Loading...
dk

Autopilot | Tesla Forum

P85DK
P85DK Apr 8 '19
Citat fra husfeldt

... dog reagere den ikke på bremselygter, så her ville jeg selv reagere før, da jeg kan se en opbremsning inden den reelt sker so to speak.

Det er den adfærd der skaber køer. Tesla reagerer på ændret hastighed og ikke bare at der er en som rører bremsepedalen, hvilket der er alt for mange som gør alt for tit.

husfeldt
husfeldt Apr 10 '19

Efter 2 dage i en Model S, med firmware 2018.50..

Jeg kom hurtigt til at savne min M3 - den er på mange måder meget mere en bil efter min smag .. MEN..

Overhalinger via autopilot, det kører underligt nok  meget bedre med Model S.

1. M3 tøver altid min 3 sec inden der sker noget, Model S, reagere stort set med det samme og skifter bane i passende tempo og vinkel.

2. Jeg oplevede ikke - som med Model 3 at den næsten altid bremser inden den skifter bane - mao. fartpiloten vil ned i fart i forhold til den forankørende inden jeg må overhale .. ret dumt.. jeg overhaler jo netop for at undgå at sætte farten ned mere end nødvendigt.

3. Model 3 virker overforsigtig, til det punkt hvor det næsten er farligt, man ved ikke om den vil eller ikke vil gennemføre en overhaling, eller om man er tvunget til at tage over... 
Model S virker meget bedre afstemt..

..

Det er lidt underligt - og jeg kører btw. med version 2019.8.5 .. 

 

 

husfeldt
husfeldt Apr 10 '19

Er der btw. nogen som har NoA, Navigate on Autopilot; den findes ikke i settings på min M3.. Er den ikke aktiv i Europa, eller DK endnu ??

 

selsoe
selsoe Apr 25 '19

Jeg har den lille AP pakke og har brugt adaptive cruise control meget, men autosteer er jeg ikke blevet så fortrolig med. Jeg har primært to problemer:

- Den er ret emsig med at jeg skal holde fast i rettet hele tiden og det er tilsyneladende ikke nok at holde på det, den vil også gerne kunne mærke modstand (altså at jeg drejer med/mod når den drejer på det). Det gør at jeg bare synes jeg er super opmærksom på at holde den tilfreds og så kan jeg lige så godt selv styre.

- Vognbaneskift: Jeg har prøvet med totalt fri bane at blinke ud (fuldt blink) og der sker ingenting. Man virker lidt som et fjols hvis man ligger og blinker uden at foretage sig noget.

Er der nogen der kan genkende det og har tips til hvordan man skal holde i rattet så den er tilfreds?

Mht. adaptive cruise control oplever jeg, som andre vist også har nævnt, at den bremser meget hårdt hvis den kommer bag en langsomt kørende, selvom jeg har sat den til at holde god afstand. Jeg satser på at det er noget de fikser i en software opdatering.

NicklasF
NicklasF Apr 25 '19

@Selsoe

Du skal have din hånd til at "hænge" i rattet for at den kan mærke lidt modstand. Jeg har normalt min omkring kl. 5/7 eller lige over scroll wheels. Der giver det rattet nok modstand til at den ikke siger noget :)

Ang. vognbaneskifte, så har du jo den 'lille' AP, den indeholder ikke vognbaneskifte..

@husfeldt
Det er kommet i nogle lande i EU, som jeg forstår det. Det skal dog godkendes i hvert land, hvorfor det tager lidt tid.

selsoe
selsoe Apr 25 '19

Citat fra NicklasF

@Selsoe

Du skal have din hånd til at "hænge" i rattet for at den kan mærke lidt modstand. Jeg har normalt min omkring kl. 5/7 eller lige over scroll wheels. Der giver det rattet nok modstand til at den ikke siger noget :)

Ang. vognbaneskifte, så har du jo den 'lille' AP, den indeholder ikke vognbaneskifte..

Tak for svar. Prøver igen næste gang jeg er på tur. Uden vognbaneskift er anvendeligheden af AP noget begrænset med mindre man kører på landevej eller motorvej uden trafik. Der er jo ikke noget ved at slå det til og fra hver gang man skal skifte bane.

jramskov
jramskov Apr 25 '19

@selsoe: Enig, hvis man ligger og skifter vognbane hele tiden, er det langt fra optimalt. Jeg kan dog godt se mig selv blot vælge indersporet og tage det med ro. Det har også fået mig til at genoverveje at investere i FSD, især efter deres demonstration af FSD computer osv. forleden.

NicklasF
NicklasF Apr 25 '19

I US må man jo også overhale indenom hvorfor de ikke har helt samme 'udfordring' med at skulle skiftes vognbane ofte som vi skal. Uden vognbaneskift, kommer det så meget an på trafikken på motorvejen som du selv nævner.

Det gør selvfølgelig også nok at flere vælger FSD til i EU ;) 

husfeldt
husfeldt Apr 30 '19

Auto-vognbaneskift funktionen er virkelig anstrengende at anvende på motorvejen - desværre.. Den er alt alt for sløv; 2 ud af 3 skift fejler, og jeg må tage over for at være sikker på at den overhovedet gennemføre overhalingen - eller for ikke at fremstå som total trafik-tosse for dem der kører bagved... 

Håber virkeligt den snart bliver forbedret og/eller vi får NoA i Danmark..

koden
koden Apr 30 '19

Vi skal snart have en liste med forkortelses oversætning...

