Der findes flere udbydere på Sjælland: Carclean i Birkerød, Autoskadestuen på Amager, og teslamcu ved Køge.
/Martin
Det er jeg 100% enig i, er bare træt at frygt og dommedagsprofetier...skal have min egen skiftet når jeg kan undvære bilen i nogle dage.Indtil vi ved præcis hvad der forårsager at chippen bliver skrevet til for mange gange, og derved ‘slides op ‘ kunne vi så ikke have en lidt mere begavet snak om emnet? Jeg er lidt træt af dommedagsprofetierne om at alle skærme helt sikkert skal have ny chip i en fart. Hvor er evidensen for at min egen mcu1 ikke holder i 100 år? Hvor mange af de 3800 danske S’ere fra 2015 er brudt sammen? 1%, 10% eller 100%? Og den der ‘frygter hver morgen’ skulle måske sælge bilen og købe en anden - for det må da være en ubehagelig start på dagen :)PeterE ? - Det er da en total "no brainer" at ofre noget i retning af 7K på at være på forkant og få skiftet den skide chip. Ja det er for dårligt at det skal til men når man kommer sig over det, er det småpenge i forhold til reperationer på ICE biler der er 5 år gamle og har kørt over 200K. Jeg fik skiftet vores chip i januar, da jeg ikke vil risikere en større udskrivning og heller ikke vil risikere at få spoleret en ferie hvor bilen går ned. IMO.
BTW: https://www.classaction.org/media/faragalla-v-tesla-inc.pdf
Class action sagsanlæg i USA mod Tesla på grund af MCU'erne.
Jeg forstår vist ikke helt rationalet bag denne sag. De fleste kan vist blive enige om, at valget af eMMC-chippen kombineret med den måde Tesla skriver store datamængder på den, er et dårligt design, der medfører, at den fejler efter relativt få år. I min optik er det en designfejl, som bør dækkes under nyvognsgarantien på de 4 år/80.000 km. Men hvis man er ude over garantiperioden, er det bare ærgerligt. Hvad er den gode grund til, at man skulle kunne gøre Tesla ansvarlig for fejl på bilen efter udløbet af garantien?
Jeg regner ikke med, at der er noget at komme efter, når man er ude over garantiperioden. Jeg har derfor valgt at få opgraderet eMMC-chippen præventivt. Men hvis sagen imod min forventning alligevel vindes, gad vide, om man så på nogen måde vil kunne få kompensation, hvis man selv har været proaktiv og fået ny eMMC... Nok ikke, eller hvad?
Kan du fortælle noget mere om de nærmere omstændigheder? Blev Samsung pålagt forpligtelser udover deres garanti, og i givet fald hvordan kunne det gå til? Jeg er interesseret i, evt. hvilket retsgrundlag der er for at pålægge en virksomhed forpligtelser vedr. defekte produkter, efter at garantiperioden er udløbet. Eller var det måske bare en frivillig aftale/forlig?
Det jeg synes der taler imod Tesla i denne sag, er at det ikke er en fejl der "pludselig er opstået og Tesla har fundet ud af". Det her har de vidst lige siden 2014 hvor problemet første gang blev omtalt på TMC. Men til gengæld er blevet negligeret af Tesla hele vejen og fortsat bliver det.
De har jo ikke lavet et fix, de har ikke forbedret de MCU'er de sætter i bilerne i stedet. Det er stadig den samme kreds der bliver brugt. Men til gengæld har de aktivt valgt at reducere garantien fra 4 til 2 år på deres MCU'ere fordi de godt ved de skal skifte alle dem de allerede har skiftet på et eller andet tidspunkt igen igen...
Man kan jo sagtens sige, hvorfor sætter de ikke bare en anden kreds på Tegra boardet. Men det er ikke et printkort Tesla selv har udviklet og producerer, så spørgsmålet er til hvilken pris nvidia vil begynde at skifte kredse på et board de sikkert ikke længere supporterer rent udviklingsmæssigt.
