Loading...
dk

Vinterdæk | Tesla Forum

PL
PL Oct 7 '19

Hele året eller kun om vinteren? 
 

Citat fra magnusbb

Planlægger også at sætte X Climate på min TM3.

magnusbb
magnusbb Oct 7 '19

Hele året. De er super gode som sommerdæk - og ok til vinter:-) Dvs. rigtig gode det meste af vinteren, og ok hvis der kommer sne/slud. 

RUNE2
RUNE2 Oct 7 '19
Citat fra magnusbb

Har haft 2 x biler på Michelin X Climate, og kørt på ren sne i Sverige flere gange, og de står godt fast. De har Sne-fnug på (ikon) så er lovlige i Europa så vidt jeg kan læse som officielle vinterdæk. I Sverige skal man have et af de af Sverige godkendte vinterdæk for at de er lovlige om vinteren (Så X-Climate er ikke lovlige i Sverige om vinteren hvis der er sne). Dog er ingen dansker ifølge FDM nogensinde blevet straffet for at køre på dæk der ikke er officielle vinterdæk. Planlægger også at sætte X Climate på min TM3.

Jeg bestilte disse i går: https://www.123daek.dk/cgi-bin/rshop.pl?s_p=Michelin-CrossClimate-_-245_45-R18-100Y-XL&details=Ordern&typ=R-364796

Det er Delticom, der står bag 123daek.dk ligesom daekonline.dk - her er dækkene bare dyrere.

Efter hvad jeg kan læse, så kræver Svensken fremover bare at der er 3PMS, og det har CC+.

Elkjaer
Elkjaer Oct 7 '19

Jeg er også blevet inspireret til at prøve helårsdæk på min TM3, da de faktisk ser ud til at kunne klare den danske sommer og vinter helt fint. 

Dog vil jeg mene, som andre også har givet udtryk for, at hvis turen går til sneklædte tinder bør man overveje "rigtige" vinterdæk. Sommeren i DK er jeg ikke bange for på helårsdæk.

@Rune2, hvad er årsagen til at du har valgt 245/45/R18, jeg kigger selv på 235/45/R18 da de har samme mål som de originale dæk på 18-tommer aerofælg.

HJJ
HJJ Oct 7 '19
Svenskerne kræver M+S eller symbol med alptop med snefnug i. Se transportstyrelsen. se
RUNE2
RUNE2 Oct 7 '19
Quote from Elkjaer

Jeg er også blevet inspireret til at prøve helårsdæk på min TM3, da de faktisk ser ud til at kunne klare den danske sommer og vinter helt fint. 

Dog vil jeg mene, som andre også har givet udtryk for, at hvis turen går til sneklædte tinder bør man overveje "rigtige" vinterdæk. Sommeren i DK er jeg ikke bange for på helårsdæk.

@Rune2, hvad er årsagen til at du har valgt 245/45/R18, jeg kigger selv på 235/45/R18 da de har samme mål som de originale dæk på 18-tommer aerofælg.

Jeg gik op på 245 for at få lidt mere gummi på vejen, hvilket burde give lidt mere greb især på tør vej.
Savner ikke acceleration på P3 så tænker ikke, at 1,5% højere gearing gør noget dårligt. Gider heller ikke vinterkæder pga. 4x4, så gør ikke noget, hvis der er dårligere plads hertil. 
Tænker også at lidt større hjul ikke ser dårlige ud :-) 
Har også læst, at Tesla selv har brugt 245 i nogle af deres prøvekørsler.
Endelig var 245 knap 400kr billigere end 235.
Elkjaer
Elkjaer Oct 7 '19
Tak for forklaringen, du nævner ikke noget om rækkevidde. Jeg tænker at bredere dæk vil have lidt mere vindmodstand og rullemodstand, men måske ikke noget der er til at mærke?

Du må meget gerne lave et indlæg når du har fået de nye dæk monteret. Så venter jeg lige med at bestille mine ;)
Ice2EV
Ice2EV Oct 7 '19
Quote from RUNE2
Citat fra magnusbb

Har haft 2 x biler på Michelin X Climate, og kørt på ren sne i Sverige flere gange, og de står godt fast. De har Sne-fnug på (ikon) så er lovlige i Europa så vidt jeg kan læse som officielle vinterdæk. I Sverige skal man have et af de af Sverige godkendte vinterdæk for at de er lovlige om vinteren (Så X-Climate er ikke lovlige i Sverige om vinteren hvis der er sne). Dog er ingen dansker ifølge FDM nogensinde blevet straffet for at køre på dæk der ikke er officielle vinterdæk. Planlægger også at sætte X Climate på min TM3.

