Loading...
dk

Så stod skærmen af! | Tesla Forum

Hummer75
Hummer75 Jun 11 '21
Citat fra ElPeter Navigationen i min 85D har ikke virket i nogle uger (skriver skiftevis at den initialiserer og at jeg skal downloade nye data). Problemet begyndte nogenlunde samtidig med at jeg kunne læse på nettet at der var nye europæiske navigationsdata.

Tesla foreslog en emmc opgradering. Jeg fortalte dem så at jeg allerede har fået skiftet af 3. part (@Kiefer). De antydede at der kunne være et problem med denne chip da symptomet minder meget om dem der ses ved defekt emmc. Jeg har ikke oplevet andre problemer siden jeg fik emmc skiftet. Den booter dog langsomt (~2-3 minuter), men jeg har hidtil antaget at det er normalt.

Er der andre der har oplevet lignende problemer med navigation med/uden emmc-udskiftning?
Har du @Kiefer evt. nogen erfaringer?

Er på 2020.48.37.2, for navigationsdata står der intet versionsnummer

Edit: Tesla skriver nu at problemet er størrelsen. De originale emmc er 8 GB, den nye Tesla emmc er 64 GB og min uoriginale er 16 GB.
Det er dit SD kort der er ved at fejle! For Guds skyld lad være med at genstarte - så kan MCU’en gå sort! 

Har hørt en der fik tilbud på 800,- for skift af Micro SD hos Tesla 
ElPeter
ElPeter Jun 11 '21
Tak @Hummer75, ifølge https://teslamotorsclub.com/...microsd-card.224988/ ligner det rigtignok de symptomer. Jeg er ved at være træt af flash-memory :-)

Jeg prøver at tale med Tesla om SD-kortet, lidt som at gå til lægen og fortælle at man har selvdiagnosticeret sig vha internettet.
mibian
mibian Jun 12 '21
Med alle de problemer der kan opstå, har jeg overvejet at skifte til MCU2, er der overhovedet nogen som er lykkedes med dette, og kan give noget feedback?

Hvis ja, modtog i så en invitation fra Tesla, eller bestilte i det bare?

Hvad kostede det?

Mvh Michael
KimT
KimT Jun 12 '21

Det koster 12.000 og skal bestilles via app’en -  https://www.tesla.com/da_DK/support/infotainment

mibian
mibian Jun 12 '21

Tak Kim, Det er dog 15.500 når man har MCU1 som jeg har.

Hvis nogen har gjort det, og kan fortælle om deres erfaringer, så er jeg meget interesseret i at høre om det.

mvh Michael

mibian
mibian Jun 12 '21

Ups, Omvendt, det er 12.000 for MCU1

Kiefer
Kiefer Jun 12 '21

Seriøst, begynder Tesla nu at skyde skylden på defekte SD-kort over på at nogle har fået skiftet EMMC kort andre steder end hos Tesla. Hold nu op, det er jo ikke blot idiotisk, det er direkte dumt.

At Tesla så også begynder og ævle om størrelsen på kortet. Altså, vi har altid brugt enten 32 eller 64GB kort, og ja Tesla sætter et 64GB kort i, men det er jo da stadig partitioneret som et 8GB kort. Det er der ikke lavet om på. Med mindre de er begyndt at partitionere deres 64GB kort med hele 64GB partitionen, men det vil da for hede hule... blot betyde at de igen udsætter sig for at kortet ryger i hegnet hvis der ikke er ledige blokke at tage af. Det håber jeg da godt nok ikke de begynder på.

Næste gang i får sådan en håbløs forklaring fra dem, kan I ikke lige love mig at bede dem om lige at bekræfte deres forklaring på skrift. 

Er der nogen der kører rundt med et defekt SD-kort og har mod på selv at skifte det, så ping mig, så kal jeg nok levere et SD-kort med Navi-kort på der blot skal sættes i. Man behøver ikke skille MCU'en ad, det er en åbning til kortet i siden og det skal blot tages ud og det nye sættes i.

