også bekymringen er overdrevet, hvis vi snakker en privat indkørsel. Det er jo ret synligt, hvis der holder en fremmed bil og den skal jo lade i adskillige timer, for at det batter noget. Hvem vil løbe den risiko for så lidt?

Men det er måske en anden snak, hvis vi taler almene boliger, hvor der ofte er et stort parkeringsareal til fælles afbenyttelse for områdets beboere. Her er det knap så opsigtsvækkende, hvis der er en bil, der stjæler el fra en privat ladeboks. Specielt hvis der f.eks. er flere private ladebokse og flere lokale beboere, der har elbil. Så er det måske nemmere at stjæle el fra hinanden.

Jeg mener, der findes ladebokse, der skal låses op med en brik, hver gang man lader. Det burde kunne forhindre eltyveri. Jeg er dog ikke klar over, hvilke ladebokse, der kan fås med denne funktion.

Min EON ladeboks er kan låses med en brik, og skal således låses op med brikken ved hver opladning og ingen gider det besvær, så de fleste EON bokse er vist låst op permanent. Min er i al fald. Men ja, hvis jeg havde den stående et lidt mere offentligt sted, så ville jeg bruge funktionen med brikken. 

KimT
KimT Jan 30

En af hovedårsagerne til at de fleste har fået låst deres boks er er jo faktisk for at kunne tidstyre opladningen. Det nytter jo ikke noget at sætte bilen til at lade kl 04 hvis boksen er låst, og den skal låses op med en brik inden

Bianco
Bianco Jan 30

Jeg har mine to ladestandere på privaten registreret i PlugShare. Gennem 4 år er der endnu ikke nogen som har benyttet dem (ud over venner og familie), så det er nok ikke noget stort problem ;-)

sorenfriis
sorenfriis Jan 30
Er det ikke bare at sætte videoovervågning op, så du kan se, hvem synderen er, og anmelde vedkommende, hvis nogen skulle være så dum? :-)
Noogi
Noogi Jan 30

@Selsoe  Heldigvis er risikoen tæt på nul. Har aldrig hørt om et tilfælde. Der er mange steder hvor man kan lade gratis hvis det er målet. Fx indkøbscentre. Så mon ikke de nærige og trængende kører derhen istedet for en privat indkørsel. 

Citat fra KimT

En af hovedårsagerne til at de fleste har fået låst deres boks er er jo faktisk for at kunne tidstyre opladningen. Det nytter jo ikke noget at sætte bilen til at lade kl 04 hvis boksen er låst, og den skal låses op med en brik inden

Tidstyret eller manuel opladning fra app fungere fint uden at fjerne låsen. Ihvertfald på EON boks fra 2016. Man skal bare sørge for at de sender den rigtige opsætning til boksen. Det er ikke alle hos EON kundeservice der er lige skarpe.