Loading...
dk

Ratio 35350W ladeboks købt | Tesla Forum

ThomasAnd
ThomasAnd Jun 10 '19
Viggo fra vb-el.dk har jeg brugt i mange år. Lad dig ikke skræmme af hjemmesiden. ;-) 
Agon
Agon Jun 11 '19

Jeg beklager de mange spørgsmål men jeg synes jeg læser så mange forskellige anbefalinger mht. hjemmeopladning.

Hvis nu jeg vil have trukket et kraftstik ud til min bil som jeg i første omgang bare vil lade på med ladekablet men evt. også bagefter vil bruge til den Ratio ladeboks med indbygget måler og type B relæ som omtales i denne tråd.

Så tænker jeg at trække et rødt CEE stik ud så ladeboksen kan lade på 3 faser - er det ikke korrekt forstået?

Hvis jeg vil lade på ladekablet må jeg så købe et stik der går fra rødt CEE til blåt CEE - er det rigtigt forstået og hvor købes det billigst og bedst?

De fleste skriver 5x2,5 mm2 men andre 5x4 eller 5x6 - er 5x2,5 mm2 nok?

Er der så nogle særlige forholdsregler eller krav til installationen jeg skal tale med en elektriker om? Eller er det en helt normal installation af et kraftstik som enhver anden - og som elektrikeren derfor er bekendt med?

 

bskaarup
bskaarup Jun 11 '19
Citat fra Agon

1. Så tænker jeg at trække et rødt CEE stik ud så ladeboksen kan lade på 3 faser - er det ikke korrekt forstået?

2. Hvis jeg vil lade på ladekablet må jeg så købe et stik der går fra rødt CEE til blåt CEE - er det rigtigt forstået og hvor købes det billigst og bedst?

3. De fleste skriver 5x2,5 mm2 men andre 5x4 eller 5x6 - er 5x2,5 mm2 nok?

4. Er der så nogle særlige forholdsregler eller krav til installationen jeg skal tale med en elektriker om? Eller er det en helt normal installation af et kraftstik som enhver anden - og som elektrikeren derfor er bekendt med?

1. Korrekt

2. Korrekt. Du kan lave det selv for kr. 50 med dele fra Harald Nyborg eller købe et færdigt f.eks. her eller her. Eller din elektriker kan lave det for dig. Alternativt kan du få elektrikeren til at sætte både et rødt og et blåt stik op. Det burde ikke koste ret meget ekstra (den blå stikdåse koster kr. 28 ved HN og så skal der bruges 20 cm kabel ekstra)

3. 2,5 mm2 er nok. 2,5 er godkendt til 20A og din bil trækker max 16.

4. Helt standard installation så længe du ikke vælger Tesla Wall Boks uden type B relæ.

Forummets indlæg er redigeret af bskaarup Jun 11 '19
mbk
mbk Jun 11 '19

@Agon

Der skal faktisk dedikeret HPFI på hvis du laver dedikeret stik:

https://www.sik.dk/erhverv/elinstallationer-og-elanlaeg/vejledninger/elinstallationer/offentlige-omrader/opladning-el-biler

Bemærk Type-B ikke er et krav ifølge sik.

Jeg har fået sat et kombirelæ af Type-A op til dedikeret stik. Jeg valgte 5x6mm2 kabel fordi merprisen ikke var så slem og kabler har man som regel længe, men jeg regner ikke med return of investment i forhold til 5x2.5mm2, du skal nok også tænke lidt på afstanden, 

https://www.elvvs.dk/p/aeg-hpfi-aut-sikring-c-16-0-03-3p-n-6ka-kombiafbryder-141666/?gclid=Cj0KCQjwov3nBRDFARIsANgsdoEBf0a0JaQEI3eEKoZsfwT1wC2xUl4QUmk7lwgYE4X8Rz8bFveYK4waAsgLEALw_wcB

Du kan have en Wall Charger fra Tesla på et stik og så længe du lader Tesla skulle den have mindre end 6mA DC lækstrøm, jeg er ikke fan af HPFI Type-B kravet, jeg synes det virker overdrevet mm man har solceller, generelt er de ret dyre og der er ikke umiddelbart nogle Type-B som kombirelæ og kræver deraf dobbelt plads i en tavle. 

 

 

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jun 11 '19
bskaarup
bskaarup Jun 11 '19
Citat fra mbk

Der skal faktisk dedikeret HPFI på hvis du laver dedikeret stik:

evse boksen har indbygget "Earth leakage protection: AC 30mA, DC 6mA" 

jonsiii
jonsiii Jun 11 '19

@Agon Ladeboksen kører på 3 faser, så helt korrekt. Ladekablet (kalder vi UMC'en i daglig tale) kan kun lade på 1 fase.

Jeg købte selv en 10 meters blå CEE-forlænger i Biltema på 3x2,5 mm2 + 1 rødt CEE-hanstik. Så kan du lave en 10 meters Rød til Blå.

