Loading...
dk

Så stod skærmen af! | Tesla Forum

webercarbmann
webercarbmann Jan 24 '20

Fx Jason Huges / @WK057 har hacket teslas MCU og kan tilbyde at køre software udenom Tesla. Det er  pt. mest relevant for skadede biler der er genopbygget. Når 2015 bilerne er ude over batteri og drivetrain garanti i slut 2023 er der sikkert flere der tilbyder software løsninger så du nærmest selv kan bestemme hvilket batteri du monter og hvor mange amp du tillader til motorene og hvor længe du vil køre AP uden at holde rattet.  Der er håb. 

De er blevet nogle røvhuller men de laver stadig et produkt der er uden konkurence, for hvad skulle man ellers købe? Der var en af jer der var blevet sur og havde købt en ny Nissan Leaf.  Det er vist lidt som at skyde dig selv i foden. 

Ice2EV
Ice2EV Jan 24 '20

Fruen har nogle værksteder som kunder. Den ene snakkede om Teknicar kæden i Norge, samme kæde han selv er i, har 10 værksteder der arbejdet på at lave diagnose udstyr til Tesla, der er jo en del S'ere der løber ud over 4 år nu.

Tror måske jeg forstod på ham, at han selv deltog lidt på sidelinien.

Hun har 4 værksteder som kunder, og ham her var klart mest begejstret da han var ude at prøve raketten. De andre var også imponeret, men det var mere sådan "mon nu det holder" agtigt.

Mobileineurope
Mobileineurope Jan 29 '20
I de seneste uger har jeg nu flere gange haft problemer med kortvisning / navigation. Der vises kun en lavopløselig version og det ligesom “hænger lidt”. Ved næste tur er det ofte Ok igen. Er det et af de kendte tegn på at problemet er ved at komme? 70D 2015, 95000 km.
Forummets indlæg er redigeret af Mobileineurope Jan 29 '20
mmk
mmk Jan 30 '20

Så fik jeg også sort skærm på min S85D fra 2015 efter bare 65.000km. Skete efter jeg forsøgte gen-start (via rulleknapper) da navi frøs, men den kom ikke op igen. Kan køre, lyse, blinke, låse-op, men ingen ændringer der kræver skærm og ingen kontakt via App. Bilen bruger masser af strøm, da varme og blæser buldrer løs, men den kan heldigvis lade.

Tesla Kastrup har haft bilen i 7 dage og siger at det nok er ny MCU, men kan ikke sige hvornår de kan få en ny, da MCUer er i restorder. Tør ikke lade bilen stå hos Tesla, da de ikke holder strøm på batteriet på trods af at den har et højt forbrug. Ønsker ikke at skade batteriet også. Skuffet over dårlig service, ringe kommunikation og uvidenhed ;-(

Forummets indlæg er redigeret af mmk Jan 30 '20
KimT
KimT Jan 30 '20

@MMK - Nej nej, det er ikke et problem de hører om særlig tit........ restordre tjo.

Hvorfor tager du ikke fat i autoskadestuen ? Men hør lige om de kan klare det hvis den er sort - eller om Martin kan svare.

http://autoskadestuen.squarespace.com/sort-skaerm

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jan 30 '20
HemligNemlig
HemligNemlig Jan 30 '20

Ja hvem var det der i sidste uge roste Tesla og sagde de stort set aldrig havde set sort skærm, det er jo så ihverfald en hver uge nu og hvorfor mon de er i rest ordre.

Jeg tror valget er klart når det er tid til at sende Tessa på pension så bliver det ikke det mærke ihvertfald.

