Loading...
dk

Så stod skærmen af! | Tesla Forum

Kiefer
Kiefer Jun 21 '20

Lyder lidt mystisk at der pludselig skulle opstå larm fra en blæser efter udskiftning af eMMC kredsen. Der sidder 3 blæsere inde i MCU'en. Der sidder to i bunden af MCU'en og en oppe over Tegra-boardet:

De to blæsere nederst rører vi ikke ved. Blæseren over Tegra-boardet, her gør vi det, at vi en gang imellem er nød til at tage strømkablet fra blæseren, fordi der ligger hen over Tegra-kortet.

Selve blæseren bliver sigende i MCU'en under hele processen. Den er monteret på en plade og det skal virkelig gå meget galt hvis man skal site noget ind i selve blæseren for at den kan gå i stykker. Jeg siger ikke det ikke kan ske, men det er pænt usansynligt. 

Det er korrekt at der sidder en beskyttelseskappe over selve kølerippene, men sidder fast med to skruer der holder kortet fast i selve MCU'en, den kan man skubbe af kortet og man har nu adgang til selve Tegra-boardet:

Som I kan se, så sidder selve eMMC processoren ikke under kølerippene, men ved siden af. Kølerippene er sat fast på Tegra-processoren med et tyndt klistermærke fra Teslas side og to skruer med møtrikker. Der hvor vi får kortene med kølerippe monteret, der sætter vi et nyt klistermærke på.  Vi modtager også kort, hvor kølerippene er afmonterede, der forventer vi selvfølgelig at de håndteres korrekt. 

Men som I kan se på billedet har jeg masser af brugte MCU-dele liggende, det her udgør nok ca. halvdelen af de tomme kasser vi har :)

Så vil jeg meget gerne samle en pakke med et sæt (godt nok brugte) blæsere og få sendt over til Autoskadestuen så de evt. kan prøve at skifte blæserne ud og se om det afhjælper problemet.

Jeg er da helt enig ,med dig i at det er irriterende pludselig at have en mislyd et eller andet sted fra, om det så er MCU'en eller noget andet er jo sådan set ligegyldigt, det er stadig irriterende. Og hvis vi med udskift af blæserne kan se om det afhjælper er det da et forsøg værd. 

Blæsere er bevægelige dele, og de kan jo blive slidte over tid. Og bemærk, at de to mindste blæsere, det er dem der sidder nederst i MCU'en, så tager man skuffen ud er det mest sandsynligt at det er dem man kan høre bedst.

mibian
mibian Jun 21 '20

Da de skulle montere min MCU igen inde hos Autoskadestuen, så kunne de ikke få den til at virke, den re-bootede bare igen og igen. Som jeg fik det forklaret, så lavede de til sidst en factory reset og så var der ikke længere problemer. Dette gjorde selvfølgeligt at jeg startede med at være kritisk/bekymret over om "reparationen" rent faktisk var vellykket eller ej, men som jeg har skrevet her på forum, så har jeg ikke oplevet nogle andre problemer indtil videre, andet end den blæserlyd jeg har beskrevet ovenstående.

Hvis køleprofilen afmonteres for at udføre "reparationen", så kunne det være at den efter genmontering ikke længere har den samme køle effekt. Jeg ved slet ikke noget om Teslas montering, men jeg ved en del om montering af køleelementer generelt, og der er forskellige former for sølv baserede tape løsninger og lignende, og hvis man bare montere profilen igen oven på den eksisterende løsning, er det ikke sikkert at man får den samme effektivitet. Om der kan være andre mulige forklaringer, ved jeg ikke, uden at kende den precises model chip der anvendes, tvivler jeg på at der er en temperatur sensor inden i den, og selv om den nye chip kunne blive varmere, tror jeg den er placeret for langt væk fra CPU til at have en indflydelse på dennes temperatur, og fordi Jacob beskriver samme symptom som mig, virker det ikke længere sandsynligt at blæser er blevet beskadiget, med mindre den afmonteres i forløbet, hvilket jeg ikke tror den bliver.

