Loading...
dk

Juridisk gråzone - ændring af præstationer efter køb | Tesla Forum

KimT
KimT Jul 1 '19

På min kører kølingen lang tid efter en alm. 11kWh opladning.....

RobertJ
RobertJ Jul 2 '19

@larwar, det fleste s85 ejere med omkring 200tkm på tælleren har 68kWh til rådighed eller deromkring.


Mener den gældene antagelse er at 85 batteriet har haft 78kWh eller 79kWh fra ny alt efter hvem man spørger. Set ud fra cellens kapacitet ved opladning 3,3v til 4,2v og antallet af celler. 

Har selv 85 batteri, 160tkm 69kWh tilgængeligt.

 

Der er intet unormalt i dine tal, udover de 81kWh, har du dokumentation for at kunne lade så meget fra ny? Tror kun det er 90+ batterier der kan det.

Måske det unormale er at nogle biler ikke korrekt har korrigeret i BMSen gennem tiden og de sidste par opdateringer har korrigeret disse?


Kig evt med i den belgiske battery survey.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1c3m9wqlxPBo8ziDYVm5cHRzNCHZbtI_2vVhlXksX9Jc/edit#gid=826479810

Der er da gået total panik i den her tråd!

-R

P85DK
P85DK Jul 2 '19

@RobertJ - jeg tror du har misforstået problemet. Det er et skarpt fald i kapacitet som er problemet, for nogle hele 10% på én dag eller en uge, hvor der er kommet en SW begræsning på.

Dette er ikke normal degradering af batteriet som er det du taler om. Hvis det var normal degradering så ville spændingen på batterierne stadig være den samme, og sjovt nok så ville der ikke være en bunke ejere over hele verden som oplevede nøjagtigt det samme, uanset om de har kørt 50.000 km eller 200.000 km.

Så ingen panik i denne tråd, men Tesla der endnu engang på samme måde som tidligere, laver julelege og ikke vil fortælle noget.

Kims
Kims Jul 2 '19

Robert, hvor mange Tesla Aktier ejer du mon?? Det er nemlig typisk problemet, og årsagen til at Tesla kan gøre hvad de vil, og næsten kan slippe afsted med det - at Tesla ejer har aktier i Tesla, og derved ikke vil tale negativt, eller bare være ærlig og reelle om bilen. 

Selvfølgelig er der lavet ændringer, som Tesla ikke melder ud. Hvorfor skulle flere 1000 bruger i lande pludselig have markant nedsat rækkevidde? Hvorfor har stort set alle, som ikke har M3 eller batteripakke som M3, have nedsat ladehastighed på SuC? 

P85DK
P85DK Jul 2 '19
Citat fra Kims

Robert, hvor mange Tesla Aktier ejer du mon??

Det tror jeg ikke er årsagen her, tror bare at RobertJ hurtigt har skimmet tråden og ikke helt forstået problemet. Der er mange som til at starte med forveksler det med almindelig degradering og det er også derfor at det er den besked man får hvis man henvender sig til Tesla Servicecenter.

Desværre er det bare noget helt andet her

jramskov
jramskov Jul 2 '19

Er det pga. af undersøgelsen af uheldet i Shanghai?
https://www.teslarati.com/tesla-fixes-model-s-battery-fire-issue-shanghai/

P85DK
P85DK Jul 2 '19
Quote from jramskov

Er det pga. af undersøgelsen af uheldet i Shanghai?
https://www.teslarati.com/tesla-fixes-model-s-battery-fire-issue-shanghai/

Et bud, men da Tesla absolut intet har sagt, så kan det kun være et gæt.

MEN, hvis det er pga branden i Shanghai, så BURDE Tesla melde klart ud både til ejere og myndigheder og ikke prøve at snige et fix ind i en SW opdatering med tom release note. 

Og hvis det er pga frygt for brand, så ville jeg forvente en safety recall. 

Man kan ikke bare fjerne noget folk har betalt for fordi man har fundet ud af at det måske kan gå i brand, så må man jo erstatte det med noget som er sikkert i henhold til den 8 års garanti man har solgt produktet under.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jul 2 '19
RobertJ
RobertJ Jul 2 '19

@P85DK - jeg ser hvad der bliver sagt, og udsagnene flyver til højre og venstre.
Har læst tff og tmc. Der er nogen der er ophidsede. Og kun få har reelt bms data til at bakke udsagn op.

Flere tilbyder at udlæse disse, inkl jegselv. Men data er kun valid hvis man har historiske udlæsninger at bakke sine udsagn op om.

Jeg har ikke mistet range gennem 2019.xx opdateringerne.
Tilgengæld er min bil lige blevet fejet op af en Viking, noget med parkeringsbremserne igen...

Pt har jeg kun en lille andel TSLA som jeg samlede op under $200. Aktien er i sig selv for risikabel til min investeringsstil.

Jeg bringer lys over de fejl informationer der er i tråden. Så som at et 85 batteri kan lade 81kWh.
Kan sagtens se at det er problematisk at nogle mister en stor andel af range over kort tid. Man føler noget bliver taget fra en. Nogen har samlignet det med tyveri, men hopper ikke helt på den.

 

Hvis jeg har 80% batteri range efter 600.000km er jeg en glad forbruger. I mine øjne gør Tesla alt hvad de kan for at opnå netop disse mål, et langtidsholdbart produkt. Jeg gider personligt ikke en Leaf batterifadæse rulle hen over Tesla. Jeg gider specielt ikke at min bil futter af i garagen.

