Loading...
dk

Så stod skærmen af! | Tesla Forum

PeterE
PeterE Feb 23 '20
Enig Martin, og det er fedt at du tilbyder det - synes jeg - bedste alternativ til en overkommelig pris.
MGL
MGL Feb 23 '20

Har lige fået skiftet eMMC chippen (på mistanken om snarlig nedbrud) hos Autoskadestuen i Kastrup. Indleveret mandag, klar fredag. Tilfreds med servicen, trods lidt længere leveringstid end først ventet. Synes det er super at kunne støtte det engagement, der er udvist af Kiefer og andre gode folk. 

Min tro på Tesla's teknologi har dog fået et alvorligt knæk... 

Forummets indlæg er redigeret af MGL Feb 23 '20
Tarfaz
Tarfaz Feb 24 '20
Quote from MGL

Har lige fået skiftet eMMC chippen (på mistanken om snarlig nedbrud) hos Autoskadestuen i Kastrup. Indleveret mandag, klar fredag. Tilfreds med servicen, trods lidt længere leveringstid end først ventet. Synes det er super at kunne støtte det engagement, der er udvist af Kiefer og andre gode folk. 

Min tro på Tesla's teknologi har dog fået et alvorligt knæk... 

Synes også det er skønt med alternativerne. Nu er der både noget for dem der kan og vil selv og det setup Kiefer har lavet. 
Jeg var i den situation at min skærm var sort og jeg kunne ikke vente så længe på at få bilen igang derfor kastede jeg mig ud i det. Hvis Kiefers løsning allerede var klar havde jeg nok valgt den. 
Kiefer du har helt ret i at den løsning med selv at tage MCUen id ikke er for alle og en hver. 
Jeg forstod på Tesla at de ville bytte hele MCUen med en ombytter. Jeg forstår derfor ikke at de vil charge 25.000 hvis der er skruet på den. 
Kiefer
Kiefer Feb 24 '20

MGL: Det er selvfølgelig udfordringen med Jer der bor i København, at MCU'erne skal en tur til Jylland, jeg ved at de i Kastrup forsøger at samle sammen i løbet af ugen, da ham der kommer over med dem, bliver i Jylland og tager dem med retur. I sidste uge betød det at vi havde MCU'erne i Jylland torsdag aften og vi valgte derfor at arbejde alt hvad vi kunne, så de kunne have dem med retur til Jeres biler fredag morgen igen. 

Tarfaz: de 25.000 er prisen for en ny MCU, det tager Tesla hvis de konstaterer at der har været lavet ændringer i MCU'en, så får man den ikke til en ombytningspris, men man får så lov til at beholde den gamle MCU...

Lige en lille opdatering omkring Hynix kredsen, vi har fået den undersøgt lidt mere, og kan se at årsagen til at den går i sort, der er antallet af skrivninger til kredsen sådan set kun en mindre del af det. Det er blot blevet den udbredte forståelse af at det er det der er problemet. 

Det helt store grundlæggende problem med de kredse er, at kvaliteten af den silicium der er blevet brugt er af en sådan kvalitet, at den ikke holder ret længe. Så jo mere tid der elektrisk er tændt for kredsen, jo hurtigere vil den brænde af. Det er også årsagen til, at vi ser så stor forskel på hvornår biler går i sort. Der er i princippet ingen sammenhæng om man har kørt 55.000km eller 255.000km hvis ham der har kørt 55.000 har brugt langt mere tid i bilen på at holde i kø med bilen tændt, end ham der har kørt længere.