Som jeg har skrevet i den tidligere post, og som man også kan læse af Johannes post ovenfor, så mener jeg ikke at alle parametre er under kontrol, der sker for mange u-forudsete og u-forklarede ting som antyder at processen ikke er på plads. Om det er chippen, varmen,, data migreringen, selve lodningen/monteringen, den nye chips egenskaber og funktion, eller noget helt femte er uklart, men der lader til at være en eller flere ubekendte.

Jeg har en lang baggrund i IT, og da jeg var "ny", og oplevede fejl, tænkte jeg flere gange at det var nok bare en tilfældighed, en glitch, noget der ikke ville ske igen, men årene lærte mig at når du har set det en gang, så kan du godt begynde at lede efter årsagen, for du kommer til at se det igen.

Hvis alle detaljerne var som beskrevet, så ville der være 0% fejl efter arbejdet var udført, og bilen fungerede korrekt, ikke en række hændelser som ikke kan forklares med andet end at Tesla må have rod i deres teknologi og opdateringer, for det holder ikke: jeg tror ikke på at der frigives opdateringer som tager tusinder af biler offline på en gang uden at vi ville læse om det konstant.

Jeg havde en gang en samtale med en programmør, som havde forbedret success rate fra 99,6 til 99,7 (eller noget lignenede) men han udtalte at det var stadig ikke godt nok, hvilket jeg stille spørgsmål over for, han forklarede så at vores seneste kunde havde 80.000 PCer placeret ud over et helt kontinent, og hvis vi havde som mange fejl, så ville virksomheden få et kæmpe problem, når så mange PCer risikerede at gik offline samtidigt, og med Teslas mange biler, er jeg ret sikker på at et sådan senarie er helt udelukket, de bliver simpelthen nød til at have styr på denne process. Det ville ikke overraske mig hvis Teslas folk selv biddrager til denne opfattelse, for det er bare lettere at fortælle den sure kunde at det er en fejl i en opdatering end det er at rent faktisk forklare problemet.

mvh Michael

Kiefer
Kiefer Jun 21 '20

Tjae min tillid til Teslas evner inden for at fortælle alt till kunderne ligger på et meget lille sted, når flere får den forklaring på sort skærm, at det er da sørme ikke noget de oplever særlig tit. Nå, ja dem der får en ny MCU1 de får en med den samme 8GB Hynix kreds som de havde sigende i deres eksisterende MCU. Det er først i MCU2 at man har sat en 64GB eMMC kreds i magen til dem der sidder i en Model 3. Den kreds de bruger i MCU2 og i Model 3 er af en lidt bedre kvalitet, her vil vi nok først se problemet om 5-7 år. Tesla har fortsat deres metode som på MCU 0/1 med at partitionere hele kredsen, så der er ikke rigtig nogen ledige blokke så når de først begynder at bruge løs af data på dem også, så vil vi også de får problemer på et eller andet tidspunkt. Det virker jo ikke til at Tesla holder igen med funktionaliteten i deres MCU'er på de nye biler. 

Op til og med marts måned, der tog vi udgangspunkt i, at når en kunde kom ind med en bil til en præventiv udskiftning af eMMC kredsen og vi fik at vide at bilen ikke havde problemer inden, så lavede vi en 1:1 overførsel af data. Dertil bruger vi DD, Som du sikkert allerede er klar over, så gør DD blot det at den kopierer data blok for blok. Og der bliver ikke rød ved disse data. 

Det udgangspunkt har desværre efterfølgende vist sig at være en ret dum idé. Der er ganske enkelt for mange biler med fejl i enten partition 1 eller partition 2 som kommer retur med sorte skærme efterfølgende. Derfor bliver alle biler vi skifter kredse på, betragtet på lige fod med en sort skærm. Hvilket vil sige, finder vi bare en enkelt fejl på enten p1 eller p2, så bliver alle data skiftet ud på den fejlende partition. Netop for at undgå fremtidige fejl. 

