Loading...
dk

Juridisk gråzone - ændring af præstationer efter køb | Tesla Forum

KimT
KimT Jul 21 '19

En ting er reduceret kapacitet, som så vidt jeg kan se det, er det tema som behandles mest i tråden på TMC - som jeg så åbenbart ikke er ramt af. Men personligt blev bilen købt fordi Tesla var det eneste alternativ mht. langturer. Og Jeg nægter simpelthen at skulle bruger over 2 timer længere på en tur til Italien fordi ladestyrken er blevet skruet ned med helt op til 25kW. Når Tesla så samtidig har skruet kraftig op for ladestyrken på model 3, samt nyere S/X

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jul 21 '19
TorbenJ
TorbenJ Jul 21 '19

@lauz: Der er langt endnu til det røde felt. Men bare for at Tesla ikke "glemmer os" synes jeg vi skal blive ved med at minde dem om vores situation. Og så kan vi da godt drikke rosé imens.

-Torben

Forummets indlæg er redigeret af TorbenJ Jul 21 '19
lauz
lauz Jul 22 '19
@KimT

Det eneste empiri jeg har set på nedsat ladestyrke, det giver en forlænget ladetid på 7 minutter. Og det var fra 20%. Og givet effekten er højere op til de 20% efter opdateringen? Så er det reelle tab formentligt mindre. Men megen snak og meget lidt empiri.

Men lad os holde fast i de 7 minutter og snakke København - Gardasøen. 1400 kilometer.

Det er 4-5 ladninger medmindre man forsøger at bryde lydmuren undervejs. 7 x 5 = 35 minutter. Lang fra de 2 timer de omtaler.

Så skal vi ikke lytte lidt til den gode HC Andersen og historien om hønsene?

Hvis du ofte kører til Sicilien? Så er det naturligvis en helt anden sag, og så vil jeg gerne undskylde på forhånd for et alt for optimistisk regnestykke.

NB: Kører selv 85D og har ikke mærket markante ændringer i tidsforbrug når jeg er på langfart. Husk effekten i sig selv ikke er vigtig. Area under the curve.... Det er dit reelle tidsforbrug.
lauz
lauz Jul 22 '19
@kiefer

WK057 binder man ikke en historie på ærmet. Manden er ekstrem skarp og også ekstrem kritisk.

Jeg ville vælge at lytte til ham.

Enig i at Tesla har altid været elendige på kommunikationsfronten - intet nyt under solen her.

Men omvendt, så er folk på dette forum altså også ekstrem hurtige til at finde fakler og høtyve frem. At en eller anden tilfældig har brugt ekstra tid på at køre hjem fra Italien er nærmest ophøjet til endegyldigt bevis på, at ladetiden er forlænget drastisk. Det er måske liiige at foregribe begivenhederne lidt? Og alle de brudstykker af ladekurver vi ser? Kan ikke bruges til meget. Vi skal have hele kurven med, så arealet under kan estimeres.
Jabba
Jabba Jul 22 '19

@lauz

+1

Selvfølgelig skal man sige fra hvis man bliver snydt og behandlet dårligt. Især hvis det viser sig at være et reelt og beviseligt problem med bevidst nedsat rækkevidde.

Men der er nogle her på fora der næsten altid pisker en stemning op, uanset emne/signifikans og stort set kun kan se negative ting ved deres bil/Tesla. Når det så har varet ved i flere år, er det måske tid at sælge bilen og komme videre i sit liv.

 

Jeg er en af de "heldige" der ikke har oplevet fald i range på displayet. Har en 85D fra 12/2015. Den viser 421km ved 100% og har gjort det siden starten af 2018 såvidt jeg husker. Den viste 428km som ny.

 

Jeg har dog oplevet lavere end forventet supercharging hastighed. Især i Køge. Tror dog mere det skyldes ladestander inkonsistens/fejl, end mit batteri. For efter jeg har flyttet bilen til en anden ladestander er ladehastigheden kommet op på det forventede.

 

Min ladekurve følger næsten altid den samme som den blå P85D på nedenstående graf. Men som regel lidt bedre hastighed faktisk.Har ikke bemærket nogen ændring på det seneste, men det er også ca. 1 måned siden jeg sidst var på en supercharger. Jeg er nu på 2019.20.4.3 og melder tilbage hvis jeg oplever ændring i ladehastighed/mønster.

 

 

Forummets indlæg er redigeret af Jabba Jul 22 '19
TSLA
TSLA Jul 22 '19

@lauz og Jabba,

Hovedpointen i de mange kritiske kommentarer er at flere kan se at der er sket ændringer/forringelser i de 2 vigtigste parametre når folk skal beslutte sig for en Elbil: 1. Rækkevidde og 2. Lade hastighed, samtidig med at det ikke er til at få en eneste konsistent forklaring fra Tesla. Om de oplevede forringelser er varige eller der er tale om bug's eller nye metoder at optimere batterierne på (jvf. indlæg fra Jens2k i anden tråd) kan kun fremtiden vise. Men her og nu kan man blot konstatere at Tesla bare er for dårlige til at informere både deres kunder og offentligheden. Havde de informeret kunderne havde man haft et langt mere håndgribeligt grundlag at føre diskussionen på og mange ville være mere tålmodige. Grundlæggende er det dette svigt fra Tesla's side der bør kritiseres og vel ikke dem der konstaterer forringelser og ikke kan få forklaringer.

