Loading...
dk

Cybertruck | Tesla Forum

jramskov
jramskov Nov 27 '19

Jeg er enig i at man ikke kan bruge antallet af reservationer til meget.

Er leveringstiden mulig? Tjae...De siger den skulle være simplere og billigere at producere, ingen dyre "stamping machines", ingen "paint shop", men hvad ved jeg :) Elon er muligvis også blevet klogere. De har rykket Model Y produktionsdatoen frem og senest er der rygter om at produktionen starter om få måneder.

Jeg finder personligt prisen og teknologien bag mere interessant. Elon har sagt at der kommer en Model S Plaid model (og sandsynligvis tilsvarende X model) næste år. Det skulle være samme samme "tri-motorer" som i Roadster V2 og Cybertruck. Vil Plaid modellerne også have en rækkevidde på +800km?

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Nov 27 '19
MOS
MOS Dec 13 '19
Så er der lagt en reservation på en Dual Motor med FSD. Spændt på om der bliver plads til den i carporten (den skal nok sænkes til laveste indstilling). Og forhåbentlig kommer den med varme i rattet. Ellers kan man måske på et tidspunkt udnytte FSD, så man ikke skal have hænderne på rattet. :-D
voersaa
voersaa Dec 14 '19

Fedt MOS :-) Jeg syntes det er en spændende bil og har overvejet at blive skrevet op. Når det er sagt så frygter jeg at den simpelthen er for stor og upraktisk til min danske dagligdag.

Forummets indlæg er redigeret af voersaa Dec 14 '19
baldur
baldur Dec 14 '19

Med de seneste rygter på Cybertrucks totalvægt, så skal i huske at tage lastbilskørekort. 0-100 tiden er uendelig da den lovpligtigt vil være begrænset til 88 km/t. Husk at kørehviletidsreglerne skal overholdes.

Der er overraskende lidt fokus på at Cybertruck slet ikke fungerer uden for USA. Tesla sælger den på den danske hjemmeside hvor de bare lader som om at vi kan køre i ligeså tunge køretøjer i Europa som de kan i USA.

Jer der har skrevet op til Cybertruck er i virkelig indstillet på et liv i inderbanen med 88 km/t?

På tesla.com står der på dansk at Cybertruck med tre motorer kan trække 14.000+ lbs. Det er 6350 kg. Ethvert køretøj der kan trække mere end 3500 kg er en lastbil. Sådan er loven. Det kan selv Tesla ikke ændre på. Hvorfor har ingen gjort opmærksomme på at Teslas specs er umulige i Europa? Lastbiler har ikke 0-100 tider, du kan ikke få den til at køre hurtigere end fartbegrænseren tillader (88 km/t ca).

https://www.teslarati.com/tesla-cybertruck-weight-near-10k-lbs-vs-ford-f-150-class-carb-letter/

I ovenstående artikel spekuleres der på at totalvægten er imellem 8500 og 10000 lbs. Det er 3800 til 4500 kg. Alt over 3500 kg = lastbil.

Muligvis kan den nedvejes men det går ud over lastevnen. Hvad vil pointen være i en truck der eksempelvis kun kan laste 500 kg inklusiv passagerer?

PeterE
PeterE Dec 14 '19
Hvis den lander over 3500 kg, så bliver der godt nok ikke solgt mange i Danmark. Men den er også designet til deres hjemmemarked.
MartinPedersen
MartinPedersen Dec 14 '19
Roooolig nu, lad os holde os til fakta, og ikke vilde spekulationer uden hold i virkeligheden... Køre hviletid gælder erhvervs kørsel. Du skriver at 3.500kg = lastbil jf. loven, det er forkert, både personbil M1 (alm. bil) og personbil M2 (bus), må veje over 3.500kg., men man kan så ikke længere nøjes med alm. kørekort. Bilen er pansret, og der kan vi takke Anders Fogh Rasmussen for i 2005, at have indført en regel om, at pansrede køretøjer må følge den almindelige trafik. Mette Frederiksen har 2 pansrede køretøjer, og BMWen (760) vejer 4.200kg., og kører 130km/t på motorvejen, ligesom alle andre.
baldur
baldur Dec 14 '19

Dert er ikke rigtigt.

https://da.wikipedia.org/wiki/Motoriseret_k%C3%B8ret%C3%B8j

Personbil M1

Bil, som er beregnet til befordring af højst 9 personer inkl. føreren, og som har en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.

Tesla Cybertruck er en Lastbil N2:

Lastbil, som er beregnet til godstransport, og som har en tilladt totalvægt på over 3.500 kg, men ikke over 12.000 kg.

