Loading...
dk

E-On opladning, nye priser! | Tesla Forum

voersaa
voersaa Sep 8
Citat fra PeterE 
Jeg forstår dem til dels, talte med en fyr - unavngiven - herinde fra som havde lavet en lidt dum pengemaskine ud af sin EON opladning...fordi han fik større refusion end han betalte, så klimaanlæg op på max imens stikket er i. De kunne have valgt at lave begrænsninger for den type kunder...

Jeg må blankt erkende at jeg ikke har sat mig videre ind i tingene. Når det er sagt så forstår jeg ikke hvorfor det skulle rammer E-ON at en person optimerer sit stømforbrug. Får E-ON ikke kompensation per kw/h fra staten og så kan det i princippet være lige meget hvor meget der bliver brugt hos den enkelte person?

MOS
MOS Sep 8
Citat fra voersaa

Jeg må blankt erkende at jeg ikke har sat mig videre ind i tingene. Når det er sagt så forstår jeg ikke hvorfor det skulle rammer E-ON at en person optimerer sit stømforbrug. Får E-ON ikke kompensation per kw/h fra staten og så kan det i princippet være lige meget hvor meget der bliver brugt hos den enkelte person?

EON får vel kun refunderet elafgiften, men EON refunderer en højere kWh-pris til kunden (svarende til ca. hvad en gennemsnitlig kunde skal betale til elselskabet inkl. transport og afgifter). Så EON tjener naturligvis på selve abonnementet, men taber penge for hver kWh, der lades på elbilen.

Hvis kunden har valgt et elselskab med en lav kWh-pris (f.eks. med intro-rabat), der er lavere end den kWh-pris, EON refunderer, så vil kunden i princippet tjene forskellen. Det er derfor, der kan spekuleres i at brænde så meget energi af som muligt. Man kan jo nemt regne ud, hvor mange øre, man tjener på hver afbrændt kWh og hvor meget energi, der skal brændes af, før abonnementet er tjent hjem. Herefter er det en ren pengemaskine. Ikke særlig bæredygtigt koncept - på flere planer - IMHO.

PeterE
PeterE Sep 8
Citat fra voersaa
Citat fra PeterE 
Jeg forstår dem til dels, talte med en fyr - unavngiven - herinde fra som havde lavet en lidt dum pengemaskine ud af sin EON opladning...fordi han fik større refusion end han betalte, så klimaanlæg op på max imens stikket er i. De kunne have valgt at lave begrænsninger for den type kunder...

Nu har MOS svaret, men det er sgu ikke at optimere noget som helst hvis man blæser på miljøet og bare lader bilen stå med varme på permanent - for at ‘tjene’ et par kroner. Ja ok, jeg bliver super forarget over den slags :)
Forummets indlæg er redigeret af PeterE Sep 8
MOS
MOS Sep 8

@PeterE

Jeg er fuldstændig enig! Det er et usundt koncept at give folk incitament til at blæse på miljøet. Det er bl.a. også derfor, jeg har abonnement hos EVSE, hvor jeg faktisk netto har en udgift for hver kWh, jeg bruger. Selvom det muligvis kunne betale sig for mig at have et flatrate abonnement hos EON eller Clever, så har jeg ikke lyst til at støtte den slags galskab.

edge
edge Sep 8
Citat fra MOS

@PeterE

Jeg er fuldstændig enig! Det er et usundt koncept at give folk incitament til at blæse på miljøet. Det er bl.a. også derfor, jeg har abonnement hos EVSE, hvor jeg faktisk netto har en udgift for hver kWh, jeg bruger. Selvom det muligvis kunne betale sig for mig at have et flatrate abonnement hos EON eller Clever, så har jeg ikke lyst til at støtte den slags galskab.

Rigtigt nok - men der kan jo også ligge et incitament i at benytte familiens ene el-bil så meget som muligt på bekostning af benzinbilen (fordi el-bilens forbrug allerede er betalt uanset forbrug). Og har man (som vi har) en el-bil og en hybridbil, ligger der ved dobbelt-abonnementet (som vi har) et incitament i om overhovedet muligt at benytte hybridbilens el-funktion fremfor (som desværre mange gør) at køre hybridbilerne på benzin. Og endelig er der jo selve incitamentet til overhovedet at købe el-bil. Det afgøres måske blandt andet af muligheden for at få et attraktivt flat-rate abonnement.

