Loading...
dk

Ville i turde have 2 teslaer i husstanden. Tesla konkurs... | Tesla Forum

PeterE
PeterE Aug 26 '19
Gad vide om der ikke kommer en Taycan-model som nogenlunde kommer til at koste det samme som en max-udstyret P100D(L)? Det tør jeg næsten vædde på...
 
Og så burde vi forbyde de der ‘killer’-historier - det eneste der afgår ved døden er jo ICE bilerne...jeg tror slet ikke at elbiler konkurrerer imod elbiler, men primært tager markedsandele fra gamle teknologier.

Men ok, her til morgen vandt en ICE endnu en gang over min elbil... 




Forummets indlæg er redigeret af PeterE Aug 26 '19
jespert
jespert Aug 27 '19
Citat fra PeterE Gad vide om der ikke kommer en Taycan-model som nogenlunde kommer til at koste det samme som en max-udstyret P100D(L)? Det tør jeg næsten vædde på...
 
Og så burde vi forbyde de der ‘killer’-historier - det eneste der afgår ved døden er jo ICE bilerne...jeg tror slet ikke at elbiler konkurrerer imod elbiler, men primært tager markedsandele fra gamle teknologier.

Men ok, her til morgen vandt en ICE endnu en gang over min elbil... 




Mine tal er gætterier fra en sælger hos Porsche
ClausM
ClausM Aug 28 '19
Hej, jeg er den der lavede den omtalte podcast med Christian Frost.
Der har sneget sig et par småfejl ind, og desværre nåede vi slet ikke alt det, som vi havde planlagt, men der kommer nok en opfølgning senere.
Og så fik jeg nævnt et forkert tal. Det var ikke 130, men 37 millioner at Whistlebloweren Karl Hansen havde dokumenteret organiseret tyveri for.
Er åben for enhver form for sober debat og rationelle argumenter. Hvis der er noget I mener vi har skudt ved siden af, så tager vi gerne imod kritik.

Og ja, det er mit rigtige navn og billede. Jeg står ved min holdning.

Og mht. At have 2xTeslaer i husstanden? Jeg har en kollega, som gerne vil have en Model 3. Jeg har anbefalet ham at få den som firma-bil eller som leasing, for at mindre risikoen. Jeg ville ikke selv turde, og ej heller anbefale nogen, at købe bilen privat. Dels virker det ret sandsynligt, at man får brug for garanti. Dels virker det endnu mere sandsynligt at Tesla ikke vil være der på den lange bane for at honorere den.

God aften.
Mvh Claus
baldur
baldur Aug 28 '19
Det kan godt være at det ikke er "rationelle" argumenter men herfra er der dømt FUD https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fear,_uncertainty,_and_doubt
ClausM
ClausM Aug 29 '19

Det er da ærgerligt at du kategoriserer hele podcasten som dette, for vi har faktisk brugt ret lang tid på at sætte os ind i en ordentlig bunke information.

 

Citat fra baldur Det kan godt være at det ikke er "rationelle" argumenter men herfra er der dømt FUD https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fear,_uncertainty,_and_doubt
 
ElPeter
ElPeter Aug 29 '19

Jeg er ikke det mindste bekymret for Tesla, som jeg ser det har de aldrig været i en bedre position end de er nu og jeg har været super tilfreds med deres produkt (S85D) de seneste 3 1/2 år - og det tror jeg også rigtig mange andre vil blive fremover.

Den eneste risiko jeg kan få øje på er at der kommer mange konkurrenter på banen de næste år, men jeg har endnu ikke set et produkt der overgår Teslas (med mine subjektive kriterier) og jeg vil tro at de etablerede bilmærkers indtog på elbilsmarkedet vil legitimere elbiler overfor den brede befolkning der ikke har lyst til at være den første på villavejen der køber el.

Nogle vil helt sikkert foretrække en Audi fremfor en Tesla, men der er nok også en del der bliver tændt på Audien, men ender med at købe Tesla fordi/hvis de har et bedre produkt.

- og worst case, hvis Tesla meget mod min forventning ikke skulle klare den så står VW, Apple, Google og en sikkert lang række kinesiske firmaer klar til at købe dem for brandet, teknologien, ladenetværket o.s.v.

Forummets indlæg er redigeret af ElPeter Aug 29 '19
ClausM
ClausM Aug 29 '19
Citat fra ElPeter

Jeg er ikke det mindste bekymret for Tesla, som jeg ser det har de aldrig været i en bedre position end de er nu.