JeppeB_HinnerupAuto
JeppeB_HinnerupAuto Jan 30 '20

Sort skærm kan vi ordne 9 ud af 10 gange

YESTES
YESTES Jan 30 '20

Så blev der præventivt skiftet hukommelse og samtidig opgraderet til LTE :-) i min 85D fra 6/15 med 180.000 km. Jeg tror det var i sidste øjeblik. Skærmen begyndte at “fryse” og der var lang ventetid på at den startede op. Det går ikke hurtigere med ny hukommelse, men jeg kan igen indlæse “fartkontrol” og andre hjemmesider ... med lidt tålmodighed. Det hele ordnet i Hinnerup, tak for fin service. Fik også ordnet to dørhåndtag da jeg ikke orkede at stå ude på perlestene og fryse.

VH YESTES, Odense

mmk
mmk Jan 30 '20
Citat fra JeppeB_HinnerupAuto

Sort skærm kan vi ordne 9 ud af 10 gange

@Jeppe - Det lyder godt. Ser det koster ca 9tkr at reparere enheden. Det virker som en god pris sammenlignet med Tesla, som jeg har hørt forventes at ligge på 19tkr. Hvis i ikke kan fikse skærmen, hvad har jeres kunder så gjort ? 
Kiefer
Kiefer Jan 30 '20

Jeps, 9/10 er faktisk er ret præcist tal, vi har nu fået lavet 9 skærme der var gået i sort til fungerende skærme og en enkelt vi måtte opgive. Har dog stadig en af de 9 der driller på lidt GSM modulet, med en vildt underlig fejl. Og af de 9 var 5  af dem der var gået i sort her i denne uge...

Grunden til den højere pris er ganske simpelt et langt højere timeforbrug på at lave skærmene der er gået i sort hvor data først skal læses ud og derefter skal de bearbejdes. 

Vi har nu fået sendt en kreds til udlandet, vi har ikke helt opgivet at købe udstyr der kan redde kredse der er gået helt kolde, nu få vi testet udstyrets evner. 

Men dem vi har haft fat i der er gået kolde hvor data har været intakte, de kunne alle reddes uden de store problemer, bortset fra timeforbruget.

mmk: Hvis Tesla ikke har rodet for meget med skærmen, så få den ASAP over hegnet til enten naboen eller helt til Jylland til Jeppe så er jeg sikker på vi nok skal få liv i den igen. 

/Martin

T3S7A
T3S7A Jan 31 '20

Misforstå mig ikke. Fedt i kan og laver alt det.. Men, er det ikke total ringe og skuffende at Tesla ikke selv kan det? Siger jo rigtig meget om deres holdning. Der er så mange penge i det for Tesla blot at sige, ny (brugt) skærm, og så selv lige skifte til ny chip og klar til næste dumme kunde, som betaler dyrere dommer, for noget som  i første omgang er Teslas fejl. 
Tænk hvis det var VW... Det havde aldrig gået. Det var blevet kørt helt op, og der var kommet de vildeste domme på det. Ufattelig at Tesla kan løbe fra alt, og endnu mere ufattelig at folk finder sig i det, og stadig er så forelsket....

webercarbmann
webercarbmann Jan 31 '20

@T3S7A.    Er grundlæggende enig men hvad er alternativet? Jeg køber ikke en sekunda bil i den tro at kan "straffe" Tesla.  Jeg ender bare med at straffe mig selv. Tesla er videre og det bliver et kæmpe stort firma. Jeg er 100% enig i at Tesla burde skifte eMMC chhippen ub.  Hvis vi zoomer lidt ud så er udgiften til chip, dørhåndtag og P bremse stadig småpenge i forhold til hvad det koster at holde en traditionel bil kørende.  Tror nogle gange at vi glemmer de udgifter vi havde engang og nu har vi vænnet os til de meget lave udgifter. Jeg må af og til minde min kone om at jeg egang kørte til service 4 gange om året med to Toyota biler. Det kostede.....

Talte forleden med min genbo der kører Renault Megane diesel.  Svinghjulet var gået.  Det kostede 16K Bilen har kørt over 200K og alle ved, at den slags udgifter bare begynder at stå kø på et traditionel bil med det km tal. 

