Loading...
dk

Så stod skærmen af! | Tesla Forum

P85DK
P85DK May 23 '20
Citat fra mibian

(fra en langt tidligere post i denne tråd, kan jeg supplerer at jeg fik at vide at de to microswitche i dørhåndtag var for 1700 materialer !!!, det er simpelthen uanstændigt)

mvh Michael

Og du er sikker på at det ikke var et helt nyt håndtag de har sat i? Hvis de seriøst har taget 1.700 kr. for 2 mikroswitches så ville jeg nok lige tage en alvorssnak med Tesla, da det kun kan være en fejl.

mibian
mibian May 23 '20

Det var ikke en fejl, jeg fik direkte besked på at de skulle udskifte microswitch assembly, og at det var prisen for reservedele alene. Og nej jeg fik det ikke lavet, for det var slet ikke i stykker, og hvis det var, havde jeg fået det lavet et andet sted, eller gjort det selv, selv om det er meget besværligt.

Håndtaget virker stadig fint, det der reelt var problemet, er at når det er koldt i vejret, så rammer håndtaget kanten af hullet, og bliver derfor ude, hvis man lige løfter let i det, så går det fint ind.

Jeg ville bare have at det blev justeret, men jeg mere end formoder at det tjener man ikke nok på inde hos Tesla, og hvis man har råd til en Tesla, så betaler man nok bare for de reparationer man får besked på der er nødvendige; der blev faktisk helt stille i telefonen, da jeg sagde at så skulle de ikke lave det, efterfulgt at et  "skal vi IKKE lave det???"

Da jeg lige havde fået bilen (købt brugt), fik jeg lavet bremser hele vejen rundt på deres anbefaling, skiftet hjul bolte osv. (kan ikke lige huske prisen, men der var 1000-1500 for hjulbolte :) Jeg gjorde ikke det store ud af det, og syntes egentligt at prisen samlet var OK for alt det der blev lavet, men efter episoder som disse er jeg begyndt at tvivle på om det overhovedet var nødvendigt.

Med hensyn til dørhåndtag, så vil jeg skyde på at det koster 6-7000 for et nyt. Det er fantasi priser de arbejder med inde hos Tesla, så der er hårdt brug for værksteder som begynder at udføre reparationer på Tesla biler, til mere fornuftige priser. Håndtag er heldigvis konstrueret så simpelt mekanisk, at man kan servicere dem selv, problemet er at det er super besværligt at få dem ud af døren. Det samme gælder i øvrigt mange andre ting; jeg læste at en her på forum selv havde taget sin MCU ud og sendt den til Holland, jeg har efterfølgende set et par videoer om hvad der skal til, og jeg må sige at jeg er overrasket over at han havde held med dette, for man skal jo nærmest fjerne hele interiøret fra bilen for at få den ud, og der er rigtigt mange ting man kan komme til at ødelægge, så jeg er glad for at jeg kendte mine egne begrænsninger, selv om jeg normalt er super skrap til den slags, og i stedet betalte nogen der har gjort det mange gange før for at gøre det, penge givet godt ud.
(selv om alu listen lige over skærmen er minimalt deformeret, men det kan jeg forstå fra de videoer jeg har set, er stort set umuligt at undgå, med mindre man har special værktøj som kun Tesla selv har)

mvh

Michael

Kiefer
Kiefer May 24 '20

Det er sådan set ikke så besværlige at få dørhåndtaget ud af bildøren, har selv lige forsøgt med den ene bagdør hvor der var gået et paddle gear. Det tog et par timer at få det skilt af og samlet igen, og så en times tid for at fumle rundt med at få skilt og samlet selve dørhåndtaget ad og taget paddle gearet ud. Fik også lige sat et nyt kabel på mikroswitchene nu hvor det hele var åbnet. 

Og inden jeg samlede det hele igen, så fik jeg sat lidt lydisolering i døren også. Nu var det hele var skilt ad alligevel. 

