Loading...
dk

Roadtrip i Europa og lademulighed | Tesla Forum

MOS
MOS Apr 5
Citat fra NoMoreICE

@MOS Ja det plejer vi også at gøre da vi kørte ICE til Italien, Men spørgsmålet går på hvor meget kø man kan risikere når nu der er solgt så mange TM3 og rigtig mange fra især Holland og Danmark skal gennem Tyskland? Er der sat tilstrækkelig mange flere ladestandere op?

Det er nok svært at svare på. Der er ganske rigtigt kommet mange flere Teslaer på vejene. Men Tesla har også bygget flere SuC og mange SuC er blevet udvidet med flere standere. Hvis man har CCS, er der også kommet mange hurtigladere som alternativ/supplement til Teslas SuC-netværk.

Afhængigt af, hvordan coronasituationen udvikler sig, kan det gå begge veje. Hvis der stadig er delvis nedlukning, så lægger det nok en dæmper på antallet af ferieturister. Omvendt kan det også være, at mange vil foretrække bilen frem for flyrejse for at nedbringe smitterisiko og fordi elbilen kan være en mere fleksibel og spontan rejsemulighed end at satse på, at man kan få flybilletter i sidste øjeblik, hvis coronasituationen/vaccinationer ellers tillader det.

Og så kommer det nok også meget an på, om man lige rammer det travleste tidpunkt på dagen/ugen/året. Hvis man er bekymret for kø, kan man jo satse på at køre om natten eller på en af de dage, der ikke er det vildeste ferietræk. Jeg ville nok bare tage det, som det kommer. I værste fald bliver turen måske et par timer længere. Men det kunne jo også ske på en flyrejse.

De gange, hvor jeg har været på bilferie sydpå med Teslaen (før corona), har der aldrig været kø. Der har dog været et par ladestop, hvor jeg måtte dele et ladepar, da der var mere end 50% belægning. Men fleste gange har der været tomt eller kun få biler.

Eneste gang, jeg har stået i kø, var i Middelfart en helt almindelig fredag eftermiddag i myldretiden. Det var før Hedensted og Slagelse SuC blev åbnet og det var før Middelfart blev udvidet fra 8 til 12 standere. Jeg ventede måske 10 min., ladede ca. 5 min. og humpede straks videre, så andre med større behov kunne komme til.

jth
jth Apr 5

Citat fra NoMoreICE

@MOS Ja det plejer vi også at gøre da vi kørte ICE til Italien, Men spørgsmålet går på hvor meget kø man kan risikere når nu der er solgt så mange TM3 og rigtig mange fra især Holland og Danmark skal gennem Tyskland? Er der sat tilstrækkelig mange flere ladestandere op?

Citat fra NoMoreICE

Hvis man vil køre en tur til Italien til sommer. Hvordan så med antal Tesla ladestandere? Der er jo solgt mange Teslaer de sidste par år og mange af dem skal jo nok på ferie. Kan man ikke risikere kø ved ladestanderen når alle skal mod syd uge 29?

Det er jo ikke alle danske Tesla-ejere som tager sydpå i uge 29. F.eks. er der nok en del ejere af ældre Model S som vælger et andet transportmiddel. 

Jeg har kørt til Italien to gange i TM3 LR. Begge gange udenfor hovedferien og har samme oplevelse som MOS: vi var ofte den eneste bil på SC'en og kun een gang var der mere end 50% belægning. Så jeg tror der er ganske pæn kapacitet til rådighed. 

Du må tage en for holdet: kør til Italien lørdag i uge 29 og rapportér tilbage om oplevelsen :) 

webercarbmann

Vi har oplevet kø tre gang på 5 år.  2 gang i Norge og en gang i nord for Berlin.  Selv om man ikke kan komme til med det samme, er det måske 10 min det drejer sig om.  Jeg forvente at man kommer til at dele SUC stander til sommer hvis man kører i dagtimerne.  Det gør ikke så meget når man er på ferie og ikke skal nå noget bestemt. Så er der til til at strække ben og drikke kaffe.  

ankjaers
ankjaers Apr 5

Kan fortælle at sidste år i Norge var der enormt pres på ikke bare SC men alle ladenetværk. Tror ikke vi oplevede at være under 50% optaget imellem Oslo og Lofoten. Vi valgte hurtigt et undgå alt andet end SC da 80% charge limit heldigvis gør at folk ikke bare parkerer til de har 100%. Ligesom jeg oplever ved Clever eller eon i dk. 

Sider: « 1 2 3 4 5