Loading...
dk

FDM skifter gear - nu med massiv interesse for el-biler... | Tesla Forum

PeterE
PeterE Aug 31 '19
Så er vi da på vej. 

At de så købte 48% el-biler i Norge sidste år hvor vi i Danmark kom på sølle (!) 2% er noget helt andet. Og nej, det er ikke - kun - politikernes skyld :)

God weekend.






baldur
baldur Aug 31 '19
Da også først da de kunne udråbe en tysker som vinder. Men selvom jeg endnu ikke har læst det, så kan jeg allerede sige at det er forkert. Ingen anden elbil kan måle sig med Tesla Model 3. Uanset om man kan lide bilen eller ej, så er det den halve million model 3 der tvinger resten af industrien ind i kampen.
MOS
MOS Aug 31 '19

Det kommer nok an på, hvilke parametre, man måler på. Hvis du mener produktionstal, acceleration, rækkevidde, forbrug, minimalisme, nytænkning, autopilot m.m., så har du nok ret. Jeg har ikke prøvet en Mercedes-Benz EQC, men jeg har prøvekørt en Audi e-Tron og jeg kunne forestille mig, at de har mange ligheder. Selvom jeg generelt sværger til Tesla, så må jeg indrømme, at samlekvalitet og kabinestøj i Audien er en klasse bedre end Tesla.

Jeg er spændt på at læse FDMs test af elbilerne, men jeg er forberedt på, at de vel sagtens kan være biased ift. tyske biler og måske lægger (for) meget vægt på de tyske kvaliteter. Så testen skal formentlig læses kritisk med de rigtige briller på.

Det er dog yderst positivt, at FDM endelig tager den grønne trøje på. Se bare på forsidens farve. Det er der nok en hel del symbolik i. Hvis først FDM Motor skriver positivt om elbiler, så skal Hr. og Fru Jensen nok også blive overbevist. Budskabet er vel, at der nu ikke længere er grund til at være forbeholden over for elbiler. Som jeg læser det, er det en rimelig klar købsanbefaling.

baldur
baldur Aug 31 '19

Audi og Mercedes har helt sikkert lavet nogle rigtig gode biler. Men ingen af dem har adgang til Teslas supercharger netværk og Ionity kan ikke sammenlignes endnu. FDM skriver "Mercedes-Benz EQC er samlet set den bedste elbil, man kan købe i øjeblikket" men det er simpelthen ikke rigtigt medmindre man aldrig kører langt. Mangel på lademulighed er så vigtig at man ikke bare kan se bort fra det.

De mener så også at "lademulighederne er fremragende" og at "oplade bilen med yderligere 200 km på bare 28 minutter, hvilket gør den hurtigere at oplade end f.eks. Tesla Model S". Nu har jeg ikke en S'er, så det ved jeg ikke helt om passer, men jeg ved at min 3'er lader mere end dobbelt så hurtigt som det der.

https://fdm.dk/motor/biltest/mercedes-benz-eqc-bedste-elbil-lige-nu

 

jramskov
jramskov Sep 1 '19

Jeg så Mercedes EQC til elbilsmessen i Holstebro for nylig. Det virker bestemt til at være en fin bil. Jeg er ikke så vild med fronten af bilen og jeg bemærkede at bla. midterkonsollen var med en masse blankt plastik, hvilket jeg heller ikke er fan af og det føltes ikke som premium kvalitet selvom det sikkert er det.

Jeg er ikke medlem af FDM, så har ikke læst testen udover linket ovenfor. Jeg forstår ikke dette:

"Rækkevidden målte vi til 375 km på motorvej med 110 km/t., og det er bestemt godkendt, men ikke helt så langt som Teslas biler. Til gengæld er lademulighederne fremragende, og det lykkedes os at oplade bilen med yderligere 200 km på bare 28 minutter, hvilket gør den hurtigere at oplade end f.eks. Tesla Model S."

Hvordan kan lademulighederne være mere fremragende end andre elbiler? Alle andre med mulighed for at lade med CCS har samme mulighed, ikke mindst Model 3 og Model S/X (efter modificering til at kunne håndtere CCS). Dertil kommer Teslas SC der er i en klasse for sig.
Hvilken Model S har de testet med? Er det en Raven model? Jeg er lidt overrasket over at de kan lade EQC hurtigere end Model S.