Den eneste risiko jeg kan få øje på er at der kommer mange konkurrenter på banen de næste år,

Jeg tror det oprindelige indlæg gik på hvor sikkert det mon er at Tesla overlever som virksomhed.

Når du svarer, som du gør. Er det så fordi du mener at Teslas økonomiske situation aldrig har været bedre, og at den stigende mængde af søgsmål ikke medfører risiko af betydning?

Gyzz
Gyzz Aug 29 '19

Hrmm jeg er ikke nervøs ved at have min Tesla holdende i indkørslen og jeg ville hellerikke være nervøs ved at parkere en til ;-)

Det "eneste" jeg skal bruge tesla til ville kunne være garanti reperationer (motor/drivline/batteri) of SW opdateringer.

-motor/drivline/Batterier er der allerede nørder på nettet der skifter så ja omkostningen kan ende på mig, men umiddelbart har det været ret begrænset hvad der har været af issues i forhold til hvad jeg har kunne finde på set i forhold til f.eks. BMW modeller hvor der har været langt mere omtale selv af nye modeller med issues hvor BMW ikke er interesseret i at betale. så min evaluering har været at de faktisk er (ok....er blevet) temmeligt pålidelige køretøjer og teknologien er langt mere pålidelig end ICE.

-SW opdateringer er jeg ikke så nervøs for da model S (og model 3 MHT fremdrift) er rimeligt modnet og det der kommer for tiden er optimeringer af AP, så jeg ser ikke umiddelbart noget der kunne forhindre at min bil kører i morgen.

Så det der kunne ske er at du ikke kan sælge dine biler uden et større tab da et evt. fallit af Tesla ville kunne devaluere disse, men du ville stadig umiddelbart stå med et pålideligt køretøj mange år endnu med masser af "Ikke tesla" support. 

 

ElPeter
ElPeter Aug 29 '19
Citat fra ClausM
Citat fra ElPeter

Jeg er ikke det mindste bekymret for Tesla, som jeg ser det har de aldrig været i en bedre position end de er nu.

Den eneste risiko jeg kan få øje på er at der kommer mange konkurrenter på banen de næste år,

Jeg tror det oprindelige indlæg gik på hvor sikkert det mon er at Tesla overlever som virksomhed.

Når du svarer, som du gør. Er det så fordi du mener at Teslas økonomiske situation aldrig har været bedre, og at den stigende mængde af søgsmål ikke medfører risiko af betydning?

 Tesla har ca 5 mia usd i kassen så de kommer jo ikke i akut pengenød. Deres omsætnining og modenhed som produktionsvirksomhed er begge væsentlig større end for f.eks. 3 år siden og de underskud der stadig er i de fleste kvartaler mener jeg er helt forventeligt for en virksomhed der investerer og udvikler så hurtigt som Tesla.

Jeg ved ikke om mængden af søgsmål nu er større eller mindre end tidligere, jeg er ikke bekendt med nogen der betyder noget i det store billede. Hvad jeg ved er at der er betydeligt mindre uro og fnidder end der var for et år siden, jeg tolker det som at Elon Musk og Tesla bare har sat snuden i sporet og fokuserer på de næste ting der skal på banen, d.v.s. opstart af fabrik i Shanghai, model Y, ny batteriteknologi o.s.v. - jeg er super spændt på hvad det næste år bringer.

ClausM
ClausM Aug 29 '19

De har, ifølge deres 10Q, 5B i cash (eller lignende). Ved Q-slut havde 1,7B i banken. Så har de en endnu uudnytet kreditramme og "lignende". Så de har (havde) reelt kun 1,7, med mulighed for at låne flere.

Problemet med likviditet kommer af, at Tesla bygger biler hele tiden, men sælger kun i stort antal sidst i kvartalet. Leverandører skal havde deres penge løbende, for de ting, som de leverer løbende. Men pengene for bilerne kommer først ind, når de er solgt og leveret. Derfor er der faktisk brug for ret stor likviditet for at holde hjulene i gang

Underskud er ikke det samme som investering. De har nu reduceret capex til et niveau der ligger under afskrivningerne på tidligere investeringer. Det er normalt ikke noget man ser i en vækstvirksomhed. Men finten er: De penge (1,1B i år alene) der er tabt, det er penge der er væk. Det er ikke penge, der er investeret i noget.

