Loading...
dk

Rens og smøring af bremserne | Tesla Forum

JacobKbhS
JacobKbhS Dec 4 '19
Hej,
Jeg skal igang med rens og smøring af mine bremser i morgen - har tænkt at købe kobberfedt på spray og bruge det til bremseklodserne. Min plan er at nøjes med at pille klodserne ud, rense dem og spraye dem med kobberfedtet og ligeledes spraye lidt ind i hullerne hvor klodserne sidder og på kontaktfladerne. Lyder dette fornuftigt eller er der områder, hvor man skal undgå at spraye?
Mvh
Jacob
KimT
KimT Dec 4 '19

Alu og kobberfedt er ikke en god kombi. Du skal have fat i noget ala det her (metalfri pasta): https://www.biltema.dk/bilpleje/smoremiddel/fedt/metalfri-pasta-2000037637

DeaconWP
DeaconWP Dec 9 '19

Der må ikke komme noget smørelse på skivernes bremseflader. Og ej helelr på klodsernes bremsefriktions materiale.

Du skal sørge for, at alt skidt er væk fra de flade anlægsflader, som klodserne skal støtte sig på, mens de trykkes ind mod skiverne.

Der kan være så fastgroet snavs, at bremserens ikke kan tage det alene. Der bruges først en blød børste. Kan den ikke tage det, kan du bruge en messing børste. Derefter en skrabe pind. Derefter en skrabe jern dims, evt en skruetrækker. Så til sidst en fil, så fladerne er pæne og glatte. Hvis du på din vej har fjernet maling på de trædeflader, er det en god ide at smøre de flader med samme pasta, så de holdes frie for vand.

Sørg for at de pinde der går igennem klodsernes huler er rene for rust, og gerne smurt med et tyndt lag fedt til formålet.

Inden pindene monteres, skal de ender med låseringen smøres rigtig godt ind, så de er mættede med pasta under og omkring låsene. Så der ikke kan komme vand derind.

Hvis du ikke kan komme til at rense ordentlig op, så kan du nemt tage kalibrene af, ved at demontere de to bolte med 18 mm hoveder.

De spændes 120 Nm igen.

Det er også en fordel at have kaliberen fjerne, hvis man skal rense overfladen på skiverne for fedt og snavs, inden klodserne monteres igen.

Det er en 4 mm dorn, eller "Split uddriver", der er mest anvendelig til at banke pindene ud.

Tow-mode aktiveres, når der skal arbejdes på bag bremserne. Husk også at rense P bremsen, og især rense og smøre pindene der holder klodserne på den. De er ofte årsag til at klodserne har for stor friktion og derved P bremse fejl.

Jack mode ved luftundervogn.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Dec 9 '19