Loading...
dk

Så stod skærmen af! | Tesla Forum

migselv
migselv Oct 25 '19

Mon det var mulig at opgradere Tegra CPUen men en fra samme modelrække (altså en der er kompatibel) bare med en højere clockfrekvens?

Hvis man så samtidig også forbedrer køling så den undgår at gå i thermal throttling kunne det måske give noget nyt liv til MCUen.

Når man nu har pillet det hele fra hinanden og Kroaten har udstyret var det måske ikke så langt ude.

Samtidig kan man jo også opgradere til LTE hvis man stadig har 3G modem. Delene kan jo købes hos Service Centeret og det er efter sigende bare plug'n'play.

mbk
mbk Oct 25 '19

@migselv

Tror ikke du skal regne med at kunne opgradere til et nyere kort eller lign. Det er nok fysisk muligt men migrering af OS og apps vil nok være for træls, måske nok muligt, men du mister helt sikkert adgang til OTA updates osv. for de vil helt sikkert fejle. Måske når Tesla ikke leverer SW opdateringer til Tegra platformen mere kan man migrere og få 3. parts apps osv, men der går nok lige nogle flere år før det er noget ved. Det giver fint mening at klister en køleflade på CPU og eMMC, måske se om der er mulighed for lidt mere airflow, det vil helt sikkert forlænge levetid, hvis du kan finde plads til det.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Oct 25 '19
migselv
migselv Oct 25 '19

Jeg tror du måske misforstod ideen. Ligesom i alverdens PCer kan en CPU udskiftes med en af samme arkitektur som bare kører med en højere clock-frekvens. Tegra CPUer findes ligeledes i forskellige hastigheder for samme generation samt arkitektur. Det kunne således være mulig at skife den ud med en hurtigere en (det er selvfølgelig noget avanceret loddearbejde - men ham Kroateren ser ud til at kunne disse ting).

Det er ikke sammenlignligt med en opgradering til MCU2 hvor hele arkitekturen er anderledes. Måske det bliver mulig om nogle år, men jeg vil ikke satse på det.

eMMC-udskiftning er definitivt mulig. Endda til en eMMC som er større. Det er netop det ham Kroateren tilbyder. Det indebærer at alle partitioner samt OS overføres. Dette har heller ingen betydning for OTA, da det er transparent for OS og Tesla vil ikke engang opdage det medmindre de åbner MCUen og kigger.

Ved ikke lige hvor den med tredeparts APPs kommer fra, det har jeg ikke nævnt noget om. Men det burde ligeledes være mulig. Dette vil dog kræve rooting af MCUen og vil give problemer mht OTA opdateringer.

mbk
mbk Oct 25 '19

@migselv

Tror ikke du arbejdet med embedded Linux og singleboard computere, hvis du vil lodde en anden CPU på, nyere CPU er sjældent pin kompatibelt. Der er selvfølgelig altid nogle die-hard fyre derude, som ham her: https://hackaday.com/2019/07/11/make-a-compatible-raspberry-pi-clone-but-your-pi-must-die/

Enig i at eMMC er muligt, og der nok er en håndfuld stykker i en hver større by der kan gøre det hvis de vil.

jrh
jrh Oct 25 '19

Jeg tilbyder at udskifte den 8gb emmc med en 64 gb, samtidig med at indholdet bliver overført.

Den orginale emmc bliver kopieret inden der bliver loddet på den.

RIng 9696 1111 hvis det har interesse.

mvh jesper

P85DK
P85DK Oct 25 '19

Jesper - kan du fortælle lidt mere om hvem du er, dine forudsætninger og hvordan du vil udføre udskiftningen?

jrh
jrh Oct 25 '19

ja se http://it-fixes.dk/.

Udskiftning vil ske ved at du indsender konsollen uden skærm. Højre del på billedet.

Først kopieres den nuværende emmc via usb. Derefter fjernes den med varmluft og den nye påsættes med varmluft.

mvh jesper

P85DK
P85DK Oct 25 '19

Har du lavet det på din egen?

jrh
jrh Oct 25 '19

Nej foretrækker vw polo.

P85DK
P85DK Oct 25 '19

Ok, har du prøvet det før?

jrh
jrh Oct 25 '19

Ikke på en tesla, men det er ikke noget specielt, hvis man kan håndværket og linux.

P85DK
P85DK Oct 25 '19

:-) Så må du jo finde en testcase, måske den ekstra MCU som Kiefer har?