Mht. retssager, så er der nogle væsentlige i gang. Får det stor eller lille betydning for Tesla hvis:

- Der bliver vundet en retssag i en sag hvor AP-fejl har været skyld i dødsfald?

- Hvis AP bliver beordret tilbagekaldt, fordi risikoen ved kørsel med AP viser sig højere?

- Hvis solar-city installationer skal pilles ned pga. misvedligehold fra Tesla, og originale købere skal kompenseres + de pengestrømme fra produktionen af strøm, der allerede er pantsatte, holder op med at komme, fordi anlæggene bliver slukkede?

- Hvis værdien af Solarcity skal nedskrives med flere milliarder USD, fordi anlæggene bliver stoppet?

- Hvis investorgruppen der har sagsøgt Musk og hele C-level teamet for misinformation i forbindelse med køb af Solarcity - som gav Musk en farlig masse penge i lommen, da han var den største investor i Solarcity før Tesla købte det.

- Hvis Tesla bliver dømt til at refundere dele af købsprisen til kunder, som har købt en model med større rækkevidde, for siden at opleve at rækkevidden er blevet reduceret til det, som den lille model havde - efter en softwareopdatering?

- Hvis Musk bliver dømt for whistleblower retaliation i en af de 30 sager som er i gang. Og hvor især en virker til at være ekstremt godt dokumenteret og hvor Musk personligt har været involveret.

jramskov
jramskov Aug 29 '19

Hej Claus 

Citat fra ClausM
Hej, jeg er den der lavede den omtalte podcast med Christian Frost.

Det er bare svært at age seriøst når Christian Frost samtidigt har lavet en video han har delt på LinkedIn der er fyldt med decideret forkert information og når de bliver påpeget i diskussionen til videoen, så sletter han kommentarerne eller svarer ubehøvlet. 


Der har sneget sig et par småfejl ind, og desværre nåede vi slet ikke alt det, som vi havde planlagt, men der kommer nok en opfølgning senere.
Og så fik jeg nævnt et forkert tal. Det var ikke 130, men 37 millioner at Whistlebloweren Karl Hansen havde dokumenteret organiseret tyveri for.
Er åben for enhver form for sober debat og rationelle argumenter. Hvis der er noget I mener vi har skudt ved siden af, så tager vi gerne imod kritik.
Og ja, det er mit rigtige navn og billede. Jeg står ved min holdning.

Jeg har kun lyttet til bidder af podcasten, men det jeg hørte var meget ensidig negativt og selvom jeg kun hørte en smule af den var der alligevel flere deciderere forkerte udsagn og negative kommentarer.

Eksempler fra den lille del af podcasten jeg lyttede til:

 - "Teslaerne har ikke lidar af æstetiske årsager". 

Forkert. Tesla har ikke lidar fordi de ikke mener det er nødvendigt, ej heller er den rigtige løsning at bruge for at lave selvkørende biler. Om de har ret eller ej, det må tiden vise, men det er ikke fordi Elon Musk hader lidar, det gør han ikke, de bruger lidar hos SpaceX. 

 

- "De har lovet at FSD kommer i år"

Nej, det har de ikke. Det er korrekt at Elon ofte er ret optimistisk mht. hvor hurtigt noget er klar, deraf udtrykket "Elon time", men de har ikke lovet at FSD er klar i år og de har heller ikke defineret specifikt hvad de mener med FSD. Sidst men ikke mindst er der lovgivningen der også skal være på plads.

- "De er jo fantastisk gode til at love ting som ikke bliver til noget".

Det kommer vist an på hvordan man ser på det. Tilbage i 2006 skrev Elon Musk hans masterplan der grundlæggende sagde dette:
Build sports car
Use that money to build an affordable car
Use that money to build an even more affordable car
While doing above, also provide zero emission electric power generation options

Det har Tesla faktisk lykkedes med. 

Nej, alt er ikke OK hos Tesla, de har bestemt problemer, bla. kundeservice, reservedele, m.m. men samtidigt er der rigtig meget der fungerer og de producerer nogle fantastiske biler.
 

Og mht. At have 2xTeslaer i husstanden? Jeg har en kollega, som gerne vil have en Model 3. Jeg har anbefalet ham at få den som firma-bil eller som leasing, for at mindre risikoen. Jeg ville ikke selv turde, og ej heller anbefale nogen, at købe bilen privat. Dels virker det ret sandsynligt, at man får brug for garanti. Dels virker det endnu mere sandsynligt at Tesla ikke vil være der på den lange bane for at honorere den.

