Loading...
dk

Import af TM3 fra eks. Tyskland? Giver det mening? | Tesla Forum

GlennSeidel
GlennSeidel May 7 '19
Hej alle Tesla entusiaster

Jeg skal have en TM3 indenfor nærmeste fremtid.
Jeg går dog lidt og venter på at der kommer en lettere brugt model til salg. Det måske lidt naivt og der går formentligt lidt tid, men har heller ikke travlt.

Grunden til sette er selvfølgelig for at spare en lille skilling på værditabet, men lige så meget for at få en model der har fået rettet eventuelle fejl og mangler ved tidligere ejere.

Fordi jeg selvfølgelig bliver lidt utålmodig allerede har jeg kigget lidt på brugtmarkedet i Tyskland.
Hvordan er reglerne i forhold til import af elbil??
Kan det svare sig?
Så vist jeg ved får man i Tyskland vist et tilskud til køb af elbil, hvorfor brugtvogns priserne måske også er en anelse lavere. 

Er der nogen der kender teknikken i dette og bedst af alt måske selv har prøvet det?
ErikBH
ErikBH May 7 '19
Citat fra GlennSeidel Grunden til sette er selvfølgelig for at spare en lille skilling på værditabet, men lige så meget for at få en model der har fået rettet eventuelle fejl og mangler ved tidligere ejere.

du hører om mange fejl fordi alle er fokuseret på dem - frem for alt det der fungerer. Tesla'er har fejl - som andre biler. Forskellen er bare at Tesla er rigtig gode på service (specielt under garanti). Det er lidt et ikke problem i min verden.

Fordi jeg selvfølgelig bliver lidt utålmodig allerede har jeg kigget lidt på brugtmarkedet i Tyskland. Hvordan er reglerne i forhold til import af elbil?? 

Reglerne for import af elbiler er som alle andre biler, selvfølgelig med andre afgiftsregler. Moms: hvis den er brugt (mindst 6000km OG mindst 6 måneder gammel) skal du ikke tænke på moms - er den ny bil (og her er alt yngre end 6 md og 6000km = ny) skal du betale moms i Danmark. Kan du få bilen ex. moms i Tyskland kan den del svare sig, ellers, slet ikke.

Afgiften skal vurderes, og det vil nok tage lidt tid at få den - før den ligger og der er betalt, kan du ikke få plader på den. Du kan evt. spørge diverse importfirmaer for at de står på mål for en vurdering, den vil nok da typisk være lidt højere samt at de naturligt nok vil have lidt for ulejligheden.

Kan det svare sig?
nok ikke lige med det første, med mindre du har tålmodighed (hvilket du skriver mellem linjerne, at du ikke har ;-) ).   vh, Erik
RobertJ
RobertJ May 7 '19

Enten beder du om bindene svar fra skat, eller betaler du et depositum hos importøren der laver afgiftsvurderingen. Ofte et sted der også har synshal og nrplader i grænselandet.

Men da afgiften på en SR og en LR stort set er ikke eksisterende er der vel ingen ko på isen?
Kun hvis du vil ha en M3P skal du måske afsætte op til 30tkr til efterregningen. 

Jeg har hentet begge mine S'er, demo biler, syd for grænsen pre 2015. Jeg fik plader på og registreringssynet bilen på under 1 time begge gange, det var et sted i padborg.

 

Edit: Kan se der er en model 3 LR til 337tkr på autoscout, godt nok en US model ser jeg lige!
Man kan nok få en god rabat den vej igennem.
Udfordringen bliver at finde en der er 6md gammel, så tålmodighed!

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ May 7 '19
P85DK
P85DK May 7 '19

Når det er en elbil som vil komme ind under grænsen for afgift og hvis der er plader på så er det bare at gå denne side: https://skat.dk/skat.aspx?oId=2247702

Herefter henter du bilen og kører til den nærmeste synshal og får lavet told/import syn.

Herefter beder du om værdifastsættelse i motorregistreret, ingen grund til at bruge nogle privat operatør til at beregne afgift, da der jo ikke er nogen afgift.

Derefter henter du pladerne ...

 

DN
DN May 7 '19
Citat fra P85DK

Når det er en elbil som vil komme ind under grænsen for afgift og hvis der er plader på så er det bare at gå denne side: https://skat.dk/skat.aspx?oId=2247702

Herefter henter du bilen og kører til den nærmeste synshal og får lavet told/import syn.

Herefter beder du om værdifastsættelse i motorregistreret, ingen grund til at bruge nogle privat operatør til at beregne afgift, da der jo ikke er nogen afgift.

Derefter henter du pladerne ...

Det lyder godt nok voldsomt nemt. Jeg overvejer kraftigt at hente en e-Golf til konen i tyskland, nu når det lyder realistisk at vi på et tidspunkt kan få træk på vores M3.

 

Har du erfaringer med det? Jeg tænker hvor nemt/vigtigt det er at sikre sig at der ikke er gæld i bilen når man henter en i Tyskland. Om det er ok at finde en ved en privat sælger eller om det går det mere bøvlet. Jeg er kommet dertil hvor jeg rent faktisk har fundet et par stykker der ligger indenfor en rimelig afstand til grænsen.

