Loading...
dk

Så stod skærmen af! | Tesla Forum

baldur
baldur Oct 28 '19
Burde man ikke kunne forlange at Tesla udleverer indholdet af den chip, hvis ikke det kan udlæses? Ellers påtvinger de dig en unødig dyr reparation, hvilket er ulovligt.
Forummets indlæg er redigeret af baldur Oct 28 '19
webercarbmann
webercarbmann Oct 28 '19

@Mos - Har du hørt om Murphys lov? :)   Jeg tør være på at jeg holder 1000 km væk hjemmefra når skærmen bliver sort.  Jeg hælder altså til at få den skiftet præventivt.  

Kiefer
Kiefer Oct 28 '19

Jeg lovede en update så snart jeg vidste mere.

Vi er nu på test MCU nummer 3 :) og har fået udlæsning af eMMC kreds til at fungere ved at lave et PCB print man kan sætte hele Tegra kortet i uden at skulle udlodde kredsen inden læsning.

Derefter er det relativt simpelt at udlodde kredsen uden at skulle passe på indholdet. og selve lodningen af kredsen igen foregår via noget pænt avanceret udstyr. Jeg har lavet en meget kort (14 sekunders film) der viser kredsen blive placeret på printet igen:

https://www.youtube.com/watch?v=OM0kmVxdjOE&feature=youtu.be

Det med at redde MCU efter den er helt død er ikke helt så simpelt som først antaget, det er pænt svært, fordi det netop kræver at de bil-specifikke data er intakte, og er de ikke det, er det meget svært at gøre ret meget. Hvis man ser på TMC er det heller ikke det lykkedes for nogen at redde en bil hvor skærmen er gået i sort og kredsen er erklæret død.

Jeg vil nok anbefale at man får skiftet kredsen hvis bilen er uden for garanti og den kreds vi har testet er en  "industri-grade" kreds der er bygget til at kunne holde mange år, selv med mange skrivninger, i modsætning til den Tesla har valgt at bruge.

Jeg forventer vi har en mere komplet løsning med udbygning og udskiftning af kreds inden den 1. december i år.

/Martin

burns
burns Oct 28 '19
Det lyder ret smart at kunne udlæse chippen imens den er på printet! Det havde jeg ikke regnet med var muligt. 

Men de fleste af os ved hvordan man tager printet ud af bilen uden at klargøre begge dele, så hvis der er en service der kunne klare hele jobbet på én gang (pille mcu ud, afmontere print, udlæse emmc, aflodde, indlæse, pålodde, montere, plus det løse), så er der med garanti kunder til det. Og hvis det så endda kunne blive lavet imens man venter (helst hver 1 dag), så vil det bare være fedt.

Jeg er spændt på hvad løsningen bliver.
TSLA
TSLA Oct 28 '19

Jep, sådan en service vil jeg gerne give penge for!!

Efter 220.000 og 4,5 år kan jeg jo kun frygte at uheldet sker næste gang man er på langtur i udlandet (om en uge). 

P85DK
P85DK Oct 28 '19

@Kiefer - umiddelbart tænker jeg den maskine er mere avanceret end den varmepistol som jrh vil bruge

@TSLA - husk at mange gange stadig kan bruge menuerne i den lille skærm og knapperne på rattet til fx at lukke for soltaget, skrue op og ned for varmen (hvis den kører) og en del andre ting. Du strander næppe, men det kan blive en lang tur hjem :-) Jeg taler af erfaring, er på trejde skærm

KimT
KimT Oct 28 '19

Thumbs up Martin ! Eller tommel op, som det hedder her i Jylland

Som TSLA siger - efter lidt over 4år og 170.000km, med daglige streaming af radio, og flittig brug af fartkontrol.nu, kunne man frygte at der ikke går lang tid inden eMMC'en giver op.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Oct 28 '19
PeterE
PeterE Oct 28 '19
Citat fra Kiefer

Jeg lovede en update så snart jeg vidste mere.

Vi er nu på test MCU nummer 3 :) og har fået udlæsning af eMMC kreds til at fungere ved at lave et PCB print man kan sætte hele Tegra kortet i uden at skulle udlodde kredsen inden læsning.