Teslas produkter er efter min mening uden konkurence og da vi har brug for to biler har vi to Teslaer.

T3S7A
T3S7A Jan 31 '20

@webercarbmann, nu samligner du jo æbler og pærer. 

Hvis man ser på alle andre elbiler, Jaguar Ipace, Mercedes EQC, Audi E-tron osv. Så har de jo lige så lav service omkostninger. Her var det aldrig gået, det som Tesla laver. 

P85DK
P85DK Jan 31 '20
Citat fra T3S7A

Tænk hvis det var VW... Det havde aldrig gået. Det var blevet kørt helt op, og der var kommet de vildeste domme på det.

Øhhh VW group har netop gjort det samme i mange mange år. Lad mig give dig 2 helt konkrete eksempler som jeg personligt har oplevet.

1: Audi Concert Radio anno 1999 - emmc chip kan kun tåle at man skruer op eller ned for radioen x antal gange og derefter kan du ikke kontrollere volumen mere. Audi svar - surt, køb en ny. Løsning skift emmc chip, men det tilbydes ikke.

2: VW Group motorstyreenheden til deres 2.0 liters motor som er i alle gruppens biler fra midt 90'erne til start 10'erne og solgt i millioner af biler den får det dårligt. VW's løsning er skifte enheden for 25.000 kr. da den ikke kan redes. Grunden til at den ikke kan redes er at alle værksteder har skifet computere der ikke er bagudkompatible med den motorstyreenhed. Jeg fandt en mekaniker som havde gemt en af de gamle computere og han opdaterede enheden for 500 kr. VW værkstedet hvor bilen var fik meget røde øre og fortalte at de skiftede 4-5 stykker om ugen ...

Så jo, det foregår også hos VW group, men det gør det ikke mere ok.

Og bare vent til Audi e-tron, Jaguar i-Pace og Mercedes etc. bliver et par år og de er ude i den virkelige verden. Der kommer mange fejl. Apropo Mercedes så havde vi en CLK Cab, hvis keyless go sjovt nok havde de samme tynde ledninger i håndtag og gearknop som Tesla har i deres håndtag og de knak sørme også for et godt ord. Mercedes løsning nyt ledningsnet til +20.000 kr. og det kunne laves på 1 time hjemme i indkørslen.

Jeg kan godt forstå at Tesla ikke tilbyder at skifte en emmc chip, men de burde tage ansvaret og skifte skærmen op til 8 år.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jan 31 '20
webercarbmann
webercarbmann Jan 31 '20
Citat fra T3S7A

@webercarbmann, nu samligner du jo æbler og pærer. 

Hvis man ser på alle andre elbiler, Jaguar Ipace, Mercedes EQC, Audi E-tron osv. Så har de jo lige så lav service omkostninger. Her var det aldrig gået, det som Tesla laver. 

Nu ved vi jo strengt taget ikke hvad serviceomkostningerne er på de elbiler du nævner.  Om 5 år kan vi sammenligne med Teslaer fra 2015.  

T3S7A
T3S7A Jan 31 '20

Hvad jeg finder noget mærkeligt, er at symptomer med at skærmen dør, er slet ikke nær så udbredt i Norge. Hvorfor mon, der er jo ellers mange flere Tesla der.. Mon det har noget at gøre med at Norge er der 5 års garanti ved køb. Så det skal Tesla stadig dække... Men hvorfor holder de så? Slet ingen der synes det er underligt? 

Ice2EV
Ice2EV Jan 31 '20

Eller en TSI motor, som værkstedet havde inde 4 gange på 2 måneder fordi vi mente den lød anderledes. 

Efter sidste besøg var svaret(fordi nu var værkføreren træt at se på os) "Jeres motor fejler intet, men hvis i gerne vil betale 10.000, så skifter vi da gerne kæden på en sund motor"

Hallo, hvem gør lige det når sagkundskaben siger sådan.

6 dage efter stod den af i indkørselen.