Umiddelbart ser det ikke helt umuligt at få en hjem til omkring 210.000kr, den billigste til salg i Danmark står til 250.000kr

P85DK
P85DK May 7 '19

Det er virkelig så let, specielt med de 'billige' elbiler som ingen afgift har, så har du intet at være bekymret for på den side. Med hensyn til gæld i bilen, så skal du selvfølgelig sikre dig hvad enten det er privat eller firma, ligeledes skal du være opmærksom på betaling, da du ikke må tage mere end €10.000 i kontanter over grænsen.

VIGTIGT: husk altid at få det originale CoC dokument med, ellers kan det blive meget besværligt at få registreret bilen i Danmark.

Du kan læse mere her: https://quickimport.dk/import/guide-til-koeb-af-bil-tyskland/

Har selv hentet en nyklassiker i Sverige på den måde, fløj til Stockholm, blev hentet af sælger, betalte og kørte den hjem og direkte i sysnhallen, ud til SKAT i Tåstrup og betalte den afgift som SKAT havde fastsat, da det var en såkaldt listebil, og havde bilen på plader samme dag. Sendte en klage over afgiften, som blev behandlet efter 2 år med beskeden om jeg kunne acceptere eller betale ekstra 50.000 kr. i forhold til en ny vurdering, hvorefter jeg trak klagen tilbage. Alt det slipper man for med elbilerne under 400.000

Der er nogle gode tilbud i øjeblikket i Sverige som fx denne BMW i3, som med lidt forhandling godt kan være i Danmark til lige omkring 100.000 kr. https://www.blocket.se/stockholm/BMW_i3_60Ah__170hk_84801820.htm?ca=23_11&w=3

 

RobertJ
RobertJ May 7 '19

@DN - jeg lånte den ene gang en bil i flensborg. Avis tror jeg. Fri KM og stort set ingen afgift for at aflevere et andet sted i Tyskland. Den anden gang fløj jeg. Husk prøveplader, altså tyske, hvis du vil køre den hjem, dem bestiller man med posten et par dage i forvejen.

Hvis du får registreringsattesten (fahrzeugbrief) med, er der en rimelig chance for at der ikke er gæld i bilen når man handler i Tyskland, det værende både del 1 og del 2, da panthaver skal have den ene del ved lån.

- R

DeaconWP
DeaconWP May 7 '19

Du kan med rette kigge i konfiguratoren på TEsla's hjemmeside, hvor du konfigurerer en bil, der kan det samme, som den du kigger på i Tyskland.

 

Der kan du finde aktuel afgift på bilen, hvis du køber den som ny i dag.

 

Den afgift er den maksimale afgift du kan komme til at betale oven i prisen på din brugte bil i Tyskland.

 

Så der kan du ganske nemt og gratis få et konkret bud på, hvad du maksimalt skal betale i afgift på den bil du henter.

Så kan du se, hvad en bil koster totalt på DK plader.

Er bilen s ny, at der skal betales moms på den, så lad et firma købe den hjem. Et hvilket som helst firma. Er du momsregistreret som Læge, kan du lade din læge praksis købe den hjem i Tyskland, inklusive Tysk moms.

Så kan din lægepraksis trække momsen ud som moms på købte ting. altså de 19 % tysk moms.

Sø lægger din lægevirksomhed dansk moms på bilen, og sælger den til dig, eller din kone.

 

På den måde kan du "nøjes" med at betale forskellen i moms fra Tyskland til Danmark, og ikke dnsk moms oven i den tyske, hvis bilen er for ny.

 

Som det står skrevet i tråden her, så er grænsen for en brugt bil kontra ny, rent importmæssigt, om den på købstidspunktet både har kørt over 6.000 km OG er ældre end 6 måneder fra første registrering i Tyskland.

 

Rigtig mange har importeret deres egne biler på den måde, så det kan du også.

 

God fornøjelse.

 

Og reglerne er ens for alle biler, importeret fra et EU land.

 

 

P85DK
P85DK May 7 '19
Quote from DeaconWP

Er bilen s ny, at der skal betales moms på den, så lad et firma købe den hjem. Et hvilket som helst firma. Er du momsregistreret som Læge, kan du lade din læge praksis købe den hjem i Tyskland, inklusive Tysk moms.

Så kan din lægepraksis trække momsen ud som moms på købte ting. altså de 19 % tysk moms.

Sø lægger din lægevirksomhed dansk moms på bilen, og sælger den til dig, eller din kone.

På den måde kan du "nøjes" med at betale forskellen i moms fra Tyskland til Danmark, og ikke dnsk moms oven i den tyske, hvis bilen er for ny. 

Mener ikke at du kan trække momsen fra biler på hvide plader, det er ihvertfald hvad SKAT skriver :-)

https://skat.dk/skat.aspx?oid=2234581 

DeaconWP
DeaconWP May 9 '19

Det hr du ret i P(%Dk.