Derefter er det relativt simpelt at udlodde kredsen uden at skulle passe på indholdet. og selve lodningen af kredsen igen foregår via noget pænt avanceret udstyr. Jeg har lavet en meget kort (14 sekunders film) der viser kredsen blive placeret på printet igen:

https://www.youtube.com/watch?v=OM0kmVxdjOE&feature=youtu.be

Det med at redde MCU efter den er helt død er ikke helt så simpelt som først antaget, det er pænt svært, fordi det netop kræver at de bil-specifikke data er intakte, og er de ikke det, er det meget svært at gøre ret meget. Hvis man ser på TMC er det heller ikke det lykkedes for nogen at redde en bil hvor skærmen er gået i sort og kredsen er erklæret død.

Jeg vil nok anbefale at man får skiftet kredsen hvis bilen er uden for garanti og den kreds vi har testet er en  "industri-grade" kreds der er bygget til at kunne holde mange år, selv med mange skrivninger, i modsætning til den Tesla har valgt at bruge.

Jeg forventer vi har en mere komplet løsning med udbygning og udskiftning af kreds inden den 1. december i år.

/Martin

Fantastisk :) 

HKM
HKM Oct 28 '19

Jeg har fået sort skærm efter forsøg på at reboote:-( . Inden da opførte sig underlig med udfald i musikken og ved telefonsamtaler, samt udfald i blinkelyd. Da jeg reebootede kom skærmbilledet med "Please wait while vehicle systems power up", efter 5 minutter kunne jeg få lov til at køre, men med den store skærm i sort. Jeg har selvfølgeligt prøvet alle reboot muligheder.

MCU skift? eller er der andre bud eller fixes?

larsenjan
larsenjan Oct 28 '19
Jeg har en fungerende 85D fra 2015, stiller den gerne til rådighed til chip upgrade
MOS
MOS Oct 29 '19
Citat fra webercarbmann

@Mos - Har du hørt om Murphys lov? :)   Jeg tør være på at jeg holder 1000 km væk hjemmefra når skærmen bliver sort.  Jeg hælder altså til at få den skiftet præventivt.

Ja, jeg kender godt Murphys lov. Den træder ofte i kraft på de mest ubelejlige tidspunkter ;-)

Det lyder som om, du kører mange, lange ture. Hvis du er så uheldig, at din skærm går sort, når du er 1000 km hjemmefra, så vil bilen stadig kunne køre, men du skal nok ikke regne med at den kan lades op. Så er der måske et udenlandsk Tesla servicecenter i nærheden, som du forhåbentlig kan nå med den mængde energi, der er tilbage på batteriet. Ellers er der fejeblad.

Alternativt ud med MCU, sende bundkortet med fragt til en reperatør, der kan reparere det, får det sendt tilbage og sætte det i bilen igen. I mellemtiden må man så væbne sig med tålmodighed, krydse fingre for, at alt går godt og ellers finde på andre gøremål i ventetiden. Derefter kan man forhåbentlig fortsætte sin tur.

Jeg kan godt forstå, at du hælder til at få den skiftet præventivt. Jeg går også selv med samme tanker. Det vil potentielt kunne spare mange penge og bøvl. Men der er også en risiko ved det. Jeg tror, vi allesammen kender det, at man lige vil fixe noget, som egentlig ikke er i stykker, eller af ren nysgerrighed prøve at skille noget ad, og så får man ødelagt det.

Tesla har nedsat logaktiviteten betydeligt i en FW-opdatering for noget tid siden, så eMMC er ikke længere så hårdt belastet. Måske er det nok? Og hvem siger, at skærmen nogensinde dør, mens du stadig ejer bilen? 

Forummets indlæg er redigeret af MOS Oct 29 '19
webercarbmann
webercarbmann Oct 29 '19

@Mos - vi er grundlæggende enige. Jeg vil bare gerne sælge risikoen for at stå med en sort skærm og en stor regning for en mindre udgift. 

@Kiefer - hvad regner I med at tage for en præventiv udskifting? 

PeterE
PeterE Oct 29 '19
Citat fra MOS
Citat fra webercarbmann

Ja, jeg kender godt Murphys lov. Den træder ofte i kraft på de mest ubelejlige tidspunkter ;-)

Det lyder som om, du kører mange, lange ture. Hvis du er så uheldig, at din skærm går sort, når du er 1000 km hjemmefra, så vil bilen stadig kunne køre, men du skal nok ikke regne med at den kan lades op. Så er der måske et udenlandsk Tesla servicecenter i nærheden, som du forhåbentlig kan nå med den mængde energi, der er tilbage på batteriet. Ellers er der fejeblad.

Alternativt ud med MCU, sende bundkortet med fragt til en reperatør, der kan reparere det, får det sendt tilbage og sætte det i bilen igen. I mellemtiden må man så væbne sig med tålmodighed, krydse fingre for, at alt går godt og ellers finde på andre gøremål i ventetiden. Derefter kan man forhåbentlig fortsætte sin tur.