Jeg tænker, at det jeg sparede ved ikke at betale en mekaniker for at gøre, er nok mindre end hvis jeg regner en timeløn ud for selv at gøre det. Men en gang imellem er det nu også sjovt at lave lidt gør det selv :)

Jeg kan se der findes Youtube-videoer der viser hvordan man kan få det ud uden at tage hele bagruden af.  Det er nok specielt relevant hvis det blot er fordi man skal have justeret håndtaget en anelse. Hvilket jeg selv var nød til at på mit dag jeg havde samlet det hele skulle den forreste del en til to millimeter længere op i forhold til den bagerste de. Hvilket er noget af en "pain in the a.." når man først opdager det NÅR det hele er samlet... ;)

/Martin

Kiefer
Kiefer May 29 '20

Så er det lykkedes os at få reddet data ud af en ødelagt eMMC kreds ved hjælp af vores ejet værktøj. Må nok indrømme at den process med at få skaffet det værktøj har været noget spøjst.

Der er et firma i Polen der laver nogenlunde det samme me dat genskabe data fra eMMC kredse, vi har haft sendt en enkelt kreds derned for at se om det gav mening, men det svar der kom retur var, at den ikke kunne reddes. Så derfor har vi været pænt tilbageholdende med at sende yderligere derned, mest fordi, det tog firmaet i Polen over en måned at konstatere den ikke kunne reddes og det er lang tid at undvære bilerne i. Og når det så alligevel ikke kunne lade sig gøre, havde kunden spildt den tid og skulle alligevel en tur forbi Tesla... Tak til Kim for hans tålmodighed!

Firmaet i Polen er samtidig distributør af produkter fra et russisk firma der hedder Rosolut, som påstod de havde udstyr til at gøre det. Vi forsøgte at købe det udstyr, men pludselig kunne udstyret lige nøjagtigt ikke tage den type kredse der sad i Teslaer og firmaet i Polen ville ikke sælge det til os. Jeg tænker der var nogen dernede der mente at vi ville være en konkurrent. Det er jo tildels også rigtig nok, men den bagved liggende primære årsag, til at købe udstyret var at kunne gøre det hurtigere end at sende kredse frem og tilbage. Og med den pris vi var villige til at betale for udstyret, så skulle der godt nok laves mange kredse før det var en reel konkurrence.

Vi droppede udstyret fra Rosolut helt. Men heldigvis fandtes der andre østeuropæiske firmaer der havde tilsvarende udstyr og ikke mindst et lille russisk firma der har lavet den software der skal bruges. Men de er godt nok nogle spøjse mennesker derovre, når man læser nogle af de mail der er gået frem og tilbage, ja så er underholdningsværdien pænt stor :)

Det gør forhåbentligt at vi kan komme op på 95% sorte skærme der kan reddes. Der vil nok stadig være nogle hvor kredsen er så ristet at der ikke er meget at gøre.

Men nu er den første bil kørt igennem og den næste er på vej igennem møllen og forventes færdig her i løbet af weekenden :)

fmm1000
fmm1000 May 30 '20
Super arbejde du laver Kiefer. Tak.
mibian
mibian Jun 16 '20

Hvad blev resultatet?

mvh

Kiefer
Kiefer Jun 18 '20

Resultatet?

Siden vi gik i gang med det nye udstyr har vi haft en 8-10 biler igennem med sort skærm, alle er fuldt fungerende igen.

Jeg vil næsten mene, at mit lidt forsigtige tal på 95% nok nærmere skal rettes til 98-99%. De tests vi har lavet med Hynix kredse (dem vi allerede havde liggende fra andre biler) har vi alle kunne få data ud fra, selv om vi har været lidt (måske meget) voldsomme med kredsene for at få dem til  at fejle. 

Der skal trods alt ikke ret meget varme på en Hynix-kreds før partitionen med det interessante indhold går i stykker. 

/Martin

mibian
mibian Jun 18 '20

Tak for update

Burde i ikke tage kontakt til Tesla, og forsøge at få dem til at acceptere denne rep som en autoriseret ting? Det foregår jo på et meget højt teknisk niveau, og meget professionelt, så jeg kan ikke forstå hvad deres problem skulle være (andet end at de tjener urimeligt meget på at deres biler har et medfødt problem); de burde sende alle "sort skærm" biler igennem jer, det er både meget billigere og meget hurtigere for kunden, og jeg kan forstå at dette problem skaber en hel del postyr hos Tesla DK, jeg var der forleden, og kunne høre at der var oprørte kunder der havde ringet (havde nok fået prisen) som insisterede på at tale med en manager.

