Loading...
dk

Så stod skærmen af! | Tesla Forum

P85DK
P85DK May 8 '19

Jeg tror mere det er en sag for forbrugerombudsmanden, da det vel næsten kan sidestilles med en form for indbygget kill switch.

FDM kan i realiteten kun appelere til Teslas samvittighed, men det er vist ret tydeligt at Tesla ikke har i sinde at tage ansvaret for skærmen. Ellers skal det være fordi FDM går sammen med deres norske og svenske fætre og på den må skaber et pres.

Gustavsfar
Gustavsfar May 8 '19

Der var jo en lignende sag fremme for nogle år siden med Samsung som mere eller mindre bevidst underdimensionerede visse komponenter i deres fjernsyn således at de gik stykker umiddelbar efter 2 år. Ved ikke hvordan den sag endte men er jo i princippet lidt samme sag...

PeterE
PeterE May 8 '19
Tjah, det er jo ikke bevidst - og at presse nogen efter udløb af garantien er spild af tid. Iflg FMDs jurister. Nyd bilen istedet :)
Gustavsfar
Gustavsfar May 8 '19

Bevidst eller bevist :-)

Gustavsfar
Gustavsfar May 8 '19

Jeg nyder skam også bilen. Vi tales ved igen når din skærm står ;-)

PeterE
PeterE May 8 '19
Citat fra Gustavsfar1

Jeg nyder skam også bilen. Vi tales ved igen når din skærm står ;-)

Jeg har været der med mine p-bremser og været klar til at sælge bilen for 1 krone. Så jeg forstår dig 100% selvom min udskrivning var mindre.
P85DK
P85DK May 8 '19

Forresten så virker min browser nu upåklageligt, semi hurtig med den nye LTE og for første gang i mere end et år, så virker fartkontrol.nu også. Læser de fleste sider og også relativt tunge sider som dr.dk, men har ikke prøvet reklametunge sider som jp.dk eller lignende

@PeterE - det er derfor jeg nævner forbrugerrådet, FDM kan intet gøre. Men forbrugerrådet kan, specielt når det er en fejl der reelt sker igen og igen på en kritisk del for bilens funktionalitet. Jeg har nu fået skiftet skærm to gange på 115.000 km over 4 år.

Kiefer
Kiefer May 8 '19

Så er jeg vel ankommet retur til DK fra Californien med et stk. MCU i håndbagagen. Lidt sjovt, to medarbejdere ved TSA skulle se den ved udrejsen i USA, ingen havde set sådan en "computer" før, og der kom et wauw da de fik at vide hvad det var :)

MBKs idé om at få lavet en dims der kan udlæse emmc kortet uden at lodde det ud ført synes jeg lyder helt genialt. Den tror jeg vi skal forsøge at forfølge. På den måde kan jeg få udlæst mit nuværende kort UDEN at skulle lodde i den MCU der sidder i bilen. Herefter vil det være muligt at flytte de data over på den "nye" MCU hvor jeg har i sinde at lodde et nyt enten 32GB eller 64GB kort på i stedet og overføre data fra det gamle kort til dette, se at det hele virker og derefter sætte den nye MCU i bilen. 

Jeg fik en demonstation af hvordan man kan boote MCU'en op uden at den sidder i bilen, så det er rent faktisk muligt at teste det nye kort virker inden man bygger den ind. 

Min tanke er så at min gamle MCU kan genbruges i en anden bil med et nyt emmc kort. På den måde kan vi måske holde reparationsomkostningerne nede på et minimum hvis vi blot cirkulerer brugte MCU'er rundt mellem vores biler. Den eneste omkostning vil så være udlodning og lodning af nyt emmc kort og ud/indbygnng af MCU. Her tænker jeg måske at tage en snak med Jeppe fra Hinnerup Auto om ikke det er noget han evt. kan klare.

så første opgave er at mbk tager sig sammen og får lavet den udlæser ;)

/Martin

KimT
KimT May 8 '19

Martin, eneste problem ved at blande en erhvervsdrivende med ind i dette projekt er nok at han reelt kommer til at hænge på en eller anden form for garanti overfor "os" som kunde.

Kiefer
Kiefer May 8 '19

Det eneste han skal gøre er at bygge skærm ud og bygge skærm ind for dem som ikke selv vil tage opgaven med at skille sin bil ad. Det burde ikke være det helt store i det for ham, heller ikke med hensyn til garanti da han ikke leverer reservedelen.

/Martin

P85DK
P85DK May 8 '19

Det er jo strengt taget ikke nødvendigt at skifte hele skærmen hver gang, så man kan slippe for at sende den rundt i landet.

Udtagning af skærm og derefter det lille kort (se youtube video længere oppe) kan man måske finde et par stykker der gerne vil hjælpe med, derefter sende kortet til den/de som kan udlæse og lodde, som så sender samme kort tilbage og ind i skærmen igen og ind med samme skærm man hele tiden har haft.

Billigere at sende og mindre risiko for skade under forsendelse.

Kiefer
Kiefer May 8 '19

Helt enig. Det er nok bare ikke alle der har mod på at skille deres skærm ad for at tage et printkort ud. Men ellers har du ret. Det er kun det nvidia kort der er hele humlen, resten bliver der ikke ændret ved, og det er alt andet nemmere og billigere at sende et print rundt end en relativ tung MCU.

/Martin

P85DK
P85DK May 8 '19

Nu er der jo en del hjælpsomme Tesla folk placeret rundt omkring i DK, så man kunne måske lave et lille hjælpe korps, som lige mødes og øver sig lidt først og så er der en ringeliste? Lavet rigtigt, så er bilen kun ude af drift i en lille uge, hvor bilen så står hjemme hos folk selv.

TorbenS
TorbenS May 9 '19

@ P85DK "Udtagning af skærm og derefter det lille kort (se youtube video længere oppe) kan man måske finde et par..."
Jeg kan ikke finde det klip som viser hvordan man tager skærmen ud ?

Jabba
Jabba May 9 '19
Ingen problemer med browser med MCU1 og 2019.12.1.1. Heller ikke med diverse trafikalarm sider. Som altid, går det ikke hurtigt, men det går.
P85DK
P85DK May 9 '19

@TorbenS - her er en timelapse fra en der ved hvad han laver. Det er nok en meget god idé med en udførlig step-by-step vejledning til folk som ikke har prøvet det før

https://www.youtube.com/watch?v=jV_0tf3wj4s

Kiefer
Kiefer May 9 '19
Ham der har lavet den film er jo så nok heller ikke hvem som helst når vi snakker om at skille en Tesla ad.

Det sjoveste i videoen er nok at møntindkastet er sløret
TorbenS
TorbenS May 10 '19

@P85DK - Tak for den lille video. Det er nok for de få, at tage skærmen ud. For som Kiefer bemærker er det ikke Hr. hvem som helst som skiller den ad.
Men en udførlig step-by-step vejledning er nok en god ide.

P85DK
P85DK May 10 '19

Jeg har kendt WK057 i fire år nu og ved hvad han kan, hvorfor jeg valgte hans video, da jeg ved at han ikke gør det forkert :-)

KimT
KimT May 10 '19

Nu lige et tillægsspørgsmål : Kan bilen køre hvis MCU'en mangler ? Hvis man nu skulle have en (evt. værksted) til at tage skærmen ud. En anden til at udlæse eMMC. Og så have monteret skærmen igen, efter ny eMMC er blevet loddet på.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... » »»