Ellers tag fat I Hinnerup Auto, så finder han en løsning. Hvis der er interesse for det, kan jeg jo lige høre ham ad om han vil have en stak SD-kort liggende, så kan det mere eller mindre skiftes ret kort tid alt efter hvordan det passer ind i planlægningen, MCU'en skal trods alt lige ud og monteres igen.

/Martin

Hummer75
Hummer75 Jun 13 '21
Citat fra ElPeter Tak @Hummer75, ifølge https://teslamotorsclub.com/...microsd-card.224988/ ligner det rigtignok de symptomer. Jeg er ved at være træt af flash-memory :-)

Jeg prøver at tale med Tesla om SD-kortet, lidt som at gå til lægen og fortælle at man har selvdiagnosticeret sig vha internettet.
Præcis det! 

Men spørg Tesla … og skriv gerne her med deres svar
TorbenS
TorbenS Jun 13 '21

@ Kiefer, Det lyder som en god ide med Hinnerup til at skifte SD-kort.

Har du nogen bud på en ca pris?

Det skal jo ses i forhold til at skifte til MCU2 for 12.000 kr.

HemligNemlig
HemligNemlig Jun 13 '21
@KIEFER, det har jeg skam gjort endda af service manageren og der var beskeden at skulle jeg have noget på skrift skulle der laves en diagnose og den skulle jeg betale for. Spurgte selvfølgelig om hvorfor jeg skulle det når han påstod at have alle data som bevis for at min skiftede chip var i stykker. Det gad han selvfølgelig ikke høre på og mente han havde været gentleman nok i at fortælle mig chippen var defekt.

Så afventer at blive indkaldt på det recall da jeg da umådeligt gerne vil se fejlen forsvinde når de sætter en org. Chip i igen
Kiefer
Kiefer Jun 14 '21

HemligNemlig: Og ikke mindst, hvad skulle den diagnose bestå af. Hvordan vil de dokumentere at kredsen skulle være defekt. Den type værktøj tvivler jeg stærkt på de har. 

Nej, han er blot træt af at du ikke har taget hans ord for gode varer og blot tror på hans historier. Og selvfølgelig spiser han dig af med at du så skal betale for diagnosen, han ved da godt at hans ord ikke holder, men det er jo en god måde at få lukket munden på dig...

Og mon ikke de blot skifter SD-kortet nu når de skifter Tegra-boardet. Det gjorde de på min hustrus Model X. Så forsvandt fejlen med navigationen sjovt nok også samtidigt...

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Jun 14 '21
TT_Tesla
TT_Tesla Jun 15 '21

Lad mig starte med at undskylde hvis dette indlæg er lidt rodet og langt.

Jeg har lige haft besøg af en flink Ranger, som skulle opgradere min Model S årgang 2015 til at vi kan benytte CCS-charging, primært så vi kan benytte de nye Tesla Super Chargers, men ak, det blev ikke til noget.

Nej, for bilen kan ikke downloade SW via WiFi (Spotify virker fint på WiFi, og web også (meget langsomt selvfølgelig)).

Jeg havde for ca. 1½ uge siden fat i Tesla for at fortælle om download problemet, da jeg viste at der skulle ny firmware på ifm CCS-opgraderingen, men da det ikke kunne løse det per tlf, var beskeden at det ville Rangeren kigge på.

Først var forklaringen fra Rangeren at bilen var tagget til at skulle have skiftet eMCC og det var nok det der gav problemer ... eller måske SD kortet.

Da jeg så fortalte at jeg havde fået skifte eMMC, så var problemet lige pludselig at det var en uoriginal del. Og det hjalp på ingen måde at fortæller at jeg flere gange sinden at eMMC’en var blevet skiftet kunne hende ny SW ned.

@ElPeter skriver i sit indlæg fra den 11 juni, at han har problemer med sin navigation – mit navigations problem er at når bilen står parkeret, så angiver den en helt anden position end hvor den faktisk er parkeret.
Dette problem tilskrev Rangeren også den uorginal eMMC (selv om dette også er et nyt problem, som er kommet langt tide efter at eMMC’en er blevet skiftet)
Og de mærkelige energi forbrug visninger fx. 0 Wh/km for past 50 km, blev lige ledes tilskrevet den uoriginal eMMC.
Rangerens basale forklaring er at eMMC’en styrer WiFi og navigation.