At Mercedes EQC vinder er fint, det komme helt an på hvad man vægter tingene og hvad ens behov er. Det er fint med konkurrence. Som de selv skriver, gør prisen dog at de færreste vil have råd til en EQC selvom den for den klasse biler er fornuftigt prissat. Dvs. indtil man vælger ekstraudstyr til, så er prisen lidt en anden ;-)

baldur
baldur Sep 1 '19

Du kan læse test for de andre biler i den store test fra samme side. Fra Tesla har de en artikel for S, X og 3 men en del af teksten er enslydende (copy and paste) og er bare en sviner til autopilot. Der står næsten intet om bilerne og man fornemmer at de faktisk ikke har testet dem igen. De har selvfølgelig kørt i bilerne dengang de var nye,

For alle Teslaer (undtagen måske roadster?) gælder at de kan lade med minimum 120 kW ved supercharger. Hvis du kører 200 Wh/km i en Model X, så er det 200 km på 20 minutter. Hvis det er en Model 3 med 160 Wh/km, så er det 200 km på 16 minutter. Eller med model 3 hos Ionity på 10 minutter.

Naturligvis forudsat at du ankommer med batteriet i en tilstand hvor det er klart til at tage imod effekten. FDMs artikler og test virker rimelig overfladiske. Hvis det så bare for at få materialet ned i et format, hvor alle kan være med. Men man fornemmer at det er overfladisk udført. Herunder at FDM slet ikke har sat sig ind i tingene og eksempelvis intet aner om ladekurver, pre-heat og hvordan det i det hele taget er at leve med en elbil permanent. De har højest prøvet det i en uge med den sædvanlige diesel stående som backup.

Det rammer ikke kun Tesla. De har hellere ikke sat sig ind i de andre bilers forhold. Hvis man vil se en reel test af Mercedes "autopilot" vs Tesla etc så hob over til YouTube og se lidt Tesla Bjørn.

baldur
baldur Sep 1 '19

Du kan læse test for de andre biler i den store test fra samme side. Fra Tesla har de en artikel for S, X og 3 men en del af teksten er enslydende (copy and paste) og er bare en sviner til autopilot. Der står næsten intet om bilerne og man fornemmer at de faktisk ikke har testet dem igen. De har selvfølgelig kørt i bilerne dengang de var nye,

For alle Teslaer (undtagen måske roadster?) gælder at de kan lade med minimum 120 kW ved supercharger. Hvis du kører 200 Wh/km i en Model X, så er det 200 km på 20 minutter. Hvis det er en Model 3 med 160 Wh/km, så er det 200 km på 16 minutter. Eller med model 3 hos Ionity på 10 minutter.

Naturligvis forudsat at du ankommer med batteriet i en tilstand hvor det er klart til at tage imod effekten. FDMs artikler og test virker rimelig overfladiske. Hvis det så bare for at få materialet ned i et format, hvor alle kan være med. Men man fornemmer at det er overfladisk udført. Herunder at FDM slet ikke har sat sig ind i tingene og eksempelvis intet aner om ladekurver, pre-heat og hvordan det i det hele taget er at leve med en elbil permanent. De har højest prøvet det i en uge med den sædvanlige diesel stående som backup.

Det rammer ikke kun Tesla. De har hellere ikke sat sig ind i de andre bilers forhold. Hvis man vil se en reel test af Mercedes "autopilot" vs Tesla etc så hob over til YouTube og se lidt Tesla Bjørn.

Captiva
Captiva Sep 1 '19
Merc EQC er i store træk en GLC på el. Og det jeg har læst/set samt hørt fra en ven, der neto har bestilt den, så er det en rigtig fin bil. Ikke umuligt at den også fortjener førstepladsen, de bygger generelt fine biler hos Mercedes og har lidt erfaring fra tiden som medinvestor his Tesla. Basispris DK 680k er heller ikke så tosset.
Men....lad os nu se hvor mange der vil blive produceret og hvornår. Jeg tror ikke det er lønsomt for hverken Merc eller Audi at producere eqc og e-tron endnu, ihvertfald slet ift nuværende ICE program. Tror priserne er politisk bestemte

Jeg er selv den yderst tilfredse ejer af S90d og er stadig forundret hver gang jeg ser folk købe en ny ICE 5’er, A6’er eller E klasse, men absolut åben overfor konkurrerende elbiler fra samme firmaer.
PeterE
PeterE Sep 1 '19
Baldur, stop dig selv - TM3 tvinger ingen andre nogen steder hen. De var igang allerede :)
selsoe
selsoe Sep 2 '19

Jeg har læst hele testen. De tester bilerne i forskellige kategorier: Rækkevidde, økonomi osv. I ingen af testsne fremhæver de Merceren. De fremhæver dog flere af de andre biler, inkl Teslaerne, flere gange på forskellige parametre. Så det virker også pudsigt at den vinder samlet set. De er nok blevet lokket af køreoplevelse, interiør og finish, som uden tvivl er lækkert.

Men altså herregud, det er jo uendeligt ligegyldigt. Jeg glæder mig bare over at FDM bruger så meget energi på elbiler i deres dækning og tager dem seriøst. De ender sågar med at sige, at man sagtens kan købe en elbil i dag uden at gå på kompromis med ret meget og hvis ikke man skal gå ud og købe den i dag, skal man overveje det kraftigt når den nuværende dino-juice-spand skal udskiftes. Hurra for det.