Så jeg støtter nu gerne mit EON-flate rate abonnement, også selv om jeg nok egentlig kører så lidt at det ikke helt kan betale sig... Har aldrig regnet på det, kan bare godt lide det - også selv om det er steget en smule i pris ;-)

voersaa
voersaa Sep 10
Citat fra edge
Citat fra MOS

@PeterE

Rigtigt nok - men der kan jo også ligge et incitament i at benytte familiens ene el-bil så meget som muligt på bekostning af benzinbilen (fordi el-bilens forbrug allerede er betalt uanset forbrug). Og har man (som vi har) en el-bil og en hybridbil, ligger der ved dobbelt-abonnementet (som vi har) et incitament i om overhovedet muligt at benytte hybridbilens el-funktion fremfor (som desværre mange gør) at køre hybridbilerne på benzin. Og endelig er der jo selve incitamentet til overhovedet at købe el-bil. Det afgøres måske blandt andet af muligheden for at få et attraktivt flat-rate abonnement.

Så jeg støtter nu gerne mit EON-flate rate abonnement, også selv om jeg nok egentlig kører så lidt at det ikke helt kan betale sig... Har aldrig regnet på det, kan bare godt lide det - også selv om det er steget en smule i pris ;-)

Mener heller ikke der er tale om galskab. Jeg har to biler hvor den ene er benzin og vi ligger bevidst de fleste af vores kilometer på elbilen da det både er billigere og mere miljøvenligt. Prisen på et flatrate abonnement gør ikke at jeg opfinder grunde til at køre længere eller flere ture end jeg ellers ville gøre i de to biler tilsammen. Tilgengæld ville jeg måske være mindre opmærksom på hvilken bil der blev kørt i hvis prisen var tættere. Der vil altid være enkelte som forsøger at ydnytte systemet men løsningen på den slags ligger ikke i at reducere det økonomiske incitament til at køre på strøm. Er dog enig i at det er helt vanvittigt at at brænde strøm af mens bilen lader. Det er utroligt at man kan få sig selv til den slags. 

Forummets indlæg er redigeret af voersaa Sep 10
Ice2EV
Ice2EV Sep 10

Det må være ganske få der vælger at lave en sådan pengemaskine. 

Har dog forståelse for man forvarmer 10-20 minutter om vinteren eller køler 5-10 minutter om sommeren inden kørsel. Det anser jeg ikke for at være en pengemaskine, men et spørgsmål om komfort og bedre kørsels økonomi, end hvis man skulle varme/køle via kørsel.

Vi har EON abonnement og handler selv strøm på halvårsbasis. Frafalder EON abonnementet til nytår, så må vi håbe EON frigiver laderen, ellers skal vi jo bare købe en anden. Det er jo ikke værre. EON lader er alligevel afskrevet i det øjeblik pengene er smuttet ud af kontoen.

PeterE
PeterE Sep 10
Citat fra Ice2EV

Det må være ganske få der vælger at lave en sådan pengemaskine. 

Har dog forståelse for man forvarmer 10-20 minutter om vinteren eller køler 5-10 minutter om sommeren inden kørsel. Det anser jeg ikke for at være en pengemaskine, men et spørgsmål om komfort og bedre kørsels økonomi, end hvis man skulle varme/køle via kørsel.

Vi har EON abonnement og handler selv strøm på halvårsbasis. Frafalder EON abonnementet til nytår, så må vi håbe EON frigiver laderen, ellers skal vi jo bare købe en anden. Det er jo ikke værre. EON lader er alligevel afskrevet i det øjeblik pengene er smuttet ud af kontoen.

Enig, det er sikkert ganske få det tjener 2-3 kroner om dagen på at lade deres bil forvarme permanent. Men de er der, og de læser 100% med her - og ja, jeg mener i den grad at dette er 'de få der ødelægger det for de mange'. 750 kwh begrænsningen rammer jo alle.  

griffel
griffel Sep 10

- Og når A/C så har kørt permanent i et par år, så går det nok i stykker, og så røg den besparelse... ;-)

XOffer
XOffer Igår, 14:26
Citat fra P85DK

Ok, det var simpelthen for kompliceret for E.on's kundeservice. Jeg fik bare en mail tilbage med en oversigt over mit forbrug pr. md i indeværende år. Hvilket fuldstændig som forventet bare viser at i vintermånederne er jeg langt over de 750 kWh/md og i sommermånederne pænt under.

Den søde kundeservice pige havde endda udregnet et gennemsnit pr. md for mig, hvilket jo i denne sammenhæng er komplet irrelevant.

Så nu har jeg penslet det lidt mere tydeligt ud og så må vi se om de bare kommer tilbage med mit samlede forbrug siden opstart af abonnement :-)

Har de vendt tilbage på din henvendelse ?

Jeg overvejer at klage til Forbrugerombudsmanden. For mig virker det som om, at de måtte beholde "all inclusive" delen, da de ellers vil ændre hele abonnements typen, og derfor ikke kunne nøjes med at sende en opdaterings mail til kunderne.