Jeg fik min første Tesla for præcis 10 år siden og haft 4 forskellige. Men i takt med at der er kommet flere kunder og en mere kompleks teknologi og markeds situation er min klare opfattelse at Tesle lukker sig mere og mere om sig selv og på en side oversælger og på den anden side ikke informerer ordentlig om de problemer der opstår ind imellem.

Og det er ikke bare trist det er også en forkert måde at lave forretning og etablere kunde relationer på.

Mugge
Mugge Jul 22 '19

@lauz og Jabba

Nu startede denne tråd på baggrund af mistet range. Reduceret ladehastighed siden kommet til.

Jeg tror ikke at dette er en software bug, men en bevist handling fra Teslas side fordi der er et problem med batteriet.

I nedenstående excel skema, er der inkluderet data fra en 85D fra 2017, som svarer meget godt til min egen 85D i 2017:

https://www.youtube.com/watch?v=RNd6FsTC6eA

Skemaet dokumentere reduceret ladehastighed og reduceret batteri kapacitet

 

 

 

Silden
Silden Jul 22 '19

Er lige kommet hjem fra grænseområdet mellem Tyskland og Østrig. Har ladet i samlet 3:58 på fem SuC-stop og samtlige ladninger var langsommere end tidligere.

Til Lauz vil jeg sige, at den hele tiden er under i effekt, så arealet under kurven vil altid være mindre. Samlet set var ladetiden måske 5x7 minutter længere, men ud af en samlet køre- og ladetid på 19 timer med køkørsel osv., er det ikke noget jeg vil betragte som et stort problem.

4 timers ladetid hvori vi lagde tre måltider - det har for vores vedkommende ikke stor betydning.

70D som stadig har 438km rated ved 100%.

Venlig hilsen

Silden

MOS
MOS Jul 22 '19
Citat fra Playtowin

Så er jeg ramt af nedsat ladehastighed eller ej syntes jeg egentlig er svært at afgøre.

Har alle data fra TeslaFi og logger videre på hjemturen og så kan jeg poste resultaterne.

Men er Abetterrouteplanner.com en "fornuftig" måde at se om hastigheden er ok?
Jeg er desværre ikke i besidelse af gammel statestik fra min bil så jeg har intet at sammenligne med.

Jeg har ingen erfaring med Abetterrouteplanner, så det kan jeg ikke vurdere. Men hvis du har et 85 kWh batteri, så kan du sammenligne med den blå kurve i graften, som Jabba præsenterer i indlæg #231 lidt længere oppe i tråden. En tommelfingerregel er også, at du med et varmt batteri kan forvente ca. 115 kW op til 25% SoC, ca. 75 kW ved 50 SoC og 45 kW ved 75% SoC. Hvis du kan huske disse 3 værdier, så er det nemt at tjekke, mens du lader.

P85DK
P85DK Jul 23 '19
Quote from Jabba

Men der er nogle her på fora der næsten altid pisker en stemning op, uanset emne/signifikans og stort set kun kan se negative ting ved deres bil/Tesla. Når det så har varet ved i flere år, er det måske tid at sælge bilen og komme videre i sit liv.

Har du bare kopieret fra et svar fra den 4 år gammel tråd om manglende effekt på P85D? 

@Lauz - Enig i at jo mere fakta jo bedre, men det er måske ikke lige til at fremskaffe den og når man gør, så gør Tesla intet.

Da jeg fik min P85D var det tydeligt for mig at den ikke havde 700 hk, men Tesla blev ved med at sige at det havde den. Jeg valgte at køre den på et rullefelt og rullefeltet viste ca. 440 hk, jeg sendte udskriften til Tesla, og den blev sendt til USA og beskeden tilbage var at de ikke måtte tale mere med mig udover normal service og at man forresten ikke kunne måle HK på en Tesla med rullefelt - seriøst, det sagde de.

Det er en klassisk Tesla håndtering af problemer og der er personer (gerne ejere som ikke oplever det konkrete problem) der støtter denne fremgangsmåde fuldt ud ved at netop at sige 'stop brokkeriet eller sælg bilen' som Jabba så originalt gør ovenfor. Der kommer kommentarer som 'hvor stort er problemet reelt', 'Hvor små sko kan man gå i', 'Hvorfor har du overhovedet købt bilen' etc etc etc. 

Hvis der intet problem var/er hvorfor f..... går Tesla så ikke bare ud og siger det? Det er i pressen i Norge, det er 700hk all over again på TMC og alle kan beroliges med en ordentlig udtalelse fra Tesla - men det er præfabrikerede svar på kundehenvendelser som slet ikke adresserer deres spørgsmål.

