Loading...
dk

Lyd på elbiler fra 1. juli | Tesla Forum

selsoe
selsoe Jun 19 '19
Jeg troede det var løgn da jeg læste det, men EU har besluttet at nye elbiler skal sige en lyd når de kører ved lav fart:
https://fdm.dk/...er-lyd-paa-elbilerne

Det er simpelthen så trist. En af de store fordele ved elbilerne er, at de er støjsvage. I takt med at der kommer flere elbiler på vejene, lærer folk at se sig for i stedet for at høre sig for. Det er helt godnat det her. Nogen der kender statistikken for tilskadekomne ved lydløs elbil?
Forummets indlæg er redigeret af selsoe Jun 19 '19
P85DK
P85DK Jun 19 '19

Vedtaget for mange år siden - også i USA. Og det er kun når de køre under 10 eller 12 km/t så fodgængere kan høre bilen. De er bange for at folk skal træde lige ud foran en elbil i fart. Så når farten er så lav at dækstøj er ikke eksisterende så har man besluttet at der skal lyd på.

Jeg har flere gange prøvet at køre bag folk som har været ude og gå tur med hunden og hverken hunden eller mennesker opdager at der kører en bil lige bag ved dem.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jun 19 '19
Kiefer
Kiefer Jun 19 '19

Det er en relativ gammel nyhed. Jeg håber blot stadig på at jeg kan få lov at sammensætte min egen playliste :)

Ludacris - Move Bitch Get Out Da Way:
https://www.youtube.com/watch?v=cEuU64Zt4B0

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Jun 19 '19
KimT
KimT Jun 19 '19

Konen's Kona udsender støj ind til den rammer 20km/h, og bakke biip's. Der er en knap til at slukke for den, men den skal aktiveres hver gang, men den mulighed bliver nok fjernet.... https://www.youtube.com/watch?v=USoDog6Itoo

PS. Den havde jeg ikke lige set komme fra dig Martin ;-)

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jun 19 '19
MOS
MOS Jun 19 '19

Ja, det er det rene idioti! Nu har vi endelig fået en støjsvag teknologi, så vi kan blive fri for al den motorlarm og så kommer dette - SUK! Jeg ville også gerne se en statistik på, hvor mange trafikdræbte, der skyldes lydløse elbiler i lav fart. Min umiddelbare fornemmelse er, at der er andre og vigtigere steder, man kunne gribe ind for at højne trafiksikkerheden.

Og hvad bliver det næste? Cykler og fodgængere er jo også lydløse, så måske skulle man påbyde papskiver monteret med tøjklemmer, så de går ind i cykelegerne. Og bjælder om anklerne på fodgængere (i hvert fald ved lav fart), da bilisterne ellers ikke kan høre dem ;->

Jabba
Jabba Jun 19 '19

Der er plusser og minusser.

 

Jeg selv foretrækker klart at elbiler fortsætter med at være helt tyste. På trods af at jeg utallige gange har kørt 2 meter bag fodgængere der ikke kan høre mig. Så må man som elbilsejer bare være ekstra opmærksom og tage hensyn, når folk (og dyr) ikke kan høre en. Det gælder især når man bakker ud af en indkørsel. Det gør man ved at give folk lidt ekstra tid til at opfange at man kommer kørende. Hvis de stadig ikke opdager at man kommer kørende må man give dem et lille dyt.

Jeg bor inde i Indre By i det mest fodgænger- og cyklist/elløbehjulstrafikerede område. Det går ganske fint, hvis man er bevidst om at andre trafikanter ikke kan høre en. Så kører jeg blot i en større bue udenom folk.

 

Men jeg ved også, at der er MANGE bilister der ikke er så fintfølende og hensyntagende i trafikken. Og for netop den gruppe af mennesker er kunstig lyd relevant og nødvendig. 

 

Min oplevelse er at de fleste Tesla/elbilsejere hører til den mere hensyntagende kategori, af flere forskellige årsager. Men som elbiler går hen og bliver mainstream, tror jeg overordnet set, at kunstig lyd er bedst.