MOS
MOS Oct 26 '19

@jrh

Lyder interessant.

Men jeg er enig med P85DK, at du skal finde en test case, så du kan prøve at lave det på en Tesla. Jeg ville personligt nødigt lade nogen lave eksperimenter med min MCU, medmindre jeg er temmelig sikker på, at det kommer til at virke. Dvs. proven track record.

Hvordan vil du forholde dig, i tilfælde af at noget går galt og ens MCU bliver ubrugelig eller man ikke kan få bilen op at køre igen efter forsøg på at udskifte eMMC? Hvem er så ansvarlig?

jrh
jrh Oct 27 '19

Der kan ikke gives 100 % garanti. Partitionen med bilens opsætning kan være korrupt, det er derfor at emmcen bliver kopieret inden jeg arbejder på den.

Du skal under alle omstændigheder gøre noget, det nemmeste er at trille ned til tesla og få udskiftet kortet (3000 EUR).

Hvis mit arbejde ikke virker ingen betaling.

CanEl
CanEl Oct 27 '19

Partitionen med bilens opsætning kan være korrupt, det er derfor at emmcen bliver kopieret inden jeg arbejder på den.

kan den nemt kopieres, mens den sidder i bilen? 
for så ville det være godt at have en backup til senere udskiftning.

BMJ
BMJ Oct 27 '19
Quote from jrh

Der kan ikke gives 100 % garanti. Partitionen med bilens opsætning kan være korrupt, det er derfor at emmcen bliver kopieret inden jeg arbejder på den.

Du skal under alle omstændigheder gøre noget, det nemmeste er at trille ned til tesla og få udskiftet kortet (3000 EUR).

Hvis mit arbejde ikke virker ingen betaling.

Er der ikke den mulighed at få skiftet til en ny chip når skærmen er gået i sort, for derefter at bede Tesla om at genstarte den? Jeg har hørt at enkelte Tesla ejere har fået genstartet en sort skærm for et par tusinde. De må jo have en udlæsning/backup af chip’en i skyen?
P85DK
P85DK Oct 27 '19

@BMJ - genstarten til et par tusinde har udelukkende været en udskydelse af problemet. De har intet hw fixet og dette er i bund og grund et hw problem forudsaget af dårlig sw

Og det er ikke muligt at redde hvis den først er helt død, da det så er data som er beskadiget.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Oct 27 '19
Kiefer
Kiefer Oct 28 '19

canel: Både og, men mest nej. Det der sker hver gang Tesla opdaterer softwaren, er at der bliver generet en nøgle eller checksum internt i MCU'en (sombestår af to dele). Kommunikationen internt fungerer kun hvis denne checksum er korrekt. 
Så hvis du forsøger at læse en backup ind efter du har opdateret bilen med nyere software, vil den holde helt op med at fungere, hvis du laver en backup, hver gang du opdaterer bilen vil det måske fungere. 

Men indtil videre, er eneste metode til at tage en backup, er at tage selve kortet ud af MCU'en og udlæse den, du kan ikke gøre det uden brug af original Tesla-software mens den sidder i bilen.

webercarbmann
webercarbmann Oct 28 '19

Skal vi ikke lave en "forsikring" for en der har mod/tid til at lægge bil il et forsøg?  Hvis vi er en flok der laver en pulje der kommer til udbetaling hvis det går galt, så kan vi prøve Jespers udskiftning af eMMC og se hvordan det spænder af?  Vh. Peter

MOS
MOS Oct 28 '19

Jeg har snakket med Jesper pr. tlf. Min forespørgsel var, om han kunne udskifte eMMC-chippen præventivt, dvs. så problemet er løst før, at skærmen evt. går i sort. Idéen er, at det måske kan redde MCU'en, da det muligvis ikke kan lade sig gøre at udlæse data fra chippen, hvis den er korrupt, når skærmen først er død.

Jespers mening var, at man ikke skal reparere på noget, der stadig virker. Han mener, der er en rimelig god chance for, at chippen kan udlæses, den dag skærmen evt. går i sort. Hvis skærmen først er gået i sort er der 2 muligheder: Enten forsøger man at udskifte eMMC-chippen, hvilket kan gøres relativt billigt. Hvis det fejler, er man alligevel nødt til at købe en ny MCU hos Tesla til et væsentligt højere beløb, hvilket er den 2. mulighed.

Så ved at vente med at eksperimentere til man faktisk har en død skærm, er der ikke så meget at miste, hvis det mod forventning ikke kommer til at fungere.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... » »»