Loading...
dk

Salgstal for september 2019 | Tesla Forum

MOS
MOS Oct 2 '19
Citat fra Metguy2000

E klassen, A6 og 5 serien går først og fremmest som leasede firmabiler hvor skatteværdien er meget lavere end kontantprisen, som Tesla må slås med. Som jeg husker det var skatteværdien på min E klasse nede på 530K med business pakken og en 4 cyl. motor. Netop derfor bør der indføres lempeligere firmabil beskatning på elbiler.

Hørt!

Det er dog stadig en lappeløsning til et i forvejen dysfunktionelt afgiftssystem. Måske burde man i stedet fikse registreringsafgiftssystemet, så man beskatter på baggrund af (miljø-)tekniske kriterier fremfor en værdibeskatning. Eller afskaffe leasingvask, så man sidestiller ICE-firmabiler med EV-firmabiler og ikke omvendt.

PeterE
PeterE Oct 2 '19
Citat fra Metguy2000

"Og netop MB e-klasse sælger jo faktisk over 300 styk på den samme måned hvor det bliver købt 19 S’ere."

E klassen, A6 og 5 serien går først og fremmest som leasede firmabiler hvor skatteværdien er meget lavere end kontantprisen, som Tesla må slås med. Som jeg husker det var skatteværdien på min E klasse nede på 530K med business pakken og en 4 cyl. motor. Netop derfor bør der indføres lempeligere firmabil beskatning på elbiler.

Enig (!)
SuneH
SuneH Oct 3 '19

Tesla sætter endnu en gang ny rekord med ca. 97.000 leverede biler i kvartalet, og melder om fortsat stigende backlog af ordrer, med andre ord kan de ikke producere lige så hurtigt som ordrerne kommer ind. YTD stigning på deliveries ift 2018 er på 44%. Og alligevel falder kursen med 5% i aftermarket.

Det hænger ikke helt sammen, synes jeg.

NikolajK
NikolajK Oct 3 '19
Citat fra SuneH

Tesla sætter endnu en gang ny rekord med ca. 97.000 leverede biler i kvartalet, og melder om fortsat stigende backlog af ordrer, med andre ord kan de ikke producere lige så hurtigt som ordrerne kommer ind. YTD stigning på deliveries ift 2018 er på 44%. Og alligevel falder kursen med 5% i aftermarket.

Enig. Men måske fordi man havde forventet 100.000 leverede biler. Det tal kom angiveligt fra en lækket intern mail fra Elon. 

jramskov
jramskov Oct 3 '19

De nåede ikke at sælge 100.000 biler i kvartalet, så går de nok snart konkurs :P 

ClausM
ClausM Oct 3 '19

Det vil i den forbindelse være fair at påpege, at kursen i sidste uge steg 6% på baggrund af "lækket" information om, at man kunne nå op på 100.000 enheder.

Når man så ikke når derop, men kun stiger 2% i forhold til sidste kvartal, så er det vel logisk nok at den værdistigning, som kom alene på baggrund af en forventning om 100.000 biler, også forsvinder igen?

Citat fra SuneH

NikolajK
NikolajK Oct 3 '19
Citat fra ClausM

Når man så ikke når derop, men kun stiger 2% i forhold til sidste kvartal, så er det vel logisk nok at den værdistigning, som kom alene på baggrund af en forventning om 100.000 biler, også forsvinder igen?

Skal man bide på.... Skal man lade den flyve...

Jeg bider sgu på - hvorfor skriver du "kun"? Der har reelt set vel ikke været en forventning om mere før fabrikken i Kina begynder at producere.
Og bare af interesse, hvordan ser det ud med de andre bil fabrikanter. Hvor man flere har de leveret i Q3 sammenlignet med Q2? 

IlTempoGigante
IlTempoGigante Oct 3 '19

Antallet af biler leveret i Q2 blev hjulpet af at mange (ca. 10.000?) Model 3 var i transit til Europa og dermed ikke kunne registreres som leveret i Q1. Det ser ud til at der for Q3 er langt bedre balance mellem produceret og leveret, og dermed er stigningen på 2% fra Q2 til Q3 ikke helt retvisende.

