Loading...
dk

Så stod skærmen af! | Tesla Forum

mibian
mibian Jun 29 '20

Jeg har vasket bilen, og aftørret dem manuelt hele vejen rundt, uden hæld. :)

HemligNemlig
HemligNemlig Jun 29 '20
Jeg har haft en sensor bag der pludselig var defekt intet med mcu chip udskiftning af gøre.
Autoskadestuen kan skifte den defekte for dig og de kan teste hvilke der er defekt.
JeppeB_HinnerupAuto
JeppeB_HinnerupAuto Jun 29 '20

Formentlig en PDC sensor der er defekt, vi har dem på lager

Hummer75
Hummer75 Jun 30 '20
Citat fra mibian

Er der nogen der ved om man ved af/genmontering af MCU roder med kabler som går u d til sensorene i bilen? Jeg er begynd at få en masse "Park Assist Not Available" og jeg får "Stop" besked fra bilen når jeg begynder at køre fremad, selv om der ikke er noget forand mig. Eller er der andre som oplever de samme beskeder?

Mvh Michael

De ting hænger ikke sammen ... en defekt sensor (eller beskidt - men så ikke hos dig) Det kan også være et kabel som ikke sidder helt fast på en sensor.  

mibian
mibian Jun 30 '20

Tak. Sjovt at bilen ikke selv gør opmærksom på en sensor der fejler :)

P85DK
P85DK Jul 1 '20
Citat fra mibian

Men er det ikke lige præcis det den gør? Den siger "Park Assist Not Available" og når du sætter en tester på så vil den fortælle mere præcis hvad der er galt fx en PDC sensor. Brugeren får den nødvendige information om at der er en fejl og i hvilket område det er, mens mekanikeren kan udlæse den mere detaljeret fejlmelding som alligevel ikke er relevant for den almindelige bruger.

PeterE
PeterE Jul 1 '20
Citat fra P85DK
Citat fra mibian

Men er det ikke lige præcis det den gør? Den siger "Park Assist Not Available" og når du sætter en tester på så vil den fortælle mere præcis hvad der er galt fx en PDC sensor. Brugeren får den nødvendige information om at der er en fejl og i hvilket område det er, mens mekanikeren kan udlæse den mere detaljeret fejlmelding som alligevel ikke er relevant for den almindelige bruger.

100% enig. Tendensen om at være gør-det-selv på Tesla er - herinde - langt mere udbredt end på andre biler. Tror jeg.
P85DK
P85DK Jul 2 '20

Hvis man er semi erfaren gør-det-selv, så ved man også hvordan der skal fejlsøges uden en tester på fx "Park Assist unavailable" - du skal ned på knæ, dække sensoren til med fingeren og have øret tæt på og så skal du gerne høre den gerne klikke. Hvis den ikke klikker så er det den sensor det er galt med. Hvis ikke høre klik fra nogle af dem, så kan det være en knækket ledning i ledningsloopet. Det er intet specielt for Tesla

mibian
mibian Jul 3 '20

Tak 

PeterE
PeterE Jul 3 '20
Citat fra P85DK

Hvis man er semi erfaren gør-det-selv, så ved man også hvordan der skal fejlsøges uden en tester på fx "Park Assist unavailable" - du skal ned på knæ, dække sensoren til med fingeren og have øret tæt på og så skal du gerne høre den gerne klikke. Hvis den ikke klikker så er det den sensor det er galt med. Hvis ikke høre klik fra nogle af dem, så kan det være en knækket ledning i ledningsloopet. Det er intet specielt for Tesla

Det kræver at man ‘sætter’ en hjælper i førersædet, bilen og D eller R - og bremsen trådt ned?
Kiefer
Kiefer Jul 5 '20

Lige til info til dem der får skiftet MCU ved Tesla, det ser ud til at Tesla har reduceret garantien fra de 4 år som de har sagt til nogle der er på en MCU til nu kun 2 år eller 25.000 Miles:

https://electrek.co/2020/07/04/tesla-updates-warranty-problematic-media-unit-touchscreen/

Husk på at den MCU Tesla sætter i, i stedet er med samme dårlige Hynix kreds som den der skaber problemerne i første omgang.

