Loading...
dk

Gratis at parkere elbiler i København i 2020 | Tesla Forum

selsoe
selsoe Oct 3 '19

Københavns budgetaftale for 2020 er netop vedtaget og gør det gratis for elbiler at timeparkere i byen fra 1. april 2020:

https://www.kk.dk/budget2020

Tilbage står så at de skal finde ud af hvordan de identificerer elbiler ved parkeringskontrol. Jeg håber det bliver baseret på nummerplade eller VIN-nummer i forruden (kan stregkodeaflæses). Jeg magter ikke grimme klistermærker.

Forummets indlæg er redigeret af selsoe Oct 3 '19
andersh
andersh Oct 3 '19

De kan allerede identificere elbiler via P-vagternes skannere. Det er jo den måde de sikrer at det kun er elbiler, der parkerer på ladepladserne.

selsoe
selsoe Oct 3 '19

Hvad scanner de? VIN-numre eller nummerplader? Der står i budgetaftalen at:

Der afsættes 0,2 mio. kr. på service i 2020 og 0,1 mio. kr. i 2021 og frem til udvikling og drift af
løsning til identifikation af elbiler ifm. parkeringskontrol.

PeterE
PeterE Oct 3 '19
De scanner nummerplader, og de tjekker også idag at kun el-biler holder på el-pladser. God nyhed - kunne på et godt år spare mig for næsten 20000/år :)
PeterE
PeterE Oct 3 '19
Citat fra JacobKbhS ... men hvordan skal det forstås? Timeparkering bliver gratis, men beboerlicensen stiger. Hvis parkering med elbil er gratis, hvorfor skulle man så købe en beboerlicens..?
Mon ikke beboerlicens til el-biler bliver gratis? Vel ikke dem der stiger. Og gad vide om p-pladserne i Ørestaden hos By og Havn også bliver gratis? For de koster jo boksen idag, ca 1100,-/måned for ‘beboerlicens’.
Forummets indlæg er redigeret af PeterE Oct 3 '19
PeterE
PeterE Oct 3 '19
Tak! Gode nyheder - mangler bare at folk så begynder at købe lidt flere el-biler :)
selsoe
selsoe Oct 4 '19
Ja, jeg har også studset over hvad man skal med beboerlicens når parkering er gratis.
PeterE
PeterE Oct 10 '19
Citat fra selsoe Ja, jeg har også studset over hvad man skal med beboerlicens når parkering er gratis.
Det svar har jeg nu: Beboerlicensen giver adgang til kommunens automatiske p-anlæg. Det gør timeparkering ikke.
larsenjan
larsenjan Oct 11 '19
Måske dumt spørgsmål, hvad betyder time parkering.
Parkering i en time, eller hele dagen ?
baldur
baldur Oct 11 '19
Timeparkering betyder betaling per minut:-)
T3S7A
T3S7A Oct 11 '19

Er det hele KBH? Er det fra Dagsdato det gælder? 

selsoe
selsoe Oct 11 '19

Hele København. Fra nytår

PeterE
PeterE Oct 11 '19
Citat fra JacobKbhS De automatiske P-anlæg i Kbh tager alligevel ikke mod Tesla Model S og Model X pga. vægten (måske de tager imod Model 3..?) - så ingen grund til at forlænge sin beboerlicens til nytår :-)
Ehm, hvorfor tror du det? Jeg bruger et af de anlæg uden problemer i min Model S :) man skal bare huske at folde spejlene ind for eller er den for bred, men det virker ellers fint.

Maxvægten på anlægget er 2300 kgs, og når jeg forlader bilen vejer den 2211 kgs. Hvis du faktisk bor i 2300, så prøv det l Leifsgade.
Forummets indlæg er redigeret af PeterE Oct 11 '19
KimT
KimT Oct 11 '19

Lige et spørgmål til de lokal.

Vi skal til Kbh i morgen aften, og regner med at parkere på Islands Brygge 1 hvor E.on har en laderstander.

Iflg https://www.kk.dk/parkeringszoner-koebenhavn koster det ikke at parkere lørdag 17-mandag 8, men kan det tænkes at standeren står på et "privat" område hvor man stadig skal betale for parkering. For det er vel kun de offentlige p-plader de kan siger er gratis i ovenstående tidsrum.

(der er samme problem her i Silkeborg hvor kommunen siger de 2 første timer er gratis, men mange af p-pladserne er privatejet hvor disse regler ikke gælder)

KimT
KimT Oct 12 '19

Takker - den holder og suger strøm nu. Der var 2 ledige pladser da jeg kom