Så det, at Tesla har sat logningen endnu mere ned på kredsene, jo det er lidt som at tisse i bukserne, det udsætter problemet i måske 9-12 måneder, men hvis man selv vil gøre mere for, at undgå problemet. Så stiller man bilen i garagen og lader være med, at bruge bilen :)

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Feb 24 '20
KimT
KimT Feb 24 '20

Så spørger jeg lige dumt ;-) Bidrager de 3 timer bilen står og brummer efter man har ladet (når SuC er mere end 80%) til at kredsen brænder hurtigere af ????

andersh
andersh Feb 25 '20

Efter skift af eMMC synes jeg ikke at skærmen er blevet nævnværdigt hurtigere, som nogen mener at erfare, men til gengæld er den mere stabil. Loading af playlists i musikafspilleren ser ud til at virke mere stabilt end før (ikke så mange situationer hvor den bare står og hænger) og browseren virker 100% nu hvor jeg før måske var heldig at få andet end et blankt vindue 10% af gangene.

KMDTHY
KMDTHY Feb 25 '20

Er der indført anden eMMC kreds på et tidspunkt? Eller bliver Tesla ved med at stoppe de dårlige kredse i? 

Kiefer
Kiefer Feb 25 '20

KMDTHY: Det er stadig de samme kredse de benytter...

KimT: Det vil jeg ikke tro, bilens skærm står formodentligt som værende i off-mode.

Hummer75
Hummer75 Feb 27 '20
Citat fra KMDTHY

Er der indført anden eMMC kreds på et tidspunkt? Eller bliver Tesla ved med at stoppe de dårlige kredse i? 


Frem til februar 2018 brugte Tesla den type kort. Men dem som får skiftet MCU hos Tesla får samme chip i bilen igen.
Hummer75
Hummer75 Feb 27 '20
Citat fra andersh

Efter skift af eMMC synes jeg ikke at skærmen er blevet nævnværdigt hurtigere, som nogen mener at erfare, men til gengæld er den mere stabil. Loading af playlists i musikafspilleren ser ud til at virke mere stabilt end før (ikke så mange situationer hvor den bare står og hænger) og browseren virker 100% nu hvor jeg før måske var heldig at få andet end et blankt vindue 10% af gangene.

Når den blandt andet skal tegne "tiles" i navigationen så skriver den en del til emmc chippen ... det skal du gerne kunne se den gør MEGET hurtigere end før - også playlister og udregning af router er hurtigere. 
Forummets indlæg er redigeret af Hummer75 Feb 27 '20
PeterE
PeterE Feb 27 '20
Citat fra Hummer75
Citat fra andersh

Efter skift af eMMC synes jeg ikke at skærmen er blevet nævnværdigt hurtigere, som nogen mener at erfare, men til gengæld er den mere stabil. Loading af playlists i musikafspilleren ser ud til at virke mere stabilt end før (ikke så mange situationer hvor den bare står og hænger) og browseren virker 100% nu hvor jeg før måske var heldig at få andet end et blankt vindue 10% af gangene.

Når den blandt andet skal tegne "tiles" i navigationen så skriver den en del til emmc chippen ... det skal du gerne kunne se den gør MEGET hurtigere end før - også playlister og udregning af router er hurtigere. 

Er det en svag indikation af at netop navigationen er ekstraordinært belastende for emmc chippen? 

Hummer75
Hummer75 Feb 28 '20
Citat fra PeterE
Citat fra Hummer75
Citat fra andersh

Efter skift af eMMC synes jeg ikke at skærmen er blevet nævnværdigt hurtigere, som nogen mener at erfare, men til gengæld er den mere stabil. Loading af playlists i musikafspilleren ser ud til at virke mere stabilt end før (ikke så mange situationer hvor den bare står og hænger) og browseren virker 100% nu hvor jeg før måske var heldig at få andet end et blankt vindue 10% af gangene.

Når den blandt andet skal tegne "tiles" i navigationen så skriver den en del til emmc chippen ... det skal du gerne kunne se den gør MEGET hurtigere end før - også playlister og udregning af router er hurtigere. 

Er det en svag indikation af at netop navigationen er ekstraordinært belastende for emmc chippen? 

