Loading...
dk

Elselskaber | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Apr 13 '20
Quote from MOS
Citat fra Ice2EV

Der var ikke alverden vind, men det var godt nok meldt noget vindskifte på dagen. Tænker evt det har passet med enten fronten eller lavtrykket lige har lagt derimellem. 

Hvis der er stor afstand mellem møllerne, kan vindretningen sagtens være forskellig og endda helt modsat. Dette forekommer oftest under forhold med lav vind. Men der kan også være lokale fænomener på spil, såsom lokal solopvarmning, terrænforhold, søbrise el.lign. Men det kan naturligvis også være en front eller tæt på lavtrykkets øje, hvor vindretningen skifter ret pludseligt og inden for kort afstand.

Der er excatemundo 1,8 mil i mellem dem. Har lige målt det op.
MOS
MOS Apr 13 '20
Citat fra Ice2EV

1,8 mil...!? Hvor langt er det?

Ice2EV
Ice2EV Apr 13 '20
Quote from MOS
Citat fra Ice2EV

1,8 søkilomenterx1852m=3333,6 meter
MOS
MOS Apr 13 '20
Citat fra Ice2EV
Quote from MOS
Citat fra Ice2EV

1,8 søkilomenterx1852m=3333,6 meter

Altså godt 10.000 træskolængder ;-) 

jramskov
jramskov Apr 13 '20
Citat fra Bianco
Citat fra jramskov Jeg arbejder i en virksomhed der bla. håndterer start/stop af mange hundrede MW vindmøller i alt. De bliver stoppet ret ofte skal jeg hilse og sige.

Bliver vindmøller stoppet pga overproduktion? f.eks. når elprisen forventes at blive negativ 

Det er et frit marked. Groft sagt: Hvis nogen vil betale mere for at ejerne stopper møllerne end de får for at holde dem kørende, så stopper de dem selvfølgelig. Det er i høj grad tyskerne så ved jeg ved.
BKC
BKC Apr 14 '20
Hvorfor er et egentligt at man ikke bruger potentialet i de store batterier på elbiler, som husstands batteri til at lagre overskudet fra solcelle produktion? Hvis jeg nu ikke skal ud og køre, så kunne jeg vel med fordel bruge batteriet til at dække mit energi forbrug i husholdning.

KimT
KimT Apr 14 '20

Lige med Tesla - og os med de "gamle" modeller - vi har jo gratis SuC.

Så jeg tror ikke Tesla ville være interesserede i at vi holdt (nu om dage pga. nedsat ladehastighed omkring  2 timer for at komme til 100%) for at sutte gratis strøm for at køre hjem og bruge det i privaten.

Samtidig slider det jo også på et batteri, og så er det vel også lige et spørgsmål om afgift. Strøm til elbiler betragtes som processstrøm, dvs. ca. 1kr. mindre i afgift end det du selv trækker ud af stikkontakten. Og det er nok også en bombe under all-inclusive ab.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Apr 14 '20
selsoe
selsoe Apr 14 '20
Citat fra BKC Hvorfor er et egentligt at man ikke bruger potentialet i de store batterier på elbiler, som husstands batteri til at lagre overskudet fra solcelle produktion? Hvis jeg nu ikke skal ud og køre, så kunne jeg vel med fordel bruge batteriet til at dække mit energi forbrug i husholdning.

Det hedder Vehicle 2 Grid (V2G) og er en teknologi der er under udvikling. Der er et kæmpe potentiale i det. Nissan Leaf understøtter det allerede og det fungerer vist i Japan og flere andre steder. Fully Charged har lavet en eller to episoder om det. Hvis man forestiller sig fx. 100.000 elbiler der står tilsluttet elnettet og der bliver suget bare en kWh fra hver bil, er der pludselig 100 MWh tilgængelig for nettet på et splitsekund. Det er altså ikke noget der dræner dit batteri. Det er bare et lille nip der tages når nettet har brug for det.

Forummets indlæg er redigeret af selsoe Apr 14 '20
MOS
MOS Apr 14 '20

Derudover har Teslaer rent teknisk heller ikke V2G. Ville Tesla kunne lave det med en FW opdatering? Muligvis. Men det vil de nok ikke grundet nogle af de årsager, som KimT allerede har været inde på.