Måden hvorpå vi skriver til kredsen efter den er loddet på Tegraboardet gør, at en fejl i lodningen vil blive opfanget med det samme. Det er lidt en enten eller test, enten kan vi se kredsen eller også kan vi ikke når den er loddet på igen. 

Det er jo heller ikke sådan, at når en bil kommer retur, at vi blot konstaterer at det hele er som det skal være for så at påstå det er Teslas software, vi har flere gange sendt et Tegra-board igennem et røntgen-apparat for at se om der skulle være noget i vejen med lodningen. På et enkelt kort kunne vi konstatere at det så ud til, at der i en enkelt af kuglerne var lidt luft i. Så der skiftede vi kredsen på mistanken om, at luftboblen kunne have indflydelse. Selv om det ikke burde have noget at sige. 

Det er testet på en af de pænt mange test MCU'er vi har brugt, her er der testet processen med at lodde kredsen af, når den skal loddes på igen, hvor meget varme, hvor længe der skal tilføjes varme osv. Hvis der var en fejl i processen, ville vi have set en retur-rate langt højere end vi reelt gør på de snart 200 biler vi har skiftet kredse på. 

Jeg tænker ikke Tesla monitorerer varmen på selve eMMC kredsen, det ville nok være på Tegra-processoren hvis de gør. Der sidder en termisk sensor i processoren. 

Man kan jo også sige, at hvis Tesla ikke havde fejl i deres software, så burde der jo ikke komme opdateringer hver 4. uge. alene i år har vi set:
2020.4.1.8, 2020.8.1.1, 2020.8.1.2, 2020.12.10, 2020.12.11.5, 2020.16.2.1, 2020.20.1. Specielt 2020.12.11.5 har vi set mange biler komme ind med, med sort skærm.

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Jun 21 '20
pil
pil Jun 21 '20

Så er bilen på vej til Jeppe, på fejeblad, airconen kører stadig, og den vil ikke lade, så jeg turde ikke køre turen.

Fruen skulle selfølgelig have et billede af Teslaen på fejebladet! Hun kører Golf.

Kiefer
Kiefer Jun 21 '20

JacobKbhs: Godt spørgsmål, jeg prøvede lige at sætte strøm på min test MCU, men der starter blæserne slet ikke, hverken dem i bunden eller over Tegra-processoren. Jeg tænker de måske får strøm andet steds end det jeg lige giver den for at tænde MCU'en. Her bliver jeg nok nød til at få kigget diagrammet overbilen igennem for at se hvor de får strøm fra.

pil: Jeg får Jeppe til at tage MCU'en ud af bilen så jeg kan få den kigget efter. Af forskellige årsager så kan det desværre først blive mandag aften, så du har den igen tirsdag.

/Martin

pil
pil Jun 21 '20

att. Kiefer

Det er bare helt fint. Jeppe har mit tlf nummer, hvis vi skal snakke.

mibian
mibian Jun 22 '20

Den kører ikke uafbrudt, jeg kan tydelig hører at den går igang under de specielle omstændigheder.

Mvh Michael

Kiefer
Kiefer Jun 22 '20

Er lige kommet ind ad døren igen, begge biler der blev sendt til Hinnerup Auto med sort skærm er klar og afleveres i morgen tidlig til Jeppe igen. Så er bilerne nok klar fra hans side igen i løbet af dagen. Begge biler med software-fejl på P1 og P2... Møg-irriterende, jeg ved bare ikke hvordan det kan undgåes.

Jeg har ikke testet det, men spørgsmålet er måske om Tesla bruger Aircon blæserne til at køle MCU'en og måske holder de, de indbyggede blæsere slukkede, da de kan larme. Mange kender nok allerede blæserne fra 1U servere og hvor meget de kan larme, det er jo nogenlunde samme størrelse der sidder i bunden af MCU'en. Ere det selve blæserne, eller er det kuglelejerne I kan høre?