Forummets indlæg er redigeret af selsoe Sep 2 '19
jramskov
jramskov Sep 2 '19

Selsoe: Jeg er rimeligt enig, synes dog de virker ret overfladiske i deres beskrivelser og det er derfor svært at gennemskue hvad de baserer deres vurdering ud fra. Jeg så lige video'en på deres hjemmeside, den omhandler primært deres test af rækkevidde, med lidt diverse kommentarer til bilerne derudover. Model 3 kritiserer anmelderen bla. for at alle indstillinger er flyttet til skærmen. Der tror jeg måske det er et spørgsmål om at anmelderen ikke har brugt nok tid sammen med bilen og at det bare er så nyt og anderledes i forhold til praktisk taget alle andre biler. Vores (min kone og jeg) oplevelse er at det yderst sjældent er et reelt problem. Vi vænnede os lynhurtigt til det. 

selsoe
selsoe Sep 2 '19

Ja, den bed jeg også mærke i. Jeg forstår ikke hvad det er han har brug for at pille ved på skærmen mens han kører.

Det skulle da lige være vinduesviskerne. Jeg synes regnsensoren (som så vidt jeg ved er kamerabaseret) virker elendigt og ved kraftig regn er jeg nødt til at sætte viskerhastighed manuelt for, at få det som jeg vil have det.

Johannelund
Johannelund Sep 2 '19
Tjaa, at Audi og MB måske vil blive valgt da de er premium biler, det er Tesla m3 ikke, og Tesla har jo diskvalificeret sig i premium klassen pga manglende træk i model S og det store skrummel til model x med tåbelige bagdøre, at Tesla så har andre fordele, det hjælper jo ikke da 40% af bilerne i dk har brug for træk
MikaelH
MikaelH Sep 3 '19

@Johannelund

40% mener at de har brug for træk, også selvom de aldrig har brugt det, eller brugt det så få gange at det havde været billigere at bestille en fragtmand ;)
Min umiddelbare fornemmelse er dog at det i premium segmentet er knap så vigtigt? 

Johannelund
Johannelund Sep 3 '19
@MikaelH At premium Segmentet også ønsker træk, det ses nemt på alle de premium biler der har træk, At man så ikke inde i de store Byer har træk det er en anden sag, men de har jo heller ikke plads til en trailer. PS men har man kun 1 bil vil man jo gerne kunne have f.eks cykler med, men det tillader Tesla jo ikke da det ifølge Elon Musk ikke ser godt ud, Det er simpelhen manglende vilje. Hvorfor må X når S ikke må, samme batteripakke og motor
Forummets indlæg er redigeret af Johannelund Sep 3 '19
baldur
baldur Sep 4 '19

Du kan godt få krog til cykler på din Model S. Du må bare ikke trække en rigtig trailer med den krog.

ChristianL
ChristianL Sep 5 '19

Jeg syntes også at det er fint der kommer mere fokus på EV, og at en organisation som FDM stiller sig positive overfor dem, og fremhæver deres anvendelighed. Jeg blev dog også noget overrasket over deres udråben af MB til vinder. Det lå ikke vildt meget i kortene da man læste artiklen. Men de har faktisk et par rigtigt gode løsninger, blandt andet deres Augmented Navigation, som VW dog med deres ID3 ser ud til at slå med længder til næste år, og så har Mercedes taget sig sammen, og kontaktet hvis ikke alle, så de fleste udbydere af opladning, så man bare kan tilslutte sin MB og lade den op uden at skulle have RFID chips, apps eller andet. Præcist ligesom Tesla ejere kan lade på SC. Særligt den feature er genial i min optik, og man kan kun håbe det breder sig til andre mærker. Måske er det også årsagen til FDM mener at lademulighederne er fremragende. 

baldur
baldur Sep 5 '19
Hvis Mercedes har lavet aftaler om opladning, så er det ganske smart. Men hvorfor nævner FDM det ikke? Derfor finder jeg deres artikler alt for overfladisk.
PeterE
PeterE Sep 5 '19
Husk at de fleste primært oplader om natten derhjemme imens de sover :)
TSLA
TSLA Oct 1 '19

Har lige set Volvo's Polestar 2 udstillet i Montreal i Canada. Den bliver interessant at følge, kommer kun med Dual Motor og 78 KwH batteri. Ser meget fin ud og til en pris på 60.000 Eur kan den godt blive en værdig konkurrent til 3'eren, da det er en hatchback med stor bagdør. Den har 500 km WLTP. Eneste, men store, anke jeg kunne se er at de har lavet 'kardan tunnel' på gulvet ved bagsæderne - så kun behageligt for 2 passagerer. Den lanceres worldwide i Juni 2020.

Sider: 1 2 »