Loading...
dk

Elselskaber | Tesla Forum

selsoe
selsoe Jun 11 '19

Jeg tænker dette kunne være en diskussion af forskellige elselskaber, (intro)tilbud osv.

Jeg vil gerne lægge ud med anbefaling af selskabet Barry. Full disclosure: Jeg har en referralkode til Barry jeg selvfølgelig gerne vil gøre populær. Den giver os hver 200 kr til strøm hvis du tilmelder dig. Men derudover er jeg selvfølgelig bare alment interesseret i at finde det bedste/billigste elselskab.

Omdrejningspunktet for Barry er en app hvori man kan se sit forbrug fra de sidste dage og hvad det har kostet, men mere interessant kan man også se elpriser for det nuværende og kommende døgn så man kan se hvornår strømmen er billigst og selvfølgelig starte opladning af dytten på det bedste tidspunkt. Desuden kan man se hvor grøn strømmen er hen over døgnet. Du kan også få daglige notifikationer med info om hvornår strømmen er billigst/dyrest/grønnest/sortest. 

Kilowatt-prisen er altid indkøbspriser, til gengæld betaler man et månedligt abonnement på 29 kr. 

Brug min referral kode ved tilmelding og få gratis strøm for 200 kr: #MIKKEL481
Sign up her: https://getbarry.co

Forummets indlæg er redigeret af selsoe Jun 11 '19
PeterE
PeterE Jun 11 '19

Spændende, og godt at det virker - jeg skal lige være sikker, det kræver en ny elmåler, så forbrug kan afregnes på timebasis?

selsoe
selsoe Jun 11 '19

Man kan godt blive kunde selvom man ikke har en smart-måler, men ikke alle funktioner er tilgængelige før man har fået skiftet sin måler, hvilket skulle ske i løbet af 2019-2020:

https://helpcenter.getbarry.co/hc/da/articles/360011133373-Kan-jeg-blive-kunde-hos-Barry-

Bemærk i øvrigt, at hvis man er i bindingsperiode hos ens nuværende selskab betaler de gebyret for, at komme fri af bindingen, så skiftet er gratis.

Forummets indlæg er redigeret af selsoe Jun 11 '19
magnusbb
magnusbb Jun 11 '19
Jeg synes også at konceptet er genialt. Hurtigt spørgsmål - man betaler jo mere end for bare strømmen. Afgiften kan jeg ikke se af nogen af de billeder de har på deres hjemmeside. Så når de trækker penge på dit kort står der så 22 kw x (66 øre + 1kr) eller hvordan fungerer det?
selsoe
selsoe Jun 12 '19

Ja, afgifter kommer på og det er ret træls at de ikke viser priserne med afgifter. Forbruget viser de med afgifter og man kan se prisen pr time (inkl afgifter, moms osv). De mangler dog stadig lidt på overskueligheden, men de udgiver jævnligt opdateringer og forbedringer.

magnusbb
magnusbb Jun 12 '19

OK takker. Er det ikke ca. 1 Kr der lægges til de priser man ser i appen? Jeg prøver at lave et større excel regnestykke der skal vise hvad der bedst kan betale sig i forhold til ladning.

magnusbb
magnusbb Jun 12 '19

Og et spørgsmål mere (hvis du har tid). Hvis man køber Barry+ har man så de billigste strøm muligt da det jo er rå-prisen fra den nordiske børs? Jeg mener at have læst at Barry+ ikke nødvendigvis er billgste strøm leverandør men hvordan kan nogen være billigere end rå-prisen:-)

selsoe
selsoe Jun 12 '19

Afgiften er 88,40 øre for normale kunder (uden nedslag i elafgift), men dertil kommer tariffer og moms. Ifølge denne side skal man lægge 142 - 194 øre oven i prisen:

https://radiuselnet.dk/Elkunder/Priser-og-vilkaar/Tariffer-og-netabonnement

Det er interessant, at tariffen er højere i spidsbelastningsperioder, hvorfor den samlede pris godt kan være højere kl 20 end kl 04, selvom engrosprisen ser ud til at være lavere. Det er helt vildt kompliceret og jeg ser ingen grund til, at Barry og andre elselskaber ikke regner hele dynen ud på forhånd og opgiver den samlede pris i stedet for engrospriser. Det ville svare til, at Netto oplyste prisen på mælk udfra hvad mejeriet betalte landmanden.

Forummets indlæg er redigeret af selsoe Jun 12 '19
selsoe
selsoe Jun 12 '19

Citat fra magnusbb

Og et spørgsmål mere (hvis du har tid). Hvis man køber Barry+ har man så de billigste strøm muligt da det jo er rå-prisen fra den nordiske børs? Jeg mener at have læst at Barry+ ikke nødvendigvis er billgste strøm leverandør men hvordan kan nogen være billigere end rå-prisen:-)

Jeg ved det ikke med sikkerhed, men jeg tror nogen giver en gennemsnitspris over døgnet og du kan derfor få lavere gennemsnitlig pris. Men det er bare et gæt.

selsoe
selsoe Apr 12 '20

I morgen er strømmen historisk billig. Jeg har ihvertfald ikke set bruttoprisen ramme -40 øre før. Det giver vel en nettopris på omkring 1 kr/kWh.