Normalt indenfor industridesign, så koster det kassen og få ændret bare et komma i et design. Spørgsmålet er jo om Tesla har været interesseret i at betale for det. At de ikke allerede tilbage i 2014 begynder at, gøre noget for at afhjælpe det, udover et utrolig patetisk forsøg på at nedsætte logning er mig en gåde...
Bare en tanke:
Tesla behøver vel ikke at indgå en dyr aftale med Nvidia om at skifte kredsen. De kunne vel i princippet modtage boards'ene som de er med den dårlige Hynix kreds og så selv skifte den internt eller hos en ekstern samarbejdspartner, ligesom vi nu har flere af den slags virksomheder, der tilbyder at skifte eMMC-chips. Det er naturligvis ikke den mest elegante løsning at købe et board med en dårlig chip for så at udskifte chippen, inden boardet monteres i bilen. Men på den måde vil de blive uafhængige af Nvidias samarbejdsvilje og priskrav. Og hvis Tesla sætter dette op med udskiftning af eMMC-chips i stor målestok, burde de kunne gøre det meget billigt.
De helt store omkostninger løber jo på, fordi man normalt skal have bygget MCU'en ud af bilen, sendt den frem og tilbage til en reparatør, evt. genskabe korrupte data, samlet det og sendt det tilbage igen, og endelig bygget det ind i bilen. For ikke at tale om kundens udgifter og besvær med at køre bilen på værksted, undvære bilen i en periode eller måske strande med en sort skærm et øde sted på en ferietur et tilfældigt sted i Europa og få ferien ødelagt.
Hvis Tesla fixede problemet, inden de monterer boardet i en ny bil, så ville alle de omkostninger jo kunne undgås. Og omkostningen til at lodde eMMC-chippen af og på kan nok drives ret langt ned ved masseproduktion.
BTW: https://www.classaction.org/media/faragalla-v-tesla-inc.pdf
Class action sagsanlæg i USA mod Tesla på grund af MCU'erne.
Men sådan nogle sager kan køre i 10 år i USA.
"Og omkostningen til at lodde eMMC-chippen af og på kan nok drives ret langt ned ved masseproduktion".
Man kan argumentere for at det er urimeligt at Tesla kræver penge for udskiftning af hele computeren, når nu tredjepart har bevist at man kan nøjes med at skifte chippen. Jeg mener stadig at der ligger en mulighed her via konkurrencemyndighederne, som vil være væsentlig hurtigere og billigere end retssystemet.
Tjah, jeg ved ikke helt hvordan du vil aktivere KFST (Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen) og selvom Tesla opfører sig kritisabelt så er det nok vanskeligt at løfte en sag om at de misbruger deres monopollignende status?"Og omkostningen til at lodde eMMC-chippen af og på kan nok drives ret langt ned ved masseproduktion".
Man kan argumentere for at det er urimeligt at Tesla kræver penge for udskiftning af hele computeren, når nu tredjepart har bevist at man kan nøjes med at skifte chippen. Jeg mener stadig at der ligger en mulighed her via konkurrencemyndighederne, som vil være væsentlig hurtigere og billigere end retssystemet.
Tesla er langt fra den første bilproducent der forsøger at tvinge kunderne til at bruge egne værksteder og originale reservedele. Derfor har EU lavet særlige regler for branchen. Det er ikke fordi Tesla har monopol men at de skal følge samme regler som de andre producenter. Jeg er sikker på at der findes en myndighed der skal sikre at alle følger spillereglerne.
Hvor er FDM i det her?
Ideen er som ikke dum, jeg tror blot at Tesla benytter en underleverandør til at samle MCU'erne, så inden et skift af kreds er endt ved Tesla er der lagt DB på flere gange, og ved rework er DB som regel blot dobbelt op på prisen hver gang det går igennem et led...
Men altså, Tesla er da 100% €%&/# ligeglade med EUs regler for hvordan bilproducenter skal overholde konkurrencereglerne for 3. parts værksteder...
Jeg er ret sikker på, hvis man spørger Jeppe fra Hinnerup Auto om Tesla vil han nok kunne fortælle mange historier om deres opførsel overfor andre værksteder.