Loading...
dk

Så stod skærmen af! | Tesla Forum

Kiefer
Kiefer Feb 2 '20

Norge har helt samme problem som resten af verden hvad angår sorte skærme. Bosch Autoservice deroppe, har lavet et tilbud til TOCN (En norsk klub for Teslaejere) hvor de kan få enten skiftet præventivt, eller få repareret en helt sort skærm. Potentielt er der vel et sted mellem 50.000 og 100.00 norske Model S og X der får problemet på et eller andet tidspunkt...

Holland er lige så hårdt ramt, Loek fra LaadKabelWinkel laver et sted mellem 2-5 biler om dagen i Holland. Lige pt er vi på mellem 3 til 8 biler om ugen, hvoraf ca. halvdelen har været med helt sort skærm. 

Hvad angår om klimaet i Nore skulle kunne holde bedre på eMMC kredsen, tror jeg ikke helt på. Kredsen sidder inde i MCU'en som sidder inde i kabinen, så med mindre man kører rundt med minusgrader i bilen når man bruger den, så vil den være lige så varm som resten af verdens eMMC kredse. Der sidder en lille blæser på selve Tegra kredsen for at holden den køligere som gå lidt ud over eMMC kredsen, men den (eMMC kredsen) bliver ikke specielt varm under brug. Selv uden køling brænder man ikke fingrene på Tegra kredsen når MCU'en er i brug. Ja, vi har ikke behandlet alle de hjemkøbte amerikanske MCU'er lige pænt ;)

Har forøvrigt, fået testet at et amerikansk LTE kort ikke fungerer i en europæisk bil, havde ved et tilfælde fået en brugt MCU med LTE opgradering, selv om kortene i modsætning til 3G kortene er helt ens, er der formodentlig noget andet firmware på LTE kortene.

En eMMC kreds af industriel kvalitet koster desværre ikke under 100 kroner :)
Vi kan forøvrigt se at prisen på 8GB Hynix kort er steget betragteligt de sidste uger, hvorfor mon...

/Martin

P85DK
P85DK Feb 3 '20
Citat fra Kiefer

Vi kan forøvrigt se at prisen på 8GB Hynix kort er steget betragteligt de sidste uger, hvorfor mon...

/Martin

Med meget stor sandsynlighed pga Coronavirus, da Wuhan har en meget stor koncentration af chipproducenterne.

https://www.marketwatch.com/story/chip-stocks-catch-brunt-of-tech-decline-but-coronavirus-could-benefit-us-memory-makers-2020-01-27 

Kiefer
Kiefer Feb 4 '20

Det er selvfølgelig ikke sandsynligt, da den chip er noget bras, og det meste bras kommer fra Kina ;)

Men jeg tænker der er flere faktorer der jo nok spiller ind, chippen er en oldtusse gammel kreds fra 2009, så mange steder bliver den betragtet som en reservedel, og så stiger prisen helt naturligt da produktionen af denne type kreds ikke bliver produceret i lige så høje styktal som de andre. 

MGL
MGL Feb 5 '20

Endnu en TMS 2015 MCUv1 på vej ud over kanten...
Navigationen kunne pludseligt ikke beregne ruter? Troede det var en "simpel" SW bug, men efter et besøg hos Tesla Kastrup i mandags var meldingen at min MCU synger på sidste vers..
Efter gentagne forsøg, over tre arbejdsdage, herunder factory reset, lykkedes det teknikerne hos Tesla Kastrup at få fuld funktionalitet tilbage i MCU'en (inkl. den hidtidige fejl i navigationen). Tesla Kastrup vil dog ikke garantere for hvor længe der går, før min MCU "dør" igen.. 
Den ellers venlige medarbejder i Kastrup talte formentlig under instruktion,da han prøvede at forklare mig, at eMMC chippen er at betragte som en slid-del -  på lige fod med bremserne (!!!)
Jeg valgte at bestille min TMS85D fordi jeg var vild med designfilosofien, muligheden for løbende SW-opdateringer mv. Skuffelsen er måske derfor ekstra stor, når det fire-fem måneder efter garantiens udløb viser sig, at det helt centrale interface mellem chauffør og bil er håbløst designet! Uden en funktionsduelig MCU er bilen i min optik reelt ubrugelig!
Det overrasker mig derfor at den ellers flittige presse ikke har iværksat en veritabel shit-storm mod TESLA omkring dette forhold?
Jeg kunne ihvertfald godt komme i tanke om et par iøjenfaldende overskrifter! 

Forummets indlæg er redigeret af MGL Feb 5 '20
KimT
KimT Feb 5 '20

Hvad kommer du til at betale for de 3 dage på værksted ?????

MGL
MGL Feb 5 '20


 

Citat fra KimT

Hvad kommer du til at betale for de 3 dage på værksted ?????


