Loading...
dk

Juridisk gråzone - ændring af præstationer efter køb | Tesla Forum

P85DK
P85DK Jul 16 '19

Apples batterisag viser at der er grænser for hvad producenter kan tillade sig, og når Tesla aktivt gå ind i SW'en og laver en begræsning, så kan der aldrig i nogen sammenhæng henvises til almindelig degradering, i så fald er der jo slet ingen grund til at Tesla aktivt skal gå ind i SW'en og blande sig.

I USA taler flere om at der på Model S opereres med en 22% degraderingsgrænse før de skifter eller en decideret fejl på et modul. Flere har fået dette fortalt, men intet på skrift.

TSLA
TSLA Jul 16 '19

Interessant, men hvordan regnes de 22%? Regner jeg på min degradering kommer jeg til godt 12% hvis jeg tager udgangspunkt i de nominelle 85 Kwh. Men naturligvis mindre hvis de 4 Kwh buffer tages ud.

P85DK
P85DK Jul 16 '19

Dem jeg har læst om som har talt med service center har alle regnet det ud fra at de fra starten havde fx 407 km og nu havde de 320 km ved 100% og at de fik at vide at de snart ville være kandidater til et erstatningsbatteri.

TSLA
TSLA Jul 16 '19

Ok, ja det er jo 22%. Men der er jeg jo nok været lidt lazy - har ikke nogen historik - men forlader mig på de sidste udmålinger fra før opgraderingen og beregningerne her efter. Men når det er sagt er der da stadig et mega problem for dem der er ramt af den nye FW/algoritme som Tesla skal melde ud på...

P85DK
P85DK Jul 16 '19

Udgangspunktet er ens for alle de forskellige modeller. Fx P85D startede på 407 km ved 100%

TSLA
TSLA Jul 17 '19

Nå, nu blev jeg så ramt af den nye algoritme/degradering. Det er stadig den FW version jeg installerede lørdag d. 6. Juli. FW 2019.20.4.2

I går aftes stod den på 304 km, da jeg kikkede underopladningen (manglede ca 9% til de 90 jeg normalt oplader til). Her til morgen ville jeg så oplade til 100% før vi skulle på langtur, men da jeg starter tesla App viser den nu kun 292 for 90%. Så den har over night ændret beregning og indsat en begrænsning. Jeg er nu ved at lade op til 100% og når kun 333 mod 366 i sidste uge. Jeg vil prøve at lade op på Køge Suc i aften for at sammenligne lade hastighed. 

Men det er jo foruroligende at tingene pludselig ændrer sig UDEN en FW opdatering. Så ingen tvivl om at ALLE kan blive berørt af dette før eller senere.

P85DK
P85DK Jul 17 '19

av av - så gik den lige fra ca. 10% degradering til ca. 18% degradering overnight. Har du en aftale om at få en tester på igen, så du kan se spændingen ved 100%?

TSLA
TSLA Jul 17 '19

Ja, jeg har en aftale med oleviby når han engang komemr hjem. Men hvis der er andre i Kbh. området der har en vil jeg meget gerne have den udlæst før. Var på Køge Suc her til aften med 8% tilbage og fik 115 Kw men den dalede meget hurtiger end i sidste uge (efter FW opgraderingen) faldet til 88 Kw ved 22%. I sidste uge var den 90 Kw ved 28%.

Men jeg tager til Tesla i morgen tidlig, da jeg alligevel skal køre til Gøteborg og tager så over broen i stedet for færgen.

oleviby
oleviby Jul 17 '19

Hej tsla...Jeg skal nok skynde mig hjem, men der går nok en 10 dage endnu

TSLA
TSLA Jul 17 '19

@oleviby: Helt fint, men nyd nu ferien....

MOS
MOS Jul 18 '19
Citat fra TSLA

Jeg har stadig ca 72Kwh tilbage efter 207.000 km på tælleren og ladede Lørdag med 116Kw på Køge Supercharger med 3% tilbage. Den gik først ned til 90Kw da den var på 29%.

Så umiddelbart kan jeg ikke se nogen forskel. 

Jeg har en Model S 85D, så det er nok samme batteri, som din har. Jeg har tidligere kunnet lade med ca. 105 kW ved 29% SoC. Først ved ca. 40% SoC er den kommet ned til 90 kW.

På det seneste har jeg oplevet nedsat ladehastighed, men det er ikke noget, jeg hverken har holdt nøje øje med, noteret ladeeffekt eller tegnet ladekurver m.m. Altså rent subjektiv fornemmelse, såsom at jeg undrer mig over, at der ikke er kommet ret meget strøm på bilen, når jeg kommer tilbage efter en halvlang ladepause.

Jeg vil ved næstkommende lejlighed prøve at notere helt præcist, hvordan den lader og så tegne nogle ladekurver op, så man direkte kan sammenligne.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jul 18 '19
Silden
Silden Jul 18 '19

Jeg har supercharget en del på ferietur til Italien. Ladeeffekten er helt klart lavere end den var for bare et par måneder siden, hvor jeg var i Tyskland. Det passer med softwareversion 2019.16.2 tror jeg.

Det føjer en time eller to til ladetiden fra Italien til DK.

Den vil ikke op på 116kW, hvilket den plejer. 70D med 220.000km på tælleren og refurb batteri ved 180-190.000km.

Venlig hilsen

Silden

TSLA
TSLA Jul 18 '19

@silden: Hvorfor fik du et refurb batteri?