MOS
MOS Apr 12 '20

Jeg forstår ikke disse negative elpriser. Hvorfor er der overhovedet nogen, der gider, at producere el og så betale for at komme af med det?

selsoe
selsoe Apr 12 '20
Fordi set nok er dyrere (eller umuligt) at slukke for kraftværker, vindmøller osv med så kort varsel for at starte dem op igen kort efter.
Ice2EV
Ice2EV Apr 12 '20

Man kan i hverfald ikke stoppe kraftværket. Bliver det først kold tager det mindst 48 timer at varme turbinen op igen til drift.

MOS
MOS Apr 12 '20
48 timer lyder alligevel ret vildt. Er det noget, du har en kilde på? Jeg tænker, at man i det mindste burde kunne skrue en del ned i løbet af et par timer - i hvert fald, hvis man kan planlægge det allerede dagen før. Vindmøller kan stoppes i løbet af ganske få sekunder. Solceller kan vel kobles fra mere eller mindre momentant. Så jeg har stadig svært ved at forstå, hvordan elmarkedet kan være så ufleksibelt, at der kan opstå negative elpriser.
BKC
BKC Apr 12 '20
Hvordan kan prisen for strøm i morgen forudsiges? Kommer det ikke an på den aktuelle (real tid) udbud og efterspørgsel? 
jonsiii
jonsiii Apr 12 '20

@BKC Jo, men det kender man ret godt dagen i forvejen via modeller. Ca. et døgn før driftsdagen, melder producenter og forbrugere ind med deres bud/udbud på nordpoolspot. Der tages højde for at links mellem lande/områder ikke kan overføre uendelig effekt. Nogle links kan være nede, kraftværker kan have havari, etc. Når man har disse informationer, kan man tegne to kurver. En for udbud og en for efterspørgsel. Disse tegnes for hver time i driftsdøgnet. Der hvor disse kurver krydser hinanden, har man er priskryds. Priskryds er et udtryk hvad prisen er for el i en specifik time.

Og i morgen har vi en perfekt cocktail for negative priser:

* 2. påskedag, så alt er lukket - lavt forbrug

* Masser af blæst i både Danmark, Sverige og Tyskland

* Kl 13 i morgen planlægges der med ca. 20 GW sol og 25 GW vindkraft i tyskland. Langt mere end der er forbrug til.

* Varm vinter, så Norge har stadig 35000 GWh (!) på lager i vandmagasinerne. Halvdelen af volumen udbydes til under 0 €/MWh.

jonsiii
jonsiii Apr 12 '20

@MOS Mølleparkerne stopper selv når prisen bliver (alt) for negativ. Men skal vi bruge varme i fjernvarmenettet, så kan det måske stadig betale sig at fyre i kedlerne. Decentral kraftvarme og vindkraft, der producerer til fast pris uafhængigt af spotprisen laver også rav i den. Manglende kapacitet i udlandsforbindelser får også prisen nedaf. Især hvis forbrug og produktion heller ikke matcher i naboområdet. Det kan også være et problem, forbrugerne ikke reagerer nok på prissignalerne (læs: afgifter står i vejen).

Tyskland er dog ret gode til det med at skrue op og ned. I dag har de fx indpasset 30 GW solstrøm i nettet. Dvs. fra 0 til 30 GW til 0 GW på 12 timer. Det er alligevel ret imponerende.

Her er forresten lidt ekstra info (kapitel 1):

https://backend.orbit.dtu.dk/ws/portalfiles/portal/7710941/ris_r_1519.pdf

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Apr 12 '20
P85DK
P85DK Apr 13 '20
Quote from jonsiii

@MOS Mølleparkerne stopper selv når prisen bliver (alt) for negativ. 

Primært de tyskejet vindmølle parker, da de får straftold på at lukke deres tyske vindmøller parker ned.

https://www.tvmidtvest.dk/midt-og-vestjylland/tyske-kapitalfonde-koeber-danske-vindmoeller-det-er-katastrofalt-den-lokale 

BKC
BKC Apr 13 '20
@Jonsiii, Tak for det uddybende svar :) Det er super spændende med vores el-produktion/ el-pris. 

Hvem er det der fysisk byder ind med det forventet elforbrug for i morgen. Ligger der en standart kurve for Danmark (baseret på tidligere forbrug) eller melder alle større forbruger ind, f.eks Aalborg Portland, de forskellige el-selskaber osv..?
Ice2EV
Ice2EV Apr 13 '20
Quote from MOS 48 timer lyder alligevel ret vildt. Er det noget, du har en kilde på? Jeg tænker, at man i det mindste burde kunne skrue en del ned i løbet af et par timer - i hvert fald, hvis man kan planlægge det allerede dagen før. Vindmøller kan stoppes i løbet af ganske få sekunder. Solceller kan vel kobles fra mere eller mindre momentant. Så jeg har stadig svært ved at forstå, hvordan elmarkedet kan være så ufleksibelt, at der kan opstå negative elpriser.

Jeg ved at da Nordjyllandsværket var stoppet for service, skulle de bruge 48 timer på at "preheate" kedel og turbine, før de kunne gå i produktion.

Men selvfølgelig kan de justere op og ned i driften, bare ikke slukke helt.
Nordjyllandsværket brugte, da det kørte på max drift hele året, 1 mill tons kul om året.
Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Apr 13 '20
Sider: 1 2 3 »