PeterE
PeterE Jun 19 '19

Jeg talte med en blind mand om el-biler, og efter den snak er jeg faktisk ok med LIDT lyd. Heldigvis kun ved lav hastighed, så det lyder vel fornuftigt nok: 

'The specific design of AVAS in the EU is straightforward. It applies to all private and commercial vehicles with four or more wheels: cars, transporters, buses and trucks. It will be activated if a car drives forward or backward with a speed of up to 20 km/h. The minimum sound level at a speed of 20km/h is 56 dB(A), which is roughly equivalent to the sound level of a fridge. The maximum sound level is defined as the noise of a comparable conventional vehicle in the EU, or as 75 dB(A) by the UN.16 As such, AVAS will not make street soundscapes lounder than they are now.'

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Jun 19 '19
Hilbert
Hilbert Jun 19 '19

Og jeg som glædede mig til mindre støj i byerne pga. flere elbiler. Forslaget er det rene idioti.

Hvis der skal være fornuft i forslaget, skal man nødvendigvis også kræve lyd fra elknallerter, elløbehjul, cykler og segways osv. osv. Vi ender op med et bippende støjhelvede.

A propos Peter E´s indlæg så er 56 dB(A) 4 gange lovligt støjniveau for en fryser (35 dB(A)) - eller 10 frysere ved siden af hinanden. Vindmøller må kun støje ca. 40 dB(A).

Hvad hjælper lyden i øvrigt for de mange, som går rundt med øretelefoner (for at høre musik eller for at dæmpe støj). Så må dette nødvendigvis også forbydes.

I øvrigt skal alle nye biler jo snart have automatisk katastrofebrems, så de selv bremser for f.eks. fodgængere. Så forslaget har absolut ingen mening - i hvert fald ikke til elbiler.

Mon ikke dette tåbelige forslag om lyd på elbiler stammer fra anti-elbils lobbyer, eller har lovgiverne blot mistet så meget hjernemasse, at de ikke kan skelne skidt fra kanel.

Forummets indlæg er redigeret af Hilbert Jun 19 '19
PeterE
PeterE Jun 19 '19
Citat fra Hilbert

Og jeg som glædede mig til mindre støj i byerne pga. flere elbiler. Forslaget er det rene idioti.

Hvis der skal være fornuft i forslaget, skal man nødvendigvis også kræve lyd fra elknallerter, elløbehjul, cykler og segways osv. osv. Vi ender op med et bippende støjhelvede.

A propos Peter E´s indlæg så er 56 dB(A) 4 gange lovligt støjniveau for en fryser (35 dB(A)) - eller 10 frysere ved siden af hinanden. Vindmøller må kun støje ca. 40 dB(A).

Hvad hjælper lyden i øvrigt for de mange, som går rundt med øretelefoner (for at høre musik eller for at dæmpe støj). Så må dette nødvendigvis også forbydes.

I øvrigt skal alle nye biler jo snart have automatisk katastrofebrems, så de selv bremser for f.eks. fodgængere. Så forslaget har absolut ingen mening - i hvert fald ikke til elbiler.

Mon ikke dette tåbelige forslag om lyd på elbiler stammer fra anti-elbils lobbyer, eller har lovgiverne blot mistet så meget hjernemasse, at de ikke kan skelne skidt fra kanel.

Tjah, jeg glæder mig da heller ikke - omvendt så kan jeg se relevansen ift de bløde trafikanter.   

Og nej, automatisk katastrofeopbrems redder ikke alt og alle. En cyklist som kører lige ud foran din Tesla, ham/hende rammer du faktisk. Det har jeg desværre bevis for.

NikolajK
NikolajK Jun 19 '19

Findes der tal der viser at elbiler rammer flere gående/cyklister end ICE biler ved lav hastighed?

mbk
mbk Jun 19 '19

Jeg synes ofte, at jeg kører på en parkeringsplads og der går en foran og kigger på mobilen, så er de helt uvidende om at jeg kører bagved, så de går næsten provokerende langsomt og træder ikke til siden. Det er lidt for voldsomt at dytte og jeg kan ikke lige spinne motoren op i tomgang, en lille hvine lyd i konstant tone som er nem at lydisolere imod ville ikke gøre noget ondt i min verden.

