Loading...
dk

Installation af ladestander - min erfaring | Tesla Forum

chrisdk
chrisdk Nov 28 '19

Jeg er en kommende ejer af en Model 3 SR+, og i den forbindelse har jeg gjort mig nogle erfaringer med installationen af ladestanderen, som jeg tænkte jeg ville dele.

Det har været inde her på siden før, men det er ifølge det nye stærkstrømsdirektiv et krav at installere en AC/DC type B RCD fejlstrømsafbryder, når en ladestander skal installeres. Det er af mange grunde super irriterende. For det første kan en Tesla ikke sende DC tilbage i el-nettet, og for det andet koster sådan et komponent over 3000 kr alene. Det er altså uden en evt merpris en elektriker ville tage for det.

Jeg har været i syv sind over det, fordi jeg mener at det at komponentet er overflødigt. Regler er nu regler, og det må man tage med.

Da jeg modtog ladestanderen for nyligt skilte jeg den ad, og kunne konstatere at der faktisk sad et ganske normalt AC/DC type B RCD i selve ladestanderen. Ikke som et komponent indbygget i bundkortet, men som en reel DIN-skinne komponent, der lige så vel kunne have været installeret i eltavlen. Det var alligevel en overraskelse, og må jo så betyde at et ekstra AC/DC RCD i ens eltavle er overflødigt. 

Det var sådan set alt jeg ville sige - efter min forståelse er der ingen grund til at lave en så dyr løsning, når Tesla har været så smarte at inkludere det i opladeren :)

bskaarup
bskaarup Nov 28 '19

Gad vide hvorfor de så skriver på hjemmesiden:

"Hvilken fejlstrømsafbryder bør jeg anvende til min installation?
Standarderne for montering af opladningsstik fastslår, at hvert enkelt stik skal beskyttes med en fejlstrømsafbryder, der beskytter mod lækstrøm (jævnstrøm). Teslas Wall Connector registrerer ikke lækstrøm (jævnstrøm), så en fejlstrømsafbryder type B eller en specifik type A-EV skal monteres. National lovgivning kan være forskellig, så du skal altid tjekke det med din lokale elinstallatør."

Tog du tilfældigvis et billede af det du vil dele med os?

Forummets indlæg er redigeret af bskaarup Nov 28 '19
carbro
carbro Jan 8

Hej chrisdk,

Kan du give os lidt flere informationer og evt. dokumentation på, at der skulle være indbygget en type B RCD i ladestanderen?

Taler du om Tesla Wall Charger? Kan du sende et billede og / eller give flere informationer om præcis hvor relæet findes i boksen?

Jeg har spurgt i Tesla Owner Club gruppen på Facebook om andre kan bekræfte/afkræfte, at det findes i laderen. De fleste er skeptiske og en enkelt nævner, at der slet ikke er plads til relæet i boksen.

Det ville derfor være rart med en afklaring.

Tak!

Quote from chrisdk

Jeg er en kommende ejer af en Model 3 SR+, og i den forbindelse har jeg gjort mig nogle erfaringer med installationen af ladestanderen, som jeg tænkte jeg ville dele.

Det har været inde her på siden før, men det er ifølge det nye stærkstrømsdirektiv et krav at installere en AC/DC type B RCD fejlstrømsafbryder, når en ladestander skal installeres. Det er af mange grunde super irriterende. For det første kan en Tesla ikke sende DC tilbage i el-nettet, og for det andet koster sådan et komponent over 3000 kr alene. Det er altså uden en evt merpris en elektriker ville tage for det.

Jeg har været i syv sind over det, fordi jeg mener at det at komponentet er overflødigt. Regler er nu regler, og det må man tage med.

Da jeg modtog ladestanderen for nyligt skilte jeg den ad, og kunne konstatere at der faktisk sad et ganske normalt AC/DC type B RCD i selve ladestanderen. Ikke som et komponent indbygget i bundkortet, men som en reel DIN-skinne komponent, der lige så vel kunne have været installeret i eltavlen. Det var alligevel en overraskelse, og må jo så betyde at et ekstra AC/DC RCD i ens eltavle er overflødigt. 