(NB: Navigationen er ikke blevet opdateret i lang tid, så bilen har ikke på seneste kort data).

Rangeren sagde endda at Tesla ikke ville fejlsøge på en bil, der har uoriginale dele – og at jeg skulle lade Tesla skifte eMMC’en under tilbagekaldet.
Jeg har ansøgt om refusion på det skift jeg allerede har fået lavet (og betalt), og min tanke er som minimum at få mine penge retur (pt. ventet ca. 10 uger), og så måske betale Tesla for at skifte tilbage til en original eMCC, så jeg kan slippe for deres tåbelige forklaringer – er der nogen der ved hvad priser er for dette hos Tesla (i disse uger)
Men inden Tesla skifter, så vil jeg gerne have at de lige tjekker om det er SD-kortet som blot skal skiftes, nu når de alligevel har skærmen uden.

Overordnet er jeg tilbøjelig til at tro det er SD-kortet som fejler, men jeg har desværre ikke evnerne (og spefielt tiden) til selv at forsøge at skifte dette :-(

Rangerens bedste råd var nok, at køre forbi Telsa i Hillerød for at tage en snak med dem, i stedet for at ringe.

NB: Mens jeg har skrevet dette, så viste min Tesla App at jeg kunne lave opdateringen (må have Hentet det vis 3G), så det lod jeg den gøre, men jeg ser ikke at det er en anden version, det virker stadig til at være v10.2 (2020.48.37.2 38a2f53d8037) << Den sidste del af koden virker til at være em MAC adresse?

Kiefer
Kiefer Jun 15 '21

Som jeg har forstået det (har ikke selv fået lavet CCS opgradering) så gør Tesla det, at de når Rangeren kommer ud, samme dag sender en opdatering ud til bilen, som så kan installeres efter CCS opgraderingen. 

Tesla vil fortælle at en CCS opgradering kræver en firmware-opdatering. Det er både korrekt og forkert. Bilen skal konfigureres med CCS indstillingen og derefter skal den CCS adapter der sættes i kodes med samme version der ligger på bilen. Den nemmeste metode for dem er så at pushe opdateringen ud og det uanset om det er den samme version eller en nyere der ligger på bilen. 

Det er efter min mening kun på grund af en halvsløj uddannelse af deres medarbejdere. En Telnet til bilen og så fyre kommandoen "service redeploy" af vil give det samme. Det kræver ingen download, men geninstallerer blot hvad end version der ligger på bilen.

Monterede rangeren ikke CCS udstyret? ... kørte han blot igen uden at gøre noget?

TT_Tesla
TT_Tesla Jun 15 '21

Ja, han kørte igen efter en lille time, som primært gik med at prøvet at hente SW ned via WiFi og samtale med mig vedr. eMMC og SD-kort.
Jeg ønskede ikke at få monteret (og betale) for CCS-opgradering, som jeg ikke ville kunne bruge før efter at Tesla har skiftet eMMC'en igen (til en orginal del) - dette baseret på Rangerens udsagn (jeg tænker at hvis jeg booker en tid til udskiftning af eMMC'en så kan de lave CCS-opgradering samtidig).
Men intet af dette kommer til at ske inden jeg har fået mine penge for første skift af eMMC.

Er i øvrigt meget utilfreds med at Tesla ifm deres "straks-betaling" kun vil accepterer betaling via deres App - jeg ønsker på ingen måde at gemme mine kort-oplysninger hos Tesla og/eller accepterer deres betingelser for samme - jeg mener det er i strid med DK-lovgivning, så hvis jeg er tvungen til ydelser hos Tesla der skal betales for, så bliver det på deres Service center, så jeg kan svinge kortet i en terminal.

ElPeter
ElPeter Jun 15 '21

Så har jeg hørt fra Tesla ang. mine navigationsproblemer. De havde tidligere antydet at mine problemer skyldtes min uoriginale emmc (installeret dengang Tesla ikke selv tog ansvar for at løse problemet). Jeg foreslog så at de installerede deres originale emmc og de var i gang med at undersøge om dette kunne gøres under garanti.