/Martin

hhb
hhb Jul 16 '20

Kan melde mig på listen over dem hvor MCU er gået i sort (Model S 2015). Har som flere andre kontaktet Autoskadestuen med henblik på en reparation. Overraskende nok er de dog ikke interesserede! De siger selv, at de er for "dyre" i forhold til Tesla, og de anbefaler mig at kontakte Tesla!! Er der nogen der ved hvad der foregår? Har de fået sat stolen for døren af Tesla?

Hummer75
Hummer75 Jul 16 '20
Citat fra hhb

Kan melde mig på listen over dem hvor MCU er gået i sort (Model S 2015). Har som flere andre kontaktet Autoskadestuen med henblik på en reparation. Overraskende nok er de dog ikke interesserede! De siger selv, at de er for "dyre" i forhold til Tesla, og de anbefaler mig at kontakte Tesla!! Er der nogen der ved hvad der foregår? Har de fået sat stolen for døren af Tesla?

Det lyder også underligt? :-/ Der må ligge noget andet bag? 
KimT
KimT Jul 16 '20

Det er ikke alle sorte skærme de kan fixe - så der er en risiko for at du skal betale lønnen til dem for at pille skærmen ud, uden at få noget ud af det.

Edit : Pris hos Hinnerup : 6.495,- + 3.500,- for genskabelse af data ved sort skærm, + 1.250,- for LTE opgradering.

Så er vi ikke langt fra Tesla's pris. Så kan godt forstå dem at de ved sort skærm henviser til Tesla. 

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jul 16 '20
ElPeter
ElPeter Jul 16 '20
Spørgsmålet er også om der er ventetid hos Tesla, jeg har indtryk af at nogle har måttet vente ganske lang tid på en MCU udskiftning.

@hhb: Hvis du er på Sjælland så prøv evt. CarClean i Birkerød, de sender MCU samme sted hen som Autoskadestuen så vidt jeg ved.
Hummer75
Hummer75 Jul 16 '20
Citat fra KimT

Det er ikke alle sorte skærme de kan fixe - så der er en risiko for at du skal betale lønnen til dem for at pille skærmen ud, uden at få noget ud af det.

Edit : Pris hos Hinnerup : 6.495,- + 3.500,- for genskabelse af data ved sort skærm, + 1.250,- for LTE opgradering.

Så er vi ikke langt fra Tesla's pris. Så kan godt forstå dem at de ved sort skærm henviser til Tesla. 

8500,- hos Teslamcu.dk ;-) 
Kiefer
Kiefer Jul 16 '20

De 8500,- er det også inklusiv hvis kredsen skal til Polen for gendannelse?

For hvis det er må det siges at være en ok pris, da ham i Polen der (en gang imellem) kan gendanne kredse tager ca. 3000 kroner inkl. dansk moms for opgaven.

De 3500,- som Hinnerup tager ekstra er for gendannelse af data på en helt ødelagt kreds inkl. efterarbejde med at få rettet softwaren til igen. Vi har selv udstyret at gendanne de ødelagte filer, og efter vi fik det, har vi ikke haft en kreds der ikke kunne gendannes efter et par timers arbejde på kredsen. 

hhb
hhb Jul 16 '20

Jeg kan også se, at Autoskadestuen har fjernet den internetside, der tidligere reklamerede for servicen. 

Har i mellemtiden været i telefonisk kontakt med Tesla's Service, der var i stand til at få MCU'en på benene igen ved at geninstallere firmwaren over 3G. Herefter bad de mig foretage endnu en geninstallation på normal vis, efter at jeg over WiFi havde fået downloaded version 2020.20.17. Der var ikke meget tvivl om, at Tesla Service var vant til proceduren. De bad mig hurtigst muligt bestille tid til udskiftning af MCU'en, men fortalte samtidig, at der er lang ventetid på reservedelen. De sagde dog, at de i ventetiden var i stand til at gentage proceduren én eller flere gange hvis MCU'en igen fejlede med sort skærm.