Johannelund
Johannelund Jul 18 '19
Vedr batteri 85kwh Prøv at finde ud af om i har batteri version A til mindst E det må Tesla vide, men der er også et mærkat på jeres batteri, men det kan kun ses når bilen er på en lift
P85DK
P85DK Jul 18 '19

Du kan godt fotografere label på batteriet uden at den er på lift.

Silden
Silden Jul 18 '19

@TSLA

En morgen jeg stod op, havde bilen ikke ladet, og den ville ikke tænde. Da vejhjælpen ankom efter en times tid, ville den selvfølgelig godt tænde :-)

Jeg ringede selvfølgelig til Tesla, som loggede på og sagde at de gerne ville have den til Kirstinehøj. Jeg kørte bilen derind uden problemer, og ladede undervejs i Køge. Dagen efter ringede de og sagde at HV-batteriet skulle skiftes. Da jeg fik den tilbage, sagde de at det var et defekt BMS-print.

Batteriet havde ikke nogen nævneværdig degradering (3-4%), og det jeg fik var en lille tand bedre. Jeg havde en 2014 S85 som låner under hele processen, så det var fint.

Venlig hilsen

Silden

Johannelund
Johannelund Jul 18 '19
@p85d
Som jeg ser det er lige bag højre forhjul, har du også styr på hvor version nr står, for det er vel det vi skal bruge for at finde ud af om det er alle batterier der måske er ramt eller kun bestemte versioner,
TSLA
TSLA Jul 18 '19

Ja, det er jo en rigtig fin undervog du har der Christopher - måske lige kommer fra undervognsvask :-)

Jeg vil prøve at de om jeg kan gøre kunsten efter! Men ellers har jeg klart samme fornemmelse som MOS. Det er blevet langsommere - starter fint, men går hurtigere nedad. Det har jeg fået bekræftet i dag hvor jeg er kørt til Gøteborg.

Jeg startede dagen hos Tesla service på Amager. Her var forklaringen hårdnakket at der ikke er sket reduktion, men kun at algoritmen for beregning af hvor mange Km der kan køres er ændret. Men jeg kan sagtens køre de samme km som jeg tidligere har kunnet. Jeg forlangte en test af batteriet, men kunne først få en tid slut Aug. Men der er jeg ude at rejse i et par mdr. Så jeg sagde at jeg ville teste rækkevidde på min tur til Gøteborg og vende tilbage på Mandag.

Jeg startede med 90% opladning - nu 302 km  typical. Jeg kørte til den Suc hvor jeg kunne får den mindste soc, Falkenberg. Jeg kørte 227,6 km med 6% (19 km typical) tilbage og med et gennemsnits forbrug på 219 Wh/km eller ialr 49,9 Kwh. Det er mindre end jeg har kunnet køre før! Jeg slukkede bevidst Aircon (det var sgu varmt idag) for at få en så ren beregning som muligt.

Derefter ladede jeg op på et par alene for at checke lade hastigheden på Suc'en igen. Jeg fik bekræftet at den nu ikke når op over 20% før den er under 90Kw.

Men hvad egentlig skræmmer mig mere er at det der kan komme på batteriet. Jeg lod den lade op til 90% og der kom 57 Kw på. Dvs. Jeg forbruger ifl. bilens informationer ca. 50 Kwh for at køre fra 90% til 6 % og der fyldes 57 Kwh på for at lade fra 6% til 90%. Men hvis vi så tager de 57 kwh der er fyldt på som udtryk for de 84% der er tanket op kommer vi til en 100% kapacitet på 67,85 Kwh. Da jeg udlæste før opgraderingen var 'Usable Full Pack' 69,6 Kwh. Jeg ved ikke præcist hvilken degradering det er udtryk for, da jeg ikke kende denne parameter fra ny. Men hvis vi tager udgangspunkt i Typical range kommer vi frem til 10,07% (407 og 366). Men nu er den så faldet overnight 1,75 Kwh eller 2,5%. Bedre end de 8% jeg har kalkuleret på basis af typical km. ved 100% (366 - 332).

Så for mig ser det ud til at der er problemer med både deres 'nye' range algoritme og den faktiske brugbare størrelse af batteriet.

Det må der jo gøres noget ved! 

PS. Jeg kører den anden vej i morgen og vil så checke hvad 100% nu giver af Typical

Forummets indlæg er redigeret af TSLA Jul 18 '19
P85DK
P85DK Jul 18 '19

:-) Carl, det er ikke min undervogn, men bare et billede fra nettet. Vi har helt sikkert det samme batteri, da vi jo fik bilerne i samme første batch af P85D'ere.

Jeg har sådan et her sæt, så hvis du ikke kan komme under med luftundervognen i høj, så er det bare op på den. Behøver nok ikke engang at hæve den, da den bare ved at køre op på den bliver hævet 12-13 cm

P85DK
P85DK Jul 19 '19

Så er sagen ude i offentligheden i Norge med denne artikel i TEK.no

https://www.tek.no/artikler/tesla-eiere-raser-mot-selskapet-kuttet-rekkevidden-pa-bilene-deres-over-natten/469787

Spøjst nok har Tesla ingen kommentarer. Det er ufatteligt at de absolut intet har lært fra P85D 700hk sagen - som i absolut intet. Det er nøjagtig samme drejebog de benytter. Benægt benægt benægt, undlad at kommentere, svare på noget helt andet end de bliver spurgt om, og som glasur på kagen så kommer der lige en benægtelse til sidst.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jul 19 '19
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 »