Nej ... det er flere ting der “slider” på chippen. Men uden tvivl - når chippen er ved at stå af - så belaster ALT den jo! :-/ 
Kiefer
Kiefer Mar 2 '20

Og generelt slider chippen sådan set bare sig selv ved at være tændt. Mange af de ammestuehistorier man hører der kan levetidsforlænge chippen er, ja ammestuehistorier. Den eneste sikre metode til at holde den i live længere, er ved at holde bilen slukket...

Hver gang man læser fra chippen bruger man den indbyggede controller, og hver gang man skriver bruger man den indbyggede controller. Og det er controlleren der ender med at sørge for at data dør. Ved normalt slid af en eMMC kreds ville hele partitioner ikke forsvinde som vi oplever de gør. Specielt er det slemt når den vælger at lave partition 3 om til rene nuller...

Audi bruger samme type kort i nogle af deres instrumentpaneler, dog kun en 4GB kreds. Til forskel fra Tesla der benytter en 8GB kreds og har brugt alle 8GB, så har Audi på deres 4GB kun partitioneret ca. 1,5GB og har så 2,5GB ledig kapacitet. Jeg tænker heller ikke de belaster deres OS lige så hårdt som Tesla.

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Mar 2 '20
P85DK
P85DK Mar 2 '20
Citat fra Kiefer

Audi bruger samme type kort i nogle af deres instrumentpaneler, dog kun en 4GB kreds. Til forskel fra Tesla der benytter en 8GB kreds og har brugt alle 8GB, så har Audi på deres 4GB kun partitioneret ca. 1,5GB og har så 2,5GB ledig kapacitet. Jeg tænker heller ikke de belaster deres OS lige så hårdt som Tesla.

Audi bruger heller ikke emmc til storage af maps etc. Måske er det en konsekvens af den læring Audi havde med deres Concert Radio som netop havde emmc problemet ...

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Mar 2 '20
Bangca
Bangca Mar 2 '20

Forstår ikke hvorfor de ikke bare smider en SSD i den ? på 2TB eller 4TB ? 
isted for de her SD kort ? 
Så kan de da skrive og læse så meget de vil ? 

P85DK
P85DK Mar 2 '20
Citat fra Bangca

Forstår ikke hvorfor de ikke bare smider en SSD i den ? på 2TB eller 4TB ? 
isted for de her SD kort ? 
Så kan de da skrive og læse så meget de vil ?

Hvis bare de brugte SD kort ...

Kiefer
Kiefer Mar 2 '20

Havde de brugt et SD kort havde det nok ikke holdt ret meget længere end en formiddag... Men så havde man da i det mindste kunnet skifte dem ud relativt nemt.

Der sidder allerede 2 SD-kort i MCU'en, et 16GB micro SD kort og et 4GB alm. SD kort.

/Martin

KimT
KimT Mar 3 '20

Så har Tesla i USA meldt ud at MCU kan opgraderes.

Hvornår det kommer uden for US er ikke godt at vide, kunne tænkes at der skal produceres en del hvis 100.000 nordmænd vil have opgraderet.......Så der er nok en hel del eMMC'er der når at opgive inden det kommer til DK.

Det tyder på man mister FM !

https://www.tesla.com/support/infotainment?redirect=no

Upgrade your Infotainment system to access new features, as well as a more advanced and smoother user experience.

Owners of Model S and Model X built March 2018 or earlier will be eligible to purchase an Infotainment Upgrade, enabling access to some of our favorite features like video streaming and an expanded Tesla Arcade, in addition to a more responsive and faster touchscreen experience.

Eligible owners will be invited by email to schedule an appointment to purchase and install the Infotainment Upgrade through Tesla Service. This upgrade is available for $2,500 plus applicable tax including installation. You won’t be able to purchase the upgrade before we notify you that your car is eligible.

Note: Some features enabled by the Infotainment Upgrade require a Premium Connectivity subscription of $9.99 per month plus applicable tax. You may already have Premium Connectivity. Confirm your status in your Tesla Account.