Hvis man skulle gøre noget smart, så burde alle elbiler/ladebokse have mulighed for automatisk start/stop af opladning, som kan styres med signaler fra elnettet. Således at opladning kan startes automatisk, når der er eloverløb og stoppes, når der mangel på el. Hvis man har sin bil sat til opladning natten over, hvilket de fleste har, så er det jo for den enkelte lidt lige meget, hvornår på natten den lader, hvis bare den er rimeligt ladet op næste gang, man skal bruge den. Dette er den lavest hængende frugt.

Hvis man vil gå skridtet videre, skal man implementere V2G eller V2H, hvor bilen kan sende el fra bilens batteri tilbage til elnettet eller til huset. Dette giver godt nok en masse udfordringer med afregning af afgifter, så det kalder på en total omlægning af hele elafgiftssystemet. Mit forslag er helt at afskaffe elafgifter og nøjes med en transportafgift. Ulempen ved V2G eller V2H er, at afladningen og den efterfølgende ekstra opladning slider på bilens batteri, så det er ikke givet, at det er en god idé. Hvis man ikke går til ekstremerne mht. SoC og evt. begrænser det til kun at foregå ved meget store ubalancer på nettet, hvor man bliver betalt rigtig godt for det, så vil det måske give god mening.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 14 '20
selsoe
selsoe Apr 14 '20

Jeg kan ikke se at SuperCharger-netværket skulle have noget med sagen at gøre. Der handler det jo netop om at få ladet bilen op og komme videre. Det giver ikke mening at hive strøm ud af en bil der lader op. Men når den er parkeret hjemme eller ved en bystander og ikke aktivt lader op, giver det fint mening.

Jeg mener ikke det har nogen betydning for batteriets helbred at der tappes en kWh i ny og næ som påfyldes igen senere. Det er klart at SoC osv skal spille ind på om bilen står til rådighed for V2G. Det er noget bilen selv kan afgøre løbende. Hvis der er nok biler/batterier sat til nettet kan det gøre virkeligt meget for at flade priskurverne ud.

Forummets indlæg er redigeret af selsoe Apr 14 '20
selsoe
selsoe Apr 14 '20

Spørgsmålet er dog om der er det store incitament i det for forbrugeren. Det er nok ikke mange kWh man kan sælge over et år med et V2G-system i huset, så investeringen i det ekstra udstyr der kræves kan nok ikke tjenes hjem igen inden for en overskuelig tidshorisont. På offentlige ladere kan det dog være at regnestykket giver mere mening.

jramskov
jramskov Apr 14 '20

Jeg tænker også styring af opladning som f.eks. True Energy appen gør vil få os et godt stykke af vejen.

MOS
MOS Apr 14 '20

SuC netværket har temmelig sikkert noget med sagen at gøre. Som KimT skriver, er Tesla nok ikke interesserede i, at folk lader op på SuC for så bare at køre hjem og bruge strømmen til huset eller sælge den videre til nettet. Jeg ved ikke, hvor mange, der i givet fald ville misbruge det, men muligheden er der og så vil der helt sikkert også være nogle, der spekulerer i det - måske særligt dem, der bor tæt på en SuC eller jævnligt har ærinder tæt på en SuC. Der kan også være grænsetilfælde, hvor man måske lader lidt mere på SuC, end der er behov for, fordi man jo altid kan tømme batteriet ud på nettet, når man kommer hjem.

Det svarer lidt til, hvis du f.eks. har vundet et års gratis forbrug af fødevarer uden begrænsning. Du kan vælge at hente dine gratis fødevarer efterhånden som du får brug for dem i din husholdning. Eller du kan misbruge det og hente meget mere, end du selv skal bruge og så sælge det videre til dine naboer.

Det er heller ikke helt lige til med V2G på offentlige ladestandere. Hvis jeg f.eks. holder en time ved en offentlig ladestander og har brug for at få noget strøm på til at komme videre til min destination, så ville jeg nok blive rimeligt muggen, når jeg kommer tilbage til bilen, hvis det viser sig, at den har tappet den for strøm i stedet for at fylde på!

