Tror ikke argumentet holder. Tesla vil argumentere for at man blot udskifter chippen. Det de reelt set gør er at “købe” din gamle MCU, og erstatte den med en refurbished. Din gamle MCU bliver så sendt til en central hvor man skifter chippen og sender den retur som refurbished til en anden ejer. Så du modtager ikke en ny MCU, men en repareret MCU. Så det beløb du betaler er for reperation af “en” gammel MCU. Ikke for at få sat en ny i.
"Og omkostningen til at lodde eMMC-chippen af og på kan nok drives ret langt ned ved masseproduktion".
Man kan argumentere for at det er urimeligt at Tesla kræver penge for udskiftning af hele computeren, når nu tredjepart har bevist at man kan nøjes med at skifte chippen. Jeg mener stadig at der ligger en mulighed her via konkurrencemyndighederne, som vil være væsentlig hurtigere og billigere end retssystemet.
Lauz: Det er desværre flere tilfælde i USA hvor man har påvist, at Tesla SC'ere blot smider de gamle MCU'er i skraldespande ude bagved...
Johannelund: De softwareopdateringer der kommer til Model X og S fra før 2081. JEg har ikke altid nemt ved at se hvad de skal gøre godt for. De virker ikke rigtig til rette ret mange fejl, der bliver ikke rigtigt introduceret nye features, men til gengæld får de rigtig mange skærme til at gå i sort...
Din bil "burde" altså ikke gå i sort af en opdatering. Prøv og sæt den på et WiFi med godt dækning hvor der formodentligt ikke vil ske mange fejltransmissioner. En opdatering fylder ca. 1,1GB og er pakket i formatet SquashFS. Det er en pakket format der oftest bliver brugt til Linux LiveCD'ere. Jeg er bare bange for at Tesla glemmer et simpelt check om den download der er sket, er 100% ok. Det program man kan teste det med, ligger ikke i den distribution de har sendt ud.
Havde de kørt en simpelt test af det filsystem en gang i døgnet, så havde de nok kunnet have haft undgået et sted mellem 30 og 50% af alle de sorte skærme...
Havde bestilt tid til udskiftning af chip mandag den 27.juli, men jeg nåede desværre ikke at få skiftet chippen før skærmen gik i sort. Søndag formiddag var MCU´en aktiv og OK, men søndag eftermiddag gik den i sort og ikke til at få liv i igen efter flere boot -forsøg. Har i dag mandag 27.juli fået ny 16 GB chip monteret og skærmen er perfekt.
Suk, ferien er slut og Tesla har rullet ny software ud. 2020.26... Så nu vælter det ind med sorte skærme. Utroligt at vi har det samme problem i de efterfølgende par uger hver gang.
/Martin
Mon ikke der menes at fordi der skrives i eMMC under sw-update, så dem der er på kanten til at dø, så dør under sw-update.
fmm1000: Har i denn ombæring ikke set nogen af dem jeg har lavet. Det er alle "nye" kunder.
Der skrives ikke til hverken P1 eller P2 under opdatering. Det er to skrivebeskyttede partitioner. Det er under download af softwaren der lægges på enten P1 eller P2 det går galt. Men når så softwareopdateringen går i gang, så kan den ikke læse de filer der skal bruges og skærmen ender med at gå i sort.
Den type fejl med sorte skærme er der kun en ting at sige til Tesla: SJUSK... Det kunne så nemt undgås, men Tesla vil hellere sælge en skærm til jeg ved snart ikke hvor mange tusinde kroner (priserne skifter jo konstant) end at lave deres software på eksisterende biler. Jeg tænker alle programmørerne er optaget af at lave Netflix og andet gøgl på bilerne...
Jeg tror efterhånden ikke der er den store forskel på om bilen henter softwaren via WiFi eller via 3G/LTE. Dog har vi kunnet konstatere at samtlige sorte skærme i denne omgang alle uden undtagelse havde version 2020.20.1-8 installeret, der var blevet korrupt i forbindelse med forsøg på opdatering til 2020.24.6.11
Jeg tror efterhånden ikke der er den store forskel på om bilen henter softwaren via WiFi eller via 3G/LTE. Dog har vi kunnet konstatere at samtlige sorte skærme i denne omgang alle uden undtagelse havde version 2020.20.1-8 installeret, der var blevet korrupt i forbindelse med forsøg på opdatering til 2020.24.6.11
Sagde du ikke i #602 det nu var 2020.26 som gave de sorte skærme? Jeg ser ingen "rød tråd" hos mig ... MEN ser ofte det sker, hvis bilen lige er startet med at hente ny software ELLER den ER hentet ned ... og står "klar" til at opdatere. Men de biler jeg har med sorte skærm ... de er også ved at nå de 3000 cyklus.
... Jeps, og jeg er en af dem :-(Suk, ferien er slut og Tesla har rullet ny software ud. 2020.26... Så nu vælter det ind med sorte skærme. Utroligt at vi har det samme problem i de efterfølgende par uger hver gang.
/Martin
... Jeps, og jeg er en af dem :-(Suk, ferien er slut og Tesla har rullet ny software ud. 2020.26... Så nu vælter det ind med sorte skærme. Utroligt at vi har det samme problem i de efterfølgende par uger hver gang.
/Martin
Nix. For det er teknisk set ikke en garanti, men en forsikring, og ikke via Tesla men Allianz...Hvis du har garanti på, kan du så ikke få lånebil ?
Ja, det ikke være passende, ikke :-) Det er desværre bare heller ikke tilfældet...
Sagde du ikke i #602 det nu var 2020.26 som gave de sorte skærme? Jeg ser ingen "rød tråd" hos mig ... MEN ser ofte det sker, hvis bilen lige er startet med at hente ny software ELLER den ER hentet ned ... og står "klar" til at opdatere. Men de biler jeg har med sorte skærm ... de er også ved at nå de 3000 cyklus.
Nej, jeg skrev at Tesla havde nu rullet 2020.26 ud til bilerne, og nu så vi en masse sorte skærme. Men det "sjove" i den forbindelse er at alle dem der er kommet med sorte skærme, havde 2020.20.1-8 på den partition der gav problemer.
Havde en i dag, hvor P1 og P2 er software-ødelagte, mens P3 og P4 er hardware-ødelagte. Det er ikke så tit vi ser dem, de kommer dog. Heldigvis er det ikke længere særlig svært at finde de data der magler på P3 frem igen.
Dieselosaurus: Jeg tror der er mange der er hoppet i den fælde at, de tror de har købt en udvidet garanti, og opdager for sent at det blot en en ret dyr forsikring. Det ligner lidt det jeg bliver forsøgt prakket på når jeg en gang imellem køber et eller andet i Elgiganten eller Power...