Loading...
dk

Juridisk gråzone - ændring af præstationer efter køb | Tesla Forum

KimT
KimT Aug 8 '19

Jeg afleverede en skriftlig klage til Århus da jeg havde bilen inde d. 1/8. Hos mig er ladehastigheden nedsat med op til 34%

ODE90D
ODE90D Aug 9 '19
Det bliver spændende at se hvad der sker med det sagsanlæg, jeg er dog ikke videre imponeret over fremstillingen, og specielt de mange udokumenterede påstande. Men måske det er taktisk, hvis det nu er Tesla’s opgave, at modbevise alle påstandene.
jramskov
jramskov Aug 9 '19

https://electrek.co/2019/08/08/tesla-owner-range-slashed-software-update-class-action-lawsuit/

 

Update: Tesla sent us the following response following the report:

“Delivering the best possible customer experience with the highest regard for safety has always been our priority, and we do not disregard either of these things as this complaint suggests. A very small percentage of owners of older Model S and Model X vehicles may have noticed a small reduction in range when charging to a maximum state of charge following a software update designed to improve battery longevity. As previously noted, we have been working to mitigate the impact on range for these owners and have been rolling out over-the-air updates to address this issue since last week.”

ODE90D
ODE90D Aug 9 '19
Jeg kan sagtens se sagen fra begge sider, og tænker problemet kunne løses ved at Tesla havde en officiel degraderings profil, og hvis man overskred en vis tolerance var der tale om en garantisag. Ladehastighed og accelleration skule også være en del af en sådan.
TSLA
TSLA Aug 9 '19

Ja, Electrek's kommentar er jo klar - og jeg er HELT enig:

That’s kind of dumb. I believe Tesla could have avoided this legal action, which win or lose is likely going to be costly, by simply communicating better.Tesla should be clear about the reason for the update in the first place and what they are doing to give the range back to those people.
But the communication about this issue has been poor so far and now some owners are clearly frustrated enough to start legal action.
While I’m not a fan of that, I can’t really blame them.

TSLA
TSLA Aug 9 '19

Den er også nået til Automobilwoche:

https:///...chrichten  ;

P85DK
P85DK Aug 12 '19

Tja, det ser ud til at wk057 har opdatet noget han ikke tror Tesla vil være glad for kommer ud i offentligheden og derfor af frygt (berettiget eller uberettiget) for et langvarigt og dyrt juridisk slagsmål med Tesla har valgt ikke at dele mere af hvad han har fundet ud af

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/3911037/

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/3911628/

ODE90D
ODE90D Aug 13 '19
@P85DK: Tror nu mere det handler om at han anser det som risikabelt fortsat at fremsætte teorier omkring baggrunden for ændringerne, og at han får tegnet et forkert billede af situationen, da det i værste fald kunne betyde at Tesla’s jurister kommer efter ham. Han er jo gået hen og blevet den person som alle med et udestående omkring batterierne henviser til - det er sgu ikke et fedt sted at stå.
P85DK
P85DK Aug 13 '19

@ODE90D - ja, det er den 'positive' udlægning. Jeg bidder dog mærke i at wk057 skriver følgende:

'Suffice it to say, I'm less than convinced they're going to do the right thing here... but, unfortunately I just don't have the resources to waste defending myself should Tesla actually decide to try something stupid against me on this.'

TorbenJ
TorbenJ Aug 14 '19

@MOS: Det kunne se ud til at der sker noget i den retning nu. Jeg havde mistet 43 km TR ifm 2019.16.2 opdateringen og havde 298km TR@90% (se http://www.teslaforum.dk/forum/topic/6271?page=11#post-95024) men fik her forleden 309km TR@90%. Så altså 12 af mine mistede km tilbage i tanken - 31 to go!

Det er et skridt i den rigtige retning men stadig ikke godt nok,. Til gengæld af SuC ladehastigheden stadig langt under standard. Nuværende SW er 2019.28.1

MOS
MOS Aug 14 '19

Jeg har lige fået installeret 2019.28.2. I morges var regen begrænset (de gule stiplede linjer) til ca. 35 kW, selvom udetemperaturen var 13°. Begrænsningen forsvandt først efter 15 km kørsel.

