Loading...
dk

Så stod skærmen af! | Tesla Forum

Kiefer
Kiefer Jul 17 '20

Helt enig, hele den her sag omkring MCU'er og Teslas måde at behandle både kunder og 3. partsværksteder på burde være en sag for EU... men Tesla får åbenbart lov til at agere som de vil, der er indtil videre ikke nogen der vil gøre noget ved det. Det gælder både FDM og den danske konkurrencestyrelse...

/Martin

Hummer75
Hummer75 Jul 17 '20
Citat fra Kiefer

De 8500,- er det også inklusiv hvis kredsen skal til Polen for gendannelse?

For hvis det er må det siges at være en ok pris, da ham i Polen der (en gang imellem) kan gendanne kredse tager ca. 3000 kroner inkl. dansk moms for opgaven.

De 3500,- som Hinnerup tager ekstra er for gendannelse af data på en helt ødelagt kreds inkl. efterarbejde med at få rettet softwaren til igen. Vi har selv udstyret at gendanne de ødelagte filer, og efter vi fik det, har vi ikke haft en kreds der ikke kunne gendannes efter et par timers arbejde på kredsen. 

Hejsa Martin

de 8500,- er for en sort skærm. Det er ca. 97% jeg kan fixe ... og de sidste 3% kan så vælge at komme til Polen ELLER Tesla. De er utrolig dygtige i Polen! Men heldigvis behøver jeg ikke Polen så ofte længere. Tesla er jo også begyndt at smide certifikaterne på biler, der har fået skiftet chippen ved 3 part. Jeg er da sikker på, du også ved det?  Både i Finland, Norge, Tyskland, Østrig og Holland har de hjulpet kunder. Der findes en officiel procedure hos Tesla for "indgrebet" (Article 242600). 

Forummets indlæg er redigeret af Hummer75 Jul 17 '20
Hummer75
Hummer75 Jul 17 '20
Citat fra Kiefer

Helt enig, hele den her sag omkring MCU'er og Teslas måde at behandle både kunder og 3. partsværksteder på burde være en sag for EU... men Tesla får åbenbart lov til at agere som de vil, der er indtil videre ikke nogen der vil gøre noget ved det. Det gælder både FDM og den danske konkurrencestyrelse...

/Martin

EU er i fuld sving ... "right to repair"  - men tror Tesla overhaler EU indenom og hjælper deres kunder med at få certifikater efter reparation. :-) 

Hummer75
Hummer75 Jul 17 '20
Citat fra Kiefer

Det er længe siden Autoskadestuen fjernede det fra deres side. De har fjernet alle de andre services der ellers lavede fra hjemmesiden.

Men udover det er fordi Tesla selv godt ved de laver crappy software og ved hvordan MCU'en engang imellem fejler under boot så UI ikke starter ordentligt op, at de ved hvordan man skal fixe det. Det har sådan set ikke så meget med din eMMC kreds at gøre. Her er det en process der er gået i splunk.

Sker der først fejl på partition 1 eller 2 under boot kan de ikke komme i kontakt med bilen, for den starter ikke op, sker der fejl på partition 3, starter den, men VPN forbindelsen starter ikke, så kan de heller ikke komme i kontakt med bilen. 

Den fejl du har oplevet svarer lidt til at søge på "Ud i det" med det brune punktum bilens søgefelt, UI crasher, men genstarter. På din bil er UI bare crashet, men ikke genstartet og man kan stadig få kontakt med bilen. 

Det værste man egentlig kan gøre i den situation er at tage strømmen på bilen, så er man næsten helt sikker på at få ødelagt den partition som bilen er kørende på. Svarer til at tage strømmen på en server, og så håbe på den starter op igen når man tænder, det gør den for det meste, bare ikke når man står og kigger...

Tesla medarbejderen kunne formodentligt blot have logget på via SSH til din bil, genstartet servicen og du var kørende igen, men det lyder nok for nemt fra deres side, og så ville de jo indrømme at deres software fejler. Så hellere skyde skylden på hardware. 