Jeg bestilte disse i går: https://www.123daek.dk/cgi-bin/rshop.pl?s_p=Michelin-CrossClimate-_-245_45-R18-100Y-XL&details=Ordern&typ=R-364796

Det er Delticom, der står bag 123daek.dk ligesom daekonline.dk - her er dækkene bare dyrere.

Efter hvad jeg kan læse, så kræver Svensken fremover bare at der er 3PMS, og det har CC+.

At der er 3 der har PMS i bilen.... ;-))  Det lyder til at kunne blive en hård tur.  ;-)
B8Peter
B8Peter Oct 7 '19

Har lige købt Michelin X Climate +   i 235/45x18 til 1354 pr.stk hos Daekleader.dk

Er blevet monteret på mine originale 18" har lige hentet dem fra dækmanden, bliver nok sat på bilen i weekenden, kører lige pt på 20" . Det bliver spændende at mærke og høre dem. jeg vil anbefale at man bliver i den "rigtige størrelse " 235 koster kun ca. 75 kr. mere pr stk. Giver lige et feedback når de er kommet på.

 

MOS
MOS Oct 8 '19
Citat fra Elkjaer Tak for forklaringen, du nævner ikke noget om rækkevidde. Jeg tænker at bredere dæk vil have lidt mere vindmodstand og rullemodstand, men måske ikke noget der er til at mærke?

Jeg tror ikke, du skal regne med, at der er nogen særlig forskel på rullemodstanden. Det er mest aspect ratio og dermed højden på dæksiden, der er afgørende for rullemodstanden (udover dækkets konstruktion og gummiblanding). Om noget, så burde rullemodstanden på det lidt større dæk være marginalt lavere pga. dækkets lidt større diameter, men så snakker vi virkelig marginaler. Forskellen i diameter er ca. 1% og en evt. forskel i rullmodstand pga. dette vil være meget mindre.

Vindmodstanden vil ganske rigtigt være højere, når dækket er bredere. Et 4% bredere dæk giver et 4% større frontareal af selve dækket. Derudover vil luftmodstandskoefficienten for hjulet formentlig også blive lidt højere, da luften ikke kommer til at strømme helt så pænt rundt om hjulet, når dækket er bredere end fælgen. Så hjulenes luftmodstand vil nok stige med lidt mere end 4%. Men hjulene udgør kun en brøkdel af bilens samlede luftmodstand, så den totale ændring i bilens luftmodstand vil nok ligge i størrelsesordenen 1% eller mindre.

Jeg ville ikke vælge fravælge en bestemt dækstørrelse fordi 10 mm ekstra bredde giver marginalt højere forbrug og dermed lavere rækkevidde. Jeg tror, det er så lidt, at man ikke vil opdage det i praksis.

Der kan dog være andre fordele ved at vælge et lidt bredere dæk. Hvis det rager lidt ud over fælgen, så er fælgen ikke så udsat, hvis man snitter en kantsten ved parkering. Jeg ved ikke, om den originale dækmontering på Model 3 giver tilstrækkelig beskyttelse på dette punkt, men jeg har hørt, at forskellen mellem 19" og 21" hjul på en Model S gør en forskel, hvor 21" fælgene er lidt mere udsat for ridser fra kantsten.

 

Forummets indlæg er redigeret af MOS Oct 8 '19
husfeldt
husfeldt Oct 10 '19
Quote from Ice2EV

@husfeldt

Du kan, hvis du lyster 18", købe et hvilket som helst sæt der passer på model 3, og sætte dine sommer dæk over. Så sætter du vinterdæk på dine originale Tesla fælge og smækker aero kapslerne på dem.

Er forøvrigt rimelig sikke på jeg så dig forleden på Karlfeldts vej, det stykke der går fra den nye Egnsplanvej og op til Alfred Nobels vej. Kom bare selv modsat i ICE'en. Havde været i Gigantium og gad ikke motovejen, Egnsplanvej har mere stille asfalt.