 

FSD, AP og NoA hva.. for noget? :-)

Ice2EV
Ice2EV Apr 30 '19

FSD: Full Self Driving.  Siger sig selv

AP AutoPilot: Adaptiv fartpilot som simpelt kan følge vejen, men ikke skifte vognbane.

NoA: Navigate on Autopilot. Kan følge en rute i et kort, men kræver person ved rattet.

 

TAA: Totally Awesome Automobile  ;-))

koden
koden Apr 30 '19

AP kendte jeg dog.

Men som service til ikke Tesla ejere og andre nye.

jonsiii
jonsiii Apr 30 '19

Jeg har lige været et smut i Kruså, og tog mig også sammen til at prøve Autosteer på vej hjem. Det var mildest talt lidt skuffende. Alt for meget "hold lige fast i rattet", og det virkede lidt tilfældigt om jeg kunne få den til at skifte vognbane. Jeg skal dog lige se om det er mig der har misforstået noget, da jeg kun har lavet "kort blink", når jeg ville skifte vognbane.

Og den normale adaptive fartpilot er ærligt talt også træls.. 400 meter op til en lastbil, og så begynder den nærmest allerede at bremse ned.. For at undgå det skal man så være opmærksom og ha foden på speederen, men så går lidt af ideen jo af det med en fartpilot. Håber virkelig der kommer en fornuftig update, eller en mulighed for at slå skidtet helt fra. Lige nu er jeg lidt træt af at have spildt 30k på "lille AP".

Ice2EV
Ice2EV Apr 30 '19

@jonsiii hvis du har lille AP, så har du ikke automatisk vognbaneskifte. Det er nok derfor den ikke skifter vognbane.

"hold lige fast i rattet" hvis du bare ligger din hånd ovenpå det vandrette eger i rattet og lader vægten af hånden "hænge" i rattet, så kan den køre til Sicilien af E45 uden du skal lave andet end finde en SuC nogen gange. Kommer der en lastbil, så skal du bare regne med det tager lidt tid, idet den jo følger lastbilens fart.

jramskov
jramskov Apr 30 '19

@jonsiii Du kan også styre hvor tæt på den skal køre på forankørende ved at vippe til siden med rulleknappen.

jonsiii
jonsiii Apr 30 '19

@Ice2EV: Ja jeg må lige prøve på torsdag igen med fuldt blink, når jeg skal en tur på Herning-motorvejen. Godt trick med at hænge lidt i rattet.

I mellemtiden har jeg også fundet flere der lidt trætte af TACC:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/my-thoughts-on-tacc-2019-8-5.148407/

Det gode er dog, at det er som at det er 2019.8.5 der er problemet (godt nok en Model X-tråd). Flere siger at 8.4 ikke var nær så hysterisk, så mon ikke det bliver fikset på et tidspunkt. Altid rart at vide at man ikke er den eneste der piver lidt. ;)

jonsiii
jonsiii Apr 30 '19

@jramskov: Ja den har jeg også leget lidt med, men kan da lige prøve igen. Jeg prøver lige alle jeres tips torsdag. =)

husfeldt
husfeldt Apr 30 '19

Min oplevelse er at

  • 'Adaptiv fartpilot virker ret godt; jo er er nogen gange nogle ghost-opbremsninger, og den reagere på afstand (ikke på forudsigelser som en human driver) - men sammenlignet med andre jeg har prøvet virker det rigtigt fint og trygt at anvende.
  • Lane follow - det er bund-solidt; der er et enkelt sted ved et T-kryds jeg har oplevet at skulle tage over, og meget snoede veje virker heller ikke 100% .. men til langt det meste en ren fornøjelse at anvende..
  • Vognbaneskift .. som nævnt den er alt for sløv/forsigtig, og tangere til at være ubruglig; tænker at Tesla ligenu ligger alle deres kræfter i NoA (Navigate On Autopilot) og next gen FSD hardware (eller rettere tilpasning af software til denne); og derfor er dette projekt vognbaneskift lagt på is lidt for tidligt.. men det er kun conspiration teorier :) 

 

Joe73
Joe73 Apr 30 '19
Jeg har den store AP eller EAP og jeg syntes den virker fint, specielt på motorvej.
Jeg har altid minimum en hånd hvilende på rattet, så den ved jeg er der, og har jeg det kan jeg uden problemer få den til at lave vognbaneskift.
Skal jeg ud og overhale venter jeg til yderbanen er fri og blinker ud (fuld blink) umiddelbart efter sidste bil har passeret, også følger teslaen stille og roligt efter.
Skal jeg ind i inder banen igen, efter overhaling af en lastbil fx, blinker jeg ind når jeg er ud for førehuset, også glider den stille og rolig ind foran lastbilen igen.
Jeg tror nøglen til AP er at være lidt forudseende, og tage den med ro, og nyde turen.
Vil man køre aggressiv kan man lige så godt selv tage styringen. Men det gider jeg ikke :)
Joe73
Joe73 Apr 30 '19
På landeveje bruger jeg også APen stadig med en hånd hvilende på rettet i kl 5 eller 7<br />
Men man skal godt nok være vågen, specielt hvis der kommer en modkørende der er over midterstriben, det reagerer teslaen ikke så meget på.<br />
Har oplevet både modkørende biler der overhaler cykler, og meget brede traktore på mørke landeveje om natten. Så pas på der ude. Stol ikke blindt på AP
Forummets indlæg er redigeret af Joe73 Apr 30 '19
Sider: « 1 2 3 »