Det med pansring er beskrevet her:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=134739

Det kan være et smuthul, men for det første vil det kun gælde Danmark og derudover tvivler jeg på at den bliver godkendt. Formuleringen er "og som på grund af pansring har en tilladt totalvægt, der overstiger 3.500 kg, men ikke 5.500 kg". De vil insistere på at der også skal være en version uden pansring der er under vægtgrænsen.

lauz
lauz Dec 14 '19

Totalvægt handler ikke om hvad den “kan” trække, men hvad den indregistreres til at “må” trække. Så den kan fint indregistreres i Danmark. 

baldur
baldur Dec 14 '19

https://www.fstyr.dk/DA/Presse/Nyhedsarkiv/Syn-og-koeretoejer/2009/3/~/media/B2C5CA71C83744A295F647BEF5EBEDD8.ashx

Sektion 020:

"Bil, der er særligt indrettet til befordring af mandskab og materiel (»mandskabsbil«), anses som a) vare-/lastbil, såfremt - bilen er indrettet til højst syv personer, inkl. føreren, og - den tilladte vægt af gods med alle pladser besat og fuldt optanket med driftsmidler overstiger vægten af passagerer (á 68 kg), (dvs. TT – TJ – N x 68 > N x 68, hvor TT er tilladt totalvægt (kg), TJ er tjenestevægt (kg) og N er antal passagerer, som bilen er indrettet til), og b) personbil i andre tilfælde".

Så afhængigt om Cybertruck opfylder ovenstående er den enten personbil M2 eller lastbil N2. Ikke at det gør den store forskel udover afgifterne og at M2 måske kan køre 100 km/t.

https://politi.dk/faerdsel/faerdselsregler/hastighed

baldur
baldur Dec 14 '19
Citat fra lauz

Totalvægt handler ikke om hvad den “kan” trække, men hvad den indregistreres til at “må” trække. Så den kan fint indregistreres i Danmark. 

Det er derfor jeg skrev at den muligvis kan nedvejes. Med en egenvægt tæt på 3 ton, så vil du i så fald kunne laste 500 kg inklusiv fører og passagerer. Med 6 gange 68 kg til passagerne efterlader det omkring 100 kg til lasten.

Ligeledes kan den indregistreres til kun at trække 3,5 ton. Men Tesla lover 6,3 ton på købssiden. Er det ikke falsk markedsføring eller i det mindste med en meget vigtig detalje udeladt?

Til info så har mit firma i øjeblikket 2 lastbiler (32 ton), 7x 3,5 ton biler med træk til 3,5 ton og måske 30 mindre varebiler. Omkring 15 3,5 ton trailere med entreprenørmateriale. Jeg ved alt om vægtgrænser... vi er meget udfordret af at vores vogntog skal holdes under 7 ton (3,5 ton for bilen og 3,5 ton for traileren).

Jeg kunne sagtens bruge en Cybertruck men ikke til mig selv. Til firmaet. Men i så fald skal de indse at det er en lastbil og fjerne den anden sæderække og bruge pladsen på et større lad. Glem alt om 2,9 sekunder 0-100, men giv mig det store batteri og kun én motor (pgr af pris).

baldur
baldur Dec 14 '19

Kørehviletid er ganske rigtigt undtaget privatkørsel under en vis vægtgrænse. Men det den traditionelle målgruppe for amerikanske trucks er selvstændige erhvervsdrivende og håndværkere. Det tæller som erhvervskørsel.

MartinPedersen
Du er meget farvet, og udelader væsentlige detaljer (som går imod din holdning). Det du har fundet på Wikipedia er ikke korrekt. Personbil M1 har INGEN øvre vægt grænse,, det er en udbredt misforståelse.
baldur
baldur Dec 14 '19

fjernet da M1 vs M2 klassificering er irrelevant.

Forummets indlæg er redigeret af baldur Dec 14 '19
baldur
baldur Dec 14 '19

Færdselsloven:

§ 43. For busser, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, må hastigheden uanset § 42 ikke overstige 80 km i timen. For busser, der opfylder betingelserne fastsat efter stk. 10, må hastigheden på motorvej dog ikke overstige 100 km i timen.

Stk. 2. For andre biler, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg (lastbiler), og for vogntog bestående af en lastbil eller en bus, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, og et registreringspligtigt påhængskøretøj må hastigheden på andre veje end motorveje uanset § 42 aldrig overstige 70 km i timen.

