Loading...
dk

Økonomisk vinterkørsel | Tesla Forum

MOS
MOS Nov 26 '19
Citat fra HemligNemlig @MOS, glemmer du ikke range mode, ingen surfing eller radio.
Ved lav hastighed kan man også folde sidespejlene ind!

Jo, indrømmet. Jeg glemte Range Mode. Det er specielt anvendeligt, hvis man kører mange korte ture, da den så ikke bruger ekstra energi på at varme batteriet op. Et varmt batteri, der bliver parkeret efter en kort tid, afgiver bare varmen til omgivelserne og så er energien gået tabt. Ulempen ved range mode er naturligvis, at et koldt batteri ikke kan regenere så kraftigt, så man skal i højere grad bruge de mekaniske bremser eller køre mere forudseende, så man kan tage farten af i god tid.

Netsurfing eller brug af radio bruger så lidt energi, at jeg ikke tror, det giver nogen målbar forskel på energiforbruget. Bilens computer er jo tændt alligevel og bruger nok ikke signifikant mere energi, bare fordi man surfer eller hører radio.

Man kan også folde sidespejlene ind ved høj hastighed. Der sparer man endnu mere, fordi luftmodstanden stiger med kvadradet på hastigheden. Grunden til, at jeg ikke har taget den med, er, at det er ulovligt. Man skal som minimum kunne benytte sidespejlet i førersiden og det andet sidespejl kan ikke foldes ind separat. Jeg synes også, det ville være at kompromittere sikkerheden.

Come on folk bliver sku da skræmt væk når de læser og tror man er nød til alt det der fis.
Nyd dog jeres biler på den måde de er udstyret og tiltænkt.

Kan simpelthen ikke fatte nogen gider købe en S til op mod en mil eller en 3 til det halve for så at fedt spille med varme, blæser og aircondition.

Som jeg også har skrevet ovenfor til kapsel i indlæg #20, så er jeg pænt ligeglad med om folk bliver skræmt væk. For mig er det en sport at spare, så det er den måde, jeg nyder min bil på.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Nov 26 '19
MOS
MOS Nov 26 '19
Citat fra fmm1000 Glem det der med at slukke for varmen. Det bliver du træt af. Elon sagde vist nok en gang, at alt der ikke trækker en motor rundt bruger minimal strøm, så brug du bare løs af sædevarme og ratvarme hvis du har det.

Sæde- og ratvarme bruger ganske rigtigt minimalt. Kabinevarme og A/C er en helt anden størrelseorden af energisluger.

Range mode bør du nok kun benytte, hvis du kører mange korte ture. Det nedsætter batterivarmeren, og jeg tænker ikke det er godt for dit batteri.

Jeg tror nu ikke, det skader batteriet, at bruge det, mens det er koldt. Det kan være, at max. effekt og regen bliver begrænset, hvilket er et komfortanliggende, men BMS'en sørger jo netop for at lægge disse begrænsninger ind, så batteriet ikke tager skade. Så brug endelig Range Mode, hvis du vil spare energi - særligt på korte ture. Og slå det fra, hvis du vil have max. kørekomfort, power og regen.

Det bedste du kan gøre er at surfe efter busser og hurtige håndværkere i en fornuftig sikkerhedsafstand. Vil gætte på det giver 10-20 pct mere rækkevidde.

Enig. Slipstrømmen bag en lastbil eller hurtigtkørende håndværkervogn sparer dig nok for ca. det samme som at slukke for kabinevarmen. Et kompromis kunne således være at køre bag en varevogn og skrue dejligt op for varmen. Eller slukke for varmen og få køreturen overstået hurtigst muligt ved at overhale de andre trafikanter. :-)

Aerofølge giver 5 pct. Vist mere jo hurtigere man kører.

Korrekt! Så på med aerokapslerne, hvis ikke du er alt for forfængelig, gerne vil spare på energien og øge din rækkevidde. Personligt synes jeg dog, aerokapslerne ser ret fine ud. Men det er jo smag og behag. Mit fluidmekanisk trænede øje synes bare, at alt hvad der er aerodynamisk, er smukt.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Nov 26 '19
MOS
MOS Nov 26 '19
Citat fra BKC Jeg har forsøgt med forskellige HVAC indstilling. Jeg har fundet at den bedste løsning varme vs Range, er at sætte tempersturen på 19-21C (selvfølgelig lavest muligt), A/C tændt (holde ruden dug fri), blæse hastighed 1-2 og sætte recirkulering til.    Hvis luften bliver for doven, trykker jeg på defog og lader den køre 5 min. (Den åben automatisk for frisk luft indtaget og kører blæseren op på 5), når jeg slukker for defog, går HVAC tilbage på førnævnte indstilling. 

Jeg har en formodning om, at det er mest energiøkonomisk at holde en lav, men konstant luftstrøm op på forruden for at holde ruden dugfri. At cykle mellem for lidt og for meget for i gennemsnit at opnå en dugfri rude, kan ikke være optimalt set ud fra et energimæssigt synspunkt. Og da slet ikke, hvis det kræver A/C. For hver Joule energi, som A/C bruger på at køle luften ned, skal brødristeren arbejde ekstra på at varme den samme luft op igen. Og ja, A/C fjerner noget at fugten i luften, men den bruger også laaangt mere energi end en simpel blæser.

Så min mening er: A/C off, medmindre det er strengt nødvendigt at tænde den (f.eks. hedebølge om sommeren eller meget fugtig luft om vinteren, hvor blæseren på fuld drøn op under forruden ikke er tilstrækkelig).

Der findes vist også anti-dug produkter, man kan smøre på ruden. Men har ikke selv prøvet disse. Kun set på youtube, at det skulle virke.

BKC
BKC Nov 26 '19
Ved recirkulering med a/c on, skal luften kun varmes op fra luft temperaturen over kølefladen til indblæsningstemperaturen, mit gæt er 15C til 21C. 

Hvis frisk luft til og a/c off, skal varmesystemet opvarme ude luften, f.eks. 5C til 21C 

Sidst nævnte vil bruge alt andet mere energi end a/c og recirkulering.

Hvis a/c off og recirkulering til, vil ruderne duge og så er det man skal cykle mellem defog og manuel indstilling af varmeanlægget, hvilket jeg finder uhensigtmæssigt.

Har prøvet alle kombinationer og først nævnte indstilling finder jeg mest energi optimal kontra komfort og minimum af regulering af indstillinger under kørsel.
Forummets indlæg er redigeret af BKC Nov 26 '19
Sider: « 1 2