Det ville være den bedste løsning for alle parter.

mvh Michael

Kiefer
Kiefer Jun 18 '20

Desværre virker det til at, Tesla det som en konkurrence på indtjeningen mere end at de vil yde en service der kan forbedre deres kundeservice gevaldigt.

Jeg er glad for at denne konkurrence da har fået Teslas pris på en ombytning af en MCU ned fra over 25.000 til ca. 15.000 kroner. Selvfølgelig alt efter hvem man spørger ved Tesla virker det til. Nogen får vist stadig de høje priser...

De tager jo også rask væk 7000 ekstra hvis en bil først har været omkring os, og ejeren svarer ja til deres spørgsmål om der har været kigget på den af 3. part. 

Jeg kan da kun opfordre alle der oplever sort skærm, at de lige kontakter os inden de kører omkring Tesla. Eller endnu bedre, få sat en ny eMMC kreds i bilen inden den dør. 

Hummer75
Hummer75 Jun 19 '20
Citat fra Kiefer

Desværre virker det til at, Tesla det som en konkurrence på indtjeningen mere end at de vil yde en service der kan forbedre deres kundeservice gevaldigt.

Jeg er glad for at denne konkurrence da har fået Teslas pris på en ombytning af en MCU ned fra over 25.000 til ca. 15.000 kroner. Selvfølgelig alt efter hvem man spørger ved Tesla virker det til. Nogen får vist stadig de høje priser...

De tager jo også rask væk 7000 ekstra hvis en bil først har været omkring os, og ejeren svarer ja til deres spørgsmål om der har været kigget på den af 3. part. 

Jeg kan da kun opfordre alle der oplever sort skærm, at de lige kontakter os inden de kører omkring Tesla. Eller endnu bedre, få sat en ny eMMC kreds i bilen inden den dør. 

Lige nu er det "umuligt" at opdrive en MCU for Tesla. Det er situationen i hele Europa! 4-8 ugers leveringstid! Jeg hører priser fra 15000-25000,- DKK! Det svinger MEGET på prisen ... OG Tesla har besluttet sig for, man ikke længere kan/må købe LTE kortet fra dem.

Det er GODT vi findes ... ellers var nogle brugere godt og vel på rø***! :-/

Hvade lige en akut kunde i dag (med sort skærm), som havde været forbi Tesla ... de kunne ikke engang give ham en dato - han henter nu en funktionsdygtig bil i morgen tidlig.

Og jeg kan KUN råbe om kap med Martin ... få nu skiftet den eMMC (inden ferien "und alles") Den chip vi sætter i holder MINDST 20 år ... så fordi man venter 3-4 måneder ... det giver ikke rigtig noget i den anden ende. :-) (i min optik). 

Forummets indlæg er redigeret af Hummer75 Jun 19 '20
P85DK
P85DK Jun 19 '20

Fedt at der er et alternativ og med hurtig service nu når Tesla ikke vil tage ansvar for et elendigt design.

@mibian - andre mærkeværksteder anbefaler heller ikke 3. part reparationer som alternativ når de taler kunder. Klassisk eksempel er defekte turbo'er. De kan i 99% af tilfældene sættes i stand til nystand af firmaer som Turbodk.dk og en masse andre i DK, men du vil aldrig høre BMW, AUDI, Mercedes, VW eller nogen anden foreslå deres kunder at de får renoveret den defekte turbo der.

mibian
mibian Jun 19 '20

@P85DK

Det forstår jeg godt, men i denne situation er det jo direkte pinligt for Tesla, og er ved at undeminere deres ry, hvis jeg var "in charge" så ville jeg da vælge den letteste af de to onder og indlede et samarbejde, hvor jeg tog bilerne ind, gave kunden en turn around på nogle dage, og ikke fortælle dem at jeg rent faktisk fik dem repareret ude i byen. Der er jo for mig set ingen tabere, Tesla kunne jo selv tage et par tusinde i profit, og jeg går ud fra at de ville kunne opnå en bedre pris, hvis de begyndte at sende alle biler igennem, så prisen kunne forblive omtrent den samme når man gik igennem Tesla selv. De har jo også den fordel at de har adgang til reservedele, så hvis der skulle være en enkelt smutter eller to, så kunne de løse det ved at udskifte yderligere dele, og hvis de ændrede deres løsning til reparation i stedet, så ville situationen omkring manglende nye skærme jo nok forbedres.