Stk. 3. For biler med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg må hastigheden på andre veje end motorveje uanset § 42 ikke overstige 70 km i timen, hvis der er tilkoblet påhængsvogn, sættevogn eller registreringspligtigt påhængsredskab, herunder campingvogn. Tilsvarende gælder for motorcykel, hvis der er tilkoblet påhængsvogn eller registreringspligtigt påhængsredskab. For biler, der opfylder betingelserne fastsat efter stk. 11, må hastigheden på andre veje end motorveje dog ikke overstige 80 km i timen.

Stk. 4. For de i stk. 2 og 3 nævnte køretøjer må hastigheden på motorveje uanset § 42 ikke overstige 80 km i timen. For biler omfattet af stk. 3, der opfylder betingelserne fastsat efter stk. 11, må hastigheden på motorveje dog ikke overstige 100 km i timen.

Stk. 11. Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte regler om, hvilke betingelser der skal være opfyldt, for at biler med tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg tilkoblet påhængsvogn, sættevogn eller registreringspligtigt påhængsredskab, herunder campingvogn, må køre med op til 100 km i timen på motorvej og op til 80 km i timen på andre veje end motorveje, jf. stk. 4, 2. pkt., og stk. 3, 3. pkt.

Der er en grund til at det er nødvendigt med den lov omkring pansrede køretøjer. Ellers var de netop begrænset af ovenstående til 80 km/t for tilladt totalvægt over 3500 kg.

Jeg mener ikke du kan kalde mig farvet. Jeg påpeger bare at der er en lovgivning der i praksis begrænser hvad man kan og som er direkte årsag til at amerikanske trucks kun er populære i hjemlandet. 

Den eneste holdning jeg måske giver udtryk for er at den der med pansret køretøjer, der er simpelthen 0% chance for at Tesla får lov til at gøre brug af den. Enten sætter de simpelthen kravet til "pansring" højere end Cybertruck kan leve op til eller også ændrer de loven. Det er meningen at statsministeren kan køre rundt i sådan en bil. Ikke dig og mig.

baldur
baldur Dec 14 '19

Bekendtgørelse om kørekort:

§ 12. Kørekort til kategori B (almindelig bil) giver ret til at føre:

1) Personbil indrettet til befordring af højst otte personer foruden føreren og en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg, jf. dog § 24, stk. 2.

2) Varebil med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg, jf. dog § 24, stk. 2.

3) Vogntog bestående af person- eller varebil og et påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på ikke over 750 kg.

4) Vogntog bestående af en person- eller varebil og et påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på over 750 kg. Vogntogets samlede tilladte totalvægt må ikke overstige 4.250 kg. Overstiger vogntogets samlede tilladte totalvægt 3.500 kg, må vogntoget kun føres, når en særlig køreuddannelse og praktisk prøve er gennemført i overensstemmelse med § 38, stk. 1 og 5 (B+).

...

§ 13. Kørekort til kategori C1 (lille lastbil) giver ret til at føre bil,

1) som ikke er omfattet af kategori D1 eller D,

2) som har en tilladt totalvægt på over 3.500 kg, men ikke over 7.500 kg, og

3) som er indrettet til befordring af højst otte personer foruden føreren.

Stk. 2. Kørekort til kategori C1 (lille lastbil) giver endvidere ret til at føre vogntog bestående af biler omfattet af stk. 1 og et påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på ikke over 750 kg.

§ 16. Kørekort til kategori D (stor bus) giver ret til at føre:

1) Personbil indrettet til befordring af over otte personer foruden føreren (stor bus).

§ 17. Kørekort til kategori E (stort påhængskøretøj) giver ret til at føre:

1) Vogntog bestående af et trækkende køretøj omfattet af kategori B og et påhængskøretøj, hvis påhængskøretøjets tilladte totalvægt ikke overstiger 3.500 kg (kategori B/E).

2) Vogntog bestående af et trækkende køretøj omfattet af kategori C1 og et påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på over 750 kg eller et vogntog bestående af et trækkende køretøj omfattet af kategori B og et påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på over 3.500 kg. Vogntogets samlede tilladte totalvægt må ikke overstige 12.000 kg (kategori C1/E).

Af ovenstående kan man konkludere at en Cybertruck med tilladt totalvægt på over 3500 kg vil være underlagt følgende:

1) Det er ikke en bus da der er færre end 8 passagerer

2) Almindeligt kørekort (B) er ikke nok da den har tilladt totalvægt på over 3500 kg

3) Kørekort til lille lastbil (C1) passer til bilen, dog er man begrænset til maksimalt at må trække en trailer på 750 kg. Man skal derfor også have et trailerkørekort C1/E til lastbil for at kunne bruge bilen fuldt ud

4) Fra færdselsloven ved vi at bilen maksimalt må køre 80 km/t på motorvej og 70 km/t på landevej.

