Loading...
dk

Juridisk gråzone - ændring af præstationer efter køb | Tesla Forum

P85DK
P85DK Jul 8 '19

Pressen er i gang i Norge, men det er et komplext emne og det er sommerferie, så der går nok lige et par uger. Men når alle nordmændene kommer hjem fra ferie og er pissed over ladetider og begrænsning, så skal den nok få fart på deroppe.

jramskov
jramskov Jul 8 '19

Det er godt nok en drastisk ændring. Tesla må simpelthen se at komme med en udmelding til de berørte ejere!

Kiefer
Kiefer Jul 8 '19

P85DK: Har du evt. et link til dækningen?

P85DK
P85DK Jul 8 '19

Der er ikke noget endnu, men der en journalist som taler med flere af de berørte ejere, så der kommer nok snart noget.

ODE90D
ODE90D Jul 8 '19
Os med 90 kWh batterierne og 200+ hurtigladninger blev jo allerede ramt af en begrænsning, som slog igennem tilbage i 2017 og igen i 2019, og som betød vi ladede en del langsommere ved SuC. Er der eksempler på 90 kWh ejere, der også er ramt af den seneste ændring?
Kiefer
Kiefer Jul 9 '19

Ja, min hustru klager konstant over langsom opladning på SuC i hendes X90D, og Tesla bliver ved med at påstå den lader helt normalt. 

Vi prøvede ved en SuC i Haverslev at komme med begge biler på nogenlunde samme SOC og satte dem til opladning. Min bil lader markant hurtigere end konens. Da vi havde konens bil inde ved Tesla sidst, var returbeskeden om manglende hastighed ved opladning, at de manglede dokumentation for tidspunkt upåagtet at det var sendt tidligere...

 

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Jul 9 '19
tvegaard
tvegaard Jul 10 '19
Hej alle.

Jeg sidder nu i Bologna efter en køretur fra København. Jeg har haft god hastighed på SuperChargerne hele vejen herned. Faktisk har jeg været positivt overrasket over, at børnenes pauser var længere end bilen krævede. Jeg har ladet på ca. 120 kWh hele vejen - selvfølgelig langsommere efter 50 %, men ikke så meget som frygtet. Har endda ladet til +95 % flere gange...
tvegaard
tvegaard Jul 11 '19
Quote from Playtowin @tvegaard, er det ikke også en model3 du har? Det er jo S og X der oplever problemet!
Jo - der blev bare linket herover til af M3-folk med problemet, så jeg fattede ikke at jeg var havnet i en X/S-diskussion! 
oleviby
oleviby Jul 11 '19

Så har jeg scannet min S70D ved 100% opladning.

Ikke opløftende...ca 4,07 Max cellespænding .

Andre der har data ?

 

KimT
KimT Jul 11 '19

Jeg kan tilføje det sidste billede med spænding fra min 70D - som supp. til de 2 de ligger lidt højere oppe. Men min ser så da godt nok generelt lidt bedre ud end din. Min var med en SoC på 96,6 - da jeg lige skulle køre ud til RobertJ

Mit batteri er som skrevet tidligere refurbished. Og jeg har kørt ca. 80.000km med det. Hvad det har været brugt til inden jeg fik det er der jo ingen der ved......

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jul 11 '19
oleviby
oleviby Jul 11 '19

@KimT...Hvad var din typical range ved målingen ?

KimT
KimT Jul 11 '19

Kik på de 2 billeder lidt længere oppe i tråden - 335

Singh
Singh Jul 14 '19

Er der nogen der har købt kablet i nærheden af Stor Kbh? Ellers ville jeg gøre det. 

TSLA
TSLA Jul 14 '19

@singh: Jeg har fået min udlæst hos oleviby før jeg opgraderede til 2019.20.4.2.

Men jeg kan nu efter opdatering af FW konstatere at min hverken har mistet kapacitet eller ladehastighed.

Jeg har stadig ca 72Kwh tilbage efter 207.000 km på tælleren og ladede Lørdag med 116Kw på Køge Supercharger med 3% tilbage. Den gik først ned til 90Kw da den var på 29%.