Jeg har også før denne opdatering konstateret væsentligt lavere ladeeffekt på SuC, ca. 70 kW, hvor det heller ikke var alt for varmt i vejret. Med varmt batteri på en varm dag har jeg dog fået 117 kW.

Det ser altså ud til, at de har indført en begrænsning på ladeeffekten/regen, hvor de kører meget konservativt selv ved relativt moderate temperaturer. Jeg er ikke sikker på, at det er kommet med 2019.28. Tror allerede det var der med 2019.16.

Jeg må lige tjekke rækkevidden ved fuld opladning næste gang, jeg får den ladet helt op. Og så skal jeg vist også lige have lavet en ny ladekurve, når jeg kommer forbi SuC.

Ice2EV
Ice2EV Aug 14 '19

@MOS  highjacker lige lidt. Apropo din regen konstatering... Fik 2019.28.3 til morgen i vores model 3. Og har idag flere gange tænkt at Regen var mindre end forventet. Var faktisk inde og kigge om fruen havde sat regen til low. Det havde hun ikke. 

kapsel
kapsel Aug 14 '19
Quote from Ice2EV

@MOS  highjacker lige lidt. Apropo din regen konstatering... Fik 2019.28.3 til morgen i vores model 3. Og har idag flere gange tænkt at Regen var mindre end forventet. Var faktisk inde og kigge om fruen havde sat regen til low. Det havde hun ikke. 

Det er ikke bare fordi bilen har været fuldt ladet op, eller lignende? Regen styrke kan svinge ret meget, afhængigt af batteriets status (temperatur, kapacitet, etc.) 

KimT
KimT Aug 14 '19

@MOS at regen. er begrænset fra ca 12 grader er helt normalt.

MOS
MOS Aug 14 '19
Citat fra KimT

@MOS at regen. er begrænset fra ca 12 grader er helt normalt.

Det er jeg klar over. Men her var lufttemperaturen altså 13°. Og der, hvor bilen holdt parkeret, plejer batteriet ikke at blive så koldt, så jeg vil tro, batteriet har været 15-16°. Regen plejer heller ikke at være begrænset, når jeg starter om morgenen, før vi når hen i oktober - aldrig om sommeren. Min erfaring er, at 35 kW regen plejer at svare til en batteritemperatur omkring 8° og der vil udetemperaturen typisk være ca. 5°. Så jeg er ret overbevist om, at Tesla må have justeret en hel del på temperaturparametrene i BMS'en i en af de seneste softwareopdateringer.

Det ville nu være rart, hvis man kunne få vist batteritemperaturen i bilens display, så man ikke skal gætte sig frem. Jeg tror, der er mange, der af og til undrer sig over langsom opladning (særligt i vinterhalvåret) og så er det jo rart lige at kunne tjekke batteritemperaturen. Det kunne også være smart, så man kan vurdere, om batteriet kan nå at blive varmt, inden man når hen til SuC. 

MOS
MOS Aug 17 '19

Så har jeg fået lavet nye ladekurver. Jeg var 2 gange forbi SuC i går. Om morgenen ladede jeg fra 4% -> 75%. Om eftermiddagen ladede jeg fra 65% -> 90%. Resultatet kan ses i grafen herunder, sammenlignet med tidligere ladekurver. Bilen er en Model S 85D fra dec. 2015 og p.t. kører den med FW 2019.28.2.

De 4 øverste kurver er fra før FW 2019.16 og viser rimelig konsistent, høj ladeeffekt, der begynder at aftrappe gradvist fra omkring 25% SoC.

Den 5. kurve (FW 2019.20.2.1) er fra en varm sommerdag, hvor der var 28 °C, så batteriet har nok været meget tæt på optimal driftstemperatur. Alligevel er ladeeffekten tydeligt nedsat. Jeg tror, dette kom allerede med FW 2019.16, da jeg flere gange har observeret lavere ladeeffekt end sædvanligt, efter jeg fik denne opdatering, men jeg har desværre ikke nogen ladekurve med FW 2019.16, hvor jeg systematisk har nedskrevet resultaterne.

