Loading...
dk

Parking brake | Tesla Forum

ollos
ollos Dec 13 '19
Tak for tilbuddet P85DK. Jeg prøver om min lokale mekaniker kan hjælpe. Hvis ikke, så vil jeg meget gerne tage imod dit tilbud.
Til Dec14: Jeg er også overrasket over den service der tilbydes. Det havde jeg ikke ventet. Før Tesla kørte jeg Toyota Avensis i 15 år. Perfekt bil og perfekt service.
Ice2EV
Ice2EV Dec 13 '19

@ollos Hvis nu Tesla havde været lige så perfekt som Toyota, så havde de jo aldrig set dig ved Tesla, hvor der ingen krav er om service. Hos Toyota ville de jo holde din Toyota i hånden hver 12 måned, spænde, smøre og oliere her, der og alle vegne, ellers holdt din garanti jo ikke. Ganske vist for ussel mammon, Men alligevel for noget der ligner måske 15000 over 4 år.

Men ellers enig i at det bør ikke være op af bakke og få kontakt ved service behov. Man skulle ikke tro det var så svært, når der ingen service krav er, og der ikke dukker 5000 biler op 1-2 gange om året til service og rusteftersyn.

ollos
ollos Dec 13 '19

Det lokale mekanikerværksted ønsker ikke at pille ved bremserne på min Tesla, mens den er i garantiperioden. Det kan give mig problemer senere. Ringede derfor til Tesla på 33110362, hvor jeg, efter at have ventet lidt under 1 time, fik kontakt med en medarbejder. Forklarede at bilen er grounded indtil P-bremseproblemet er løst. D.v.s., at bl.a. den planlagte tur til ødegården i Sverige i.f.b.m. Julen er aflyst. Jeg ønsker ikke en parkerings-blokkeret bil stå midt i en skov i Sverige. Jeg nævnte, at et par Tesla-venner havde oplyst, at det faktisk er en forholdsvis simpel ting at løse, så hvorfor skal jeg have bilen grounded til 10. januar ? Han bekræftede, at det er en ret simpel ting, og foreslog, at de sender deres Tesla Mobile Service bil hjem til mig i næste uge. Så løser de problemet på stedet. Han håber, at det er venstre side, der er problemet, fordi de ikke har delene hjemme til højre side i øjeblikket !!

henrik_dk
henrik_dk Dec 13 '19

@Ice2EV
Jeg betaler med glæde 15k over fire år for, at køre i en bil der er i tip-top stand.

Også derfor, at jeg har valgt, at få foretaget årlig service hos Hinnerup Auto :-). Service der er inkl. bemserens for og bag samt parkeringsbremse.

https://www.hinnerupauto.dk/...serviceeftersyn.aspx

Forummets indlæg er redigeret af henrik_dk Dec 13 '19
ollos
ollos Dec 13 '19

henrik_dk: Jeg har også med glæde betalt for de service-intervaller som Toyota krævede, og har i 15 år haft en tip top bil som aldrig svigtede.

Ice2EV
Ice2EV Dec 16 '19

@henrik_dk har du postet at dine bremser er stået af?

@ollos har du foretaget vedligeholdende service på bremserne de foregående 4 år? Eller var det kun noget du gjorde på dine tidligere Toyota'er? Normalen er vel at en bagbremseskive holder ca 75.000 km, så kasseres den pga rust opstået pga for lidt brug, det bliver ikke bedre af at de nærmest slet ikke benyttes. kaliprene burde holde længere hvis de er vedligeholdt.

Hvad er det din lokale mekaniker ikke vil røre ved? Er det bare at adskille og smøre, eller er det den reele udskifting af dele? Hvis ikke man kan adskille og smøre bremser uauthoriseret, så kan de fleste automester, technicar etc da godt lukke biksen, og få efterset deres reklamer i både tv, dagblade og radio, hvor de just reklamere med at du opretholder garantien ved at få lavet service hos dem.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Dec 16 '19
ollos
ollos Dec 16 '19

Hej Ice2EV: Bilen har kun kørt 57.000 km og har fået den af Tesla anbefalede service i de sidste 4 år, og fik i september bl.a.bremserne renset, så det er vel noget elektronisk, der går galt. Håber Tesla Mobil Service-manden på torsdag kan få mig ud at køre.

webercarbmann
webercarbmann Dec 16 '19

@ollos Det er 99% sikkert indtørret fedt og korrosion i gearet der kobler en lille CD motor til P-bremse kalibren.  Teslas løsning er at skifte det hele, såvidt jeg ved.  Det er dyrt og unødvendigt.  Hvis du selv skal betale ville jeg køre bilen til en uafhængig mekaniker og få renset og smurt gearet.  Hvis du fortæller hvor du bor er der sikkert nogen herinde der kan komme med bud på hvem der bedst kan lave det for dig.  Vh Peter

DeaconWP
DeaconWP Dec 16 '19

Lige nøjagtigt.

Hvis Tesla har serviceret den, så har jeg set tilfælde, hvor de udskifter de defekte kalibre med nye, også selvom bilen er lidt over garantien, som jo er at den skal være maks 4 år, og maks have kørt 80.000 km, siden den blev solgt fra Tesla sidste gang.

