Loading...
dk

Model S/X info fra Tesla ang. firmware 2019.40.2.2 | Tesla Forum

HemligNemlig
HemligNemlig Dec 17 '19

Vores seneste softwareopdatering tilfører ændringer til nogle Autopilot funktioner, som vil påvirke hvordan de fungerer i din Model S. Disse ændringer er påkrævet for at leve op til Europæisk lovgivning og vil kun påvirke nogle Model S og Model X, da de fleste Tesla køretøjer med Autopilot allerede har disse funktionaliteter. Vi er skuffede over at se, at regulatorer har valgt at implementere disse krav, og vi vil fortsat arbejde for at fuld funktionalitet genoprettes. Disse ændringer lægger begrænsninger på nogle af de funktioner du kender, så vi har forberedt en oversigt over opdateringerne for at være sikre på at du er forberedt når du bruger Autopilot:

Automatisk vognbaneskift begrænses til brug på opdelte veje med to eller flere vognbaner med trafik i begge retninger.

Når Automatisk vognbaneskift er aktiveret og blinklyset er tændt, vil din bil vente mindst halvandet sekund før den påbegynder vognbaneskiftet. Hvis ikke vognbaneskiftet er påbegyndt inden for fem sekunder, annulleres manøvren.

Grænsen for hvor meget rattet kan dreje mens Autosteer er aktiveret er reduceret, og kan påvirke din bils evne til at manøvrere i kurver og holde vognbanen. Dit input kan være påkrævet.

For at benytte Summon, er det påkrævet at du er inden for 6 meters afstand til din bil.

Du vil modtage en påmindelse om at holde rattet hvis dine hænder ikke registreres på rattet i 15 sekunder.

Forummets indlæg er redigeret af HemligNemlig Dec 17 '19
HemligNemlig
HemligNemlig Dec 17 '19

Har heller ikke fået den så skyndte mig at ligge den .2.1 på der lå klar

Her en artikel om det: https://electrek-co.cdn.ampproject.org/c/s/electrek.co/2019/12/17/tesla-nerfing-autopilot-europe-model-s-x-regulations/amp/

Forummets indlæg er redigeret af HemligNemlig Dec 17 '19
KimT
KimT Dec 17 '19

Mobilen sagde lige pling - så den er havnet hos mig. Bilen har hentet 980MB mellem 20:35-21:15

Men for os med AP1 kan jeg ikke se den store ændring ud over de 15sek, og hvis man aktivt skal "hjælpe" med at styre i sving

HemligNemlig
HemligNemlig Dec 17 '19

Øv bøv også her, skyndte mig ellers at opdatere de andre jeg manglede mest for at slippe for pop op skærmen. Nå den må jeg leve med igen så.

DeaconWP
DeaconWP Dec 17 '19

Jeg opfatter det som om, at det er os med AP 1, der her får en advarsel om, at vores AP 1 bliver lige så ringe som AP 2.

Så jeg stopper lige ved 40.2.1

MOS
MOS Dec 18 '19

Tesla plejer da ikke at sende informationer om opdatering ud på forhånd. Jeg læser mellem linjerne, at Tesla mod deres vilje er blevet presset til at lave denne nedgradering og hermed advarer kunderne mod at installere 2019.40.2.2. Er det sådan, det skal forstås? Problemet er vel, at man så også bør lade være med at installere fremtidige opdateringer, hvis man vil undgå de beskrevne nedgraderinger af funktionaliteten.

Hvis der er nogle, der alligevel har opdateret til 2019.40.2.2, så må I meget gerne skrive her, hvordan I oplever begrænsningerne i funktionaliteten.

baldur
baldur Dec 18 '19

Det med at den ikke kan dreje skarpt er efterhånden ikke et stort problem mere. Den har lært at sætte farten ned, så at den kan tage svinget alligevel.

HemligNemlig
HemligNemlig Dec 18 '19

@MOS, jeg læser det ihverfald som at Tesla ikke selv mener den ændring var nødvendig men at de selvfølgelig skal følge EU lovgivningen.

Ja nu står vi med et valg mellem en fornuftig firmware 2.1 men en irriterende og unødvendig konstant pop op eller at opgradere og få vores system nedgraderet.

Det der undre mig lidt er at dette komme så mange år efter, har de ventet på et regelsæt fra eu, har eu ændret kravene, eller har Tesla fra start tilsidesat reglerne?

Ledsager
Ledsager Dec 18 '19

Er der nogen der har tid på hvor lang tid der inden opdateringen er imellem  at man skal røre rattet. 
Jeg går også ud fra at de “regler” som nu skal gælde for Tesla biler også gælder for andre biler med autostyring. Er der nogen der har kendskab til det? Fx har et andet bilmærke med autostyring. 

KimT
KimT Dec 18 '19

Tiden i dag er ikke fast. Jeg oplever at den svinger alt efter forhold (her kun landevej).