Det var sådan set alt jeg ville sige - efter min forståelse er der ingen grund til at lave en så dyr løsning, når Tesla har været så smarte at inkludere det i opladeren :)

saldenryd
saldenryd Jan 18

Jeg har også en wall connector opsat som endnu ikke er sluttet til elnettet. Da jeg pakkede den ud tog jeg et billede og kunne se at der sad en eller anden 4-polet afbryder. Tænkte ikke mere over det, da jeg jo havde læst på nettet at Tesla laderen ikke skulle have en type B RCD indbygget. Men nu vil jeg da lige skille den ad igen tror jeg. Så der kommer et billede mere.

Ellers var min plan at købe denne her https://shop.evchargersdirect.co.uk/collections/accessories/products/type-b-rcd-rccb-63a-for-ev-charge-point-installations-4-pole-3-phase-or-single-phase-30ma-ekl1-63 til 114GBP+24GBP porto=138GBP (1200kr) samt en lille eltavle fra HN https://www.harald-nyborg.dk/produkt/gruppetavle-1-rk-4-modul og sætte det enten ved laderen eller henne ved eltavlen, hvor en elektriker så skal koble det hele på en 16A automatsikring.

Forummets indlæg er redigeret af saldenryd Jan 18
saldenryd
saldenryd Jan 18

I laderen sidder en ABB ESB63-40-DC-B, hvilket så vidt jeg kan google mig frem til ikke er en RCB type B.

https://new.abb.com/products/GHE3691102R9001/esb63-40-dc-b-installation-contactor

Så jeg tænker fortsat jeg sætter en RCD type B op i en et lille kabinet ved laderen eller ved eltavlen (hvor jeg desværre kun en plads tilbage til  automatsikringen). Skal lige spørge en elektriker hvor den skal være, så alt er skruet op og klar til gennemcheck og tilslutning.

bskaarup
bskaarup Jan 18
Citat fra saldenryd

Så jeg tænker fortsat jeg sætter en RCD type B op i en et lille kabinet ved laderen eller ved eltavlen (hvor jeg desværre kun en plads tilbage til  automatsikringen). Skal lige spørge en elektriker hvor den skal være, så alt er skruet op og klar til gennemcheck og tilslutning.

Sæt evt sikring og rcd sammen i et lille kabinet.

Pensionisten
Pensionisten Jan 18

Jeg er relativ ny bruger på dette forum. Vi har bestilt en Tesla Model 3 SR+ med trækkrog til levering i Hillerød omkring marts måned og det glæder vi os til. Skulle vi prøve at køre elektrisk bil skulle det være nu!.

Jeg har fulgt debatten omkring væglader og har selv anskaffet en Tesla væglader, som nu er monteret i garagen, se foto's.I denne væglader sidder der en kontaktor / relæ udelukkende til at tænde / slukke for udgangen til ladekablet Jeg har valgt at sætte en elmåler umiddelbart foran vægladeren, så jeg kan følge forbruget. Vil så få skiftet min hovedtavles HPFI-relæ til et type B relæ / RCD. Mener det er en fordel at type B relæet kan beskytte hele hus-installationen. Det type B RCB relæ der er linket til i "saldenryd" indlæg, ser fornuftigt ud ift. pris. Hvis det fantes billigere med 40A mærkestrøm ville dette være tilstrækkeligt. Jeg savner dog angivelse af fabrikat. Et type B relæ er svært at finde til under 2000 kr i DK. Ved ikke lige hvorfor billederne vender forkert...

canel
canel Jan 18

ABB ESB63-40-DC-B er en 4 pol. kontaktor, som tænder og slukker, for ladestrømmen.

bskaarup
bskaarup Jan 18
Citat fra Pensionisten

Hvis det fantes billigere med 40A mærkestrøm ville dette være tilstrækkeligt.

40A koster det samme som 63A 

CaptainChaos
CaptainChaos Jan 18
Citat fra chrisdk

En Tesla vil hvis der opstår en kortslutning godt kunne sende DC/jævnstrøm tilbage til resten af din elinstallation, dog kun 12v DC/jævnstrøm så det vil ikke slå nogen ihjel. Men de 12v DC er nok til at "ødelægge" dit HPFI relæ også kan du blive slået ihjel af din normale AC/vekselstrøms installation.