Generelt ser det også ud til at Tesla's interesse for både S og X er på et meget lavt niveau (på trods af Raven opdatering og hurlumhej på Nürnburg ringen) - fokus bør derfor være på Model 3, der udviser imponerende vækstrater og vel har nået et produktionsmaksimum indtil fabrikken i Kina kommer i gang.

Vækstraten for Model Y bliver spændende at følge - konen er klar til at skifte sin BMW X1 :-)

ClausM
ClausM Oct 3 '19

Jeg har ikke fulgt med i andre mærkers afsætning som sådan, men jeg kan se at nogle allerede er pressede pga. konjunkturerne. Når jeg skriver "kun", så er finten at Tesla har officielt meldt ud, at de forventer at sælge 360-400.000 i år.

Hvis de nu skal nå det tal, så kræver det en ganske væsentlig vækst i produktionen i Q4, og der er ikke noget (endnu) der tyder på, at den nye fabrik i Kina kommer til at levere i noget nævneværdigt omfang. Så uagtet at Tesla sætter priserne ned for at stimulere efterspørgslen, så hjælper det ikke hvis de ganske enkelt ikke kan producere biler nok.

Med andre ord: Det ser svært ud at opnå selv det laveste spænd i deres årlige guidance. Normalt straffes sådan noget på børsværdien. Derfor "kun".

Og bare rolig, jeg bider ikke. Indgår gerne i rationelle diskussioner ;)

Citat fra NikolajK
Citat fra ClausM

Skal man bide på.... Skal man lade den flyve...

Jeg bider sgu på - hvorfor skriver du "kun"? Der har reelt set vel ikke været en forventning om mere før fabrikken i Kina begynder at producere.
Og bare af interesse, hvordan ser det ud med de andre bil fabrikanter. Hvor man flere har de leveret i Q3 sammenlignet med Q2? 

ClausM
ClausM Oct 3 '19

Det er rigtigt, de har formået at vækste produktionen en del i Q3. Men det er ikke nok til at nå guidance på året, der skal yderligere betragtelig vækst til.

Citat fra IlTempoGigante

Antallet af biler leveret i Q2 blev hjulpet af at mange (ca. 10.000?) Model 3 var i transit til Europa og dermed ikke kunne registreres som leveret i Q1. Det ser ud til at der for Q3 er langt bedre balance mellem produceret og leveret, og dermed er stigningen på 2% fra Q2 til Q3 ikke helt retvisende.

Generelt ser det også ud til at Tesla's interesse for både S og X er på et meget lavt niveau (på trods af Raven opdatering og hurlumhej på Nürnburg ringen) - fokus bør derfor være på Model 3, der udviser imponerende vækstrater og vel har nået et produktionsmaksimum indtil fabrikken i Kina kommer i gang.

Vækstraten for Model Y bliver spændende at følge - konen er klar til at skifte sin BMW X1 :-)

IlTempoGigante
IlTempoGigante Oct 3 '19

Jeg har svært ved at forstå hvilken betragtelig vækst du efterlyser for at nå (nedre) guidance på året. Q1 2019: 60.000, Q2 2019: 100.000, Q3 2019: 100.000, Q4 er traditionelt det bedste kvartal for alle bilproducenter, og Tesla har allerede en backlog med ind i Q4. Spørgsmålet er udelukkende om der er produktionskapacitet til at levere mere end 100.000 biler i Q4, og dermed bliver ramp-up i Kina for alvor interessant.

ClausM
ClausM Oct 3 '19

Enig med dig i, at det er produktionskapaciteten, som er afgørende for antallet af biler solgt - under forudsætning af, at Tesla er villige til at sænke prisen nok, til også at få solgt dem alle sammen.

Tesla har produceret hhv. 77.100, 87.048 og 96.155 biler i årets 3 kvartaler.
Det er ialt 260.303 biler. De har i samme periode solgt ca. 255.000 biler.

De skal altså producere minimum 4% flere biler i Q4 end i Q3 -> og nå at sælge hver og en, for at nå op på 360.000 i guidance. Realistisk set - fordi mange biler skal leveres langt væk og derfor kræver lang transport tid, så skal de producere flere end bare "nok".