Jeg kan godt forstå, at du hælder til at få den skiftet præventivt. Jeg går også selv med samme tanker. Det vil potentielt kunne spare mange penge og bøvl. Men der er også en risiko ved det. Jeg tror, vi allesammen kender det, at man lige vil fixe noget, som egentlig ikke er i stykker, eller af ren nysgerrighed prøve at skille noget ad, og så får man ødelagt det.

Tesla har nedsat logaktiviteten betydeligt i en FW-opdatering for noget tid siden, så eMMC er ikke længere så hårdt belastet. Måske er det nok? Og hvem siger, at skærmen nogensinde dør, mens du stadig ejer bilen? 

MOS, kan du underbygge din mistanke om at opladning og den store skærm hænger sammen? Den logik hænger ikke sammen for mig.
P85DK
P85DK Oct 29 '19
Citat fra MOS

I følge WK057 er det ikke implementeret endnu, men det er klassisk Tesla meldt ud på twitter af Elon :-)

MOS
MOS Oct 29 '19
Citat fra PeterE
MOS, kan du underbygge din mistanke om at opladning og den store skærm hænger sammen? Den logik hænger ikke sammen for mig.

Nej, det kan jeg ikke umiddelbart. Det er baseret på noget, jeg har hørt. Men jeg synes, det lyder plausibelt, at computeren i den store skærm styrer adskillige funktioner i bilen, herunder f.eks. åbning af ladeport, oplåsning af bildøre osv. således at der vil kunne opstå problemer i tilfælde af, at skærmen går i sort. Men jeg er altså ikke sikker.

Hvis jeg tager fejl, så er der nok ikke så meget at frygte, da man så kan lade den op og i princippet vil kunne køre videre i bilen i årevis - dog uden at kunne betjene skærmen. Dvs. en temmelig kastreret Tesla, da man ikke kan betjene navigation, lys, energy app, div. indstillinger, sædevarme osv. Men den vil dog stadig kunne køre.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Oct 29 '19
Gustavsfar
Gustavsfar Oct 30 '19
Bilen vil i nogen tilfælde være Stort set ubrugelig. Da skærmen på min gik i sort kunne jeg heller ikke anvende ratfunktioner dvs ingen klimakontrol, radio etc.
Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Oct 30 '19
P85DK
P85DK Oct 30 '19

@MOS - dørerne, lys etc kontrolerer den ikke, men man kan styre dem fra skærmen. Blinklyset virker også stadig selvom det ikke siger noget. Der er jo utallige små forskellige ECU'er rundt omkring i bilen som styrer forskellige ting, men de taler alle sammen over CANbus.

@Gustavsfar1 - ja, nogen gange er den bare mere død end andre :-) Ved mit seneste skift der kunne jeg styre fx varmen og soltag via rattet, men der var ingen radio eller navi/skærm

PeterE
PeterE Oct 30 '19
Summa summarum, så er det noget rigtigt l... - øh skidt - at stå med en MCU som er stået af. Og åbenbart værre end jeg frygtede. Hm.
Forummets indlæg er redigeret af PeterE Oct 30 '19
MOS
MOS Oct 30 '19

Det vigtigste er vel egentlig, at man kan åbne dørene og ladeporten, så man kan komme ind i bilen og lade bilen op. Min bekymring går på, om man risikerer at strande et tilfældigt sted og ikke kan køre bilen hjem eller på værksted. Man kan stadig køre i en kold bil uden musik. Man kan jo tage en trøje på og nyde stilheden. Men hvis dørene ikke kan låses op og man er låst ude, så er man fucked. Og hvis bilen ikke kan lades op, så er det en stakket frist, før man er fucked.

Er der nogen, der faktisk ved, om dørlåse, ladeport og opladning stadig fungerer i tilfælde af, at skærmen går i sort? Pyt med klimaanlæg, musik osv. Det er luksusproblemer i denne sammenhæng.

P85DK
P85DK Oct 30 '19

Første gang min skærm gik død var mit soltag åbent. Tænkte ikke på at prøve rattet til at lukke det. Det var en fredag aften og Tesla sendte en falck vogn med det samme. Kunne fint komme ind og ud af bilen og låse den.

Anden gang kørte varmen, men den kunne jeg betjene via rattet og den kunne også lade. Igen ingen problemer med at komme ind og ud af bilen, køre bilen etc.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... » »»