mvh Michael  

pil
pil Jun 19 '20

Så kom de sorte skærme til Nordjylland! Fik ny MCU i i februar, og har kun kørt ca 500km siden. Har talt med Jeppe idag, han mener, det er den sidste opdatering, der er fejl i, version 2020. 20.01. Ufatteligt at vi skal finde os i, at det er opdateringer der ødelægger fornøjelsen ved at køre Tesla, så nu håber jeg bare at det kun er en bagatel, der skal til for at kunne køre igen. Forøvrigt kører air conen uafbrudt nu, der er vel ikke et sted den kan kobles fra?. Har prøvet alle resetmetoderne, uden held.

T3S7A
T3S7A Jun 19 '20

Fejl med at skærmen går i sort, skulle blot være dækket af Tesla - og det ville det også have været, hvis det ikke var for alle fan boys. Det er jo Tesla som laver fejl i den, fordi de har adgang til din bil. Det kan på ingen måde være kundens problem, at skærmen går i sort, fordi en Chip, som Tesla bruger til at logge på, ikke kan inderholde mere. Det er noget Tesla bruger, noget Tesla gør. Det skal ikke koste kunden noget. Forstår ikke at folk ikke står sammen om det her. Blæs det så meget op i medierne mm. 
Man hører kun om, Tesla er så langt foran, og Kan lade så hurtig osv. Intet er jo sandt. De lader så langsom at selv en Leaf kan næsten være med nu. En ny Tesla kan ikke engang læse en fart tavle. 
Men når der er så mange Fan Boys, som blot er så forelsket og ikke har forstået, at de kan lide ELBILER, og ikke nødvendigvis en Tesla, så kommer man aldrig igennem. Tesla er jo samlet, som en fuld polaker murer. Er jo skrækkeligt at man kan kalde det highend. Med alle de fejl og mangler som bilerne har, burde Tesla skulle yde en vandvittig service for at være på marked - men selv der fejler de skrækkeligt. 

P85DK
P85DK Jun 19 '20

Jeg er enig langt hen ad vejen og Tesla burde tage ansvar. Når det så er sagt, så er det jo en ufattelig billig bil at holde kørende og hvis noget af det dyreste der kan/vil gå i stykker er en MCU til max 25.000 kr. og du endda nu har mulighed for at forebygge dette eller endda vente til skaden sker og så få det lavet for meget mindre, så er det ingenting i forhold til hvad der kan/vil gå i stykker på en ICE med samme performance specs. 

T3S7A
T3S7A Jun 19 '20

Men det er jo netop sådan en holdning som er problemet. At blot fordi den er billig at kører i, berettigere jo ikke til at en fejl, som er så oplagt en fejl fra Tesla af - En fejl, som intet har med brugeren af gøre. Chippen bruges af Tesla, ikke af dig. Det SKAL ikke komme kunden til last. 
Tesla snyder og bedrager hvor de kan - det er set så mange gange før. Batterier som slet ikke har den lovede kWh kapacitet - Kunder er lukket med en pose penge og mundkurv. Biler som ikke kan levere det lovede HK - igen, penge og Mundkurv. Nu lader alle ældre S og X, ikke meget hurtigere end en Leaf - dette påtrods af der er lovet en given ladehastighed - Tesla har i alt hemmelighed lige ændret dette på alle biler - Men erkender de det? Nej - Hvor er alt det i medierne? Hvorfor er det ikke blæst op? Fordi der er så mange, som ikke vil indse at Tesla ikke er som de tror det er. 
Tager du en Tesla som har garanti på til Service, så bliver selv ikke kendte fejl rettet. De retter KUN det som kunden selv opdager. 
Se blot helt nye biler som bliver udleveret. De fleste har lak fejl, samlinger så man skulle tror et barn havde samlet det. Bliver det rettet inden udlevering - Nej, bliver det selv noteret - Nej. Siger kunden ikke noget, så slap de jo. Tesla er så ligeglad hvad de langer over disken, blot der kommer penge i kassen. Kvalitets og stolthed over deres produkt, findes ikke. 
Men kan kun sige, jeg har fået hvad der var berettiget - hvis andre viste om dette, ville de nok følge sig pænt snydt. 