You can use my referral link to get 1.500 free Supercharger km on a new Tesla: https://ts.la/morten30069

baldur
baldur Jan 19

Det på billederne er ikke en RCD (tidligere kendt som HPFI). Det et relæ der kan tænde og slukke for strømmen til bilen. Som udgangspunkt er der slukket. Når elektronikken i bilen har kommunikeret med laderen og der er enighed om parametrene, så tænder relæet for strømmen. Det sikrer at det er umuligt at komme til skade ved at stikke metal op i stikket, da der ikke er strøm på, hvis ikke en bil er ved at lade. Det muliggør også at strømmen kan fjernes hvis der er noget galt, brand eksempelvis.

En RCD/HPFI slår fra hvis der registreres fejlstrøm. Der skal komme lige meget strøm tilbage som der sendes ud. Hvis noget af strømmen "undslipper", eksempelvis igennem en person til jord, så er der noget helt galt og den slår fra. Så i samme øjeblik du får stød, så registrerer RCD/HPFI relæet at det er galt og afbryder strømmen og reder potentielt dit liv.

I Danmark har vi RCD/HPFI relæer i vores eltavler. Førhen kun en enkelt til hele huset, men nu er der krav om at der skal være flere i nye installationer. Men den type der benyttes kan ikke tåle DC strøm. Hvis der er det mindste DC strøm, så mættes den spole, som måler om der er fejlstrøm. Det medfører at relæet holder op med at fungere. Det slår ikke fra men kan ikke længere registrere fejlstrøm. Dermed er situationen som om der slet ikke var noget relæ og beskyttelsen er væk.

Problemet med elbiler er en lille risiko for at en fejl sender DC strøm tilbage til elnettet. Hvis det sker, så holder dit RCD/HPFI relæ op med at fungere. DC strømmen kan fint komme fra bilens 12V batteri. I biler er der tradition for at den ene pol på 12V batteriet er sat til bilens chassi. Alt der skal til er derfor at den anden pol kommer i kontakt med strømmen, eksempelvis via et beskadiget kabel eller en kortslutning, fugt eller lignende i printet i bilens indbyggede lader.

Det går ikke at sætte et RCD type B relæ efter husets normalle RCD type A relæ. Type B relæet slår nemlig først fra ved en højere DC strømstyrke, end det der skal til for at mætte type A relæet. Da det ikke er lovligt at have et ubeskyttet kabel fra hovedtavlen til en undertavle ved laderen, så er du nødt til at have dit type B relæ i hovedtavlen. Der findes dog et type EV relæ som adskiller sig fra type B ved at det slår fra ved en lavere strømstyrke, som type A skal kunne håndtere.

Så enten et type B i hovedtavlen eller type EV i en undertavle.

Bianco
Bianco Jan 19

Model A9Z51463 (temmelig dyr)

nko
nko Jan 20
@baldur

> Det går ikke at sætte et RCD type B relæ efter husets normalle RCD type A relæ. Type B relæet slår nemlig først fra ved en højere DC strømstyrke, end det der skal til for at mætte type A relæet. Da det ikke er lovligt at have et ubeskyttet kabel fra hovedtavlen til en undertavle ved laderen, så er du nødt til at have dit type B relæ i hovedtavlen.

Hvis kablet går fra “indersiden” af det almindelige fejlstrømsrelæ (længere væk fra måleren) og det almindelige fejlstrømsrelæ åbner (lukker for strømmen), så er der ikke et ubeskyttet kabel. Ligeså hvis type B’et åbner (lukker for strømmen), så har man stadig det almindelige fejlstrømsrelæ — men er det fordi DC-fejlstrøm kan snige sig igennem hele vejen forbi type-B til det almindelige fejlstrømsrelæ?
baldur
baldur Jan 20

Problemet er at et type B relæ tillader 20 mA DC strøm før at det lukker. Men et type A relæ kan kun tåle op til 6 mA DC strøm før at det går i mætning og holder op med at fungere. Der er derfor et lille interval hvor du risikerer at dit almindelige relæ er i en fejltilstand.

Det virker til at være et lidt teoretisk problem. Ikke destomindre er der en der har udtænkt følgende fejlscenarie: Pilot signalet i ladekablet er et 12V DC signal som forsynes igennem en 1 kOhm modstand fra laderen. En kortslutning i kablet fra pilot til nul vil give en DC strøm på 12V/1kOhm = 12 mA.