Folk har sagt at Tesla ville gå konkurs siden de startede, men de er her sjovt nok stadig. Ja, de har kun leveret overskud i ganske få kvartaler, men indtil videre har der ikke været problemer med at skaffe kapital og det koster bare rigtig, rigtig mange penge at starte en bilfabrik op, ikke mindst en der producerer biler som ingen andre og derfor selv skal udvikle meget af det og bygge verdens største batterifabrik for at det overhovedet kunne lade sig gøre. 

ElPeter
ElPeter Aug 29 '19
Citat fra ClausM

De har, ifølge deres 10Q, 5B i cash (eller lignende). Ved Q-slut havde 1,7B i banken. Så har de en endnu uudnytet kreditramme og "lignende". Så de har (havde) reelt kun 1,7, med mulighed for at låne flere.

Problemet med likviditet kommer af, at Tesla bygger biler hele tiden, men sælger kun i stort antal sidst i kvartalet. Leverandører skal havde deres penge løbende, for de ting, som de leverer løbende. Men pengene for bilerne kommer først ind, når de er solgt og leveret. Derfor er der faktisk brug for ret stor likviditet for at holde hjulene i gang

Underskud er ikke det samme som investering. De har nu reduceret capex til et niveau der ligger under afskrivningerne på tidligere investeringer. Det er normalt ikke noget man ser i en vækstvirksomhed. Men finten er: De penge (1,1B i år alene) der er tabt, det er penge der er væk. Det er ikke penge, der er investeret i noget.

Mht. retssager, så er der nogle væsentlige i gang. Får det stor eller lille betydning for Tesla hvis:

- Der bliver vundet en retssag i en sag hvor AP-fejl har været skyld i dødsfald?

- Hvis AP bliver beordret tilbagekaldt, fordi risikoen ved kørsel med AP viser sig højere?

- Hvis solar-city installationer skal pilles ned pga. misvedligehold fra Tesla, og originale købere skal kompenseres + de pengestrømme fra produktionen af strøm, der allerede er pantsatte, holder op med at komme, fordi anlæggene bliver slukkede?

- Hvis værdien af Solarcity skal nedskrives med flere milliarder USD, fordi anlæggene bliver stoppet?

- Hvis investorgruppen der har sagsøgt Musk og hele C-level teamet for misinformation i forbindelse med køb af Solarcity - som gav Musk en farlig masse penge i lommen, da han var den største investor i Solarcity før Tesla købte det.

- Hvis Tesla bliver dømt til at refundere dele af købsprisen til kunder, som har købt en model med større rækkevidde, for siden at opleve at rækkevidden er blevet reduceret til det, som den lille model havde - efter en softwareopdatering?

- Hvis Musk bliver dømt for whistleblower retaliation i en af de 30 sager som er i gang. Og hvor især en virker til at være ekstremt godt dokumenteret og hvor Musk personligt har været involveret.

Det er alt sammen meget spekulativt og der bliver jo skrevet tonsvis af artikler med lignende betragtninger, Tesla er jo godt stof der genererer 'kliks', opmærksomhed og reklameindtægter for medievirksomhederne. Det interesserer mig ikke rigtig netop fordi det er så spekulativt, ofte baseret på begrænset information som kan vinkles afhængigt af forfatterens præferencer.

Jeg fokuserer på at Tesla laver spændende produkter og er en fantastisk historie og et firma med en vision om at lave nogle forandringer som jeg synes er rigtig fornuftige - og ikke mindst nyder jeg min fantastiske bil hver dag, ganske ubekymret :-)

ClausM
ClausM Aug 29 '19

Hej Jramskov

Vi behøver heldigvis ikke være enige, men der er en enkelt ting, som du beskriver forkert - og som er ret væsentlig for historien om tesla.

Build sports car
Use that money to build an affordable car
Use that money to build an even more affordable car
While doing above, also provide zero emission electric power generation options

Planen er han ikke lykkedes med. Han har ikke haft een eneste profitabel bil. Hver gang en ny bil har skullet designes og produktionsmodnes, så er det sket for lånte penge.

Og i Maj lånte de penge for at betale forfalden gæld og regninger. De rejse 2,2 mia USD, og ved slutningen af Q'et havde de, efter at have solgt flere biler end nogensinde, 1,7B USD i banken.