5) Det der med om bilen er klassificeret som M1 eller noget andet er irrelevant. Det er ikke en klassificering der benyttes i færdselsloven eller i bekendtgørelse om kørekort.

Hvis bilen nedvejes til tilladt totalvægt 3500 kg og nedvejes til maksimalt træk på 3500 kg, så kan du føre den med almindeligt kørekort og køre almindelig hastighed. Dog skal du bruge B/E trailerkort hvis du vil trække en trailer der har tilladt totalvægt på over 750 kg.

MartinPedersen
Igen, du tager fejl i forhold til personbil M1, den kategori har ingen øvre vægtgrænse. https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=50406 Der er flere af disse indregistreret i DK (ikke kun pansrede køretøjer). Og det er også muligt at indregistrere et køretøj som Personbil M2, med færre stole end 8. Det er et spørgsmål om køretøjets anvendelse. Det kan godt være det er mig der er Rasmus modsat, men jeg bryder mig hverken misinformation, og ej heller om konklusioner, som er baseret på "synsninger", det bliver aldrig objektivt.
Forummets indlæg er redigeret af MartinPedersen Dec 14 '19
baldur
baldur Dec 14 '19

Martin jeg fatter ikke hvorfor du bliver ved med at tale om M1. Det var et forsøg fra din side på at afspore og forvire. Jeg nævnte intet om hvilken klassificering den har i forbindelse med syn. Kategori "M1" er en angivelse af krav til køretøjets indretning. SKAT anerkender ikke disse klassificeringer og det gør færdselsloven hellere ikke.

At Cybertruck kan klassificeres som personbil M1 i stedet for lastbil N2 har betydning for hvilke krav der eksempelvis er til bremserne. Til placering af ekstra lys. Indretning af førerkabinen. Etcetera.  

Det har intet med sagen at gøre om Cybertruck kan indregistreres som M1. Det ændrer ikke ved at den i færdselslovens forstand er en lastbil og er begrænset til 80 km/t, at den kræver lastbilskørekort C1 at køre, at den skal have monteret fartbegrænser og at der skal installeres kørecomputer til kørehviletidsregistrering hvis den køres erhvervsmæssigt øjemed, uanset hvor lidt.

Må jeg gentage mit spørgsmål? Er du interesseret i at køre Cybertruck i inderbanen med 80 km/t på motorvejen?

Forummets indlæg er redigeret af baldur Dec 14 '19
PeterE
PeterE Dec 14 '19
Fedt, endelig en ordentlig pikkemandskonkurrence - gad vide om I i fællesskab ikke kunne finde sandheden :)
MartinPedersen
MartinPedersen Dec 15 '19
Du skriver ordret: "Alt over 3500 kg = lastbil". Hvis du stadig mener det er korrekt, så tror jeg ikke det giver mening at forsætte. At du bruger Wikipedia som kilde vil jeg helst ikke kommentere, jeg bruger færdselsstyrelsen. Med din tilgang til loven, så vil disse biler ikke kunne lade sig gøre: AA31292 AA76879 AX92238
baldur
baldur Dec 15 '19
Citat fra MartinPedersen Du skriver ordret: "Alt over 3500 kg = lastbil". Hvis du stadig mener det er korrekt, så tror jeg ikke det giver mening at forsætte. At du bruger Wikipedia som kilde vil jeg helst ikke kommentere, jeg bruger færdselsstyrelsen. Med din tilgang til loven, så vil disse biler ikke kunne lade sig gøre: AA31292 AA76879 AX92238

Jeg hvad der er så svært ved at forstå ved sætningen "i færdselslovens forstand" ?! Færdselsloven har ikke kategorier som M1. Jeg henviser direkte til lovteksten og har citeret den for dig - det er ikke wikipedia vel? Prøv at læs hvad der faktisk står i færdselsloven.

Hvad er det vi diskutere? Ordet "lastbil"? For så er jeg ude. Det vigtige er de begrænsninger der følger med at et køretøj vejer mere end 3500 kg uanset hvilket dansk ord du vil bruge når du omtaler det.

Men undskyld mig for at bruge ordet lastbil selvom færdselsloven gør det samme "For andre biler, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg (lastbiler)" - citat færdselslovens §43.

Er det der er svært at forstå, at der kan være en slags betegnelse i en bekendtgørelse om bilers indretning og udstyr. og en anden betegnelse i færdselsloven? Færdselsloven står over bekendtgørelser og arver ikke en definition derfra. Det betyder at de biler du henviser til kan være indrettet som personbil i stedet for som lastbil (følger af bekendtgørelsen) men de skal køres som lastbil (følger af færdselsloven).

Sider: « 1 2 3 4 5 6 »