 

Men en der har et momsregnskab kan købe en ting og sælge den videre.

Når man gør det, så er der kun forskellen på indgående moms og udgående moms, som skal betales til samfundet. Så man kan når man handler med varer trække købs momsen fra, og tillægge salgs moms.

 

På den måde skal man ikke betale først 19 og derefter 25 % moms af en bil, der importeres i for ny en stand.

 

Ejeren, der registrerer den, kan, som du siger, ikke fratrække momsen i sit firma, hvis det er en hvidplade bil. 

Franke
Franke Aug 9 '19

Jeg har hentet begge mine S'er, demo biler, syd for grænsen pre 2015. Jeg fik plader på og registreringssynet bilen på under 1 time begge gange, det var et sted i padborg.

Hvordan er supporten fra Tesla DK på en importeret bil ?  

DeaconWP
DeaconWP Aug 9 '19


 

Citat fra Franke

Jeg har hentet begge mine S'er, demo biler, syd for grænsen pre 2015. Jeg fik plader på og registreringssynet bilen på under 1 time begge gange, det var et sted i padborg.

Hvordan er supporten fra Tesla DK på en importeret bil ?  


FULD SUPPORT, HVIS DEN ER FRA EUROPA.
Franke
Franke Aug 9 '19
Citat fra DeaconWP


 

Citat fra Franke

Jeg har hentet begge mine S'er, demo biler, syd for grænsen pre 2015. Jeg fik plader på og registreringssynet bilen på under 1 time begge gange, det var et sted i padborg.

Hvordan er supporten fra Tesla DK på en importeret bil ?  


FULD SUPPORT, HVIS DEN ER FRA EUROPA.

Også med garanti?
Der er næsten ny LR RWD til salg på Mobile.de, og hvis man får den ind i DK -19% tysk moms +25% dansk moms vil den stå i det samme som jeg skal give for en STR+...
fmm1000
fmm1000 Aug 9 '19
Husk du har et valutakurstab på mellem en og to procent. Kommer der ikke også en lille smule afgift på.
DeaconWP
DeaconWP Aug 10 '19

Franke: Også med garantien. Den følger bilen og gælder så længe den gjaldt, da den blev solgt i det pågældende land.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Aug 11 '19
HrMogensen
HrMogensen Oct 25 '19

Springer lige på denne tråd netop fordi jeg kigger efter en brugt Model 3 i Tyskerlandet. Der er et par stykker der kunne være interessante. Der er jo ikke voldsomt mange kr. at spare, men måske kunne man fx få den selvkørende funktion (AP2 eller 3) med uden at give 50k for den.

*** Skal jeg gå ud fra at hvis den tyske TM3 fra fabrik er solgt med AP2/3 så bliver jeg bonget for den ekstra importafgift - altså fordi bilen på papiret var dyrere? 

Har via mail spurgt en håndfuld af de interessante (hvoraf 2 af dem indtil videre har meddelt at AP var installeret fra fabrik (altså købt ved bestillingen).

Har også prøvet at kigge lidt på svenske sider - enten er der bare meget få eller også kigger jeg de forkerte steder. Mon ikke et par stykker af jer skriver jeg bare skal tage mig sammen og bestille en fra fabrikken - jeg tror jeg har en blokering i baghovedet der gør at det er uhyggeligt svært for mig at købe en spritny bil - altid kørt mere eller mindre brugt.

RUNE2
RUNE2 Oct 25 '19
 måske kunne man fx få den selvkørende funktion (AP2 eller 3) med uden at give 50k for den.
Model 3 har siden marts inkluderet AP uden merpris, og det er super lækkert at køre med. Meget mere afslappende og formentlig også mere sikkert. 
Forummets indlæg er redigeret af RUNE2 Oct 25 '19
HrMogensen
HrMogensen Oct 25 '19

Jeg tror jeg har rodet lidt rundt i det med AP og FSP... Det er sgu ikke let når det er 17 år siden man har haft tysk sidst og de fleste tyske bare kalder det "Self Driving Functions"

Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen Oct 25 '19
mbk
mbk Oct 25 '19

Bed om et udprint af detaljer under deres 'my tesla' side. Min er AP Basic og ikke FSD, på dansk ser den sådan her ud.

mbk
mbk Oct 25 '19

Jeg ved godt at afgiften stiger lidt næste år, hvis det ikke bliver lavet om i det, men hvis Tesla begynder at spytte Model Y ud og de når det danske marked inden udgangen af næste år, så kommer der nogle Model 3 til salg. Jeg ville ikke bytte til en Model Y, men hvis man har 3 børn, så er den mere praktisk, tror Model Y kommer til at sælge rigtig godt hvis den ikke dør i afgifter. Der er en rimelig sandsynlighed for at registreringsafgift på elbil bliver lavet om igen igen, men tror dog vi kommer op på 40% ved nytår og et så er den afgift som bliver frosset et par gange.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Oct 25 '19
Sider: 1 2 »