 

Problemet er nu at TEsla har en elendig credit rating og det bliver meget meget dyrt at låne penge fremover. Allerede nu betaler de ca. 6,3% i rente i gennemsnit af alt gæld, og efterhånden som gammel gæld bliver skiftet ud med ny, så stiger renten. Og det har betydning, når man skylder over 11 milliarder USD væk.

 

Og jo, Musk har faktisk lovet, at FSD kommer inden udgangen af året. Og det er faktisk ret vigtigt for ham. Det er nu 3 år siden at FSD blev udbudt til salg, og de kunder der har lavet lease-aftaler for 3 år siden i Californien, de skal nu aflevere deres biler.  FSD blev solgt som noget der ville komme. Men det er forventeligt, at en kunde der hra leaset en bil i 3 år og nu afleverer den tilbage, vil forlange at blive kompenseret for det, som FSD har kostet i hele lease-perioden - uden at de har fået produktet leveret.

At FSD så er udfordret af lovgining overalt, at forsikringsselskaber nu er begyndt at nægte at tegne en police for en bil med FSD (I USA) og at statistikken for sikkerheden på AP ikke er god efter at være blevet revurderet, det giver en endnu større udfordring.

Det er den amerikanske myndighed NHTSA der kan diktere tilbagekaldelser og forbyde produkter. Deres (politisk udpegede) chef er trådt tilbage for 2 uger siden. Før det har der ikke været offentliggjort en eneste klage over et sikkerheds incident med en Model 3 i den database, som er offentligt tilgængeligt. 2 dage efter hun stoppede, dukkede der pludselig over 70 frem - nogle af dem over 1 år gamle.

 

Jeg synes bilen er fed. Det er bare en skam, at Teslas økonomi er så ringe, at der ikke er tid/råd til at kvalitetssikre dem på højdre med andre biler.

 

ClausM
ClausM Aug 29 '19

En anden ting, nu I har indsigt i hvad det koster at reparere en Tesla.

Er der nogen af Jer der har et godt bud på, hvad det ville give mening at hensætte pr. bil til fremtidige garanti-forpligtelser? Tesla yder jo op til 8 års garanti på de dyreste dele (batteriet).

Og er der nogen af Jer der har et bud på, hvorfor det der skulle være garanti-reperationer nogle gange håndteres som "goodwill" i stedet for?

Hint: Man afsætter et beløb pr. bil ved salg. Jo mindre beløbet er, jo højere profit margin opnår man pr. bil. Men hvis man nu afsætter for lidt, for at få profit margin til at se højere ud, så fanger bordet den dag revisoren kommer og siger, at der historisk set er afsat for lidt penge....  Hvis man i stedet for garanti håndterer en reperation som "goodwill", så kan den internt i firmaet bogføres som en service-omkostning i stedet for.

Man kan se i Teslas regnskab at deres service-omkostninger er eksploderet, samtidig med at halvdelen af det beløb der afsættes til garanti når at blive brugt i kvartalet. Når puljen af biler man skal yde garanti på er meget ung og voksende. Så bliver det sandsynligvis dyrere senere at yde garanti. Men når halvdelen af pengene til garanti allerede er brugt i det kvartal, som de bliver sat til side, så er der ikke meget at rutte med.

 

Hvad koster udskiftningen af en MCU i en Model S eller X?

Hvad koster udskiftning af et 12V batteri?

Hvad koster udskiftningen af bilens store batteri?

 

Dem jeg kender med Teslaer har næsten alle sammen haft en eller anden form for garanti-reparation. Og omkostninger til lånebil (eller Uber som de bruger i USA) kan også løbe op, for det er ikke altid at reparationer bliver udført på én dag.

 

Tesla afsatte i seneste kvartal ca. 11.000 kr. i garanti pr. bil i gennemsnit på tværs af alle modeller, til at dække alt arbejde og alle dele i op til 8 år. Og brugte halvdelen i samme kvartal.

Er det nok, eller begynder revisoren at lave larm på et tidspunkt?

ClausM
ClausM Aug 29 '19

ElPeter: Jeg forstår udmærket at du nyder bilen. Jeg stiller heller ikke spørgsmålstegn ved om bilerne er fede og specifikationerne gode.

