Da de skulle montere min MCU igen inde hos Autoskadestuen, så kunne de ikke få den til at virke, den re-bootede bare igen og igen. Som jeg fik det forklaret, så lavede de til sidst en factory reset og så var der ikke længere problemer. Dette gjorde selvfølgeligt at jeg startede med at være kritisk/bekymret over om "reparationen" rent faktisk var vellykket eller ej, men som jeg har skrevet her på forum, så har jeg ikke oplevet nogle andre problemer indtil videre, andet end den blæserlyd jeg har beskrevet ovenstående.
Hvis køleprofilen afmonteres for at udføre "reparationen", så kunne det være at den efter genmontering ikke længere har den samme køle effekt. Jeg ved slet ikke noget om Teslas montering, men jeg ved en del om montering af køleelementer generelt, og der er forskellige former for sølv baserede tape løsninger og lignende, og hvis man bare montere profilen igen oven på den eksisterende løsning, er det ikke sikkert at man får den samme effektivitet. Om der kan være andre mulige forklaringer, ved jeg ikke, uden at kende den precises model chip der anvendes, tvivler jeg på at der er en temperatur sensor inden i den, og selv om den nye chip kunne blive varmere, tror jeg den er placeret for langt væk fra CPU til at have en indflydelse på dennes temperatur, og fordi Jacob beskriver samme symptom som mig, virker det ikke længere sandsynligt at blæser er blevet beskadiget, med mindre den afmonteres i forløbet, hvilket jeg ikke tror den bliver.
Som jeg har skrevet i den tidligere post, og som man også kan læse af Johannes post ovenfor, så mener jeg ikke at alle parametre er under kontrol, der sker for mange u-forudsete og u-forklarede ting som antyder at processen ikke er på plads. Om det er chippen, varmen,, data migreringen, selve lodningen/monteringen, den nye chips egenskaber og funktion, eller noget helt femte er uklart, men der lader til at være en eller flere ubekendte.
Jeg har en lang baggrund i IT, og da jeg var "ny", og oplevede fejl, tænkte jeg flere gange at det var nok bare en tilfældighed, en glitch, noget der ikke ville ske igen, men årene lærte mig at når du har set det en gang, så kan du godt begynde at lede efter årsagen, for du kommer til at se det igen.
Hvis alle detaljerne var som beskrevet, så ville der være 0% fejl efter arbejdet var udført, og bilen fungerede korrekt, ikke en række hændelser som ikke kan forklares med andet end at Tesla må have rod i deres teknologi og opdateringer, for det holder ikke: jeg tror ikke på at der frigives opdateringer som tager tusinder af biler offline på en gang uden at vi ville læse om det konstant.
Jeg havde en gang en samtale med en programmør, som havde forbedret success rate fra 99,6 til 99,7 (eller noget lignenede) men han udtalte at det var stadig ikke godt nok, hvilket jeg stille spørgsmål over for, han forklarede så at vores seneste kunde havde 80.000 PCer placeret ud over et helt kontinent, og hvis vi havde som mange fejl, så ville virksomheden få et kæmpe problem, når så mange PCer risikerede at gik offline samtidigt, og med Teslas mange biler, er jeg ret sikker på at et sådan senarie er helt udelukket, de bliver simpelthen nød til at have styr på denne process. Det ville ikke overraske mig hvis Teslas folk selv biddrager til denne opfattelse, for det er bare lettere at fortælle den sure kunde at det er en fejl i en opdatering end det er at rent faktisk forklare problemet.
mvh Michael