Konen's Kona er fast på 16sek. og den kan bestemt ikke følge med når svingene er for skarpe, eller den støder på selv et lille helleanlæg. Den giver op tidligere end Tesla'en gør. Men det kan jo ende med at de gør det lige ringe efter 2019.40.2.2

Forummets indlæg er redigeret af KimT Dec 18 '19
Gyzz
Gyzz Dec 18 '19

Hej,

jeg fik "desværre" installeret 40.2.2 inden det gik op for mig at det bare var begrænsninger på funktionaliteter der kom ;-(..... når det så er sagt er det faktisk ikke så meget jeg mærkede til det:

1) Automatisk vognbaneskift begrænses til brug på opdelte veje med to eller flere vognbaner med trafik i begge retninger. - kunne ikke mærke forskel på motorvej hvor jeg mest bruger dette, og tænker at det vel nok er i den situation man er interesseret i at bilen udfører vognbaneskifte.

2) Når Automatisk vognbaneskift er aktiveret og blinklyset er tændt, vil din bil vente mindst halvandet sekund før den påbegynder vognbaneskiftet. Hvis ikke vognbaneskiftet er påbegyndt inden for fem sekunder, annulleres manøvren. - PISSE IRRITERENDE ;-) varer igen længere inden at bilen reagerer på at du vil skifte bane, så man igen hænger i banen og bilen ikke reagerer når man beder den om det ;-)

3) Grænsen for hvor meget rattet kan dreje mens Autosteer er aktiveret er reduceret, og kan påvirke din bils evne til at manøvrere i kurver og holde vognbanen. Dit input kan være påkrævet. - sjældent et problem, for mig er det kun når jeg kommer fra Køgebugt og laver hårnålesvinget op på O3 hvor den nu igen ikke kan køre kurven selv.

4) For at benytte Summon, er det påkrævet at du er inden for 6 meters afstand til din bil. troede egentligt at jeg skulle være inden for rækkevidden af nøglen, så ikke noget problem for mig ;-)

5) Du vil modtage en påmindelse om at holde rattet hvis dine hænder ikke registreres på rattet i 15 sekunder. - den begrænsning troede jeg altid vi havde haft i DK/EU så jeg har altid havt hånden på rattet, hvis de havde "glemt" den funktionalitet i 40.2.1 er det nok en svipser ;-)

MVH

Kristian TMS 85D 15' MCU1/AP1

Mobileineurope
Mobileineurope Dec 18 '19
Enig i at den ekstra forsinkelse ved vognbaneskift er irriterende. Og jeg fatter ikke at dette skulle være bedre for trafiksikkerheden? Nu er der jo større risiko for at nogen kommer bagfra inden man får skiftet bane? Der er efterhånden kommet så mange begrænsninger på brugen at det bliver sjældnere at jeg bruger det. For nogle år siden, da den var ret ny fungerede det noget bedre...
HemligNemlig
HemligNemlig Dec 18 '19

Det der er interesant at få jer der har opdateret til at melde tilbage på er om de 15sek er fast uanset hastighed?

I alle tidligere versioner var intervallet nemlig styret af hastigheden, jo hurtigere jo tidligere skulle den mærke din hånd på rattet. Men kørte man kø kørsel kunne der gå meget lang tid mellem.

PEL
PEL Dec 18 '19

Mens man venter skifter versionsnummer, den hedder nu 2019.40.2.3

KimT
KimT Dec 18 '19

Da jeg kørte hjem fra arbejde, meldte den også at 2019.40.2.3 er tilgængelig.

Jeg prøvede lige at tage tid på vejen hjem. I kø kørsel bag en traktor gik der over 2min inden den brokkede sig.

PeterE
PeterE Dec 18 '19

Det virker lige lovligt panisk når 2019.40.2.2 kom igår og 2019.40.2.3 kommer idag - men ok, jeg er faktisk ok med begrænsningerne i AP. Men det er kun fordi jeg mener at AP er til motor- og motortrafikvejskørsel - og det er vi vist ikke helt enige om :)

PEL
PEL Dec 18 '19

Citat fra KimT

Da jeg kørte hjem fra arbejde, meldte den også at 2019.40.2.3 er tilgængelig.

Jeg prøvede lige at tage tid på vejen hjem. I kø kørsel bag en traktor gik der over 2min inden den brokkede sig.

Version med de 2 min? /pel

KimT
KimT Dec 18 '19

Det er stadig den gamle - 2019.40.2.1 - så vi har noget at sammenligne med ;-)

HemligNemlig
HemligNemlig Dec 18 '19

Godt så mangler vi bare nogle med den nye version fortæller om det er statisk ved hvert 15sek uanset hastighed, kom frisk ellers opdaterer jeg aldrig mere Lol

KimT
KimT Dec 18 '19

Fra den store tråd på TMC : Just got update to 2019.49.2.3.

Release notes say it has High Voltage Battery Diagnostics Improvements. Something about being able to better detect performance degradation.

Sider: 1 2 3 4 »