Men når det oprindelige spørgsmål går på, om Tesla mon også er der på den lange bange. Så hænger besvarelsen af dette mere sammen med Teslas økonomi, som er forfærdelig, end deres vision.

SuneH
SuneH Aug 29 '19

ClausM - hvor meget giver de dig i timen for at sidde og sprede FUD?

ClausM
ClausM Aug 29 '19

SuneH

Jeg har desværre ikke fundet ud af, hvor man kan bestille sin check fra "big-oil".

Men som sagt: Jeg er meget åben for en rationel dialog, og hvis ellers folk har interesse i at læse den bagvedliggende dokumentation, så hjælper jeg gerne med at finde det, selvom det hele kan googles frem.

Det meste information kan man finde på teslas egen hjemmeside for investor relations: ir.tesla.com.

Oreo100
Oreo100 Aug 29 '19

ClausM kunne du dokumentere hvor de har lovet at FSD skulle komm i år? De sagde til investor mødet at de ville være feature complete i år og regnede med at have godkendelse mindst et sted slut næste år. 

Desuden: Tesla also shared that it finished the quarter with $5 billion in cash, the “highest level in Tesla’s history,” largely thanks to a $2.7 billion capital raise in May. “We believe our business has grown to the point of being self-funding,” the company wrote.

Om det er rigtigt og nok vil tiden vise. Det mest spændende bliver kvaliteten af bilerne der ruller ud fra Kina (og Tyskland ser det ud til). Og nu bliver FSD i det mindste ikke udfordret af forsikringsselvskaberne mere. Må se om Tesla Insurance også kommer her. 

ClausM
ClausM Aug 29 '19

Oreo: De 5B var i overskriften, ja.

Men ifølge deres indrapportering til myndighederne (ir.tesla.com - 10Q Q2) har de 1,7B i banken, de har en uudnyttet kreditramme på en "kasse-kredit" og har så de andre ting, de definerer som ultra-likvide, som tæller med i det samlede beløb. Der er en vis del marketing forbundet med de 5B, som de meldte ud.

Og at business er self-funding sagde de jo allerede tilbage i 2012, da Model S blev introduceret, at nu ville man følge masterplanen, og lade S betale for X. Og lade X betale for 3 osv. Men siden da har man rejst penge 6 gange.

Så om det er rigtigt denne gang? Ja, det vil tiden vise.

 

Den vigtigste årsag til at de havde positivt cashflow i Q2 var, at de nedbragte deres lager gevaldigt. Efter de i Q1 have produceret flere biler, end de kunne sælge. Så satte man priserne ned og solgte i Q2 flere biler end man producerede. Det er klart, at når man reduceret lageret, så frigør man nogle penge = positivt cash flow. Men positivt cash flow er ikke det samme som profit. Hvis man holder lagerudsalg og sælger billigt, kan man sagtens tabe på det, selvom cashflow er positivt.

 

Deres største problem er måske i virkeligheden, hvis ikke omsætningen vokser. Og de stadig taber penge. De har sat bilerne så meget ned i pris, at selv hvis de sælger 100.000 biler og sætter ny rekord i dette kvartal, så vil omsætningen stadig falde Y-o-Y i forhold til Q3 i 2018, hvor der blev solgt ca. 85.000.

Det vil være rationelt at tro, at hvis man skal låne penge til en vækstvirksomhed, som taber penge. At så vil prisen på at låne penge blive ekstremt høj, hvis ikke omsætningen faktisk stiger.

Oreo100
Oreo100 Aug 29 '19

Problemet er hvis du vil have en konstruktiv dialog så bliver du nød til at dokumentere dine påstande. Ellers er det bare FUD. Samtidig danser du udenom de ting der er åbenlyst forkerte. Så mister du lidt troværdighed. 

Siden 2012 har man jo måske ændret strategi og købt SolarCity, bygge endnu en gigafactory samt planlægge endnu een i Tyskland. Hvis de stopper med at investere så ville jeg være nervøs. 

Self er der marketing. Som da VW sagde at deres diesel var clean (det tænker jeg ikke behøver at dokumentere). 

Jeg investerer gladeligt i Tesla og har gjort det i mange år. Umiddelbart kan jeg ikke se et eneste andet bilfirma der både økonomisk og moralsk giver mening at kaste penge efter. Helt fint at du heller ikke mener at Tesla passer ind i den kategori. 

Forummets indlæg er redigeret af Oreo100 Aug 29 '19
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 »