Jeg har heller ingen juridiske kompetencer, men det virker meget vildledende at kalde det "all inclusive". Grænsen på 750 kWh/måned kan svare til 30.000 km/året, dette med et forbrug ligeligt fordelt over månederne. Det er absolut ikke "kør alt du vil / all inclusive". Leasing firmaer kan jo heller ikke kaldes deres leasingaftaler "all inclusive" og så bagefter sige, at det er inkl. max 30.000 km/år.

Boomle
Boomle Igår, 14:31

Jeg skal slet ikke gøre mig klog på det juridiske, men er det ikke det samme teleselskaberne gør? Der kan man få en pakke med "fri data", men der er så alligevel indført en fair usage grænse. Det er jo reelt heller ikke "fri data" så. 

MikaelH
MikaelH Igår, 15:02
Quote from Boomle

Jeg skal slet ikke gøre mig klog på det juridiske, men er det ikke det samme teleselskaberne gør? Der kan man få en pakke med "fri data", men der er så alligevel indført en fair usage grænse. Det er jo reelt heller ikke "fri data" så.

Nu har jeg ikke lige kunne finde nogle tal årligt km behov, men tager du f.eks. en E-tron så bruger den jo ca. 250Wh/km eller du har ca. 3000km pr. måned. Når man taler om fair use og all inclusive, så bør det vel dække langt hovedparten af befolkningen. 
Tager man udgangspunkt i mobilabonnementer, så koster 40Gb f.eks. 109kr/md og fri data koster 149kr/md. Fairuse grænsen er på 1000Gb, og det må antages at en meget lille del af befolkningen er ramt af denne grænse. 
Ser man på de 3000km/md, så må det også antages at dække hovedparten af befolkningen, men hvor stor en procent der bliver ramt af loftet ved jeg ikke. Vil dog umiddelbart tro at den er større end på mobil fairuse grænsen på 1000Gb.  Eon ved lige præcis hvor stor en andel af deres kunder som bliver ramt. Jeg vil tro at dette tal er ret lavt siden de stadig kalder det all inclusive. 

Dette er på ingen måde et forsvar af Eon, for jeg kan ikke fordrage det selskab. Hvis de insisterer på at gøre det på selve pakker og ikke kWh, så så jeg hellere at de inddelte det i pakker ligesom teleselskaberne.

Ice2EV
Ice2EV Igår, 16:12

De kunne også bare ligesom teleselskaber gør, når du rammer dine 30 gb, så falder hastigheden bare til 256 kb istedet for de sædvanlige 4G hastigheder.

Så hvis de satte eks 750 kW til fair usage, og så satte hastigheden ned fra 16kw til eks 3,7 kW, men forbruget var dækket af abonnementet.

Det burde være teknisk muligt via en OTA update af ladeboks.

MOS
MOS Igår, 16:31

@Ice2EV

LOL! Smart idé med at sætte ladehastigheden ned, når man har brugt sine 750 kWh på en måned. Men hvis det skulle svare til en nedsættelse fra 4G hastighed til 256 kb/s (400 x reduktion), så skulle ladeeffekten nedsættes fra 11 kW til sølle 28 Watt. Det er ikke engang nok til at dække vampire drain resten af måneden.

P85DK
P85DK Igår, 17:26

@Xoffer - ja, vi har haft lidt mails frem og tilbage. Som sagt så forholder jeg mig ikke til priserne eller grænserne for hvornår de måtte ændres. Jeg har udelukkende bedt dem om at give mig mulighed for at kunne tjekke mit aktuelle forbrug for indeværende måned, så jeg kan se hvornår min pris ændre sig.

E.ON mener at det behov kan dækkes af at man ringer til dem og får oplyst ens forbrug eller skriver til dem. At behovet så kan opstå fx. fredag aften kl. 21.00 anser de ikke som et nævneværdigt problem eller at de har op til 5 hverdages svartid på email henvendelser. Desuden nævnte de at muligheden for selv at tjekke vil komme i fremtiden uden at indikere hvorvidt det er 2 md, 8md eller 4 år.

Jeg tror ikke der er noget juridisk til hinder for dem at fortsat kalde det all-inclusive. Men de burde være så kundeorienteret at vente med at ændre i abonnementet til de er klar til at give kunderne mulighed for at følge med i forbruget.

Måske burde vi alle bare ringe ind dagligt og bede om status på vores forbrug i indeværende måned?

@MikaelH - hvis du kan få 3.000 km ud af en E-tron på 750 kWh/md så er du MOS's største konkurrent til verdensmesterskaberne i økonomikørsel.

Min P85DL kører ca. 30.000 km/året og de 5-7.000 af dem er hentet på Tesla SuC resten på E.ON. I vintermånederne er mit forbrug hos E.ON +/- omkring de 900 kWh, mens det i sommermånederne er omkring de 700 kWh

Sider: « 1 2