P85DK
P85DK Jul 2 '19

@RobertJ - små unøjagtigheder som 81kWh er i denne sammenhæng at fluekneppe. Faktum er at der er folk som oplever store hurtige fald. 

Der er ingen som ønsker at bilen brander af, men som jeg skrev lige ovenover, hvis Tesla så bare var åbne om det, og skiftede de batterier som var berørte så var der ingen ko på isen. Men de prøver at løse det i det skjulte på ejernes regning.

Hvis du havde oplevet et fald på 10% over en uge, så ville du også være oprørt og dit værditab på bilen ville være reelt. 

Hertil kommer selvfølgelig at SuC er blevet begrænset til 80 kW, hvor man før fik 115 kW og var blevet lovet optil 150 kW med ny SW opdatering. Klassisk Tesla vaporware!

Dette kan skabe en enorm usikkerhed om gensalgsværdien på bilerne.

Det er desuden ikke særligt betryggende at du konsekvent bliver nødt til at dokumentere bilens præstationer for at kunne argumentere når Tesla laver ændringer uden at fortælle om det. Det er på ingen måde i kundens interesse.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jul 2 '19
RobertJ
RobertJ Jul 2 '19

SuC begræsning er reelt et problem.
Men er batteriet, selv efter 'dramatiske' fald, indenfor normalkurven af hvad et batteri af alder og km burde ligge, er det så reelt et problem?

P85DK
P85DK Jul 2 '19

? Så du mener det er helt ok at Tesla begrænser kapaciteten på batteriet ved at begrænse max spændning på batteriet. Altså at Tesla aktivt tilføre en kunstig degradering? Hvor går grænsen for at du ikke mener at en kunstig begrænsning er ok?

Tesla kan jo kunstigt begrænse batteriet til 50% af den kapacitet batteriet kan klare og batteriet vil på alle parametre være et super sundt batteri der kan holde i mange mange år - eneste 'ulempe' er at du kun har 180 km rækkevidde på en god sommerdag. Vil det være ok?

Nu skriver du at du kan udlæse og at du har 68 kWh kapacitet, bare af nysggerighed, hvad er max spændningen på dine batterier?

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jul 2 '19
SuneH
SuneH Jul 2 '19

At de laver skjulte ændringer bag om ryggen på én, er ikke i orden. Forestil dig at flytte ind i en lejlighed på 120 kvm med to badeværelser og nyt køkken. Så en dag vågner du og opdager, at ham, som i sin tid solgte dig lejligheden, i løbet af natten har været og fjernet badekarret i det ene badeværelse og erstattet dit store køleskab med en køletaske. Tror da nok man ville blive arg.

"Jo, men du har jo stadig det andet badeværelse og mulighed for at holde din mad kold" - 

Det er bare ikke i orden, længere er den ikke.

P85DK
P85DK Jul 2 '19

@SuneH, hvis det så bare var badekar og køleskab, her er det 30m2 af lejligheden de har taget.

Gustavsfar
Gustavsfar Jul 2 '19

Jeg er på alle parametre helt enig i at det ikke er god forretningsskik det Tesla har gang i, og håber at de besinder sig, og løser det på en ordentlig måde.

Problematikken er vel også at Tesla som den eneste elbilproducent ikke yder en konkret garanti vedr. degradering af deres batterier og derfor kan degradere dem som det passer dem...

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jul 2 '19
Kims
Kims Jul 2 '19

Men mht ladehastighed, så har de solgt bilen på at den kan lade 80% på under 40 med min. 

Det tager nu over 1 time.

Gustavsfar
Gustavsfar Jul 2 '19

@Kims

Det skriver de sjovt nok heller ikke noget om mere på hjemmesiden...

RobertJ
RobertJ Jul 2 '19

@P85DK - Jeg checker lige næste gang jeg har bilen på 100%.

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Jul 2 '19
jramskov
jramskov Jul 2 '19
Citat fra P85DK
Quote from jramskov

Er det pga. af undersøgelsen af uheldet i Shanghai?
https://www.teslarati.com/tesla-fixes-model-s-battery-fire-issue-shanghai/

Et bud, men da Tesla absolut intet har sagt, så kan det kun være et gæt.

MEN, hvis det er pga branden i Shanghai, så BURDE Tesla melde klart ud både til ejere og myndigheder og ikke prøve at snige et fix ind i en SW opdatering med tom release note. 

Og hvis det er pga frygt for brand, så ville jeg forvente en safety recall. 

Man kan ikke bare fjerne noget folk har betalt for fordi man har fundet ud af at det måske kan gå i brand, så må man jo erstatte det med noget som er sikkert i henhold til den 8 års garanti man har solgt produktet under

Jeg er helt enig. Når de laver væsentlige ændringer, skal de som absolut minimum grundigt orientere de berørte kunder og det er ikke nok med en popup på bilens skærm efter opdatering.

P85DK
P85DK Jul 2 '19

Hvis der så bare var en pop-up efter opdateringen, men det er der ikke engang ...

P85DK
P85DK Jul 2 '19
Quote from RobertJ

@P85DK - Jeg checker lige næste gang jeg har bilen på 100%.

Bliver interessant at se. Den skulle jo så gerne være omkring de 4,2V hvis det bare er almindelige degradering du har oplevet. Måske 4,15V og lidt udsving fra celle til celle, men kommer du under 4,1V så er dine 68 kWh måske ikke kun almindelig degraderng. 

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 »