Som TSLA skriver, så er batterikapacitet og ladehastighed centrale faktorer i elbilens anvendelighed, så når de aktivt begrænses efter køb, så er det et reelt problem. 

Personligt så synes jeg at 7 min ekstra ladetid er voldsomt. Vi er alle blevet vant til gå på toilettet, spise lidt mad etc når vi lader, men 9 ud af 10 ladestop på SuC der tænker jeg da at det ville være rart hvis den var hurtigere og vi kunne komme videre når det passede os og ikke bilen.

Men igen, det er mere det overordnede dilemma om hvad Tesla kan tillade sig som er essentielt fremfor de konkrete begræsninger. Er et sikkerhedsfix en berettiget grund til at begrænse en bils præstationer?

I VW dieselgate var det ikke ok at begrænse bilens præstationer og der var det ikke engang et sikkerhedsfix, men et miljøfix. I USA blev VW pålagt at tilbyde tilbagekøb, mens flere steder i Europa blev VW pålagt at give erstatning for den mindre effekt løsningen resulterede i.

Kims
Kims Jul 23 '19

Helt enig... Er træt af dem som har aktier i Tesla altid skal prøve at lægge en dæmper på. De er sgu de mest uærlig mennesker der findes, da de netop kun skriver /taler for egen gevinstog ikke er ærlig omkring produktet.

Kører gerne min Tesla, men er så træt af alt det fusk fra Teslas side af. 

KJL
KJL Jul 23 '19
Citat fra Kims

Helt enig... Er træt af dem som har aktier i Tesla altid skal prøve at lægge en dæmper på. De er sgu de mest uærlig mennesker der findes, da de netop kun skriver /taler for egen gevinstog ikke er ærlig omkring produktet.

Kører gerne min Tesla, men er så træt af alt det fusk fra Teslas side af. 


 

Stop nu dig selv. Mon ikke de har Tesla aktier fordi de har en positiv oplevelse som bilejer og derfor taler imod kritikken. De færreste tror nok at nogle tosser i den danske andedam påvirker aktiekursen.

P85DK
P85DK Jul 23 '19
Quote from KJL

De færreste tror nok at nogle tosser i den danske andedam påvirker aktiekursen.

Tosser?

Påvirkning af aktiekursen er bestemt ikke målet eller ønsket, men lad mig lige 'game this out for you'.

Utilfredse danske og norske ejere går til hhv FDM og NAF og der bliver kørt en sag omkring batteriets kapacitet, SW begræsning etc. som viser at der er en potentiel brandfare som reelt burde være et safety recall. Den batteritype er i måske 350.000 biler. Så absolut worst case kan være en ganske stor omkostning. Vil det påvirke aktiekursen?

At der bliver rejst nogle kritik punkter er ikke ensbetydende med at vi absolut hader Tesla og vores biler, men et udtryk for at vi forventer at Tesla spiller indenfor vedtagne retningslinier, at Tesla er åbne omkring hvilke ændringer de foretager på bilerne efter levering, at Tesla ikke sælger én ting og leverer en anden etc. etc. Målet helligere ikke midlet, men nogle gange virker det som om både Tesla og nogle ejere mener det.

Kims
Kims Jul 23 '19

Så enig igen. 

Og endnu et bevis på at aktie ejer hellere ikke taler/skriver pænt. 

MOS
MOS Jul 25 '19

Jeg har i går noteret mig, at jeg har signifikant nedsat ladehastighed på SuC. Det er fuldstændig på linje med min fornemmelse fra et par tidligere opladninger på SuC, men denne gang har jeg omhyggeligt noteret ladeeffekten og sammenlignet med tidligere noterede ladekurver. Det er tydeligt, at ladeeffekten er markant nedsat med op til 30 kW.

En opladning fra 0% -> 50% SoC tager nu 27 min. mod tidligere 23 min.

0% -> 80% SoC tager nu 59 min. mod før 49 min.

Altså nu op mod 20% længere ladetid.

ODE90D
ODE90D Jul 25 '19
@MOS: Du har en 90’er såvidt jeg husker - ikke?
MOS
MOS Jul 25 '19
@ODE90D Nej, jeg har en Model S 85D.
Mugge
Mugge Jul 25 '19

På TMC forum har en US bruger fået et skriftligt svar fra Tesla, efter at have reklameret sagen til NCDS.

Læs den vedhæftede PDF:
https://teslamotorsclub.com/...ware.154976/page-100


#1996

Tesla tilkendegiver, at de har ændret softwaren og reduceret rækkevidde, men hvis alt er OK, hvorfor ændre softwaren

MOS
MOS Jul 25 '19
"Also Tesla is working to reduce this impact even further." Der er altså håb forude, formentlig venter en snarlig softwareopdatering, som forhåbentlig retter lidt op på sagerne.
Mugge
Mugge Aug 8 '19

På TMC US, er der en Tesla ejer der har sagsøgt Tesla.

Nedenstående PDF (100 sider) giver et meget godt overblik over situationen PT.

https:///....cand.345967.1.0.pdf

 

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 »