Owners with Full Self-Driving Capability will receive early access to the Infotainment Upgrade and a complimentary upgrade to the Full Self-Driving Computer during their appointment. Purchase Full Self Driving Capability from your Tesla app or Tesla Account to enjoy priority access the Infotainment Upgrade. Learn more about the Full Self-Driving Computer.

Frequently Asked Questions Features

What do I get when I purchase the Infotainment Upgrade?
Your touchscreen will be more responsive and smoother, rendering images and web pages faster. You’ll also gain additional features that enhance both the entertainment and functionality of your car.

Note: Some audio and music features will be removed from your car as a result of this change and can be reviewed below.

CategoryImprovements

Performance
  • More responsive and smoother touchscreen
  • Faster browser with video playback and 3D rendering support*
Audio & Music
  • Displays Bluetooth® media album art
  • Removes AM, FM and Sirius XM radio
    Your car will still have access to internet radio and music streaming*
Gaming
  • Includes graphics-intense Tesla Arcade games like Beach Buggy Racing 2, Cuphead and Stardew Valley
  • Enables gamepad compatibility
Entertainment
  • Enables video streaming and access to YouTube, Netflix, Hulu and Twitch through the Tesla Theater*
  • Adds Caraoke* and TRAX
Driver Assistance
  • Enhanced Driving Visualization for owners with Full Self-Driving Capability Computer
Security
  • Records from all cameras for DashCam and Sentry Mode for cars with the Full Self-Driving Computer
Wi-Fi
  • Supports 5GHz Wi-Fi networks

*Available only on Wi-Fi for Standard Connectivity

Is anything removed with the Infotainment Upgrade?
Yes. You will no longer have access to AM, FM or Sirius XM radio. You will still have access to internet radio and music streaming, including streaming over Bluetooth®.

Do I automatically have access to all improvements and features with the Infotainment Upgrade?
Some features are available only on Wi-Fi for Standard Connectivity. A Premium Connectivity subscription can be purchased to access features over cellular. Learn more about connectivity, your status and how to subscribe.

Details

How do I purchase the Infotainment Upgrade?
Owners will be notified when the Infotainment Upgrade is available for their car and can schedule an appointment for purchase and installation.

How will I be notified that the upgrade is available?
We’ll send an update on availability and more information to the email address on your Tesla Account.

When will the Infotainment Upgrade be available for me?
Model S and Model X owners will be invited in groups based on their Autopilot Computer and feature configurations.

ConfigurationBeginning Availability

Autopilot Computer 2.5 with Full Self-Driving Capability Scheduling Now Autopilot Computer 2.0 with Full Self-Driving Capability Late March All remaining Model S and Model X owners Early April

*Currently limited to US only at this time. Other regions to be announced.

Why isn’t the Infotainment Upgrade available for me yet?
We’re working on making the upgrade available for all owners but are not ready to start installations for all configurations yet. We’ll invite owners as their cars become eligible.

How do I check what Autopilot Computer I have?
Check your configuration from your touchscreen. Select ‘Controls’ then ‘Software’ and confirm Autopilot computer type. Then press ‘Additional Vehicle Information.’

Forummets indlæg er redigeret af KimT Mar 3 '20
PeterE
PeterE Mar 3 '20

Spændende nok - mest spændende at der nu faktisk findes en 'opgradering. 

Men læser jeg det forkert - du skriver det også @Kim, eller forsvinder alle former for FM-radio? Hvis det er rigtigt, så fjernes muligheden for trafikmeldinger samtidig. Jeg kan selvfølgelig leve uden FM-radio, men at smide trafikmeldingerne på gulvet er et skridt i den forkerte retning. Så vil jeg nok hellere bare have en ny chip.

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Mar 3 '20
P85DK
P85DK Mar 3 '20

Du mister FM og dermed trafikmeldinger, men du får dashcam, spil og netflix :-) Og forhåbentlig en MCU der ikke har emmc fejl indbygget - den sidste er jeg dog ikke sikker på

Sider: «« « ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 ... » »»