Kiefer
Kiefer Jul 16 '20

Det er længe siden Autoskadestuen fjernede det fra deres side. De har fjernet alle de andre services der ellers lavede fra hjemmesiden.

Men udover det er fordi Tesla selv godt ved de laver crappy software og ved hvordan MCU'en engang imellem fejler under boot så UI ikke starter ordentligt op, at de ved hvordan man skal fixe det. Det har sådan set ikke så meget med din eMMC kreds at gøre. Her er det en process der er gået i splunk.

Sker der først fejl på partition 1 eller 2 under boot kan de ikke komme i kontakt med bilen, for den starter ikke op, sker der fejl på partition 3, starter den, men VPN forbindelsen starter ikke, så kan de heller ikke komme i kontakt med bilen. 

Den fejl du har oplevet svarer lidt til at søge på "Ud i det" med det brune punktum bilens søgefelt, UI crasher, men genstarter. På din bil er UI bare crashet, men ikke genstartet og man kan stadig få kontakt med bilen. 

Det værste man egentlig kan gøre i den situation er at tage strømmen på bilen, så er man næsten helt sikker på at få ødelagt den partition som bilen er kørende på. Svarer til at tage strømmen på en server, og så håbe på den starter op igen når man tænder, det gør den for det meste, bare ikke når man står og kigger...

Tesla medarbejderen kunne formodentligt blot have logget på via SSH til din bil, genstartet servicen og du var kørende igen, men det lyder nok for nemt fra deres side, og så ville de jo indrømme at deres software fejler. Så hellere skyde skylden på hardware. 

Når de så sender ny firmware ud til bilen er fordi de handler i blinde, de har fjernet de værktøjer fra Ubuntu installationen på MCU'en der rent faktisk kunne fortælle dem om P1 eller P2 var fungerende...

Men hvis Tesla synes du skal have skiftet skærm. så ville jeg nok hellere få skiftet kredsen til 6500,- i stedet for at vente til bilen er helt ødelagt og så få skiftet til 15-20K alt efter hvilken ugedag du spørger på prisen...

Husk de har sat garantien på ny MCU ned til 2 år, og hvis du påtænker at beholde bilen længere end det, så får du blot problemet med sort skærm og ødelagt eMMC igen på et senere tidspunkt. Det er stadig samme eMMC kreds der sidder i MCU1 skærmene, uanset hvad andre måtte have af rygter!

Snakkede med Loek (LuckyLuke han runder snart bil nummer 500...) fra Holland her den anden dag, fordi jeg nu havde flere biler med fejl på FPGA kredsen i nyere MCU1'ere, det er en kreds der sidder på selve bundkortet. Det er en fejl hverken vi eller Loek har fundet en løsning på, men det ser ud til at det oftest er MCU1 den rammer. Fejlen betyder at bilen står og genstarter hæmningsløst og i loggen kan man tydeligt se der er fejl i kommunikationen til FPGA. Jeg samlede pænt MCU'en igen, sagde at de ikke måtte sige bilen havde været forbi os, og så eller køre til Tesla med den. Når man ikke siger den har været forbi os der laver eMMC'er så undgår man dummebøden på 7000 kroner!!!

Kommer man til at nævne det, uanset om de kan se det eller ej, får man en dummebøde fra Tesla.

Nå ja, som en lidt sjov sidehistorie vi har nu lavet vores første Tegra sendt fra USA med sort skærm :)

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Jul 16 '20
baldur
baldur Jul 17 '20
Lyder som en sag for EU når der uddeles dummebøder for tredjeparts reparation.
Sider: «« « ... 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 ... » »»