Det er naturligvis en anden sag for dem, der bruger offentlige ladestandere til at lade op natten over. Der vil det måske give mening.

Men så er spørgsmålet: Hvordan kan ladestanderen egentlig vide, hvornår du skal bruge bilen igen og hvor meget strøm der mindst skal være på? Hvis man som elbilsejer skal bøvle for meget med programmering af ladestanderen ved at indtaste alle mulige oplysninger, så bliver det simpelthen for bøvlet ift. hvis det bare er plug 'n play.

Med ladeboksen derhjemme giver det mere mening med V2G, da man én gang for alle kan programmere sine oplysninger ind, så den ved, hvornår og hvor meget strøm, den må tappe.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Apr 14 '20
EVfan
EVfan Apr 14 '20
Citat fra MOS

Derudover har Teslaer rent teknisk heller ikke V2G. Ville Tesla kunne lave det med en FW opdatering? Muligvis. Men det vil de nok ikke grundet nogle af de årsager, som KimT allerede har været inde på.

Hvis man skulle gøre noget smart, så burde alle elbiler/ladebokse have mulighed for automatisk start/stop af opladning, som kan styres med signaler fra elnettet. Således at opladning kan startes automatisk, når der er eloverløb og stoppes, når der mangel på el. Hvis man har sin bil sat til opladning natten over, hvilket de fleste har, så er det jo for den enkelte lidt lige meget, hvornår på natten den lader, hvis bare den er rimeligt ladet op næste gang, man skal bruge den. Dette er den lavest hængende frugt.

Hvis man vil gå skridtet videre, skal man implementere V2G eller V2H, hvor bilen kan sende el fra bilens batteri tilbage til elnettet eller til huset. Dette giver godt nok en masse udfordringer med afregning af afgifter, så det kalder på en total omlægning af hele elafgiftssystemet. Mit forslag er helt at afskaffe elafgifter og nøjes med en transportafgift. Ulempen ved V2G eller V2H er, at afladningen og den efterfølgende ekstra opladning slider på bilens batteri, så det er ikke givet, at det er en god idé. Hvis man ikke går til ekstremerne mht. SoC og evt. begrænser det til kun at foregå ved meget store ubalancer på nettet, hvor man bliver betalt rigtig godt for det, så vil det måske give god mening.

@MOS.. Firmaet True Energy har en løsning som ligner det du peger på, kræver selvfølgelig at stikket er sat i bilen. Sammen med en kalender kan bilen også være opvarmet og klar om morgenen. Det hele kræver selvfølgelig at du har genereret en nøgle via din Tesla konto og brugt til opsætning, så de kan styre bilen. De  har også noget som kaldes Big Battery, hvor man opnår bonus, når man "aftager" strøm på de rigtige tidspunkter. Altså bruger batteriet til at opbevare strøm til senere brug.
På denne side kan du læse noget mere om det, også styring af husets hvidevare.
https://www.trueenergy.dk/energistyring-via-app/
Jeg har kun været prøvemedlem og har ellers ikke relationer til firmaet
.
MOS
MOS Apr 14 '20

@EVFan

Det lyder meget smart altsammen. Men jeg tror ikke, jeg er den eneste, der er en anelse utryg ved at give nøglen til min Tesla konto til et fremmed firma, hvor jeg ikke har kontrol over, hvor den ender. Den vil jo potentielt kunne misbruges til at stjæle en bil i millionklassen.

baldur
baldur Apr 14 '20
V2g er ikke noget der lige klares med en software opdatering. Det kræver hardware også kaldet en inverter. I solcelleanlæg er den ikke helt billig. Måske kan man lave noget smart med den elektronik der forsyner motorerne, så den kan producere 50 Hz til lysnettet men det skal også være den rigtige spænding og der er ikke nogen kabler der kan føre strømmen tilbage til indgangen. Når det er sagt, så har de faktisk lovet at cybertruck kan levere strøm til værktøj, kompressor etc.
Sider: « 1 2 3