Et type EV relæ lukker så snart at der er 6 mA DC strøm og er eksplicit ført til denne verden for at løse dette problem. Men jeg tror ikke de er almindelige?

baldur
baldur Jan 20
Citat fra saldenryd

Hvorfor ikke bare udskifte dit gamle HPFI relæ med det nye type B relæ? Det bruger ikke noget plads, du får DC beskyttelse på resten af huset også og du undgår føromtalte problemer. 

Jenskh
Jenskh Jan 20

Jeg har en installation af et normalt type A RCD i tavlen. Jeg har to ladebokse koblet til min installation via CEE stik. I hver ladeboks er der et type B RCD.

Betyder ovenstående at jeg skal have erstattet min almindelige type A RCD i tavlen og flyttet et af de type B RCDer fra ladeboksene ind i tavlen?

Til gengæld behøver jeg ikke mere end det ene RCD relæ.

saldenryd
saldenryd Feb 1

Spurgte bekendt der er uddannet elektriker. Han mener man skal holde elbilen helt fra husets øvrige el installation. Har også talt med en anden elektriker, som er enig og kommer og slutter min el-lader til ud fra følgende plan. Separat lille eltavle til bilen med RCD type B og en 16A sikring, der kobles på elmåleren.

Min ven sendte også følgende tekst om emnet fra https://installator.dk/v%C3%A6lg-den-rigtige-fejlstr%C3%B8msafbryder

“Klasse B er en speciel AC/DC fejlstrømsafbryder, i daglig tale er det en AC/DC HPFI-afbryder. Produktet er bygget til at kunne anvendes til alle kendte fejlstrømme. En fuldblods-fejlstrømsafbryder af klasse B har filter og to spoler indbygget. Samlet kan den detektere glatte jævnstrømme genereret af 3F+N frekvensomformer. Det er muligt at tilslutte op til 5 Telemecanique ATV frekvensomformere på én enkelt afbryder i klasse B.

Når man installerer en AC/DC HPFI-afbryder af klasse B, kan man ikke tillade sig at sætte en afbryder af type A/AC foran - det vil sige, man må ikke blande installationen. Det skal forhindre, at der kommer til at løbe en jævnstrøm igennem de normale HPFI-afbrydere, da de jo så ikke vil være virksomme. Derfor skal alle afbrydere af klasse B forbindes øverst i installationen. Hvis man har et miks af forskellige brugsgenstande, og det er for dyrt at lægge installationen om, skal man indsætte afbrydere af klasse B i en lige linie fra brugsgenstanden/forbruger til indgang."

Følgende tegning illustrerer dette:

Kiefer
Kiefer Feb 2

Hvad skulle ideen med at holde det fra resten af husets installation være?

Hele RCD A eller B diskussionen er yderst teoretisk og hjælper kun til at sælge endnu dyrere afbrydere end der reelt er behov for...

RUNE2
RUNE2 Feb 2
Jeg forstår det sådan, at man bør tilstræbe at lave installationen ud fra princippet om at alting fejler før eller siden og så minimere fejlenes skadevirkning.

M.a.o. hvis RCD type B "sidder fast" og ikke slår selvom den burde pga. jævnstrøm fra billaderen, så bør jævnstrømmen ledes udenom husets øvrige installation og direkte ud på nettet.

Men hvis det er for bøvlet, at separere billaderen helt oppe ved måleren, så kan det gå an, bare at have type B siddende lige før billaderen. Men det er ikke optimalt, da fejl på type B relæet så betyder at hele installationens type A foran bliver uvirksom i tilfælde af (betydelige) jævnstrømme fra billaderen. 
RUNE2
RUNE2 Feb 2
Det er ikke mange år siden, at vi skiftede fra 500ma FI-afbryder til HPFI 30ma.

Set i det lys, kan det virke lidt pjattet og teoretisk med de dyre type B + ændret ledningsføring, for at sikre sig imod situationen hvor 3 relativt sjældne fejl sker samtidigt.

Forummets indlæg er redigeret af RUNE2 Feb 2
Sider: 1 2 »