Forummets indlæg er redigeret af mbk Jun 19 '19
Kiefer
Kiefer Jun 19 '19

Eller man må bare tage konsekvensen og aldrig køre under 20km/t i en elbil ;)

Og med 56db kan man jo sådan set bare bruge hornet.

Det her lovforslag er på linie med agurker der ikke må være buede...

/Martin
 

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Jun 19 '19
MOS
MOS Jun 19 '19
Citat fra Hilbert

Hvis der skal være fornuft i forslaget, skal man nødvendigvis også kræve lyd fra elknallerter, elløbehjul, cykler og segways osv. osv. Vi ender op med et bippende støjhelvede.

Netop!

Hvad hjælper lyden i øvrigt for de mange, som går rundt med øretelefoner (for at høre musik eller for at dæmpe støj). Så må dette nødvendigvis også forbydes.

Eller min. lydstyrken for elbiler skal hæves til > 120 dB(A). Så skal de nok kunne høre det!

Mon ikke dette tåbelige forslag om lyd på elbiler stammer fra anti-elbils lobbyer, eller har lovgiverne blot mistet så meget hjernemasse, at de ikke kan skelne skidt fra kanel.

De ovennævnte muligheder udelukker absolut ikke hinanden...

selsoe
selsoe Jun 19 '19


 

Citat fra mbk

Jeg synes ofte, at jeg kører på en parkeringsplads og der går en foran og kigger på mobilen, så er de helt uvidende om at jeg kører bagved, så de går næsten provokerende langsomt og træder ikke til siden. Det er lidt for voldsomt at dytte og jeg kan ikke lige spinne motoren op i tomgang, en lille hvine lyd i konstant tone som er nem at lydisolere imod ville ikke gøre noget ondt i min verden.

Ja, det sker ind imellem, men (for mig) sjældent og der er ingen fare på færde, så det bør ikke udløse en lov om støjsendere. I stedet kunne man udstyre bilen med et dythorn der lød ved lavere volumen, så man kunne få folk til at flytte sig.

Det minder mig om den lov der blev indført da der kom biler på gaden for godt 100 år siden der påbød, at der skulle gå en mand med et flag foran alle biler, så folk kunne se at her kom der altså en bil.

MOS
MOS Jun 19 '19
Citat fra Hilbert

A propos Peter E´s indlæg så er 56 dB(A) 4 gange lovligt støjniveau for en fryser (35 dB(A)) - eller 10 frysere ved siden af hinanden. Vindmøller må kun støje ca. 40 dB(A).

Jeg mindes for nogle år tilbage, hvor vindmøller stadig var et relativt nyt fænomen. De blev af visse paranoide personer betragtet som værende farlige pga. (infra-)støjen herfra. Disse paranoide personligheder forekommer stadig af og til i dag men er vist kraftig aftagende efterhånden som vindmøller er blevet mere mainstream.

Hvis en vindmølle må larme 40 dB(A) og en elbil skal larme mindst 56 dB(A), ville det så ikke være på sin plads at igangsætte et EU-finansieret forskningsprojekt om, hvorvidt støj fra elbiler kunne være kræftfremkaldende? ;->

Eller skal vi bare håbe på, at paranoiaen aftager i takt med elbilerne bliver mere mainstream?

Nu vi er ved det, så burde lavfrekvent, reflekteret jordstråling fra solcelleparker også undersøges nærmere, da der går rygter om, at der er en sammenhæng mellem disse og paranoid skizofreni...