Når de så sender ny firmware ud til bilen er fordi de handler i blinde, de har fjernet de værktøjer fra Ubuntu installationen på MCU'en der rent faktisk kunne fortælle dem om P1 eller P2 var fungerende...

Men hvis Tesla synes du skal have skiftet skærm. så ville jeg nok hellere få skiftet kredsen til 6500,- i stedet for at vente til bilen er helt ødelagt og så få skiftet til 15-20K alt efter hvilken ugedag du spørger på prisen...

Husk de har sat garantien på ny MCU ned til 2 år, og hvis du påtænker at beholde bilen længere end det, så får du blot problemet med sort skærm og ødelagt eMMC igen på et senere tidspunkt. Det er stadig samme eMMC kreds der sidder i MCU1 skærmene, uanset hvad andre måtte have af rygter!

Snakkede med Loek (LuckyLuke han runder snart bil nummer 500...) fra Holland her den anden dag, fordi jeg nu havde flere biler med fejl på FPGA kredsen i nyere MCU1'ere, det er en kreds der sidder på selve bundkortet. Det er en fejl hverken vi eller Loek har fundet en løsning på, men det ser ud til at det oftest er MCU1 den rammer. Fejlen betyder at bilen står og genstarter hæmningsløst og i loggen kan man tydeligt se der er fejl i kommunikationen til FPGA. Jeg samlede pænt MCU'en igen, sagde at de ikke måtte sige bilen havde været forbi os, og så eller køre til Tesla med den. Når man ikke siger den har været forbi os der laver eMMC'er så undgår man dummebøden på 7000 kroner!!!

Kommer man til at nævne det, uanset om de kan se det eller ej, får man en dummebøde fra Tesla.

Nå ja, som en lidt sjov sidehistorie vi har nu lavet vores første Tegra sendt fra USA med sort skærm :)

/Martin

De nye skærme (LCD) er også bare SKOD ... sorry! Men der er på dem ALLE gule kanter rundt om skærmen (dem jeg har set). 

Uanset ... ejer man en Tesla 2013-2018 (X eller S).. så skal man få skiftet den chip ... for den VIL dø. Den chip vi andre sætter i holder MEGET længere! Lad være med at vente - man vinder intet! De chip der bliver opgraderet med er LANGT bedre og hurtigere! 

Hold da op ... fra USA - det er sq en lang vej! Er det til at få ting igennem tolden? Så en der havde fået holdt hans kort op i tolden. Det havde vidst været lidt "bøvlet" at få igen ... (mener han sagde 5 uger fra han sendte kortet til det var retur!) 

Kiefer
Kiefer Jul 17 '20

Med DHL Express så tager det ikke ret lang tid at få ting fa USA, jeg tror det tog 3-4 dage for Tegra boardet om at nå frem og det samme med retur til USA. 

Men ja jeg har selv haft en MCU med i flyveren hjem fra USA. Det tog lidt tid i samtlige security checks man skulle igennem. For det første er den lidt stor at have med som håndbagage, jeg skulle ikke risikere at lægge den i en kuffert og så var den væk. Men når tasken først var åbnet og TSA medarbejderen havde fundet ud af var det var, kom der et "kom lige herover, det her skal i se" til kollegaerne :)

Gule kanter har vi kun set nogle få af, det er mere bobler inde i selve LCD panelet oftest oppe i toppen af skærmen. 

P85DK
P85DK Jul 17 '20
Citat fra Hummer75

Uanset ... ejer man en Tesla 2013-2018 (X eller S).. så skal man få skiftet den chip ... for den VIL dø. Den chip vi andre sætter i holder MEGET længere! Lad være med at vente - man vinder intet! De chip der bliver opgraderet med er LANGT bedre og hurtigere! 

Der er vel heller ikke så meget tabt når succesraten med genoplivning af sorte skærme nu er så høj som Martin siger.

