Loading...
dk

18" vs 19" hjul | Tesla Forum

selsoe
selsoe Feb 26

Jeg har bestilt 18" vinterdæk og 19" sommerdæk til min M3. Er der nogen der har mening eller erfaringer omkring forskel i køreegenskaber og frem for alt komfort på de to dækstørrelser? Jeg kender forskellene i vindmodstand på de to, men vil 19" hjulene føles mærkbart hårdere end 18" hjulene? Jeg valgte primært 19" på sommerhjulene af æstetiske årsager - jeg synes bare de er federe, men går det ud over komforten?

Prøvekørte den Performance-model de havde i Kastrup og syntes den føltes lige vel hård. Det er grangiveligt også pga den hårdere affjedring i Performance (jeg har bestilt LR).

Forummets indlæg er redigeret af selsoe Feb 26
KJL
KJL Mar 22

Man vil altid kunne mærke forskel hvis man går op eller ned i hjulstørrelse og profil. Hvor stor forskellen føles er meget individuel. Kommer også an på kvaliteten på dækket.

Synes klart at komforten er bedst med de mindste hjul hvadenten det er 18" på en 3, 19" på en S eller 20" på en X.

Til gengæld synes jeg de "små" hjul ser voldsomt tarvelige ud på en Tesla. Derfor har jeg 22" på min X og holder mig til 20" på min fremtidige 3 Performance. Går heller ikke ned i størrelse om vinteren.

Ice2EV
Ice2EV Mar 22

Hej

Har 18" på fruens C klasse med sommerhjul, og det er efter min gammelmandsmening lige i det stiveste.

Vinterhjulene er 16", der er meget behagelige, dog flexer de lidt hvis den får kniv. Derfor tænker jeg 18" på en raket nok ikke er det værste. Men vil heller ikke højerer op pga tab af komfort.

PS DS ringede lige...... vognen forventes i Århus i anden uge af april.

MOS
MOS Mar 22

Det er jo så en smagssag. Jeg synes omvendt, de store hjul ser komplet åndssvage og upraktiske ud og jeg ser slet ikke nogen grund til at køre med dem. Der er stort set kun ulemper ved dem. Eneste scenarie, jeg kan komme i tanker om, er hvis jeg skal slå min omgangstid på en lukket racerbane med helt jævn asfalt. Og det scenarier har jeg aldrig oplevet i den virkelige verden endnu.

Men det er typisk lidt ligesom med konceptbiler, der bliver præsenteret på biludstillinger: Hjul så store, at der reelt ikke er plads til affjedring og det er tvivlsomt, om der overhovedet er plads nok i skærmkasserne til, at man kan styre med forhjulene. Dækprofil så lav, at man ikke kan køre over et hul i vejen uden at smadre fælgene. Og frihøjde så lav, at man umuligt vil kunne køre over kantstenen ind på villavejen og ind i indkørslen. Hvad tænker de dog på!? Men der må jo være nogen, der synes, det ser "fedt ud".

Tesla laver store biler, så det giver naturligvis også mening med store hjul. Men sammenlignet med andre biler af samme størrelse, så er Teslas mindste hjul allerede ret store. Jeg har tidligere kørt Audi med 14" hjul, så jeg synes, at 19" hjulene på min Model S er enorme. 15" eller 16" kunne vel have gjort det.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Mar 22
Bianco
Bianco Mar 23
Quote from MOS... så jeg synes, at 19" hjulene på min Model S er enorme. 15" eller 16" kunne vel have gjort det.

Oftest er fælgstørrelsen dikteret af størrelsen på bremserne. Det er ikke teknisk muligt at sætte mindre fælge på end: 19" til Model S, 20" til Model X (tror jeg), 18" til Model 3 og 19" på Model 3 P (tror jeg). 

PS Hvis man kikker på professionelle touring car racerbiler, så har de faktisk ikke super lave dækprofiler... https://www.electricgt.co/thecar/  Faktisk ser det ud til at de bruger 18" fælge jvf deres video??

P85DK
P85DK Mar 23

@Bianco - dækdimensioner i racer serier er dikteret af reglerne, og reglerne er fuldstændig vilkårligt fastsat. Men generelt kan du sige at racerbiler ikke vejer særligt meget og derfor godt kan performe lige så godt på en mindre diameter, samtidig så er der en fordel i mindre vægt og dermed rotationsmasse og uaffjedret masse.

Du har ikke de samme behov i en hverdags bil, så der behøver man ikke tage sine sandaler på (14") men kan godt ofre noget for at se lidt skarp ud og tage sine Santoni sko på (21").

MOS
MOS Mar 24

@Bianco

Jeg var lige inde og kigge på den hjemmeside, du linker til. Det er da pinligt, som de roder rundt i fysiske enheder. Det værste er nok, at de måler downforce i Nm. Det er jo enheden for moment, ikke en kraft. Så skriver de noget om Kwh, mon ikke de mener kWh? Så forkorter de sekunder "Sec.", det er hverken med 3 bogtaver med stort S eller med punktum, men blot "s". Endelig måler de effekt i Kw (altså kW?) og i bhp (er det mon britiske heste-pærer?). Så spørger man sig selv, hvad det har med elbiler at gøre. SUK!