Jeg fik forhandlet mig ned på én værkstedstime...
I princippet burde de skifte eMMC chippen u/b - og lægge en flaske champagne i handskerummet som undskyldning...
De nøjedes med at vaske bilen :-)
BMJ
BMJ Feb 6 '20
Hej
Min skærm er nu gået i sort :-(
Jeg er lidt ked af at prøve et af de uautoriserede værksteder og bruge 7-8.000,- og ende ved Tesla og alligevel skulle betale 20.000,-
Men.... Hvis jeg nu fik eMMC chippen ud, er der så nogen her som kunne  hjælpe med at læse den?
Min arbejdsplads har udstyr og uddannet personale til at afmontere chippen. Der er dog ikke erfaring med at læse og genskabe data, så her behøver jeg hjælp/input. 

Mvh Bjarne
webercarbmann
webercarbmann Feb 6 '20
Citat fra BMJ Hej Min skærm er nu gået i sort :-( Jeg er lidt ked af at prøve et af de uautoriserede værksteder og bruge 7-8.000,- og ende ved Tesla og alligevel skulle betale 20.000,- Men.... Hvis jeg nu fik eMMC chippen ud, er der så nogen her som kunne  hjælpe med at læse den? Min arbejdsplads har udstyr og uddannet personale til at afmontere chippen. Der er dog ikke erfaring med at læse og genskabe data, så her behøver jeg hjælp/input.    Mvh Bjarne

Hej Bjarne.  Jeg ville droppe det.  Hvis du ikke har tillid til det den mulighed der findes i DK i din situation, så kør bilen til Tesla og betal.  

 

Nikola
Nikola Feb 6 '20
Citat fra BMJ Hej Min skærm er nu gået i sort :-( Jeg er lidt ked af at prøve et af de uautoriserede værksteder og bruge 7-8.000,- og ende ved Tesla og alligevel skulle betale 20.000,- Men.... Hvis jeg nu fik eMMC chippen ud, er der så nogen her som kunne  hjælpe med at læse den? Min arbejdsplads har udstyr og uddannet personale til at afmontere chippen. Der er dog ikke erfaring med at læse og genskabe data, så her behøver jeg hjælp/input. 

Så du vil ikke lade dem der har udviklet en løsning, som skulle virke, udføre det? Men er villig til at lade nogen der har 0 erfaring med det, forsøge? 

Jeg ville spørge Kiefer herinde om deres politik, hvis det evt. ikke lykkes... (og undlade at få den lokale elektronik-smed til rode med det....)

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Feb 6 '20
P85DK
P85DK Feb 6 '20

@BMJ - udlæsning fra en sort skærm skal altid forsøges før man begynder at tage chippen ud. Når du begynder at varme chippen, så falder sandsynligheden for at få data ud drastisk.

Tal med Kiefer eller ham i Holland før du lader dine kollegaer prøve sig frem

BMJ
BMJ Feb 6 '20
Hej igen. Jeg er sådan set klar til bare at lade Tesla skifte skærmen. Men da skærmen er i restordre og jeg skal vente 4 uger, har jeg undersøgt alternativer. I den forbindelse har jeg fået oplyst at det koster 7500,- plus 2500,- for at genetablere data da min skærm jo er helt sort. Dette indebærer en risiko, og hvis det ikke lykkes at genskabe data bortfalder de 2500,- og turen går videre til Tesla med 7500,- i minus. Hvis Tesla så vurderer at min skærm har været i uautoriserede hænder, vil de ikke tage den i bytte og der ryger endnu 6000,- Så derfor var jeg interesseret i andre løsninger hvor jeg evt. kunne undgå de fulde 7500,- ved evt selv at tage skærmen ud og fragte den hen til en der grej og erfaring. Mvh Bjarne
P85DK
P85DK Feb 6 '20

@BMJ - prøv at skriv til https://www.laadkabelwinkel.nl/tesla-mcu1-emmc-vervangen-reparatie

Han tager €550 for sin reparation. Hør om han kan hjælpe dig, hvis selv kan tage den ud. Har hørt om et par stykker der har benyttet ham med succes. Tog vist 3-4 dage inkl. forsendelse ned og hjem.

fmm1000
fmm1000 Feb 6 '20
Efter hvad jeg har læst har Hinnerup Auto 90 pct succes-rate ved skærm-rep.
Kiefer
Kiefer Feb 7 '20

Vi er begyndt at se efter om en kreds kan repareres inden den loddes ud. Derved undgår man ekstra-prisen ved Tesla. Da der ikke er lavet ændringer på MCU'en hvis den ikke kan repareres. 

Problemet er at det ikke er muligt at undersøge om skærmen kan reddes eller ej inden man skiller hele bilen ad. Så uanset om vi der laver skærmene ikke bruger ret meget tid på at åbne og teste selve skærmen, så skal Hinnerup Auto og Autoskadestuen lave den samme operation uanset om skærmen bliver repareret eller ej. Så deres timeforbrug er jo det samme uanset hvad ser sker. Derfor jeg tænker de gerne vil have dækket nogle omkostninger hvad det angår. Men prøv og forhør jer ved Hinnerup Auto og Autoskadestuen, vi må kunne gøre noget ved prisen hvis en skærm ikke kan reddes. Hvis vi ikke behøver sætte hele apparatet igang for backup/restore og udskiftning af kreds, så er der kun en mekaniker der skal have dækket nogle omkostninger til at bygge tingene ud og ind i bilen. Jeg prøver at tage en snak med dem begge. Jeg ville jo heller ikke selv betale 7500 for noget jeg ikke får...