Lad os se, måske kan de gøre det.

I sidste uge har Tesla indgået en låneaftale med en kinesisk bank (primært ejet af starten), som sikrer dem en låneramme på ca. 700M USD til at finansiere de biler, som er i transport til det kinesiske marked. Lånet optaget i kinesisk valuta, så kan ikke føres ud af landet og bruges meningsfyldt andre steder. At man på tærskelen til Q4 indgår en sådan låneaftale, indikerer at man har planlagt at sende mange biler fra USA - og ikke at GF3 kommer til at producere noget nævneværdigt i Q4. For hvorfor ville man så planlægge at sende så mange biler derover fra USA?

Men det bliver spændende at følge.

Citat fra IlTempoGigante

Jeg har svært ved at forstå hvilken betragtelig vækst du efterlyser for at nå (nedre) guidance på året. Q1 2019: 60.000, Q2 2019: 100.000, Q3 2019: 100.000, Q4 er traditionelt det bedste kvartal for alle bilproducenter, og Tesla har allerede en backlog med ind i Q4. Spørgsmålet er udelukkende om der er produktionskapacitet til at levere mere end 100.000 biler i Q4, og dermed bliver ramp-up i Kina for alvor interessant.

NikolajK
NikolajK Oct 9 '19

Jeg lagde mæke til at https://www.bilimp.dk har fået opdateret med ÅTD salgstal.
Tesla model 3 indtager en flot 30. plads med ca 1% af det samlede bilsalg.

Her ses fordelingen af det samlede salg for elbiler ÅTD.

voersaa
voersaa Oct 9 '19

Mon ikke der kommer et pænt løft i S salget når de får lavet en refresh. Jeg har ihverfald en (måske naiv) forventning om at det bliver noget der vil sætte mange af de andre premium biler på plads. Når det er sagt så tror jeg ikke der er nogen tvivl om at model 3 har taget en pæn del af S salget. Mange kan nok godt "nøjes" med en 3'er når tiden kommer til at man skal smide pengene på bordet.

P85DK
P85DK Oct 9 '19

Problemet med S'eren er at den ikke er luksuiøs nok i interiøret til det prissegment de sigter efter, og der er ikke noget der peger mod at Tesla laver et luksuiøst interiør. Eventuelle performance forbedringer vil trække, men salgsmæssigt tror jeg Tesla ville have større succes med et lavet et fedt interiør

Johannelund
Johannelund Oct 9 '19
@p85dk det helt store problem er manglende træk, Det med at performance vil trække, det er da komplet ligegyldig, om den er ubehagelig hurtig eller meget ubehagelig hurtig du får altid skældud af medpassager hvis du fyrer den af. Så derfor vil Audi Mb vinde alene af denne grund,
P85DK
P85DK Oct 9 '19

@Johannelund - vi kunne ikke komme fra to mere forskellige sider :-)

En jydepik betyder ikke det store i det segment og her mener jeg hele verden og ikke kun Jylland/midtsjælland. Performance (som de har styr på) og et luksuriøst interiør er jeg overbevidst om betyder mere på verdensmarkedet for Model S end en jydepik.

jramskov
jramskov Oct 9 '19

Jydepik :D :D :D

Jeg er enig i at Model S & X mangler en interiør refresh, det er lidt overraskende at det ikke er kommet endnu.

Er også enig i at Model 3 æder salg fra Model S og kunne også forestille mig at folk venter på Model Y fremfor at bestille en Model X.

P85DK
P85DK Oct 9 '19
Citat fra jramskov

Er også enig i at Model 3 æder salg fra Model S og kunne også forestille mig at folk venter på Model Y fremfor at bestille en Model X.

ja, men det er jo kun fordi de aldrig rigtigt har været målgruppen for hverken Model S eller X, så en af grundene til at Model S solgte langt mere end sine konkurrenter i sit segment var fordi der var mange fra andre segmenter der købte, men lige så stille bliver det jo også hverdag. Det samme kommer til at ske for Model 3 når der kommer endnu flere alternativer

jramskov
jramskov Oct 10 '19

Ja, lige nu er der Model 3 og så er der...ikke så mange andre valgmuligheder.

Sider: « 1 2