Kiefer
Kiefer Jun 19 '20

PIL: Fik du skiftet MCU, eller fik du skiftet kreds i februar?

Det er desværre sådan atpartition 1 og 2 på eMMC kredsen består af selve OS'et. Men det er komprimeret i et format der hedder squashfs. Hvis en download ikke går helt som forventet kan der opstå fejl i OS filer og det kan resultere i sorte skærme.

Jeg er lidt bange for at Tesla ikke kontrollerer helt 100% om en download af ny software fejler eller ikke fejler...

/Martin

PeterE
PeterE Jun 19 '20
Citat fra T3S7A

Men det er jo netop sådan en holdning som er problemet. At blot fordi den er billig at kører i, berettigere jo ikke til at en fejl, som er så oplagt en fejl fra Tesla af - En fejl, som intet har med brugeren af gøre. Chippen bruges af Tesla, ikke af dig. Det SKAL ikke komme kunden til last. 
Tesla snyder og bedrager hvor de kan - det er set så mange gange før. Batterier som slet ikke har den lovede kWh kapacitet - Kunder er lukket med en pose penge og mundkurv. Biler som ikke kan levere det lovede HK - igen, penge og Mundkurv. Nu lader alle ældre S og X, ikke meget hurtigere end en Leaf - dette påtrods af der er lovet en given ladehastighed - Tesla har i alt hemmelighed lige ændret dette på alle biler - Men erkender de det? Nej - Hvor er alt det i medierne? Hvorfor er det ikke blæst op? Fordi der er så mange, som ikke vil indse at Tesla ikke er som de tror det er. 
Tager du en Tesla som har garanti på til Service, så bliver selv ikke kendte fejl rettet. De retter KUN det som kunden selv opdager. 
Se blot helt nye biler som bliver udleveret. De fleste har lak fejl, samlinger så man skulle tror et barn havde samlet det. Bliver det rettet inden udlevering - Nej, bliver det selv noteret - Nej. Siger kunden ikke noget, så slap de jo. Tesla er så ligeglad hvad de langer over disken, blot der kommer penge i kassen. Kvalitets og stolthed over deres produkt, findes ikke. 
Men kan kun sige, jeg har fået hvad der var berettiget - hvis andre viste om dette, ville de nok følge sig pænt snydt. 

Helt fair, at du ikke er fan længere Kim - tro mig, en del af os andre råber op og den historie vil ingen journalist bruge til ret meget. Den sælger ikke aviser eller klik. 

Og så ville det klæde dig at skrue ned for hygge racismen - gutter og gutinder fra Polen har vist ingenting med din bil at gøre.
Forummets indlæg er redigeret af PeterE Jun 19 '20
T3S7A
T3S7A Jun 19 '20

Ah, ro på Peter. Det var en joke og skulle tage med et smil. Men kan da godt se du bliver stødt, når man ikke kun har rosende ord om din bil. 
Men du har stadig ikke forstået det. Jeg er skam godt tilfreds - jeg har fået hvad der er berettiget - det er jo dig som er blevet snydt. Men det er måske nok det som gør ondt? 
Jeg er skam Fan af Tesla. Har en Ny model X på vej. Forskellen er jeg ikke er Fanatiker. Jeg ved hvad jeg køber, og forventer at en bil, som skal sammenlignes med en bil med Alm Dansk afgift på 2.5 millioner, forventer jeg er i orden. Er den ikke det, så kræver jeg min ret. Forventer jo ikke at en så dyr bil, skal samles ringere end en Lupo ( Så nu kan du komme med en VW rasicme også, for humor har du jo ikke ) 

pil
pil Jun 19 '20
Att Kiefer

Jeg er ikke så stærk i alle de fine navne, men det var en forbyggende omgang til ca7500 hos Jeppe
Sider: «« « ... 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 ... » »»