ELLER: Køb ovenstående PLUS et ekstra blå hun. Klip 2 meter kabel af forlængeren i hun-enden. Sæt det røde han-stik på 2 meter-stykket og den ekstra blå hun på 8 meter stykket. Så har du 2 meter rød->blå + 8 meter blå->blå.

Det koster knap 300 for denne pakke.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Jun 11 '19
Agon
Agon Jun 11 '19
Quote from mbk

@Agon

Der skal faktisk dedikeret HPFI på hvis du laver dedikeret stik:

https://www.sik.dk/erhverv/elinstallationer-og-elanlaeg/vejledninger/elinstallationer/offentlige-omrader/opladning-el-biler

Bemærk Type-B ikke er et krav ifølge sik.

Jeg har fået sat et kombirelæ af Type-A op til dedikeret stik. Jeg valgte 5x6mm2 kabel fordi merprisen ikke var så slem og kabler har man som regel længe, men jeg regner ikke med return of investment i forhold til 5x2.5mm2, du skal nok også tænke lidt på afstanden, 

https://www.elvvs.dk/p/aeg-hpfi-aut-sikring-c-16-0-03-3p-n-6ka-kombiafbryder-141666/?gclid=Cj0KCQjwov3nBRDFARIsANgsdoEBf0a0JaQEI3eEKoZsfwT1wC2xUl4QUmk7lwgYE4X8Rz8bFveYK4waAsgLEALw_wcB

Du kan have en Wall Charger fra Tesla på et stik og så længe du lader Tesla skulle den have mindre end 6mA DC lækstrøm, jeg er ikke fan af HPFI Type-B kravet, jeg synes det virker overdrevet mm man har solceller, generelt er de ret dyre og der er ikke umiddelbart nogle Type-B som kombirelæ og kræver deraf dobbelt plads i en tavle. 

 

 


 

 

@mbk: Tak - men det er her jeg begynder at blive lidt forvirret. Jeg ved ikke helt hvad der menes med dedikeret stik eller med et dedikeret HPFI.

Er det et krav som særligt gælder fordi kraftstikket skal bruges til elbil? Eller ville det også gælde andre kraftstik?

 

 

mbk
mbk Jun 11 '19

@Agon

Det er SIK der skriver at der skal HPFI til dedikeret stik til elbil. Sådan et kombirelæ er kombineret gruppesikring+HPFI men fylder kun det samme som en gruppesikring, det vil jeg synes giver god mening at sætte op under alle omstændigheder, det fylder ikke mere i tavlen og bilen deler ikke HPFI med huset mere, men koster knap 1000kr.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jun 11 '19
Agon
Agon Jun 11 '19
Hmmm. Jeg kan ved den tekst fra Sikkerhedsstyrelsen se at man faktisk heller ikke må bruge forlængerledning til at lade en elbil op. Det er ellers mit indtryk at mange gør det. 
jonsiii
jonsiii Jun 13 '19

@Agon

Jeg læser det sådan, at du ikke må sætte et rødt stik op på gavlen, trække 10 meter forlænger, og så sætte en fast ladeboks på.

 

Fik forresten lige en mail fra EVSE i dag. Man har fra 13. juni til 30. juni til at aflæse boksen. Hele nedrundet kWh + foto som dokumentation. Refusion udbetales medio/sidst i 3. kvartal. Næste aflæsningdato er 31.12.2019.

bskaarup
bskaarup Jun 20 '19

Jeg har spurgt evse om prisen på Ratio's "Tesla model" https://www.ratio.nl/en/catalog/e-mobility/home-box-ev-wallbox/tesla-charging-station/39003/groups/g+c+a+nr+view (naturligvis den 3-fasede model)

Den har en "Tesla knap" så man ikke behøver bruge app'en hvis bilen er låst.

Betingelserne er de samme ved abonnement, dog koster boksen kr. 600 mere end den @jonsiii har fået (7095).

Forummets indlæg er redigeret af bskaarup Jun 20 '19
jonsiii
jonsiii Jun 20 '19

Fikst. Det er lidt mere bøvlet end med UMC'en, der også har en knap, men har dog fået mig en rutine. Ud til bilen, åbne bagagerum, ind med rygsæk, åbne dør, ind med alt pung/nøgler/mobil/kaffekande, charge-oversigt på skærm + unlock port, ud, ladestik på plads, afgang.

acroberts
acroberts Jul 3 '19

Er ved at gøre klar til en Tesla wall charger installation. Nogen der ved hvad den rigtige dimension kabel er til 32A?

bskaarup
bskaarup Jul 3 '19
Mindst 6 mm2 til 32a
acroberts
acroberts Jul 3 '19
Citat fra bskaarup Mindst 6 mm2 til 32a
 

Tak!

Sider: « 1 2 3