Hold da op ... fra USA - det er sq en lang vej! Er det til at få ting igennem tolden? Så en der havde fået holdt hans kort op i tolden. Det havde vidst været lidt "bøvlet" at få igen ... (mener han sagde 5 uger fra han sendte kortet til det var retur!)

Ved udfyldning af toldpapirerne kan du angive at delen sendes til eller retur fra reparation, det har jeg kun oplevet som gnidningsfrit

Kiefer
Kiefer Jul 17 '20

P85DK: Hvis man venter skal man jo betale det ekstra for genskabelse af tabte data, og så er det som andre skriver tættere på samme pris som Tesla tager for en ny skærm. Indtil da er prisen under det halve af en ny. 

Men under alle omstændigheder er det "træls" at man skal lægge mellem 300-500 kroner ind i bilbudgettet pr. måned på en Model S for dårligt designet dele...

Stod jeg for at skulle købe brugt Model S/X ville jeg kun kigge efter en der har fået skiftet kreds uanset om skærmen er skiftet eller ej. Som ny brugtvognsejer ville jeg nok beholde bilen i 3-5 år, og så er det irriterende at, vide den går 100% i stykker på et eller andet tidspunkt i den periode...

ollos
ollos Jul 17 '20
er til morgen var MCU sort på min TMS85D 2015. Fik den i gang ved at boote med rulleknapperne. Det har den gjort nogle gange på det sidste. Navigationen har også været i udu. Fik den i gang ved stort boot - alle 4 knapper. Er det tegn på, at jeg kan forvente, at MCU er ved at være "udskiftningsklar". Det tager også bilen ca. 30 sec. at "vågne" - inden den lille skærm bliver aktiv.
ElPeter
ElPeter Jul 17 '20
For mig var den vigtigste grund til at skifte chippen at jeg dermed kunne planlægge bilens ‘nedetid’ fremfor at sidde og bide negle hver gang den var lidt længe om at starte op og det ville være ubelejligt at strande et eller andet sted.
Forummets indlæg er redigeret af ElPeter Jul 17 '20
ollos
ollos Jul 17 '20

Ja, jeg frygter hver morgen, at der er et eller andet galt. Det burde der ikke være i en bil i denne klasse, som kun har gået 65.000 km. Men nu er bilen udenfor 4 års garantien, så nu er det op til mig at betale. 

P85DK
P85DK Jul 17 '20
Quote from Kiefer

Stod jeg for at skulle købe brugt Model S/X ville jeg kun kigge efter en der har fået skiftet kreds uanset om skærmen er skiftet eller ej. Som ny brugtvognsejer ville jeg nok beholde bilen i 3-5 år, og så er det irriterende at, vide den går 100% i stykker på et eller andet tidspunkt i den periode...

Ville du virkelig det?

Her er en vild tanke - hvis man som brugtkøber er så bekymret for det, så kan man jo selv få det lavet når man har købt bilen ;-) Det er jo ikke sådan at bilen sprænger i luften hvis den sættes til salg uden at have fået sat en af jeres chips i :-)

Hertil kommer at det jo langt fra er alle som skal have den ekstra tur hvis den begynder at vise tegn på at ville skiftes. Så længde den ikke viser tegn på at ville skiftes så vil jeg personligt ikke fortage mig noget. Jeg skifter jo heller ikke bremser i et væk fordi jeg ved at de på et tidspunkt skal skiftes.

Og ja, jeg er stadig enig i at Tesla har lavet en design fejl, at de bør tage ansvar og at de bør skifte uden beregning etc etc etc.

@ollos - nu skriver du 'i denne klasse'. Jeg går ud fra at du her henviser til at andre biler der koster nogenlunde det samme ikke har tilsvarende fejl (de har de, men lad det nu ligge). De biler du sammenligner med har været i gang i mange årtier, mens det produkt du har købt er Tesla første 100% egen produceret bil og du har endda købt en af de tidlige modeller - det er forventligt at der er fejl. Hvis du er så bekymret at det vitterligt er en frygt du oplever *hver* morgen, så er Tesla måske ikke bilmærket for dig?