Jeg synes ikke der er noget i diagrammerne der siger at blæserne skal have særskilt 12V. så jeg tænker jeg lige prøver at tænde min test-MCU ude i mit drivhus en gang i morgen eftermiddag når solen har bagt længe nok, og ser om de begynder at starte op. Drivhuset er et sted mellem 35-45 grader her i sommerdagene :)

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Jun 22 '20
HemligNemlig
HemligNemlig Jun 23 '20

Pænt irriterende lyd :(

Citat fra JacobKbhS Hej Kiefer,
Her er et lydeksempel fra i dag. Hhv en optagelse fra begyndelsen af turen uden støj og 40 min senere på samme lokation med støj.
https://we.tl/t-hjn3izNSoX
Mvh
Hummer75
Hummer75 Jun 23 '20
Citat fra Kiefer

JacobKbhs: Godt spørgsmål, jeg prøvede lige at sætte strøm på min test MCU, men der starter blæserne slet ikke, hverken dem i bunden eller over Tegra-processoren. Jeg tænker de måske får strøm andet steds end det jeg lige giver den for at tænde MCU'en. Her bliver jeg nok nød til at få kigget diagrammet overbilen igennem for at se hvor de får strøm fra.

pil: Jeg får Jeppe til at tage MCU'en ud af bilen så jeg kan få den kigget efter. Af forskellige årsager så kan det desværre først blive mandag aften, så du har den igen tirsdag.

/Martin

De får strøm ... men slår først til, når der er "brug for det". 

Nu vil jeg ikke blande mig (det gør jeg så lidt alligevel) MEN der er jo kommet sommer til DK ... og derfor bliver temperaturen i bilen også højere ... derfor er der også brug for køling. Ikke jeg siger det er derfor, men det kunne være en forklaring? Det samme er jo med blæserne ude i frunken, når man SuperCharger .... der kommer også MEGET mere blæs på her i sommervarmen, end når det er køligere i vejret. :-) 

Blot mine 2 cents.   

mibian
mibian Jun 23 '20

Lyden lyder som den samme vi hører. Samme pointe, vi har kørt Frankring og Spanien tyndt i 40 grader uden at have hørt det før, men da det indtil videre har krævet at AC er slukket og soltaget åbent, så er det muligt at vi simpelthen ikke har hørt det fordi vi har kørt for hurtigt de gange hvis vi har kørt i den konfiguration, og vindstøj har overdøvet det. Men det virker bare usandsynligt at vi efter 50k KM hører det for første gang, og så få dage efter denne udskiftning, og da der nu er en person mere med samme oplevelse, virker det endnu mere som om der kan findes en logisk forklaring.

@Kiefer Når vi er to med samme oplevelse, virker det mindre sandsynligt at CPU blæser skulle være blevet beskadiget med mindre den afmonteres: og det gør i jo ikke. Er der en køle løsning mellem CPU og kølelement; køle pasta, tape eller lignende, og genetablerer i præcis den samme løsning efterfølgende?

mvh Michael 

mibian
mibian Jun 23 '20

Den der selv har afmonteret og monteret MCU må kunne svare på om der er nogen sandsynlig måde hvor AC kølingen kan have en effekt på MCU temperatur. Jeg har svært ved at finde noget materiale hvor man kan få en 3D fornemmelse af hvordan køling, MCU osv er placeret i forhold til hinanden.

Jeg regner ikke med at der direkte blæses luft igennem enheden, men hvis der er kanaler anbragt i direkte kontakt eller meget tæt på, kan det jo have en effekt alligevel.

Hvis der er nogen med en 2015 model, som ikke har fået skiftet chippen som læser denne tråd (og er interesserede nok til at gide :o), kunne de jo prøve at køre lidt rundt uden AC med taget åbent, og se om de også på et tidspunkt hører denne blæser gå i gang :o) (de 40 minutter til 1 time før det sker, kan godt passe med vores oplevelse)

mvh Michael 

Hummer75
Hummer75 Jun 23 '20
Citat fra JacobKbhS Hummer75: Bestemt en pointe! Dog var jeg i Italien sidste sommer med temperaturer langt over det, vi har i Danmark pt, og da var der ikke støj fra MCU-blæserne, også selvom batterikølingen var aktiv. Mystisk er det.

