Loading...
dk

Er ved at fare vildt i hjemopladningsjunglen | Tesla Forum

soras
soras Mar 10 '19
Jeg testede min UMC 1-fase lader  der kom med bilen men fik kun 8A ud af den ved brug af ‘mormor’ stikket. Det var ikke muligt at skrue højere op på skærmen. Den var sat op med Schuko adaptor på for at få jordforbindelse og installation kabler løber tilbage til en 13A gruppe, så jeg burde vel kunne skrue den der op eller ? Det er ihvertfald hvad Tesla viser på hjemmesiden 3 kw (13A x230 V). Kan dette hænge sammen med mit problem med at lade på tre faser med Wall connector (tidligere post). Må vist have fat i Tesla igen. 
Kiefer
Kiefer Mar 11 '19

Kan du ikke i bilen se hvor mange volt du lader med. Det kan man i Model S/X. Det er ofte en indikator på hvorfor den har sat A ned hvis antallet af Volt er meget lavt.

Et lavt V tal er ofte grundet dårlige kabler. i el-installationen. F.eks. hvis du forsøger dig med et 1,5mm2 kabel hvor der skulle have været 2,5mm2 kabler. 

mbk
mbk Mar 11 '19

Man kan se spænding på TM3. Jeg lader pt. over et 15m 1.5mm2, indtil jeg får sat nyt ladeudstyr op.

MOS
MOS Mar 11 '19
Citat fra mbk

Man kan se spænding på TM3. Jeg lader pt. over et 15m 1.5mm2, indtil jeg får sat nyt ladeudstyr op.

Det burde ikke give problemer, så længe kablet ikke er længere end 15 m. Der kan dog opstå uhensigtsmæssigt store spændingsfald, hvis der er flere kabler, der er samlet, f.eks. i skjulte samlinger m.m. Det reagerer laderen nok på, så den evt. skruer ned for ladestrømstyrken, hvis spændingsfaldet bliver for stort.

 

@soras

Måske er det spændingsfaldet i din (svage) elinstallation, der gør, at den er begrænset til at lade med 8 A. Prøv at lade et sted, hvor du ved, at andre kan lade med fuld knald, f.eks. hos naboen eller en ven, der også har en elbil. På den måde kan du finde ud af, om det er installationen eller bilen, der er begrænsningen.

mbk
mbk Mar 11 '19
 

@soras

Måske er det spændingsfaldet i din (svage) elinstallation, der gør, at den er begrænset til at lade med 8 A. Prøv at lade et sted, hvor du ved, at andre kan lade med fuld knald, f.eks. hos naboen eller en ven, der også har en elbil. På den måde kan du finde ud af, om det er installationen eller bilen, der er begrænsningen.

Et udtag tæt på din el-tavle kunne også være en oplagt mulighed, endnu bedre at finde et kraftstik og nappe derfra.

soras
soras Mar 11 '19

Tak for forslagene.  Kontakten er ganske rigtigt et godt stykke fra tavlen (ca. 20 m), men jeg har lidt svært ved at få bilen tættere på, så jeg må vist ud og låne mig til noget strøm. 

 

RobertJ
RobertJ Mar 11 '19

Alternativt laver du/køber du en 20m 3 x 2,5kvt forlænger, den får du måske brug for i fremtiden. 
Find et stik tættere på eltavlen. 
Hvis det er begrænsningen i installationskablet da det 'kun' er 1,5kvt, kunne det løse problemet.

- R

mbk
mbk Mar 11 '19

Pris forskel mellem 3x2.5mm2 og 5x2.5mm2 er som regel meget lille, så jeg ville nok nappe en 5x2.5mm2 forlænger, det gør at hvis det engang kommer en fornuftigt 11kW UMC til spot pris (håber jeg bliver genindført) så kan du bruge forlængere. 

Kiefer
Kiefer Mar 12 '19

Helt enig, det er efter min bedste overbevisning ikke nogen god idé at spare de få kroner der er i forskel fra 3x til 5x. Og når ,man nu alligevel er igang med at trække et nyt kabel. Så vil jeg foreslå at man også trækker enten et 3x 1,5mm2 eller et 5x1,5mm2 til en almindelig stikkontakt, så man også har til evt. støvsuger når bilen nu alligevel bare står og lader :)

/Martin

mbk
mbk Mar 12 '19

@Kiefer

God pointe med en stikkontakt :)

soras
soras Mar 18 '19

@Mos, Kiefer

Jeg har nu prøvet min 1-fase connector på et stik tættere på tavlen, men får samme resultat stadig kun 8A, spændingen er 220V begge steder.

Jeg har talt med Tesla og efter mange omveje så er de kommet frem til at jeg med den almindelige 3 pin (2-pin + schuko adaptor for jord, 230V, 13 A gruppe) kun burde kunne få de 8A!. Jeg synes det lyder underligt.  I føge Teslas egne hjemmeside (se nedenfor) burde jeg kunne få 13A og 3 Kw. Er der nogen af jer der har prøvet at tilslutte til almindelig 230 V stik og se hvad i får af lade hastighed? Er der nogen der har prøvet at sætte det blåstik på? Og fik i der 16A?