Så skrev @Hummer75 om SD chippen og jeg skrev videre til Tesla og henviste til denne artikel: https://teslamotorsclub.com/...microsd-card.224988/

De har nu svaret tilbage at 'Det er ikke helt skævt det som du er inde på'. Jeg har booket et sevicebesøg den 23. og der vil de stille diagnosen og evt. skifte SD kortet.

Hvis de vil skifte emmc-kortet er det ukendt for mig om de vil gøre det under garantien eftersom der har været 'pillet' af 3. part.

Jeg har også ansøgt om refusion af mine udgifter til emmc-udskiftning, men endnu ikke modtaget penge eller hørt noget.

TT_Tesla
TT_Tesla Jun 15 '21

Lige kommet tilbage fra et besøg hos Tesla Hillerød.

Det ville (kunne?) ikke oplyse mig om en pris på at skifte eMMC til orginal, da min bil jo have et tilbagekald - og det blev enda først sagt at selv om jeg fik refusion, så ville det stadig være gratis.
Det var der dog en anden mendarbejder der mente at sådan var det jo nok ikke - og det er jo heller ikke hvad jeg vil forvente - men jeg har en klar forventning om at en udskifting til orginal eMCC ca. koster det halve af hvad jeg bør få tilbage i refusion.

Og når Tesla anerkender at skulle refunderer for uorginal eMMC, så vil jeg mene at de samtidig anerkender at en uroginal generelt virker lige så godt som deres orginale.

Personen som jeg talte mest med, syntes da også at de problemer jeg havde med navigation, SW-download og energiforbrug-visning, ikke umiddelbart lød til at være eMMC relateret.
Men samtidig mente han heller ikke at det kunne tilskrives SD-kort.

Måske var det selve MCU'en......

Nå, nu venter jeg på at han vender tilbage med hvad han syntes kunne være det næste skridt.

KimT
KimT Jun 15 '21

Tesla har vel bestemt at eMMC'en skal opgraderes til 64Gb. Og den opgraderingen burde være gratis for alle - ligegyldigt om du har fået skiftet den ved Tesla tidligere med en anden 8Gb, eller fået det lavet ude i byen ved en anden.

TT_Tesla
TT_Tesla Jun 15 '21

KimT, det ville da være fint, men jeg tror ikke man skal forvente at få både i pose og sæk.
Hvis Tesla refunderer udgiften man har haft til at få skiftet eMCC'en, så laver de vel ikke en ny udskiftning gratis - men hvis de gør, så skal de have lov, da de så ikke kan skyde skylden på en uorginal eMMC.

Citat fra KimT

Tesla har vel bestemt at eMMC'en skal opgraderes til 64Gb. Og den opgraderingen burde være gratis for alle - ligegyldigt om du har fået skiftet den ved Tesla tidligere med en anden 8Gb, eller fået det lavet ude i byen ved en anden.

KimT
KimT Jun 15 '21

Jo - jeg har fået skiftet af Tesla, og fået penge return. Men min bil står stadig til udskittning til 64Gb.

Overvejer så om pengene skal bruges til upgrade til MCU2 i stedet for.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jun 15 '21
ElPeter
ElPeter Jun 20 '21
Jeg opdagede lige at den lille skærm var begyndt at boble/delaminere på et område på ca 1x7 cm. Ikke at det generede mig, men selv hvis det ikke bliver værre (hvad det nok gør) så ville det koste på gensalgsværdien. Udskiftning af lille skærm vil koste 12.000. Sammenlagt med udgift til udskiftning af SD-kort, diagnose samt evt. udskiftning af emmc til original gjorde pludselig valget vældig nemt: Jeg har bestilt en MCU2-opgradering til samme 12.000, så får man da lidt gadget for pengene og i princippet lidt af pengene hjem når bilen skal sælges.

Jeg håber det er afslutningen på denne irriterende sag for mit vedkommende.
Sider: «« « ... 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 »