Og ja, jeg er stadig enig i at Tesla har lavet en design fejl, at de bør tage ansvar og at de bør skifte uden beregning etc etc etc.

PeterE
PeterE Jul 17 '20
Indtil vi ved præcis hvad der forårsager at chippen bliver skrevet til for mange gange, og derved ‘slides op ‘ kunne vi så ikke have en lidt mere begavet snak om emnet? Jeg er lidt træt af dommedagsprofetierne om at alle skærme helt sikkert skal have ny chip i en fart. Hvor er evidensen for at min egen mcu1 ikke holder i 100 år?  Hvor mange af de 3800 danske S’ere fra 2015 er brudt sammen? 1%, 10% eller 100%?

Og den der ‘frygter hver morgen’ skulle måske sælge bilen og købe en anden - for det må da være en ubehagelig start på dagen :)
Forummets indlæg er redigeret af PeterE Jul 17 '20
mibian
mibian Jul 17 '20

Alle typer af "flash" hukommelse, har en begrænset levetid, det kan man læse sig til i databladene, problemet er efter min mening, at man har valgt en meget lille chip som hurtigt kan komme ud for dette problem, og at ingen hos Tesla tænkte at det kunne blive et problem når folk beholder deres bil i mange år. Jeg tror ikke på det er en kost ting, på en dyr bil som dette er det småpenge, jeg tro simpelthen at det er en tanketorsk. Det mest forunderlige er at de ikke benytter en ny chip, nu når de forstår problemet.

Mvh Michael

ElPeter
ElPeter Jul 17 '20
Hvorfor har I PeterE og P85DK så travlt med at foreslå folk at købe en anden bil? Jeg er klar over det ikke skal tages bogstaveligt, men hvad er så pointen? Der er en kendt fejl i en ellers super bil og hvis det generer én så kan man vælge at få det fikset og hvis ikke kan man lade være - større er problemet ikke.
Forummets indlæg er redigeret af ElPeter Jul 17 '20
P85DK
P85DK Jul 17 '20

@ElPeter - travlt? Jeg har nævnt det præcis én gang i løbet af mere end 6 år på dette forum, én gang! Så jeg ved ikke hvor du får travlt fra? Hvis man er bekymret hver morgen over så simpel en ting, så er det nok mere Toyota man bør købe. Man skal da ikke gå og bekymre sig som det første hver morgen over en bil, det er livet da for kort til. Ellers køb den forskring som Kiefer sælger i form af en opgradering. Men som almindelig bruger så vil jeg da ikke skifte noget før det er nødvendigt - det kan jeg ikke se noget mærkeligt i.

Hvis du kigger tilbage i dette forum, så vil du også se at jeg var en af de første til at råbe vagt i gevær over MCU'en, da min MCU røg relativt tidligt og den er røget flere gange. Det er et dårligt design og de vil alle fejle før eller siden.

MCU'en er en lorte sag for Tesla og de bør tage ansvar for den. Jeg kan personligt ikke gøre meget mere da Tesla indtil nu har skiftet min MCU af flere omgange unden omkostninger for mig. Når den fejler næste gang så vil jeg også forvente at Tesla håndterer det uden omkostninger for mig, da der er en tydeligt historik på min bil.

ElPeter
ElPeter Jul 17 '20
Nu er værditabet ved at sælge sin Model S og købe en anden bil nok større end prisen på en emmc udskiftning, så jeg har stadig svært ved at se relevansen ved det foreslag ;-)

M.h.t. ansvaret er jeg enig i at det er en designfejl de burde udbedre følgerne af, men de fleste vælger nok at betale det trods alt overskuelige beløb fremfor at skulle kæmpe den kamp.
Hummer75
Hummer75 Jul 18 '20
Citat fra PeterE Indtil vi ved præcis hvad der forårsager at chippen bliver skrevet til for mange gange, og derved ‘slides op ‘ kunne vi så ikke have en lidt mere begavet snak om emnet? Jeg er lidt træt af dommedagsprofetierne om at alle skærme helt sikkert skal have ny chip i en fart. Hvor er evidensen for at min egen mcu1 ikke holder i 100 år?  Hvor mange af de 3800 danske S’ere fra 2015 er brudt sammen? 1%, 10% eller 100%?