Ha jo det var faktisk nok mig du så på Karlfeldts vej :)

Jeg ville nok foretrække at have to sæt fælge, et med vinter og et med sommerdæk, Hælder btw lidt mod michelin pilot alpin 5 ..  Men første problem er at finde et ekstra sæt Tesla fælge hvor Aero kapslerne passer...  

hatoff
hatoff Oct 18 '19

Er ved at kigge efter vinterdæk og fælge.

Fandt denne graf:

https://i.imgur.com/Rxplg8j.png

Den rater Michelin CC+ øverst - men medtager ikke Alpin PA4 som jeg har læst andre steder skulle være perfekt til Tesla model 3

Jeg vil have seperate sommer-20" og vinterdæk-18" og kører til Østrig på skiferie.
Er der nogen der kan anbefale de bedst vinterdæk?

mvh Robin

 

sorenla
sorenla Oct 18 '19
Citat fra hatoff

Er ved at kigge efter vinterdæk og fælge.

Fandt denne graf:

https://i.imgur.com/Rxplg8j.png

Den rater Michelin CC+ øverst - men medtager ikke Alpin PA4 som jeg har læst andre steder skulle være perfekt til Tesla model 3

Jeg vil have seperate sommer-20" og vinterdæk-18" og kører til Østrig på skiferie.
Er der nogen der kan anbefale de bedst vinterdæk?

mvh Robin

 Der er lavet en ny version af den dækoversigt med flere dæk: https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/d5q0z9/version_2_comparison_of_best_model_3_compatible/

Kigger selv på Alpin PA4, men det kræver et ekstra sæt fælge. Alternativt for mig er Micheling Pilot Sport A/S 3+ på nuværende fælge, og så køre på dem hele året. De får gode karakterer i stort set alt undtaget is og dyb sne.

hatoff
hatoff Oct 18 '19

@Sorenla: Tak for info. Jeg bestiller PA4 efter den opdateret oversigt.

sidebemærkning: Er jeg den eneste som skal trykke shift+enter for at få linieskift? (win10+MS Edge)
Enter tast alene sætter cursor i øverste linie


 

 

 

Forummets indlæg er redigeret af hatoff Oct 18 '19
AgentP
AgentP Oct 20 '19

Det kan godt, være at det er et dumt spørgsmål, men hvorfor skulle nogle dæk passe bedre på en Model 3 end andre?

Jeg er med på dækkets egenskaber og særligt støj er væsentligt for os. Men et dæk er vel et dæk. Nogle er bedre end andre, men de egenskaber er vel ikke anderledes, fordi den sidder på en Tesla eller en Honda. Eller har jeg misforstået noget?

   

sidebemærkning: Er jeg den eneste som skal trykke shift+enter for at få linieskift? (win10+MS Edge)
Enter tast alene sætter cursor i øverste linie

Samme her. Safari på Mac

Forummets indlæg er redigeret af AgentP Oct 21 '19
CanEl
CanEl Oct 20 '19

du får et linieskft på begge måder.
"shift+enter" gir et normalt linieskift.

"enter" giver et linieskift med afstand (afsnit), men cursoren hopper til toppen, medmindre du laver et mellemrum og går et tegn tilbage inden du taster "enter".

baldur
baldur Oct 20 '19
Linjeskift her på mobilen (android) bliver bare helt ignoreret. De er der når jeg skriver, men forsvinder når indlægget vises. Så hvis I nogle gange ser indlæg med et langt kæmpeafsnit ud i en køre, så er det derfor.
husfeldt
husfeldt Oct 21 '19

Så er der bestilt fælge samt aero kapsler samt ventiler ved Tesla - pris ca. 9600kr. Nu skal jeg så bare have fundet nogle dæk - og her tænker jeg umiddelbart Michelin Pilot Alpin 5 235/45 R18 98V XL er et godt bud.

 

 

Joe73
Joe73 Oct 21 '19
Har du fået en leveringstid på fælgene?
Danbra56
Danbra56 Oct 21 '19

Husfelt. Hvor meget koster ventilerne og virker de bare uden videre. 

Sider: « 1 2 3 4 5 »