Der er et firma i Polen der skriver de kan genskabe data fra en eMMC kreds, de tager 350 EUR, skriver det tager ca. 14 dage og da vi så skal lægge moms på det beløb efterfølgende, så ender vi på en pris på lige under 13.500 for at redde en skærm. Så tvivler jeg på fidusen helt er til stede nå man sammenligner prisen på den pris man får ved Tesla hvor der også angår et LTE kort og 4 års garanti på hele skærmen. 

Vi har selvfølgelig spurgt ind til typen af udstyr de bruger, og er blevet lidt skuffede da vi kan konstatere at de ikke bruger den type udstyr vi forventede, men laver hele processen manuelt, derfor det nok tager de 14 dage...

Udstyret koster lige under 50.000, vi har sendt en kreds ned til firmaet der laver udstyret for at få bevis for udstyrets kunnen, og det ender forhåbentligt nok med at vi køber det. Min tanke er så, at vi kan holde det inden for det tillæg vi har for sort skærm, og at det ikke tager ret lang tid at redde data på en helt død kreds. Men vi er nok nærmere 1. april før end vi har den løsning klar. Hvilket jo desværre ikke hjælper dem der har sort skærm her og nu :(

Der er flere der har spurgt på, om de selv kunne komme med deres MCU, lige pt. tilbyder vi ikke den løsning, vi har rigeligt med arbejde blot, at nå og lave alle dem der kommer fra de to mekanikere :)

 

Jeg vil, endnu engang sige, lad for guds skyld være med at lodde på kredsen inden den læses. Hynix kredsen er alt for skrøbelig!

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Feb 7 '20
KimT
KimT Feb 7 '20

Fuck mand. Så røg min også lige. Og vi skal på skiferie tidlig mandag........

Ingen forvarsler i form af træg skærm eller andet. Her til morgen kunne jeg ikke få fat i den via app'en for at starte forvarmning, men bilen havde fint forbindelse til nettet - alt virkede inkl streaming (spötify/radio), men da jeg prøvede at genstarte skærmen, kom den ikke op igen.

PS. Bilen er nu afleveret hos Jeppe, som har lovet at gøre alt hvad der står i hans magt for at vi kommer afsted mandag

Forummets indlæg er redigeret af KimT Feb 7 '20
JeppeB_HinnerupAuto

Vi tilbyder som Martin skriver at afmontere, få lavet kontrol og montere igen til 1756,- hvis det ikke lykkes at få skærmen op at køre, ved den operation er der ikke foretaget ændringer på skærmen og der vil kunne monteres almindelig ombytningsskærm ved Tesla efterfølgende til den lave pris.

Vi tilbyder nu denne løsning da succesraten er så høj på de sorte skærme at de fleste vil kunne få reddet deres skærm

 

 

Forummets indlæg er redigeret af JeppeB_HinnerupAuto Feb 7 '20
MOS
MOS Feb 7 '20

Fedt, Jeppe og Martin! 1000 tak for jeres kæmpe indsats. Det lyder som en yderst rimelig ordning, I har fået op at køre der. Jeg håber aldrig, jeg får brug for det, men hvis jeg også får sort skærm en dag, så ved jeg i hvert fald, hvor jeg skal henvende mig.

Kiefer
Kiefer Feb 7 '20

Nu hart vi desværre haft 3 skærme på en uge vi ikke har kunnet gøre noget ved, det ødelægger jo fuldstændig statistikken, Jeg får sat gang i processen med indkøb af det rette udstyr til at genskabe data fra kredsene. Det andet her duer jo ikke. 

Men der er jo nok noget leveringstid og ikke mindst skal der noget uddannelse og test til før vi er klar. Heldigvis har vi mange 8GB Hynix kredse liggende vi kan teste med...

/Martin

P85DK
P85DK Feb 7 '20
Citat fra JeppeB_HinnerupAuto

Vi tilbyder som Martin skriver at afmontere, få lavet kontrol og montere igen til 1756,- hvis det ikke lykkes at få skærmen op at køre, ved den operation er der ikke foretaget ændringer på skærmen og der vil kunne monteres almindelig ombytningsskærm ved Tesla efterfølgende til den lave pris.
 

Det er jo hvad man i praksis kan betegne som et næsten gratis forsøg, så kan man ikke få bedre en mulighed for at finde en løsning der ikke involverer udskiftning af skærm.

KimT
KimT Feb 7 '20

Trist - det var min skærm der var nr 3. Tak for forsøget Martin.

Der bliver nok ikke noogen skiferie til os i denne omgang.......

Og svar fra Tesla - min 4 uger da der ingen skærme er i EU. Hun oplyste at prisen var faldet til 15.000,-

Forummets indlæg er redigeret af KimT Feb 7 '20
Sider: «« « ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 ... » »»