Det er korrekt, at det kan være indtørret fedt, blandet med vand og korrosion, som forhindre de 6 små tanhjul i gearkassen at rotere frit. Derved opdager bremse controlleren, at motoren kører forkert, og den melder fejl.

Den lille gearkasse kan adskilles. (Torx 25 skruer), og så kan den lige åbnes og renses for gl fedt og rust.

En flad skruetrækker til at løsne låseringen, der holder selve udgangsdrevet, så man også kan komme ind og rense og smøre der, hvor den drejer rundt.

Sørg for ikke at putte for meget smørelse ind i gearkasen, da det kan presses ind i motoren, og det kan den ikke lide..

Er man forsigtig kan man tolføre 12 volt til motorens yderste stikben af de 4. Vend spændingen for at køre den anden ved. Den test kan gentages, når gearkassen er sat på motoren (2 Torx 25 skruer), så man er sikekr på, at den kan køre inden den monteres på kaliberen med de sidste 3 Torx 25 skruer. Kører man med den igen efetr miontage, for at sikre, at den kan skubbe stemplet, så skal man passe på, at den ikke kører stemplet for langt væk fra klodserne. For så kan den finde på at låse, lige som den nogen gange gør under driften. Så er den svær at få starte op igen. Det er akslen/bolten, der trækker og skubber stemplet, der låser sig fast i stemplet, hvis den kommer for langt ind. Jeg tror det er det der nogen gange sker, efter en software opdatering, hvor den måske lige glemmer, hvor langt den var kommet med at køre stemplet, og kommer til at trække det for langt ud.

Sørg for at det er gode pinde, som klodserne skal køre på. De kan også være årsag til fejlmeldinger, og de koster under 100 kroner uoriginalt at skifte.

ollos
ollos Dec 16 '19

Da jeg var i Kastrup bekræftede medarbejderen i Kundeservice, at problemet vil blive løst på garantien, men som jeg skrev tidligere, var først mulige dato på værkstedet den 10. januar. Jeg er sikker på, at DeaconWP's forslag til løsning kan klare problemet, men for mig lyder det dog ikke helt ligetil. Det er nok årsagen til, at den lokale mekaniker ikke har meget lyst til at pille ved bremserne. Han har sikkert ikke arbejdet med Tesla-bremser før. Men, jeg har nu fået Tesla til at sende deres mobile servicevogn hjem til mig på torsdag. Så bliver det forhåbentlig løst. Men tak for input.

 

  

ollos
ollos Dec 16 '19
Til webercarbmann: Jeg får forhåbentlig ordnet bremserne nu her på torsdag af Tesla Mobil Service, men du har måske et forslag til et værksted i Greve, hvor jeg bor, som kan ordne bremserne i fremtiden, hvis de giver problemer ?
webercarbmann
webercarbmann Dec 17 '19

@ollos   Jeg ville tale med Autoskadestuen på Amager eller Dybæk Autoservice i Hvalsø hvis det skal gå hurtigt. 

ollos
ollos Dec 17 '19

Til webercarmann: Tak for info.

P85DK
P85DK Dec 17 '19

@ollos - prøv at følge med i hvad Ranger Servicen gør, så vil du se hvor simpelt det er. Hvis du kan skifte et hjul, så kan du også skifte parkeringsbremsen. Og derfra er der meget kort til selv at kunne rense/smøre den

ollos
ollos Dec 17 '19

P85DK. Jeg har altid selv skiftet hjul på mine biler, men.andre ting har jeg overladt til fagfolk. Men nu vil jeg prøve at se hvad Ranger gør.

ollos
ollos Dec 19 '19

Tesla Mobil Service-mekanikeren har i dag foretaget rep. af begge sider P-bremser. Han reparerede først venstre side, som han kunne se var fejlbehæftet, og kørte derefter.

Efter han var kørt, tog jeg en lille prøvetur, men der kom så igen "Parking Brake Failure" på displayet , så jeg måtte sms'e ham og han kom tilbage og reparerede så den højre side også. Nu ser det ud til, at det er i orden, så turen til ødegården i Sverige imellem Jul og Nytår er reddet.

Heldigvis er reparationen blevet foretaget på garantien, som udløber ved årsskiftet. 

P85DK
P85DK Dec 19 '19

Reparationen eller udskiftning?

ollos
ollos Dec 19 '19

Jeg så ikke, hvad han lavede, da jeg var i gang med nogle andre ting, da han var her. Men nu virker de. 

Ledsager
Ledsager Dec 19 '19

Hvor sidder de omtalte parkeringsbremse. Skal bilen på lift for at lave reparationen?

ollos
ollos Dec 19 '19
P-bremserne sidder på de to baghjul og bilen skal op på lift, og hjulet skal af. Derefter kan man komme til P-bremserne. Man kan enten skifte hele P-bremseunit'en ud eller reparere unit'en. Detaljerne kender jeg ikke til. Jeg er ikke mekaniker.
Sider: « 1 2 3 4 »