Og den der ‘frygter hver morgen’ skulle måske sælge bilen og købe en anden - for det må da være en ubehagelig start på dagen :)
Men de VIL dø ... 100% - dem alle. Det er sådan teknologien er på de chip man bruger. Der er ingen som slipper. De chip vi andre sætter i vil også dø en dag! Det er bare om 20-50 år og ikke som de dårlige chip
webercarbmann
webercarbmann Jul 18 '20
Citat fra PeterE Indtil vi ved præcis hvad der forårsager at chippen bliver skrevet til for mange gange, og derved ‘slides op ‘ kunne vi så ikke have en lidt mere begavet snak om emnet? Jeg er lidt træt af dommedagsprofetierne om at alle skærme helt sikkert skal have ny chip i en fart. Hvor er evidensen for at min egen mcu1 ikke holder i 100 år?  Hvor mange af de 3800 danske S’ere fra 2015 er brudt sammen? 1%, 10% eller 100%?   Og den der ‘frygter hver morgen’ skulle måske sælge bilen og købe en anden - for det må da være en ubehagelig start på dagen :)

PeterE ?  - Det er da en total "no brainer" at ofre  noget i retning af 7K på at være på forkant og få skiftet den skide chip. Ja det er for dårligt at det skal til men når man kommer sig over det, er det småpenge i forhold til reperationer på ICE biler der er 5 år gamle og har kørt over 200K.  Jeg fik skiftet vores chip i januar, da jeg ikke vil risikere en større udskrivning og heller ikke vil risikere at få spoleret en ferie hvor bilen går ned.  IMO.  

Kiefer
Kiefer Jul 18 '20

Jeg tog kan se i at min bil (version 2020.20.1), bliver der i /var/log/syslog skrevet ca. 35.000 liniers log pr døgn. Filen roterer hver 24 timer og der gemmes ca. 10 dages log.

I filen /var/log/valhalla.log bliver der skrevet ca. 185.000 liniers log pr døgn, og der gemmes også her i 10 dage. 

Nå ja, vi bliver lige ved: filen /var/log/run-heartbeat.log, her er der ca. 155.000 liniers logning pr. døgn.

Så samlet set når jeg tæller alle log-filerne med, bliver der logget over en halv million liniers log pr. døgn i bilen.

Var der noget med at Tesla har sat log-niveauet ned...?

Men kigger man på en brugt Model S til 400.000 eller en ny Model 3 til 400.000, så skal du jo lægge 300-500 kroner oven i den månedlige udgift til en Model S sammenlignet med en ny Model 3, hvis der ikke er skiftet chip i en Model S. 
/Martin

Hummer75
Hummer75 Jul 18 '20
Citat fra Kiefer

Jeg tog kan se i at min bil (version 2020.20.1), bliver der i /var/log/syslog skrevet ca. 35.000 liniers log pr døgn. Filen roterer hver 24 timer og der gemmes ca. 10 dages log.

I filen /var/log/valhalla.log bliver der skrevet ca. 185.000 liniers log pr døgn, og der gemmes også her i 10 dage. 

Nå ja, vi bliver lige ved: filen /var/log/run-heartbeat.log, her er der ca. 155.000 liniers logning pr. døgn.

Så samlet set når jeg tæller alle log-filerne med, bliver der logget over en halv million liniers log pr. døgn i bilen.

Var der noget med at Tesla har sat log-niveauet ned...?

Men kigger man på en brugt Model S til 400.000 eller en ny Model 3 til 400.000, så skal du jo lægge 300-500 kroner oven i den månedlige udgift til en Model S sammenlignet med en ny Model 3, hvis der ikke er skiftet chip i en Model S. 
/Martin

Ja ... de har sat log op igen (uden nogen sådan rigtigt har reageret på det)
Sider: «« « ... 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 ... » »»