Meget så...!? Men det er tydeligt det kommer fra en blæser ... og jeg er 90% sikker på, det er fra de nederste.     

Hummer75
Hummer75 Jun 23 '20
Citat fra mibian

Den der selv har afmonteret og monteret MCU må kunne svare på om der er nogen sandsynlig måde hvor AC kølingen kan have en effekt på MCU temperatur. Jeg har svært ved at finde noget materiale hvor man kan få en 3D fornemmelse af hvordan køling, MCU osv er placeret i forhold til hinanden.

Jeg regner ikke med at der direkte blæses luft igennem enheden, men hvis der er kanaler anbragt i direkte kontakt eller meget tæt på, kan det jo have en effekt alligevel.

Hvis der er nogen med en 2015 model, som ikke har fået skiftet chippen som læser denne tråd (og er interesserede nok til at gide :o), kunne de jo prøve at køre lidt rundt uden AC med taget åbent, og se om de også på et tidspunkt hører denne blæser gå i gang :o) (de 40 minutter til 1 time før det sker, kan godt passe med vores oplevelse)

mvh Michael 

Der er ingen aktiv køling af MCU'en fra AC. MEN begge udtag til fører og passager sidder i toppen af MCU'en men de er "lukket af" fra andet end de udtag.

Jeg har en sen 2014 med AP1 ... og skiftet chip ... har de sidste mange dage kørt med soltaget nede ... og intet hørt. Jeg skal prøve senere i dag at være opmærksom på lyden (normalt har jeg jo musik og andet som måske ville overdøve det.)    

HemligNemlig
HemligNemlig Jun 23 '20

Tror tanken er du skal køre UDEN ac tændt!

Citat fra JacobKbhS Jeg skal på en længere tur i dag (i hvert fald omkring en times tid hver vej) og prøver at køre med AC’en tændt hele turen for at se, om det gør en forskel.
HemligNemlig
HemligNemlig Jun 23 '20
Ok blot Mibian der spørger efter en der ikke har skiftet mcu tester uden ac
MartinPedersen
MartinPedersen Jun 23 '20
Eller alternativt finde en, som har fået foretaget udskiftningen af Tesla, og høre hvad vedkommende har oplevet?
Hummer75
Hummer75 Jun 24 '20

Efter godt 48 min i går - ingen summen. Da jeg kom ud til bilen var der 40 grader i bilen. Ingen summen der heller. Kørte med ca. 60 km/t i gennemsnit ... uden AC tændt, men med soltaget åben. 

https://1drv.ms/v/s!AvbPggW-pIiowwD421EDAUQ8oVBE?e=7arcKh

Jeg har skiftet min eMMC chip.

Kiefer
Kiefer Jun 24 '20

Jeg tænker ikke det er relateret til eMMC skiftet eller software, nok mere et par blæsere der har nået levetiden. Havde det været et generelt problem grundet skiftet tror jeg vi havde set langt flere end de to vi har indtil nu. 

Jeg får pakket to sæt blæsere og sendt over til Autoskadestuen, så lad os se om ikke det afhjælper mislyden.

Når man "bare" sætter 12V til en blæser og får den til at snurre, siger den ikke ret meget, og især ikke den type lyd som på lydfilen.

/Martin

mibian
mibian Jun 24 '20

Jeg er sikker på det har noget med udskiftningen at gøre, med mindre vi simpelthen bare ikke har hørt lyden før, fordi der var for meget støj i bilen. Jeg tror ikke det har noget med levetiden på blæser, jeg tror ikke den kører ret ofte under normale omstændigheder. Rent logisk, vil jeg mene at det mest logiske forklaring er at after at kølepladen har været af og genmonteret, så er effektiviteten nedsat i forhold til før, det ville være den mest logiske forklaring.

mvh Michael

Sider: «« « ... 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 ... » »»