Så umiddelbart kan jeg ikke se nogen forskel. Jeg har aftalt med oleviby, at jeg skal have udlæst mine data igen når han er hjemme fra ferie.

Kiefer
Kiefer Jul 15 '19

Det falder lidt i god tråd med hvad mange på TMC osgå oplever. At det virker helt vilkårligt hvem der bliver reduceret og hvem der ikke bliver. Samt også vilkårligt om man har ladet meget på SuC eller ikke har.

Tråden "derovre" er ved at være pænt lang...

/Martin

ODE90D
ODE90D Jul 16 '19
@Kiefer: Konklusionen er vel at det netop ikke er vilkårligt, hvem der rammes, men afhænger af det enkelte batteri og dets tilstand - det er altså ikke alle der rammes. Nogle batterier af samme “serie/årgang/generation” har altså ikke klaret sig så godt som andre, der er gået fri indtil videre, Jeg vil mene at nogen skal finde og dokumentere den egentlige årsag før der er noget at komme efter. Som det ser ud p.t. vil Tesla kunne forklare det med normal degradering
T3S7A
T3S7A Jul 16 '19

Selv dem som ikke er ramt, bliver ramt på andre punkter, så det er i ALLES interesse, at der kommer en løsning på dette. Enten at det bliver fikset i en firmware update igen, eller Tesla skifter de berørte batterier. 

Salgspriser på 85/70 modeller vil rasle ned. Uanset om man er ramt eller ej. Kommer det først stort ud, så vil mange nye ejer fortrække M3 ( som de allerede fortrækker i forvejen ). 

TSLA
TSLA Jul 16 '19

@T3S7A: Jeg er helt enig i at dette skal løses af Tesla. Det er selvfølgelig fuldstændig uacceptabelt at der pludselig kan ændres i så vigtige parametre uden at der er nogen som helst forklaring. Og det uanset hvor mange der pt. er berørt. Ingen ved jo om vi der ikke ser nogen forskel lige nu også ser pludselige ændringer i fremtiden hvis en eller anden parameter i deres beregninger ændrer sig. Det er rigtig dårlig stil blot at indføre ændringer der rør ved det der har været grundforudsætningen for beslutningen om at købe en Tesla i sin tid: rækkevidde og lade hastighed.

P85DK
P85DK Jul 16 '19
Quote from ODE90D @Kiefer: Som det ser ud p.t. vil Tesla kunne forklare det med normal degradering

Rent faktuelt kan de ikke kalde en SW begrænsning normal degradering, allerhøjst en forebyggelse af yderligere degradering, hvilket i praksis er en ændring af parametre for at undgår garantiforpligtigelser.

Selvfølgelig er dette i ALLES interesse at få ordnet, også Model 3 ejeres, da den almindelige køber ikke vil vide at der er forskel på batterierne i bilerne, plus der altid er den usikkerhed at Tesla laver samme nummer på Model 3 om et par år. 

Men det ser ud til at der sker et eller andet i øjeblikket. Jeg har fået 4 opdateringer over de sidste par uger og er nu på 2019.24.1.5, men kalssisk Tesla, så er release notes meget sparsomme.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jul 16 '19
ODE90D
ODE90D Jul 16 '19
@P85DK: Jeg forstår det er frustrerende, men jeg er bange for det er ønsketænkning. Dog er jeg enig i at det er en klar garantisag, hvis man kan påvise en egentlig fysisk fejl, som ligger til grund for reduktionen af ladehastighed og rækkevidde for nogle. Jeg savner dog en klar udmelding fra Tesla hvad angår begrebet “normal degradering”. For de første TMSere og de nye modeller dækker garantien, hvis degraderingen overstiger 30% i garantiperioden, men for de mange 2015 modeller, som kører i DK er der ikke en sådan definition. Jeg vil dog alligevel vurdere man har en god sag, hvis degraderingen overstiger 30% omend det nok vil kræve et civilt søgsmål at få ret.
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 »