 

 

 

MOS
MOS Mar 18 '19
Citat fra soras

@Mos, Kiefer

Jeg har talt med Tesla og efter mange omveje så er de kommet frem til at jeg med den almindelige 3 pin (2-pin + schuko adaptor for jord, 230V, 13 A gruppe) kun burde kunne få de 8A!. Jeg synes det lyder underligt.

Jeg synes også, det lyder underligt. Jeg køber den ikke! Det burde være muligt at få 13 A med mormor-adapteren og 16 A med den blå. Prøv evt. at vente et par minutter, måske skruer den op efter lidt tid. Hvis ikke, så hælder jeg til, at der er problemer med din elinstallation. Så prøv at lade et helt andet sted og se, om du ikke kan få den op på 13 A med mormor-adapteren. Jeg vil dog ikke anbefale at lade med 13 A i længere tid ad gangen, skru gerne ned til 10 A, så du ikke rister installationen. Et blåt kraftstik burde dog uden problemer kunne trække 16 A vedvarende, da det er bygget til høje belastninger over lang tid.

Kiefer
Kiefer Mar 18 '19

Et blåt CEE udtag er i princippet det samme som et rødt CEE udtag, bare med lidt færre ledere. Den UMC der fulgte med til min Model S, der kan jeg uden problemer lade med +10A på almindelige el-installationer, og som MOS også skriver, jeg gør det samme, sætter som regel ladestyrken ned til 10A de meget få gange jeg har brugt den på alm. stikkontakter.

/Martin

soras
soras Mar 18 '19
Citat fra Kiefer

Et blåt CEE udtag er i princippet det samme som et rødt CEE udtag, bare med lidt færre ledere. Den UMC der fulgte med til min Model S, der kan jeg uden problemer lade med +10A på almindelige el-installationer, og som MOS også skriver, jeg gør det samme, sætter som regel ladestyrken ned til 10A de meget få gange jeg har brugt den på alm. stikkontakter.

/Martin

Så fik jeg den op på 3 kw og 13A!! Var lige en tur i Harald N, købte stikkene på billedet og satte dem sammen med 10m 3x1.5mm2. Altså må laderen vide om den er på mormorstik eller industristik. Det medfølgende mormorstik er vist lige til at kassere. 




CanEl
CanEl Mar 18 '19

når du bruger denne løsning, kan MCU kun se at der er 16A cee i den anden ende.

det fungerer, men er ikke efter bogen.
en ledning skal have samme type stik i begge ender, medmindre den er max 25 cm.
så hvis det skal være helt ok, skal du have en kort adapter, med 2 forskellige stik og en lang forlængerledning med 2 cee stik(han+hun).

Rubl
Rubl Mar 22 '19

Jeg kan tilslutte mig, at jeg heller ikke kan komme over de 8amp med mormorstik.. Og det virker til at være det de fleste oplever.. Bare sjovt at de skriver noget andet på hjemmesiden.

Men interessant hvis man kan bruge en blå cee adapter og "snyde" MCU´en til at oplade op til de 13amp.

@Canel hvis man skulle være efter bogen, er det så denne du mener man skal købe?

https://www.lightpartner.dk/adaptor-schuko-stik-han-cee-3-polet-hun.html

Så er spørgsmålet om der er den store gevinst ved at få de 2amp mere (10amp), hvis man skal undgå at riste sin installation. Pt. få eg ca.10km/t, hvad vil 2amp give ekstra, 12-13km/t?

 

 

 

Forummets indlæg er redigeret af Rubl Mar 22 '19
CanEl
CanEl Mar 22 '19
Citat fra Rubl

@Canel-er det så denne du mener?

det var en mulighed.
men det er nemmere at montere 2-3 adaptere selv.
nogle stykker 25 cm ledning 3x1,5mm med cee hun i den ene ende, og et han stik i den anden ende, af god kvalitet(min 10A). fx: 1 stk. dansk jord stik, 1 stk. schuko (Tysk-Hollandsk)og hvis det er et schuko stik med pindjord ( hul i stikket ), dækker den også Belgien og noget af Frankrig. 
hav en extra stump med, som er monteret med cee stik.
så kan du altid montere et lokalt han stik på den.
den lange ledning med cee i begge ender, skal så kun bruges når bilen står for langt fra stikket.

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Mar 22 '19
MikaelH
MikaelH Mar 23 '19

Hvordan finder bilen ud af hvor mange A den må trække?

Synes at have læst at den baserer det på det stik du har monteret i UMC. Så hvis du sætter det blå cee stik i, så tror den 16A. Hvis spændingsfaldet så er for stort, så skruer den ned. Men hvis bilens udgangspunkt er meget større end hvad installationen kan klare, så kan den nå at riste det inden den får skruet ned. Er det korrekt? 

Rubl
Rubl Mar 23 '19

Det kunne man godt forstille sig, men jeg ved det ikke. Men tænker at det er derfor man i bilen selv kan skrue ned antal amp bilen må trække, inden ladning påbegyndes.

MikaelH
MikaelH Mar 23 '19

Ja, men det betyder også at det er “farligt” at bruge CEE stykket sammen med en adapter, hvis man ikke har styr på typen af installation du plugger ind i. Man skal i hvert fald huske at skrue ned for antal A, og det gør konen nødvendigvis ikke :)

 

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 »