Svar fra værkføreren "Hele værkstedet hørte jeg anbefaldede jer at skifte den kæde"

Derfor kører vi ikke VAG produkter idag, Synes de er mega fede og er tit fristet, MEN nej

Forøvrigt så ser det ud til for mig at VAG forlanger at se deres elbil hvert år for at overholde nogen form for garanti. Så hvis du skal slippe 3-5.000 om året til service, så bliver det nok ikke billiger end skift af et dørhåndtag og en skærm/eMMC

Når nu hovedkontorer i US har udskiftingsholdningen, så tænker jeg det ville være smart af Tesla DK uden måske direkte at sende folk til Hinnerup, så måske bare gøre opmærksom på der er en mulighed, og så modtage de få der måtte gå forgæves i Hinnerup med åbne arme.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 31 '20
P85DK
P85DK Jan 31 '20
Citat fra T3S7A

Hvad jeg finder noget mærkeligt, er at symptomer med at skærmen dør, er slet ikke nær så udbredt i Norge. Hvorfor mon, der er jo ellers mange flere Tesla der.. Mon det har noget at gøre med at Norge er der 5 års garanti ved køb. Så det skal Tesla stadig dække... Men hvorfor holder de så? Slet ingen der synes det er underligt?

Norge har proportionelt de samme problemer som vi oplever i DK og som de oplever i USA og resten af verden. Den eneste forskel på DK og resten af verden er at vi har en uforholdsmæssig stor population af pre-2016 biler, hvor der i alle andre lande er en fordeling der nok meget godt matcher Tesla egen udvikling i salgstal.

Men problemerne er der, prøv bare at kig på elbilforum.no, så vil du finde masser om skærmen, håndtag, parkeringsbremser, reduceret rækkevidde, reduceret ladehastighed etc.

OG med hensyn til Norge, så har de 5 år garanti, hvilket jo også kan have været med til at tage toppen af folks brok

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jan 31 '20
MOS
MOS Jan 31 '20
Citat fra P85DK

Jeg kan godt forstå at Tesla ikke tilbyder at skifte en emmc chip, men de burde tage ansvaret og skifte skærmen op til 8 år.

Det er jo egentlig Teslas eget valg, hvordan de vil håndtere disse sorte skærme. Det kan virke som et spild af ressourcer at sætte en ny skærm i til 19.000,-, når man nu åbenbart "bare" kan lodde en ny emmc chip på, som koster under 100,- i materialer.

Og som kunde er man nok dårligt stillet, når man er ude over garantiperioden på 4 år eller 80.000 km. Så hænger man selv på den. Jeg er ikke sikker på, at skærmen er dækket af de 8 års garanti, der er på drive train, som efter min opfattelse omfatter motor(er), inverter og HV-batteriet.

Jeg er enig i, at den begrænsede levetid på emmc chippen er en designfejl fra Teslas side, men jeg mener ikke, de kan gøres ansvarlige for det efter garantiens udløb. Bør de så alligevel komme deres kunder i møde? Tja, det kan man så mene, men det er nok mere et spørgsmål om kundepleje end jura.

MOS
MOS Jan 31 '20
Citat fra T3S7A

Garantien på 5 år gør nok, at vi ikke hører så meget til dem, der uden problemer får skærmen skiftet på garantien. De få, der er mere end 5 år gamle er der stadig, men udgør nok et begrænset antal i Norge ift. til det antal, der stadig er under garanti.

Jeg tænker, at det måske også kan have noget at gøre med klimaet. Jeg har hørt, at emmc chippen hurtigere bliver slidt ved høje temperaturer. Og selvom klimaet i Norge ikke er vildt meget koldere end i Danmark, så kan det måske stadig trække lidt i den gode retning. Det ville i hvert fald ikke undre mig, hvis der var relativt flere sorte skærme i f.eks. Sydeuropa, Californien og andre steder med varmt klima.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 31 '20
Sider: «« « ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 ... » »»