/s

Andrea
Andrea Jun 19 '19

åh nej.

jeg ønsker mig en elbil og her er tesla mit højeste ønske.
en af de grunde at det ikke laver støj.

er det ikke bare og vænne sig til at orientere sig.   når man fx. cykler kikker jeg da altid bagud inden jeg kører over et kryds.
på parkeringspladsen holder jeg da øje med hvad der sker.  fx. om der er lys i en bil.
jeg hader virkelig kunstig lyd.   for det meste lyder det helt forfærdeligt og har hørt eksempler på kunstig bil lyd til elbiler.

nu er jeg lydfølsom og kan ikke sige hvad andre ikke hører men begynder en elbil og bakke ud af parkeringspladsen hører jeg det da dækkene begynder og sige noget selvom de bakker helt stille.
kommer der en bil forbi mig hører jeg dækkene og hører på de nyere biler først motoren når de kommer relativt tæt på mig.
gasser en elbil op og kører forbi mig hører jeg det tydeligt da dækkene jo siger noget.

hvis nu der kun var elbiler så ville folk jo vel være opmærksom og kikker hvad der foregår foran dem.
man må jo også tage hensyn og ikke drøne vildt forbi.
min bil fx. kan man ikke hører på motoren om jeg kører ud fra en parkeringsplads under 10 km. 
den lyder lige sådan selvom jeg bakker og kører langsomt.  man kan dog høre motoren men det er folk da nogle gage også blevet overrasket over da de tror jeg holder stille med motoren tændt.
 


 

 

 

Forummets indlæg er redigeret af Andrea Jun 19 '19
ChristianL
ChristianL Jun 19 '19

Jeg forstår ikke helt, hvorfor man hidser sig op over dette. Jeg kører selv i en Niro PHEV lige nu, og den har også den såkaldte lyd. Jeg hører den næsten ikke inde i bilen, og den generer på ingen måde. Hvis lyden kan være medvirkende til at forhindre folk kommer til skade, så har jeg svært ved at se en fornuftig argumentation imod. Og nej, vi snakker nok ikke om trafikdræbte ved de hastigheder, men derfor kan man stadig komme rigtigt galt afsted, hvis man rammes af en bil med 20-30 km/t ;)

P85DK
P85DK Jun 19 '19
Quote from Andrea

nu er jeg lydfølsom og kan ikke sige hvad andre ikke hører men begynder en elbil og bakke ud af parkeringspladsen hører jeg det da dækkene begynder og sige noget selvom de bakker helt stille.

Jeg har svært ved at tro på at du har bedre hørelse end hunde, og jeg kører jævnligt bag folk som er ude at gå tur med deres hunde omkring mit hus og hverken hund eller menneske hører bilen. Hvis det er asfalt og intet grus, så er den så godt som helt lydløs ved gåhastighed.

Grunden til at det kommer på biler og ikke elcykler, elløbehjul og alt muligt andet er jo at biler er noget af det mest reguleret vi har med diverse typegodkendelser etc. På samme måde er der jo et maks for hvor meget en bil/motorcykel må larme ... men det er vist ikke noget myndighederne forfølger.

Hilbert
Hilbert Jun 19 '19

@ChristianL - Det er som om du slet ikke et problem i at tilføre bymiljøet en masse ekstra støj. Det drejer sig s.. da ikke om, hvad du kan høre inde i din bil. Og det drejer sig ikke kun om én bil, men på sigt ALLE biler, knallerter, motorcykler, cykler, elløbehjul, segways osv. Byen bliver til et støjhelvede - stik imod hvad mange havde håbet på ved overgangen til elektrisk transport.

Hvis du mener at ekstra støj kan forhindre uheld, tror jeg at du tager fejl. I dag er nok alle lydløse trafikanter ekstra opmærksomme og påpasselige, da de ved at de ikke høres. Denne ekstra opmærksomhed forsvinder, når vi får "støjsendere" på bilen, så den lov vil næppe forhindre ulykker - snarere tvært imod. Støj stresser, forringer koncentrationsevnen og fjerner opmærksomhed, og forringer dermed især byboernes livskvalitet.

MOS
MOS Jun 19 '19

@Hilbert

+1000

Sider: 1 2 3 4 »