De 2 sidste kurver er så fra i går (FW 2019.28.2). Om morgenen var der 15 °C, så batteriet har nok været lidt varmere end det, men ikke sådan rigtig varmt. Det plejer ikke at give nedsat ladeeffekt under disse temperaturforhold. Men det ses tydeligt, specielt i starten af ladeforløbet, at kurven ligger signifikant under ladekurven for FW 2019.20.2.1, men ved 30-40% SoC nærmer kurven sig og ligger resten af vejen kun lidt under. Jeg tror dog ikke nødvendigvis, at forskellen har noget med FW at gøre. Jeg tror snarere, det er pga. lavere temperatur. I takt med at batteriet bliver ladet op med høj effekt, vil der udvikles spildvarme, som varmer batteriet op. Og min hypotese er, at ved 30-40% SoC har batteriet næsten opnået optimal temperatur.

Den sidste kurve er fra i går eftermiddags, hvor der var 20 °C. Igen har batteriet altså ikke været rigtig varmt. Og det ses, at ladekurven igen hænger signifikant lavere. Det ser ikke ud til, at den lave ladeeffekt ved høj SoC er nok til at få varmet batteriet op, så det kan lade med samme effekt som tidligere.

 

Hvis min forståelse af, hvad den nye FW gør, er korrekt, så gør den følgende: Siden FW 2019.16 har BMS'en fået nye parametre, så den lader med signifikant lavere ladeeffekt. Ladeeffekten er desuden blevet mere afhængig af batteritemperaturen. Før var det sådan, at ladekurven først blev påvirket negativt ved batteritemperaturer under ca. 12-14 °C. Nu virker det som om, at ladekurven begynder at blive negativt påvirket, allerede når batteritemperaturen kommer under måske 30 °C.

Hvis det er meningen fra Teslas side, at det skal fungere på den måde, så er det godt nok et voldsomt indgreb i bilens performance. Jeg håber virkelig ikke, det er et permanent indgreb, men at de får styr på det og kan sætte ladeeffekten op igen med en kommende opdatering. Ellers er jeg alvorligt bekymret for ladetiderne til vinter, hvor temperaturen jo falder yderligere.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Aug 17 '19
P85DK
P85DK Oct 16 '19

Jeg kan forstå at der nu også er spekulationer om hvorvidt Tesla har pillet ved kapaciteten på Model 3 fra Tesla Bjørns side.

NikolajK
NikolajK Oct 16 '19

Der er vist ingen der ved hvad der er sket med Model 3 efter seneste opdatering, men der er en masse spændende teorier. 
Det kommer nok til at fylde en masse for folk den næste uges tid.

 

baldur
baldur Oct 16 '19
Personligt er jeg som Model 3 LR AWD ejer ligeglad. Selvom de måske har reserveret 5% af batteriet, så kan det på ingen måde måle sig med de ulemper nogle model S ejere er udsat for. Rækkevidden er stadig fin og den lader som en drøm. Men tænker at Tesla har et problem med falsk reklame hvis WLTP rækkevidden er ændret på nye biler fremadrettet og de ikke opdaterer bilens specifikationer.
P85DK
P85DK Oct 16 '19
Citat fra baldur Personligt er jeg som Model 3 LR AWD ejer ligeglad. Selvom de måske har reserveret 5% af batteriet, så kan det på ingen måde måle sig med de ulemper nogle model S ejere er udsat for. Rækkevidden er stadig fin og den lader som en drøm. Men tænker at Tesla har et problem med falsk reklame hvis WLTP rækkevidden er ændret på nye biler fremadrettet og de ikke opdaterer bilens specifikationer.

Umiddelbart tænker jeg at dit fokus er på den forkerte del af problemstillingen. Hvor meget skal Tesla fjerne uden at fortælle dig at de gør det før du ikke er ligeglad mere? Hvilke begrundelser er ok at benytte for at fjerne noget som de har solgt dig? Det er derfor trådens titel er 'Juridisk gråzone'

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 »